Οι αερομεταφορές δεν μπορούν να περιμένουν το εμβόλιο: Μείωση των επιβατών κατά 60,5%

Οι αερομεταφορές δεν μπορούν να περιμένουν το εμβόλιο: Μείωση των επιβατών κατά 60,5% Facebook Twitter
EPA
0

Η πανδημία του κορωνοϊού κατέφερε πρωτοφανές πλήγμα και στις αερομεταφορές. Εμβόλια και rapid test γεννούν μεν ελπίδες για την επανεκκίνηση του κλάδου. Εντούτοις δεν θα έχουν όλοι τις ίδιες προοπτικές ανάκαμψης.


«Δεν μπορούμε να περιμένουμε το εμβόλιο». Με αυτά τα λόγια ο απερχόμενος γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών ΙΑΤΑ Αλεξάντρ ντε Ζουνιάκ εντείνει τις πιέσεις προκειμένου να επισπευσθεί η επανεκκίνηση των αερομεταφορών τους επόμενους μήνες με τη βοήθεια μαζικών rapid test κορωνοϊού.

Η πανδημία κατέφερε μεν βαρύ πλήγμα στον κλάδο τους τελευταίους μήνες, εντούτοις οι περισσότερες κατάφεραν να επιβιώσουν. Το 2020 μετακινήθηκαν «μόλις» 1,8 δισ. άνθρωποι με αεροπλάνα, από 4,5 δισ. το 2019. Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, η δραματική αυτή συρρίκνωση του αριθμού των επιβατών κατά 60,5% οδήγησε σε πτώση του τζίρου κατά 500 δισ. στα 328 δισ. δολάρια. Οι εκτιμώμενες απώλειες ανέρχονται στα 118,5 δισ. δολάρια (99,9 δισ. ευρώ). Στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονται οι απώλειες των επίσης βαριά δοκιμαζόμενων αεροδρομίων και των παρόχων υπηρεσιών σε αυτά.


Σύμφωνα με εκτιμήσεις του συνδέσμου ADV, το 2020 και 2021 τα γερμανικά αεροδρόμια θα είναι αντιμέτωπα με συνολικές απώλειες ύψους 3 δις ευρώ, γεγονός που θέτει σε άμεσο κίνδυνο το ένα τέταρτο περίπου των 180.000 θέσεων εργασίας σε αυτά. Οι διαχειριστές του αεροδρομίου Παντερμπόρν-Λίπσταντ (περιφ. αεροδρόμιο στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία) ήταν από τους πρώτους που κήρυξαν πτώχευση και δεν αποκλείεται να ακολουθήσουν κι άλλοι. Η γερμανική κυβέρνηση προτίθεται μεν να συνδράμει τα αεροδρόμια, επιμένει ωστόσο σε ισότιμη συμμετοχή των ομόσπονδων κρατιδίων που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι μέτοχοι των αεροδρομίων.


Ανάκαμψη υπό προϋποθέσεις

H IATA αναμένει αύξηση της ζήτησης και σταδιακή ανάκαμψη από τα μέσα της ερχόμενης χρονιάς, αλλά υπό την προϋπόθεση ότι θα μοιραστούν άμεσα και μαζικά τα νέα εμβόλια και ότι θα αρχίσουν να ταξιδεύουν και πάλι περισσότεροι άνθρωποι κάνοντας χρήση των rapid tests.

Ο εκτιμώμενος τζίρος για το 2021 ανέρχεται στα 459 δισ. δολάρια, με τις ζημίες να περιορίζονται στα 39 δισ. δολάρια. Περίπου 12 δισ. των απωλειών θα επωμιστούν οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες που λόγω της σχετικά μικρής εσωτερικής αγοράς εξαρτώνται σε μεγαλύτερο βαθμό από τις διεθνείς πτήσεις απ΄ ότι οι Αμερικανοί, οι Ρώσοι ή οι Κινέζοι.


