Μεγαλώνοντας με τους «Κωλοέλληνες»

Μεγαλώνοντας με τους «Κωλοέλληνες» Facebook Twitter
Πάντα απορούσα με όλους όσοι μου έλεγαν ότι απορρίπτουν τον Σαββόπουλο γιατί είναι «δεξιός», γιατί τους πρόδωσε ιδεολογικά, γιατί είναι αντιπαθής. Φωτ.: Στέλιος Ελληνιάδης / Ντέφι
0


ΘΥΜΑΜΑΙ ΑΚΟΜΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ
που άκουσα το «Κούρεμα» του Σαββόπουλου. Μας το έφερε η φίλη του πατέρα μου η Ρούλα σε κασέτα, να το ακούσουμε όλοι μαζί σε ένα ταξίδι για το Πήλιο. Διασχίζοντας την παλιά εθνική οδό και ενώ εγώ και ο έφηβος πλέον αδερφός μου πίναμε Αμίτα και παίζαμε ξύλο στο πίσω κάθισμα, ξεκίνησε η ανάλυση. «Άκου, άκου τι λέει», έλεγε η Ρούλα στον πατέρα μου συνεπαρμένη. «Εμείς, του ’60 οι εκδρομείς, απόμακροι εξ αρχής / εκτός παραδομένου κόσμου εμείς, ανήλικοι διαρκώς, μα κι απ’ το καθεστώς, αμόλυντοι ευτυχώς, εμείς». Περνούσαμε έξω από τον Άγιο Κωνσταντίνο. «Σχεδόν 45 ετών, με μπλοκ επιταγών, χωρίς κανένα αντίκρισμα έξω / τη γη του θησαυρού, τους τίτλους τ' ουρανού, το αίμα του Θεού». Νομίζω πως θυμάμαι τον πατέρα μου να κουνάει το κεφάλι του. 

Kι αν το «Κούρεμα» ήταν πράγματι ο πιο θυμωμένος και ο πιο στρυφνός δίσκος του, αν πράγματι ήταν «ένας άλλος μετά το ’89», κατάφερνε πάντα να σε εκπλήσσει, με τον τρόπο που το κάνουν συνήθως οι σπουδαίοι γραφιάδες – αποτυπώνοντας το συναίσθημα με χειρουργική ακρίβεια, φάπα και χάδι μαζί. 

Το «Κούρεμα» ήταν ο δίσκος που αποξένωσε για τα καλά τον Σαββόπουλο από τον πυρήνα του ακροατηρίου του. Δεν αναφέρομαι στους σκληροπυρηνικούς που τον ήθελαν ταμένο στο κόμμα. Αυτοί τον είχαν ήδη αφορίσει. Μιλάω για τους ανθρώπους της γενιάς του, τους συνομιλητές του, τους συνοδοιπόρους του. Τους γονείς μου ουσιαστικά.  Ήταν αλήθεια μια υπέρβαση αυτός ο δίσκος, στον οποίο ο Σαββόπουλος τα ’βαζε με τη γενιά του με τρόπο άτσαλο, σαν να τους κουνούσε το δάχτυλο. Υπάρχει, αλήθεια, άλλο τραγούδι σαν τους «Κωλοέλληνες»; («Κράτος ασυστόλων και πεσμένων κώλων, κωλοέλληνες»). Ας μην ξεχνάμε, βέβαια, τι χρονιά ήταν το ’89. Έπειτα από δεκατέσσερα χρόνια Μεταπολίτευσης και εννιά χρόνια «αλλαγής» είχε επέλθει η φθορά – και η κρίση μέσης ηλικίας μιας ολόκληρης γενιάς. Ήταν η περίοδος που ο Σαββόπουλος πήγαινε χεράκι χεράκι στα στρατόπεδα με τον τότε υπουργό Άμυνας Ιωάννη Βαρβιτσιώτη, έκανε συναυλίες στους φαντάρους και τραγουδούσε «Ο γιος μου πάει στον στρατό, αλλά εγώ δεν πήγα». Όλα αυτά ήταν σαν μια ιδιότυπη καλλιτεχνική αυτοκτονία. Μιλάμε για τον δίσκο που είχε μέσα τραγούδι με τίτλο «Το Μητσοτάκ»!

