Κάτι τσιμπάνε τα μίντια, μέσα στη Βαβέλ των fake news και τη βύθιση της εμπιστοσύνης

Κάτι τσιμπάνε τα μίντια, μέσα στη Βαβέλ των fake news και τη βύθιση της εμπιστοσύνης Facebook Twitter
H παγκόσμια αναστάτωση και οι ποικιλόμορφες μορφές ακτιβισμού μάς επιτρέπουν να «ισοφαρίσουμε» τις αδυναμίες των κυβερνήσεων, ζητώντας πρωτοβουλίες από αυτούς που «ψηφίζουμε» κάθε μέρα: τους εργοδότες μας και τις εταιρείες που αγοράζουμε τα προϊόντα τους.
0

Αρκετοί πολίτες ξαναγυρνάνε στα media, καθώς το χάος των fake news και η Βαβέλ των social media τους έχει κουράσει και τους έχει προβληματίσει. Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα της παγκόσμιας έρευνας Trust Barometer της Edelman που παρουσιάζεται κάθε χρόνο στο Νταβός.


Αυτό είναι μια μεγάλη αλλαγή σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, όταν περίπου οι μισοί έλεγαν ότι δεν αντλούσαν πληροφόρηση από τα media. Αντίθετα, έπεσε αρκετά η αξιοπιστία των social media ως πηγής ειδήσεων.

Κατά την ίδια έρευνα, οι πολίτες εμπιστεύονται λιγότερο τα κυβερνητικά στελέχη και τις διοικήσεις των εταιρειών, αλλά θεωρούν περισσότερο αξιόπιστη την πληροφόρηση από κάποιον ειδικό, έναν ακαδημαϊκό, «ένα πρόσωπο σαν και μένα», αλλά και έναν απλό εργαζόμενο μιας επιχείρησης.

Oι πολίτες βλέποντας ότι δεν έχουν να περιμένουν πολλά από τις κυβερνήσεις, στρέφουν τις προσδοκίες τους προς τις εταιρείες και εκείνους που τους διευθύνουν. Περιμένουν από αυτούς, τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι καταναλωτές, να αναλάβουν πρωτοβουλίες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι εκδηλώνεται διαφορετικός βαθμός εμπιστοσύνης προς τους θεσμούς (κυβέρνηση, επιχειρήσεις, media, ΜΚΟ) από τους πολίτες ενός κάποιου μορφωτικού επιπέδου, σε σχέση με το ευρύ κοινό. Δεν είναι τυχαίο που στη Μ. Βρετανία ο απλός κόσμος είναι πολύ πιο δύσπιστος προς τους θεσμούς, σε σχέση με τους υψηλότερου μορφωτικού επιπέδου. Αυτό το χάσμα είναι πηγή αναστάτωσης και ανατροφοδότησης του λαϊκισμού.

Μόνο ο ένας στους πέντε πολίτες θεωρεί ότι το σύστημα ευνοεί την πρόοδό του, οι υπόλοιποι αισθάνονται ότι σε πέντε χρόνια αυτοί και η οικογένειά τους θα είναι σε πιο δύσκολη μοίρα. Γύρω στο 60% έχουν ανησυχία για τις δουλειές τους, από φόβο είτε για την αυτοματοποίηση είτε λόγω αλλαγής στις απαιτούμενες δεξιότητες.

Αυτή το κλίμα ανασφάλειας ήταν πιο έντονο φέτος στο Νταβός, απ' όσο πέρυσι, αν και είναι υπερβολικός ο πανικός που είδε ο συντάκτης του Guardian.

Είναι ενδιαφέρον το ότι οι γυναίκες είναι αρκετά πιο δύσπιστες προς τους θεσμούς. Γενικά, οι ομάδες που νιώθουν ότι είναι αδικημένες παίρνουν τις υποθέσεις τους στα χέρια τους, με πρωτότυπους τρόπους και όχι κατ' ανάγκην με παραδοσιακές συνδικαλιστικές πρακτικές.

Το #MeToo έδωσε ισχυρότερη φωνή στις γυναίκες, τα Κίτρινα Γιλέκα φάνηκαν σαν ξέσπασμα αλλά όλα δείχνουν ότι είναι μοντέλο που θα διατηρηθεί και θα διαδοθεί. Οι 20.000 εργαζόμενοι της Google που βγήκαν στον δρόμο για να ζητήσουν καλύτερες πολιτικές από την εταιρεία τους ήταν κάτι πρωτόγνωρο.

Η έρευνα δείχνει μια πολύ ενδιαφέρουσα διαφοροποίηση: οι πολίτες βλέποντας ότι δεν έχουν να περιμένουν πολλά από τις κυβερνήσεις, στρέφουν τις προσδοκίες τους προς τις εταιρείες και εκείνους που τους διευθύνουν. Περιμένουν από αυτούς, τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι καταναλωτές, να αναλάβουν πρωτοβουλίες.

