Η δική μας Γαλαάδ

Η δική μας Γαλαάδ Facebook Twitter
«Για να μας σημαδέψουν, μας έντυσαν στα κόκκινα – το χρώμα του αίματος. Ξέχασαν πως είναι και το χρώμα της οργής. Το φόρεμα έγινε η στολή μας – κι εμείς γίναμε στρατός». Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0


ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΛΙΓΕΣ μέρες είδα το φινάλε του «Handmaid’s Tale». Το καθυστέρησα επίτηδες, όπως αναβάλλω πάντα να διαβάσω τις τελευταίες σελίδες ενός βιβλίου που με έχει συγκινήσει και δεν είμαι έτοιμη να αποχωριστώ τους ήρωές του. Ούτε την Τζουν μπορούσα να αποχωριστώ. Αν και η Ελίζαμπεθ Μος πολλές φορές με ξενέρωσε με τις υπερβολικές και μάλλον προβλέψιμες γκριμάτσες της –από τον δεύτερο κύκλο και μετά τα close ups στο βλοσυρό βλέμμα της ήταν κάπως κλισέ–, η Όφρεντ ήταν μια ηρωίδα που στο πρόσωπό της ζωντάνεψε όλη η γυναικεία καταπίεση και κακοποίηση, αλλά ταυτόχρονα και η αντίσταση, η εξέγερση, η «enough is enough» στάση απέναντι στους καταπιεστές.

Η σειρά, βασισμένη στο βιβλίο της Μάργκαρετ Άτγουντ, ανήκει στο είδος της «επιστημονικής φαντασίας», γιατί μιλάει για μια κοινωνία βγαλμένη από τους χειρότερους γυναικείους εφιάλτες. Αλήθεια; Κι αυτό είναι πράγματι επιστημονική φαντασία; Η Γαλαάδ (Gilead) είναι μια χώρα που φτιάχτηκε κυριεύοντας τις περισσότερες πολιτείες της Αμερικής και όπου επικρατεί η αντίληψη πως η γυναίκα είναι απλώς ένα μέσο αναπαραγωγής. Οι δε στείρες γίνονται σύζυγοι χωρίς άποψη, χωρίς δικαιώματα, χωρίς άλλη ζωή πέρα από αυτή που τους επιτρέπει να ζουν κλεισμένες στο σπίτι, στη σκιά των συζύγων-commanders.

Η ανδρική κυριαρχία, η αίσθηση εξουσίας, η καταπίεση, η αντίληψη ότι μια γυναίκα ανήκει στον σύντροφό της, όλα αυτά δεν ξεπηδούν ως δεδομένα πίσω από κάθε είδηση γυναικοκτονίας;»

Αν και ξεκίνησα να παρακολουθώ αυτό το αριστούργημα δραματουργίας, σκηνοθεσίας, φωτογραφίας, ερμηνειών, κουστουμιών –όλα ήταν, κατά την άποψή μου, εξαιρετικά– λες και έβλεπα πραγματικά μια δυστοπική κοινωνία βγαλμένη από τη φαντασία της συγγραφέως, άρχισα σιγά σιγά να αναρωτιέμαι ποιες είναι οι ομοιότητες με τη δική μας πραγματικότητα. Αυτή του 2025, όπου παλεύουμε ακόμα να καθιερώσουμε τους όρους «γυναικοκτονία» και «έμφυλη βία».

Όχι, δεν έχουμε χωριστεί σε γόνιμες και στείρες γυναίκες, ούτε έχουμε τη θεία Λυδία πάνω από το κεφάλι μας να μας στέλνει εσώκλειστες σε σπίτια. Αλλά, αλήθεια, δεν υπάρχει ένας συμβολισμός που πρέπει να μας προβληματίσει; Η ανδρική κυριαρχία, η αίσθηση εξουσίας, η καταπίεση, η αντίληψη ότι μια γυναίκα ανήκει στον σύντροφό της, όλα αυτά δεν ξεπηδούν ως δεδομένα πίσω από κάθε είδηση γυναικοκτονίας;

Νιώθω ότι τις προσπερνάμε πλέον αυτές τις ειδήσεις. Μας έγιναν οικείες, τις συνηθίσαμε και σταμάτησαν να μας εκπλήσσουν προ πολλού. Ναι, μας δημιουργούν μια στιγμιαία αποστροφή, μια οργή που εξαντλείται σε δευτερόλεπτα, αλλά αυτό που μένει τελικά είναι η ανοχή και η αποδοχή. Αποδεχόμαστε ότι έτσι είναι; Έτσι θα είναι; Λέει η Τζουν στο τελευταίο επεισόδιο: «Θα συνεχίσουν να έρχονται για εμάς. Κι όταν εμείς δεν θα υπάρχουμε, θα έρθουν για τις κόρες μας, για τις εγγονές μας. Ο αγώνας ίσως να μη μας φέρει όλα όσα χάσαμε. Μα ίσως να μην έχουμε πια την πολυτέλεια να μην πολεμήσουμε. Γιατί αυτό που μας οδήγησε στη Γαλαάδ ήταν ότι δεν πολεμήσαμε από την αρχή».