Οι ειδικοί συμφωνούν ότι ο τομέας των ταξιδιών μεσαίων αποστάσεων θα ανακάμψει γρηγορότερα από τα μακρινά ταξίδια. Εκτιμάται επίσης ότι μεγαλύτερη ζήτηση θα έχουν καταρχήν τα τουριστικά και όχι τα επαγγελματικά πακέτα. Γεγονός είναι ότι η πανδημία έχει επιφέρει τεράστια ώθηση στην ψηφιοποίηση, η οποία θα καταστήσει μελλοντικά περιττά πολλά χρονοβόρα και κοστοβόρα ταξίδια που γίνονται για επαγγελματικούς λόγους.


Σημαντικό στήριγμα για τη βιομηχανία των αερομεταφορών ήταν και παραμένουν κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι εμπορευματικές πτήσεις. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα τα έσοδα από τις πτήσεις cargo έσωσαν στην κυριολεξία τις αεροπορικές. Εν όψει και της παγκόσμιας διανομής των εμβολίων οι προοπτικές του συγκεκριμένου κλάδου είναι ιδιαίτερα ευοίωνες.


Μικρότερη προσφορά-χαμηλότερες τιμές


Την επόμενη χρονιά ωστόσο οι επιβάτες θα έχουν να επιλέξουν μεταξύ λιγότερων προορισμών και πτήσεων καθώς οι αεροπορικές προσαρμόζουν την προσφορά τους. Τον περασμένο Απρίλιο συνδέονταν στην Ευρώπη μόλις 2.110 ζευγάρια πόλεων με απευθείας πτήσεις. Προ πανδημίας ήταν πάνω από 9.000.

Πολλοί προορισμοί θα είναι πλέον προσβάσιμοι μόνο με ενδιάμεσες στάσεις, γεγονός που θα ωφελήσει καταρχήν τους μεγάλους συγκοινωνιακούς κόμβους, όπως τη Φρανκφούρτη, το Παρίσι ή το Άμστερνταμ.


Οι δε τιμές των εισιτηρίων υποχώρησαν κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών και η χαμηλού κόστους Ryanair έχει προαναγγείλει ήδη εν όψει επανεκκίνησης μια επιθετική τιμολογιακή πολιτική. Η εταιρία αναμένεται να αξιοποιήσει παράλληλα και πάλι τα ιδιαίτερα οικονομικά αεροσκάφη τύπου Boeing 737 Max, τα οποία είχαν αποσυρθεί τον Μάρτιο του 2019 μετά από δυο δυστυχήματαπου είχαν προκαλέσει το θάνατο συνολικά 346 ανθρώπων. Μετά τις τεχνικές αναβαθμίσεις αναμένεται να λάβουν την έγκριση και για τους ευρωπαϊκούς αιθέρες.


Όπως σημειώνουν άνθρωποι του κλάδου, αεροπορικές εταιρίες που πνέουν τα λοίσθια έχουν συνήθως έναν «αργό θάνατο», καθώς συχνά η επιβίωσή τους είναι και θέμα εθνικού γοήτρου. Το 2020 οι κυβερνήσεις έχουν δαπανήσει ήδη 173 δισ. ευρώ για τη διάσωση των εθνικών τους αερομεταφορέων ενώ η ΙΑΤΑ αναμένει να διατεθούν τουλάχιστον άλλα 80 δισ. ευρώ. Άμεσα «υποψήφια» για ένεση δισεκατομμυρίων είναι η Air France-KLM.