Πάντα απορούσα με όλους όσους μου έλεγαν ότι απορρίπτουν τον Σαββόπουλο γιατί είναι “δεξιός”, γιατί τους πρόδωσε ιδεολογικά, γιατί είναι αντιπαθής.
Το εξώφυλλο του δίσκου 

Πίσω στο ασημί Σιτροέν, το ξύλο συνεχιζόταν – κυριολεκτικά και μεταφορικά. «Λοιπόν, ας έρθουν του Κουτσόγιωργα οι δασύτριχοι πολίτες και οι γνωστοί ιθαγενείς της “Αυριανής” οι τρωγλοδύτες / καλώς να έρθουν και οι φριχτοί μικρομεσαίοι να ξεσαλώσουν, χωρίς αυτούς τα μαγαζιά ούτε το φως δεν θα πληρώσουν». «Ωχ!», είπε η μητέρα μου, σκύβοντας για να βάλει γαλλικό από το θερμός. Μετά όμως ακολουθούσε αυτό: «Πίσω απ' τ' αυτάρεσκα τραγούδια μας η σήψη προχωρούσε, τις μπερδεμένες μας ζωές φαουστικά σκηνοθετούσε / Ήμασταν πάντοτε της ήττας που νικάει την εξουσία και ξαφνικά μας παρεδόθη αληθινά, τι τραγωδία». 

Πάντα απορούσα με όλους όσοι μου έλεγαν ότι απορρίπτουν τον Σαββόπουλο γιατί είναι «δεξιός», γιατί τους πρόδωσε ιδεολογικά, γιατί είναι αντιπαθής. Διάβασα ήδη κάποιους που μας λένε ότι πρόδωσε το κόμμα (αυτό που τον τράβαγε από το μανίκι) και γέλασα λίγο, ή αυτό το καταπληκτικό «εμένα δεν μου άρεσε ποτέ ο Σαββόπουλος» (σε ευχαριστούμε που το μοιράστηκες, μπούμερ φίλε μας, στο σημαντικό σου στάτους στο Facebook). Όλα αυτά όμως είναι από αδιάφορα έως πταίσματα μπροστά στο τεράστιο έργο του. 

Kι αν το «Κούρεμα» ήταν πράγματι ο πιο θυμωμένος και ο πιο στρυφνός δίσκος του, αν πράγματι ήταν «ένας άλλος μετά το ’89», κατάφερνε πάντα να σε εκπλήσσει, με τον τρόπο που το κάνουν συνήθως οι σπουδαίοι γραφιάδες – αποτυπώνοντας το συναίσθημα με χειρουργική ακρίβεια, φάπα και χάδι μαζί. 

Ακόμα και στον «χειρότερο» δίσκο του, υπήρχαν αριστουργήματα. Δεν θυμάμαι σε ποιο σημείο της διαδρομής έπεσε το τελευταίο τραγούδι, το «Καλοκαίρι». Πιθανόν να σταματήσαμε να δερνόμαστε με τον αδελφό μου και να ακούσαμε: «Καλοκαίρι, του σκυμμένου θεριστή του τυφλοχέρη / καλοκαίρι, με βαριά μοτοσικλέτα μες στα σκέλη, τους φακούς του ανάβει μέρα μεσημέρι / Καλοκαίρι, όλο πίσσα και κατράμι, καλοκαίρι / Καλοκαίρι, με τον ρόγχο του air condition μεσημέρι, φαλακροί μες στις σακούλες μας σαν γέροι, εκεινού με τ’ άσπρο κράνος που μας ξέρει / Καλοκαίρι, μια οσμή νεκροθαλάμου, καλοκαίρι».

Διονύσης Σαββόπουλος / «Καλοκαίρι»

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM