Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας» Facebook Twitter
Πολλά κυβερνητικά στελέχη χαρακτηρίζουν την τροπολογία για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη ως στρατηγική κίνηση που απέδωσε, υποστηρίζοντας ότι μίλησε στην καρδιά των «νοικοκυραίων». Φωτ.: EUROKINISSI
0


ΩΣ ΜΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ κίνηση που δίνει πλεονέκτημα στον Κυριάκο Μητσοτάκη έναντι των αντιπάλων του και ταυτόχρονα αλλάζει την ατζέντα από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, την εξεταστική και την ακρίβεια αντιμετώπισε το επιτελείο του πρωθυπουργού τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη και την επικαιρότητα που δημιουργήθηκε γύρω από το θέμα αυτό. Στο Μέγαρο Μαξίμου υπάρχει ικανοποίηση, όχι μόνο επειδή κατάφεραν να αλλάξουν τη δυσάρεστη για την κυβέρνηση ατζέντα που κυριαρχούσε στον δημόσιο διάλογο το προηγούμενο διάστημα αλλά και επειδή θεωρούν ότι πέτυχαν πολλούς στόχους ταυτόχρονα. 

Έφεραν στο πολιτικό προσκήνιο ένα θέμα «σεβασμού στα μνημεία και στα εθνικά σύμβολα», το οποίο συσπειρώνει τη δεξιά βάση του κόμματος, όπου καταγράφονται σταθερά διαρροές εδώ και καιρό, ως ευκαιρία για επιστροφή των δεξιών ψηφοφόρων που έχουν απομακρυνθεί. Είναι πολύ πιθανό να έχουν ληφθεί υπόψη ευρήματα δημοσκοπήσεων που διεξάγονται για το Μέγαρο Μαξίμου προτού κατατεθεί η ρύθμιση στη Βουλή. Αυτός είναι ένας τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το πρωθυπουργικό επιτελείο και περίπου το άφησε να εννοηθεί ο πρωθυπουργός στην ομιλία του όταν αναρωτήθηκε ρητορικά τι θα έλεγε η κοινή γνώμη γι’ αυτό. Έμπειροι δημοσκόποι διαβεβαιώνουν ότι η κοινή γνώμη απαντά πάντα καταφατικά υπέρ της προστασίας των μνημείων – κάτι αυτονόητο.

Για τη διασφάλιση της ακεραιότητας του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη υπήρχαν ήδη αυστηρές ποινικές διατάξεις, με τις οποίες οι αρμόδιες αρχές μπορούσαν να το προστατεύσουν, και σύμφωνα με την αντιπολίτευση «χωρίς νέα ειδική νομοθετική ρύθμιση», η οποία αποφασίστηκε προκειμένου να αναδειχθεί ως πολιτικό ζήτημα και να απασχολήσει τον δημόσιο διάλογο.

Ο πρωθυπουργός, ωστόσο, συσχέτισε ευθέως τη ρύθμιση αυτή με τα Τέμπη και την πρόσφατη διαμαρτυρία ενός πατέρα θύματος στον χώρο μπροστά από τη Βουλή, κοντά στον Άγνωστο Στρατιώτη, αν και δεν υπήρξε καμία «βεβήλωση» του μνημείου από τον απεργό πατέρα. Το αντίσκηνο που έστησε μπροστά από τη Βουλή είναι βέβαιο ότι ενόχλησε την κυβέρνηση, όμως αυτό δεν υπάρχει πλέον. Τα ονόματα των θυμάτων, που είναι γραμμένα με κόκκινη μπογιά πάνω στις πλάκες, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δήλωσε ότι δεν πρόκειται να σβηστούν, ενώ ο αρμόδιος υπουργός Δημόσιας Τάξης ανέφερε ότι δεν τον ενοχλούν και θεωρεί λογικό να έχει μετατραπεί ο χώρος αυτός σε τόπο «προσκυνήματος». «Με αφορμή το τραγικό περιστατικό των Τεμπών έχει διαμορφωθεί ένας χώρος στο σημείο όπου χιλιάδες πολίτες πηγαίνουν για να πενθήσουν την απώλεια τόσων ανθρώπων. Αυτό πρέπει να το σεβαστούμε. Δεν είναι αυτό το πρόβλημα», ανέφερε χαρακτηριστικά στον ΣΚΑΪ.

«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας» Facebook Twitter
«Στο εξής, σε αυτόν τον ξεχωριστό χώρο δεν θα επιτρέπονται συγκεντρώσεις ή διαδηλώσεις με οποιοδήποτε περιεχόμενο άσχετο με την αποστολή του, ούτε θα γίνονται ανεκτές φθορές στο όνομα οποιασδήποτε διαμαρτυρίας», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Φωτ.: EUROKINISSI

Από την άλλη, για τη διασφάλιση της ακεραιότητας του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη υπήρχαν ήδη αυστηρές ποινικές διατάξεις, με τις οποίες οι αρμόδιες αρχές μπορούσαν να το προστατεύσουν, και σύμφωνα με την αντιπολίτευση «χωρίς νέα ειδική νομοθετική ρύθμιση», η οποία αποφασίστηκε προκειμένου να αναδειχθεί ως πολιτικό ζήτημα και να απασχολήσει τον δημόσιο διάλογο.

