Η βασική αιτία της φωτιάς που οδήγησε στο προσωρινό κλείσιμο του αεροδρομίου Heathrow και επηρέασε εκατοντάδες χιλιάδες ταξίδια παγκοσμίως «παραμένει άγνωστη», σύμφωνα με ενδιάμεση έκθεση του Εθνικού Διαχειριστή Συστήματος Ενέργειας (Neso).
Το αεροδρόμιο έκλεισε για όλες τις πτήσεις για το μεγαλύτερο μέρος της 21ης Μαρτίου, έπειτα από πυρκαγιά σε κοντινό ηλεκτρικό υποσταθμό που εκδηλώθηκε το προηγούμενο βράδυ και προκάλεσε γενική διακοπή ρεύματος στην περιοχή του Heathrow.
Η τελική έκθεση του Neso προς την κυβέρνηση αναμένεται έως τα τέλη Ιουνίου. Εντούτοις, ο φορέας ανέφερε ότι η παροχή ρεύματος στους τερματικούς σταθμούς του αεροδρομίου είχε ήδη αποκατασταθεί επτά ώρες πριν την επανέναρξη των πτήσεων.
Το Heathrow δήλωσε ότι χαιρετίζει τα πρώτα ευρήματα και προσβλέπει στο ότι η τελική έκθεση θα δώσει σαφείς απαντήσεις για την αιτία της πυρκαγιάς.
Η αντιτρομοκρατική μονάδα της Μητροπολιτικής Αστυνομίας διεξήγαγε αρχική έρευνα για την υπόθεση, χωρίς να εντοπίσει «καμία ένδειξη που να υποδηλώνει» ότι επρόκειτο για ύποπτο περιστατικό, όπως επισημαίνει η έκθεση της Neso.
Συνολικά, η διακοπή ρεύματος και το επακόλουθο κλείσιμο του Heathrow επηρέασαν περισσότερα από 270.000 ταξίδια, ενώ ο υπουργός Ενέργειας Εντ Μίλιμπαντ διέταξε επείγουσα έρευνα, ζητώντας από τη Neso να παραδώσει ενδιάμεση αναφορά εντός έξι εβδομάδων, με στόχο να αποτραπεί «να ξανασυμβεί» παρόμοιο περιστατικό.
Φωτιά στο Χίθροου: Χρονολόγιο της κρίσης
Την Πέμπτη, η Neso έδωσε στη δημοσιότητα λεπτομερές χρονοδιάγραμμα. Σύμφωνα με αυτό, η πυρκαγιά στον υποσταθμό North Hyde ξέσπασε στις 23:21 GMT της 20ής Μαρτίου και προκάλεσε «ταυτόχρονη απώλεια σύνδεσης». Όπως αναφέρεται, ένας από τους τρεις μετασχηματιστές υπερδικτύου αποσυνδέθηκε και τυλίχθηκε στις φλόγες. Οι μετασχηματιστές αυτοί είναι κρίσιμοι για τη διανομή ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς αυξομειώνουν την τάση για αποτελεσματική μετάδοση στο δίκτυο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Neso, Φίνταν Σλάι, τόνισε: «Είναι σημαντικό να αντληθούν τα σωστά διδάγματα από αυτό το περιστατικό, ώστε να αποτραπούν μελλοντικά περιστατικά, όπου είναι δυνατόν, και να διαχειρίζονται αποτελεσματικά όταν συμβούν».
Η διακοπή ρεύματος επηρέασε συνολικά 66.919 οικιακούς και εμπορικούς πελάτες, συμπεριλαμβανομένου και του αεροδρομίου Heathrow.
Η Μητροπολιτική Αστυνομία κήρυξε «σοβαρό περιστατικό» στις 00:42, ενώ η απόφαση για προσωρινό κλείσιμο του αεροδρομίου ελήφθη στις 01:11 το πρωί της 21ης Μαρτίου.
Η ηλεκτροδότηση στους τερματικούς σταθμούς του Heathrow αποκαταστάθηκε περίπου επτά ώρες πριν από την επανέναρξη των πτήσεων, όπως επιβεβαίωσε η Neso. Το Heathrow εξαρτάται από τρεις υποσταθμούς ηλεκτροδότησης και διαθέτει εφεδρικά συστήματα ενέργειας, τα οποία όμως προορίζονται αποκλειστικά για τη λειτουργία κρίσιμων μηχανισμών ασφαλείας, όπως τα φώτα διαδρόμων.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Heathrow είχε δηλώσει προηγουμένως ότι η διακοπή δεν οφειλόταν στην πλήρη απώλεια ρεύματος, αλλά στον χρόνο που χρειάστηκε για να μεταφερθεί η παροχή από τον κατεστραμμένο υποσταθμό στους άλλους δύο.
Η διοίκηση του αεροδρομίου επικρίθηκε για την απόφαση να προχωρήσει σε καθολικό κλείσιμο, καθώς υπήρξαν ισχυρισμοί ότι υπήρχε επαρκής ενέργεια για τη συνέχιση της λειτουργίας, παρά την πυρκαγιά.
Η ενδιάμεση έκθεση της Neso κατέγραψε ότι η παροχή ρεύματος στους τέσσερις τερματικούς σταθμούς επιβατών αποκαταστάθηκε στις 10:56 το πρωί της 21ης Μαρτίου, ενώ το πλήρες δίκτυο του Heathrow Airport Limited επανηλεκτροδοτήθηκε στις 14:23 της ίδιας ημέρας.
Η Neso σημείωσε ότι ακολούθησε «μια περίοδος ελέγχου ασφαλείας» για να επιβεβαιωθεί πως «τα κρίσιμα συστήματα ασφαλείας ήταν πλήρως λειτουργικά πριν από την άφιξη των επιβατών στο αεροδρόμιο».
Οι πτήσεις επανεκκίνησαν μετά τις 18:00 και συνεχίστηκαν κατά τη διάρκεια της νύχτας, ώστε το Heathrow να επανέλθει σε πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα.
Σε σχετική ανακοίνωση, το αεροδρόμιο υπογράμμισε: «Περαιτέρω σαφήνεια σχετικά με το πώς ξεκίνησε η πυρκαγιά και γιατί επηρεάστηκαν στη συνέχεια δύο μετασχηματιστές μπορεί να βοηθήσει στη διασφάλιση μεγαλύτερης ανθεκτικότητας για το ενεργειακό δίκτυο του Ηνωμένου Βασιλείου στο μέλλον».
Ο υπουργός Ενέργειας Μίλιμπαντ πρόσθεσε: «Περιμένουμε τώρα την πλήρη έκθεση για να κατανοήσουμε τι συνέβη και να αντλήσουμε διδάγματα για να ενισχύσουμε την ενεργειακή ανθεκτικότητα του Ηνωμένου Βασιλείου και να προστατεύσουμε τις κρίσιμες εθνικές μας υποδομές».
Με πληροφορίες από BBC