Η ημικρατική πλέον Lufthansa αντλεί και πάλι φρέσκα κεφάλαια από τις κεφαλαιαγορές, με διακηρυγμένο στόχο να περιορίσει την κρατική συμμετοχή των 9 δισ/ ευρώ. Η γερμανική εταιρία προχωρά την ίδια ώρα σε σειρά περικοπών και δομικών αλλαγών, με την κατάργηση χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Με πληροφορίες από Deutsche Welle

Διεθνή
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αν πετύχει το πραξικόπημα με τη Λίσα Κουκ οι διορισμένοι του Τραμπ θα μπορούσαν ελέγχουν τη Fed για δεκαετίες

Διεθνή / Αν πετύχει το πραξικόπημα με τη Λίσα Κουκ οι διορισμένοι του Τραμπ θα μπορούσαν ελέγχουν τη Fed για δεκαετίες

Ο Ντόναλντ Τραμπ επιχειρεί να απομακρύνει μέλη της Fed και να τοποθετήσει πιστούς συνεργάτες - Τι σημαίνει η κίνηση αυτή για την ανεξαρτησία της Κεντρικής Τράπεζας και τα επιτόκια
LIFO NEWSROOM
Η βίλα των διαβόητων πάρτι «μπουνγκα μπουνγκα» του Μπερλουσκόνι βγαίνει προς πώληση

Διεθνή / Η βίλα των διαβόητων πάρτι «μπούνγκα μπούνγκα» του Σίλβιο Μπερλουσκόνι βγαίνει προς πώληση

Η αξία του ακινήτου εκτιμάται γύρω στα 500 εκατ. ευρώ και αν επιτευχθεί πώληση σε αυτή την τιμή, θα συγκαταλέγεται ανάμεσα στις ακριβότερες ιδιωτικές κατοικίες παγκοσμίως
LIFO NEWSROOM
Ζοχράν Μαμντάνι: Ο «αυτοαπασχολούμενος ράπερ» που διεκδικεί τη δημαρχία της Νέας Υόρκης

Διεθνή / Μαμντάνι ή «αυτοαπασχολούμενος ράπερ»: Η καλλιτεχνική ταυτότητα του μεγάλου φαβορί για τη δημαρχία στη Νέα Υόρκη

Ο πιθανός επόμενος δήμαρχος της Νέας Υόρκης που κάποτε ράπαρε για την κοινή του καταγωγή «με ένα τσαπάτι» - Η σχέση του με την Τέχνη και οι συνεργασίες του
LIFO NEWSROOM
Μητρότητα στο μέτωπο: Ουκρανές έγκυες που πολεμούν για τη χώρα και τα παιδιά τους

Διεθνή / Μητρότητα στο μέτωπο: Ουκρανές έγκυες που πολεμούν για τη χώρα και τα παιδιά τους

Στον πόλεμο στην Ουκρανία, γυναίκες στρατιώτες συνεχίζουν να υπηρετούν ακόμη και κατά την εγκυμοσύνη τους, αντιμετωπίζοντας κινδύνους, έλλειψη υποστήριξης και σεξισμό, για το μέλλον της χώρας και των παιδιών τους
LIFO NEWSROOM
Πρίγκιπας Τζορτζ: «Ο πιο φυσιολογικός 12χρονος μελλοντικός μονάρχης που είχαμε ποτέ» λένε βασιλικοί αναλυτές

Διεθνή / Πρίγκιπας Τζορτζ: «Ο πιο φυσιολογικός 12χρονος μελλοντικός μονάρχης που είχαμε ποτέ» λένε βασιλικοί αναλυτές

Ο πρίγκιπας Ουίλιαμ όπως όλα δείχνουν παίρνει τον ρόλο του ως πατέρας του μελλοντικού βασιλιά τόσο σοβαρά, όσο και τον ρόλο του ως μελλοντικός βασιλιάς
LIFO NEWSROOM
Ουκρανία: Νέοι άνδρες επιτρέπεται πλέον να φύγουν από τη χώρα – Τι αλλάζει

Διεθνή / Ουκρανία: Νέοι άνδρες επιτρέπεται πλέον να φύγουν από τη χώρα – Τι αλλάζει

Η κυβέρνηση Ζελένσκι χαλαρώνει τον κανόνα που απαγόρευε την έξοδο ανδρών από την Ουκρανία - Τι ισχύει για τους 18-22 ετών, οι ανησυχίες για τη μετανάστευση νέων και το παρασκήνιο πίσω από την απόφαση
LIFO NEWSROOM