Ας μην αξιολογούμε την πραγματικότητα μέσα στον μικρόκοσμό μας. Ή ας κάνουμε φύλλο και φτερό τον μικρόκοσμό μας για να βρούμε τις ομοιότητες. Θέλω να πω, δεν είναι μόνο όλα αυτά που συμβαίνουν στην επαρχία, μακριά από τα αστικά κέντρα, εκεί όπου ακόμα και σήμερα οι γυναίκες δεν μπορούν να πάνε στο καφενείο και μένουν σπίτι να φτιάχνουν το κυριακάτικο γιουβέτσι, ενώ οι άντρες παίζουν πρέφα.

Η δική μας Γαλαάδ Facebook Twitter
H Όφρεντ ήταν μια ηρωίδα που στο πρόσωπό της ζωντάνεψε όλη η γυναικεία καταπίεση και κακοποίηση, αλλά ταυτόχρονα και η αντίσταση, η εξέγερση, η «enough is enough» στάση απέναντι στους καταπιεστές.

Είναι και όλα όσα συμβαίνουν στο διπλανό διαμέρισμα στο κέντρο της πόλης, εκεί όπου ακούς αλλά κάνεις ότι δεν καταλαβαίνεις, υποψιάζεσαι αλλά δεν ανακατεύεσαι, μαθαίνεις ότι έγινε το κακό και απλώς σχολιάζεις εκ των υστέρων. Αυτή είναι η δική μας Γαλαάδ και μπορεί να μην είναι το απολυταρχικό καθεστώς που περιγράφει η σειρά, αλλά σίγουρα είναι κάτι που έχει ακόμα να διανύσει δρόμο μέχρι την απόλυτη ελευθερία, ισότητα, ισονομία.

Γυναίκες που θεωρούνται ιδιοκτησία; Τσεκ. Γυναίκες που θεωρούνται προορισμένες μόνο να κάνουν παιδιά; Τσεκ. Γυναίκες που δεν μιλούν, δεν έχουν δικαίωμα στη δουλειά, στη μόρφωση, στην εξέλιξη; Τσεκ. Άνδρες κυρίαρχοι; Τσεκ. Άνθρωποι που διώκονται για τη σεξουαλική τους προτίμηση; Τσεκ. Είναι πολλά τα κουτάκια που τσεκάρουμε ακόμα και σήμερα, ακόμα και σε περιπτώσεις «υγιείς» φαινομενικά. Σε μια οικογένεια όπου η σύζυγος-μητέρα επωμίζεται την ανατροφή των παιδιών, το νοικοκυριό, την ευημερία όλου του συστήματος, ενώ ταυτόχρονα δουλεύει, παλεύει με τις δικές της δυσκολίες και έχει όλες τις ευθύνες πάνω της. Όλα αυτά από έναν άγραφο νόμο που απλώς υπάρχει ακόμα, διαιωνίζεται και περνάει από γενιά σε γενιά με μικρές εξελίξεις. Είναι όμως αρκετές για να φτιάξουμε έναν νέο κόσμο;

«Για να μας σημαδέψουν, μας έντυσαν στα κόκκινα – το χρώμα του αίματος. Ξέχασαν πως είναι και το χρώμα της οργής. Το φόρεμα έγινε η στολή μας – κι εμείς γίναμε στρατός». Νιώθω ότι αυτό το πολεμικό μέτωπο μένει ανοιχτό και μας περιμένει, με όποια ρούχα φοράμε, με όποιο background κουβαλάμε, με όποια μέσα έχουμε να σταθούμε απέναντι στα δεδομένα, στους άτυπους κανόνες που ορίζουν ακόμα τις ζωές μας και να αντισταθούμε στους commanders, τις θείες Λυδίες και οτιδήποτε εκπροσωπεί το παλιό. Γιατί κανείς δεν ανήκει σε κανέναν κι αυτό είναι μια ουσία που ακόμα δεν έχει γίνει πράξη. Και όπως είπε και η Τζουν στο επεισόδιο 7: «And please, dear God, give us the strength to murder those goddamn motherfuckers». Praise be!

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα

Οθόνες / The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα

Ασχέτως του έντονου hype και των παραλληλισμών με το «καθεστώς Τραμπ», η σειρά που βασίστηκε στην ομώνυμη δυστοπική νουβέλα της Μάργκαρετ Άτγουντ είναι ένα αριστούργημα χωρίς την ανάγκη προσδιορισμών - φεμινιστικών ή άλλων.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο μισογύνης της διπλανής πόρτας

Οπτική Γωνία / Ο μισογύνης της διπλανής πόρτας

Βρίσκεται παντού: Είναι το αφεντικό που θα σε καπελώσει όποτε βρει ευκαιρία, είναι ο υπεράνω πάσης υποψίας εκδηλωτικός γνωστός με τα δήθεν τυχαία παραβιαστικά αγγίγματα, είναι ο θείος που θα πει τις μάτσο ατάκες περί ανδρισμού στον τρίχρονο γιο σου.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