Το όλο εγχείρημα του Μεγάρου Μαξίμου, ωστόσο, εκτός από τον πρωθυπουργό που ήρθε στη Βουλή για να μιλήσει για τη νομική ρύθμιση, υπερασπίστηκε ένθερμα σχεδόν μόνο ο Γιώργος Φλωρίδης, ενώ απουσίαζαν ο Νίκος Δένδιας και ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, οι οποίοι πήραν σαφείς αποστάσεις, διαφοροποιούμενοι από την κυβερνητική γραμμή.

Ο μεν Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ήταν και παραμένει εξ αντικειμένου ο αρμόδιος υπουργός για τη φύλαξη του μνημείου και την «επιβολή της τάξης». Ο δε Νίκος Δένδιας προστέθηκε με τη νομοθετική ρύθμιση στους αρμόδιους υπουργούς και, σύμφωνα με πολλούς, αυτός ήταν ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους κατατέθηκε η ρύθμιση, καθώς του μεταβιβάζει μέρος της ευθύνης. Αρχικά, μάλιστα, είχε επιχειρηθεί να του ανατεθεί όλη η ευθύνη, κάτι που στη συνέχεια το Μαξίμου ανασκεύασε.

Τελικά, η ευθύνη για τη διαφύλαξη του μνημείου παραμένει στην Αστυνομία, η οποία θα αντιμετωπίζει κάθε περιστατικό, ενώ η τροπολογία προβλέπει επίσης ότι οι παραβάτες θα τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης έως ενός έτους ή με πρόστιμο που θα φτάνει έως και 40.000 ευρώ.

Η υπόθεση της φύλαξης του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη αξιοποιήθηκε για να ενισχύσει η κυβέρνηση τη δεξιά ρητορική που αναπτύσσει το τελευταίο διάστημα, προκειμένου να γοητεύσει το συντηρητικό κοινό. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης δήλωσε χαρακτηριστικά ότι η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να συμβαδίσει «με τις υγιείς επιδιώξεις των νοικοκυραίων, της συντριπτικής πλειονότητας των πολιτών», ενώ τόνισε επίσης ότι «η σιωπηρή πλειοψηφία» και οι «νοικοκυραίοι» ζητούν την επιβολή της τάξης και ότι η κυβέρνηση ανταποκρίθηκε σε αυτά τα αιτήματα.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή κράτησε ιδιαίτερα σκληρή στάση, ακόμα και απέναντι στους συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών που χρησιμοποίησαν τον χώρο μπροστά στη Βουλή για να διαμαρτυρηθούν. «Στο εξής, σε αυτόν τον ξεχωριστό χώρο δεν θα επιτρέπονται συγκεντρώσεις ή διαδηλώσεις με οποιοδήποτε περιεχόμενο άσχετο με την αποστολή του, ούτε θα γίνονται ανεκτές φθορές στο όνομα οποιασδήποτε διαμαρτυρίας, όσο εύλογα και αν ακούγονται τα αιτήματα, και ανεξάρτητα από το πόσο δίκιο πιστεύουν κάθε φορά ότι έχουν οι υπερασπιστές αυτών των αιτημάτων», είπε, συνεχίζοντας και με πιο συγκεκριμένες αναφορές.

Ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος στα αιτήματα του απεργού πείνας Πάνου Ρούτσι, έκανε μια τοποθέτηση που προκάλεσε την έντονη αντίδραση πολλών γονιών θυμάτων των Τεμπών. Είπε κάποια στιγμή κατά την ομιλία του: «Βέβαια, εδώ γεννάται και ένα άλλο εύλογο ερώτημα: τα αιτήματα αυτά έγιναν δεκτά, οι εκταφές έγιναν; Ρωτώ. Οι εκταφές δεν έχουν γίνει ακόμα και εύχομαι να προχωρήσουν και να γίνουν το συντομότερο δυνατό». Οι φράσεις αυτές ενόχλησαν πολλούς γονείς, οι οποίοι σχολίαζαν χθες ότι ένιωσαν προσβεβλημένοι, λέγοντας ότι «τα παιδιά μας δεν είναι πατάτες να πάμε μόνοι μας να τα ξεθάψουμε» και ότι υπάρχει μια διαδικασία που πρέπει να τηρηθεί, την οποία δεν μπορεί να αγνοεί η κυβέρνηση ούτε να ρωτά ο πρωθυπουργός γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί, σαν να ήταν αυτό κάτι πρόχειρο.

Πολλά κυβερνητικά στελέχη, πάντως, χαρακτηρίζουν την τροπολογία για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη ως στρατηγική κίνηση που απέδωσε, υποστηρίζοντας ότι μίλησε στην καρδιά των «νοικοκυραίων», εξέθεσε την αντιπολίτευση αναγκάζοντάς την να υποστηρίξει, κατά τη γνώμη τους, μια «αντιδημοφιλή» θέση, πίεσε τον Νίκο Δένδια που είχε πάρει θέση υπέρ του πατέρα-απεργού πείνας και, φυσικά, επέβαλε στον δημόσιο διάλογο ένα θέμα προνομιακό για τη δεξιά ατζέντα που θέλει να αναδείξει η κυβέρνηση, ώστε να κερδίσει πόντους στο συντηρητικό ακροατήριο.

Αναμφισβήτητα, κάποιους από τους στόχους της η κυβέρνηση τους πέτυχε. Είναι όμως προφανές ότι υπάρχουν και σημαντικές «παράπλευρες απώλειες» για το Μέγαρο Μαξίμου – αρκετά σοβαρές ώστε να μην μπορούν να υποτιμηθούν, καθώς παράγουν κι αυτές πολιτικά αποτελέσματα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