Στο εξής θα δούμε περισσότερες καμπάνιες, δράσεις (και όχι μόνο διαφημίσεις), όπως αυτές της Nike και της πρόσφατης της Gillette για τον «τοξικό ανδρισμό». Και κάποιες εταιρείες θα ανταποκριθούν, παρότι τέτοιες ενέργειες έχουν ρίσκο.

 

Η πρόσφατη διαφήμιση της Gillette για τον «τοξικό ανδρισμό».

Η ανάπτυξη των social media μας έδωσε την ευκαιρία να έχουμε περισσότερες και πιο άμεσες σχέσεις με ειδικούς και «άτομα όπως εγώ». Τώρα, η παγκόσμια αναστάτωση και οι ποικιλόμορφες μορφές ακτιβισμού μάς επιτρέπουν να «ισοφαρίσουμε» τις αδυναμίες των κυβερνήσεων, ζητώντας πρωτοβουλίες από αυτούς που «ψηφίζουμε» κάθε μέρα: τους εργοδότες μας και τις εταιρείες που αγοράζουμε τα προϊόντα τους.

Κάτι τσιμπάνε τα μίντια, μέσα στη Βαβέλ των fake news και τη βύθιση της εμπιστοσύνης Facebook Twitter

Έχουμε ολοένα και περισσότερη εμπιστοσύνη σε ειδικούς και σε «άτομα σαν και εμάς», ενώ είμαστε καχύποπτοι σε κυβερνητικά στελέχη, διοικήσεις εταιρειών.

Κάτι τσιμπάνε τα μίντια, μέσα στη Βαβέλ των fake news και τη βύθιση της εμπιστοσύνης Facebook Twitter

Τα παραδοσιακά media θεωρούνται πιο αξιόπιστα από τα social media και μάλιστα σε μεγαλύτερο βαθμό απ' ό,τι πέρυσι. Οι μηχανές αναζήτησης διατηρούν υψηλό βαθμό εμπιστοσύνης, αλλά μικρότερο από τα media.

TV & Media
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΤΑ KITΡΙΝΑ MEDIA

ΤΑ KITΡΙΝΑ MEDIA

Από την αλήστου μνήμης «Αυριανή» και το εμετικό «Μακελειό» μέχρι τις δολοφονίες χαρακτήρα μέσω στρατιών τρολ στα social media, τα κίτρινα μέσα δηλητηριάζουν διαχρονικά τη δημόσια ζωή και οδηγούν ανθρώπους στην απόγνωση, εκμεταλλευόμενα τα παραθυράκια της Δυτικής ελευθερίας της έκφρασης. Το χειρότερο: αρέσουν στον μεγάλο όχλο και συχνά χρησιμοποιούνται από την εξουσία και τους ισχυρούς για ξεκαθαρίσματα λογαριασμών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Influencers για κλάματα: Η τρελή μπίζνα των fake views στο YouTube και το Instagram

TV & Media / Influencers για κλάματα: Η τρελή μπίζνα των fake views στο YouTube και το Instagram

Views και likes που μπορεί να αγοράσει κανείς πολύ φθηνά, εξασφαλίζοντας τεράστια επισκεψιμότητα: να κάτι που καθιστά τον γίγαντα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θύμα χειραγώγησης του κάθε τυχάρπαστου
THE LIFO TEAM
«Είναι πολύ αργά, το λάθος έχει γίνει»: Γιατί φτάσαμε σε τέτοιο σημείο εκφυλισμού των ελληνικών ΜΜΕ;

Δ. Χριστόπουλος / «Είναι πολύ αργά, το λάθος έχει γίνει»: Γιατί φτάσαμε σε τέτοιο σημείο εκφυλισμού των ελληνικών ΜΜΕ;

Ο καθηγητής του Παντείου Δ. Χριστόπουλος γράφει για την εικόνα της εγχώριας δημοσιογραφίας με αφορμή το βιβλίο «Η χαμένη τιμή της δημοσιογραφίας» του Γ. Παντελάκη
ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι New York Times και οι αξίες της παραδοσιακής δημοσιογραφίας στο επίκεντρο

TV & Media / New York Times - Gate: Εσωτερική έρευνα για τη διαρροή πληροφοριών από ρεπορτάζ για τον πόλεμο στη Γάζα

Η ιστορική εφημερίδα με τους δέκα εκατομμύρια συνδρομητές διεξάγει εσωτερική έρευνα σχετικά με το ρεπορτάζ που αποκάλυψε σεξουαλική βία της Χαμάς κατά των ομήρων στη Γάζα
NEWSROOM