Μιλώντας με τους νεκρούς

grieving
«O μπαμπάς δεν έχει φύγει. Απλώς δεν είναι πια στο δωμάτιο». Στη φωτογραφία: Film Still από την ταινία «E.1027: Eileen Gray and the House by the Sea»
0


ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ εβδομάδα μου βγήκε στο TikTok feed ένας τύπος που τραγουδούσε «Δεν είμαι ο μπαμπάς σου, άνοιξε τα μάτια σου και δες το καθαρά / Δεν είμαι ο μπαμπάς σου, άσε με το τραύμα σου να πάρω αγκαλιά». Τον έψαξα – βρήκα πως λέγεται Δημήτρης Σαμόλης και το άλμπουμ του έχει τίτλο «Το έπος του χωρισμού μου θα έπρεπε να διδάσκεται στα σχολεία». Το thumbnail του στο YouTube τον δείχνει ντυμένο με πανοπλία και κλειστά μάτια στο χορτάρι. Φοράει πανοπλία. Έστειλα το τραγούδι στον φίλο μου τον Ψ. «Πιστεύω ότι ο Ν. θα το είχε λατρέψει αυτό το τραγούδι». «Χαχα. Μπορεί».

Ο Ν. πέθανε πριν από 11 χρόνια, στα 41 του. Ο θάνατός του ήταν ξαφνικός – αρρώστησε και πέθανε μέσα σε 6 μήνες. Χρόνια πριν, κάτι έλεγε με τον ψυχοθεραπευτή του και αυτός του είπε: «Θα πρέπει να λες: “Ο μπαμπάς δεν έχει φύγει. Απλώς δεν είναι πια στο δωμάτιο”». Η ατάκα έμεινε. Για κάθε έναν που δεν μας έπαιρνε τηλέφωνο (δεν υπήρχε τότε ο όρος ghosting, ούτε gashlighting – τσακωνόμασταν για τα μνημόνια και τα δομημένα ομόλογα), για κάθε σερβιτόρο που αργούσε να μας φέρει τον λογαριασμό, για κάθε καθυστερημένη πληρωμή (είπαμε, ήταν το 2012), λέγαμε: «O μπαμπάς δεν έχει φύγει. Απλώς δεν είναι πια στο δωμάτιο». 

Πώς θα του φαινόταν που έκανα παιδί; Έχω ευχηθεί χίλιες φορές να μπορούσα να του μιλήσω. Ποιος δεν εύχεται να μπορούσε να μιλήσει στους νεκρούς του; Είναι από τις πιο διαχρονικές, πιο πρωτόγονες επιθυμίες μας. 

Από όταν πέθανε φοβάμαι αυτές τις υποθετικές, ματαιόδοξες κουβέντες του φαντασιακού που κάνουν οι άνθρωποι για την κηδεία τους όταν είναι νέοι και υγιείς – ακριβώς επειδή έναν χρόνο προτού πεθάνει τις κάναμε όλη την ώρα για λόγους που ούτε καν θυμάμαι.

«Στη δική μου κηδεία θέλω να τραγουδάει η Νατάσα Μποφίλιου, τσακισμένη πάνω από τον τάφο μου με ψηλοτάκουνα». «Θέλω να παίζει μόνο το “Αχ χελιδόνι μου” και μετά το “Being boring” των Pet Shop Boys». Τέτοιες μπούρδες λέγαμε και μετά αυτός πήγε και πέθανε στ’ αλήθεια. 

Έντεκα χρόνια τώρα, αναρωτιέμαι συχνά πυκνά τι θα έλεγε για ένα σωρό πράγματα. Με τους φίλους μου παίζουμε συχνά ένα παιχνίδι που θα μπορούσε να λέγεται «Τι θα έλεγε ο Ν. γι’ αυτό;» Θα υποστήριζε ακόμα τον Αλέξη Τσίπρα; Πέθανε προτού βγει πρωθυπουργός, τσακωνόταν με όλο τον κόσμο για χάρη του. Θα είχε γίνει βαρουφακικός; Θα ζούσε ακόμα στην Ελλάδα; Τι μουσική θα άκουγε; Κι έπειτα σκέφτομαι: Θα με ενέκρινε όπως είμαι τώρα; Θα διάβαζε αυτά που γράφω; Πώς θα του φαινόταν που έκανα παιδί; Έχω ευχηθεί χίλιες φορές να μπορούσα να του μιλήσω. Ποιος δεν εύχεται να μπορούσε να μιλήσει στους νεκρούς του; Είναι από τις πιο διαχρονικές, πιο πρωτόγονες επιθυμίες μας. 

Στο «Οι νεκροί ας θάψουν τους νεκρούς τους» (εκδόσεις Νήσος, 2022) του Μιχάλη Αλμπάτη, ο δεκαπεντάχρονος Φανούρης που ζει σε ένα χωριό της Κρήτης ανακαλύπτει πως έχει την ικανότητα να μιλάει στους νεκρούς με κωμικοτραγικά, σουρεαλιστικά αποτελέσματα. Η ιδιότητά του αυτή όμως είναι μάλλον κατάρα παρά χάρισμα. 

Στην κηδεία του Ν. κάποιος από τους φίλους του έπαιξε Madonna με το κινητό του. Μερικούς μήνες αργότερα, κάποιος έγραψε και τραγούδησε ένα τραγούδι που μιλάει γι’ αυτόν. Λέγεται «Θα σε ξαναδώ» Τα πάρκα τα κλειστά / Και τ’ άδεια θερινά / Λέν’ «Έχεις φύγει, έχεις φύγει / και δε θα ’ρθείς ξανά». / Και το άστρο της αυγής / Ο κοσμογυριστής / Λέει «Κάποια μέρα, κάποια μέρα / εδώ θα ξαναρθείς».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