Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος. Facebook Twitter
Βραβεία Όσκαρ 2014. Οι διασημότεροι ηθοποιοί του πλανήτη βγάζουν μαζί μια selfie. Ανεβάζουν πρώτα στο Χ, μετά σε όλο το instagram. The rest is history. Φωτ.: Getty Images.
0


— Τι σημαίνει για μια γενιά το γεγονός ότι μεγάλωσε έχοντας τον εαυτό της σχεδόν συνεχώς σε δημόσια θέα;
Για πολλούς νέους, η αποσύνδεση από την εύκολη «ορατότητα» του ψηφιακού κόσμου, αν και επιθυμητή, μοιάζει σχεδόν αδύνατη. Για να χρησιμοποιήσω τον τίτλο του γνωστού βιβλίου του Αμερικανού κοινωνικού ψυχολόγου Jonathan Haidt, η διαρκής αναζήτηση και επαλήθευση του ψηφιακού φαίνεσθαι οδηγεί σε μια «αγχωμένη γενιά». Μια γενιά που βιώνει τον εαυτό της αποκομμένη από τον καθημερινό «βιόκοσμο» των εμπειριών και γίνεται ναρκισσιστικά αυτοαναφορική. Η διεκδίκηση της «ελευθερίας» και της «αυτοπραγμάτωσης» στην επικράτεια των εικονικών κοινοτήτων του Instagram, σε τελευταία ανάλυση, αφορά μια ρηχή και εφήμερη κοινωνικότητα, μια ψευδεπίγραφη συνδεσιμότητα, χωρίς ενσυναίσθηση, όπου οι χρήστες γίνονται ολοένα και πιο μοναχικοί και, μακροπρόθεσμα, πιο απομονωμένοι. Τα ευρήματα που παρουσιάστηκαν πρόσφατα σε άρθρο των Financial Times είναι εντυπωσιακά όσο και απαισιόδοξα: Οι νεότεροι χρήστες του διαδικτύου προτιμούν την προβλεψιμότητα της μοναχικής περιπλάνησης στα social media από την εμπρόσωπη, φυσική αλληλεπίδραση με την οικογένεια και τους φίλους στον πραγματικό, εξωδιαδικτυακό κόσμο.

Η πλατφόρμα συμβολίζει μια νέα παγκόσμια ελίτ που συγκεντρώνει τεράστιο πλούτο μέσα από την εμπορευματοποίηση της ελεύθερης κοινωνικής δικτύωσης των νέων και τον καθορισμό των προτιμήσεων και του στυλ ζωής τους.

— Αν το Instagram ξεκίνησε ως χώρος αισθητικής και δημιουργίας, πώς κατέληξε να γίνει αγορά, τηλεοπτικό κανάλι και προσωπικό ημερολόγιο ταυτόχρονα;
Πρόκειται για μια προβλέψιμη διαδικασία στο πλαίσιο του ψηφιακού καπιταλισμού. Οι «ενημερώσεις κατάστασης» (status updates) από τους διαδικτυακούς φίλους λίγο πολύ έχουν δώσει τη θέση τους σε μια ηλεκτρονική αγορά και σε βίντεο από αγνώστους, τα οποία μοιάζουν με «υπερκινητική τηλεόραση». Παράλληλα, οι προσωπικοί χώροι «αισθητικής δημιουργίας» αυξητικά μετατρέπονται σε αλγοριθμικά κατασκευασμένους, ιδιωτικούς κόσμους που τροφοδοτούν τη ναρκισσιστική επιμέλεια του «ιδεατού» εαυτού. Αυτό που ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, ιδιοκτήτης του Instagram και του διαδικτυακού κολοσσού Meta, αποκαλεί «ψηφιακή πλατεία της πόλης» (μια έκφραση που έχει χρησιμοποιήσει και ο Ίλον Μασκ για το Χ, πρώην Twitter) ξαναχτίζεται διαρκώς αντανακλώντας τον κυρίαρχο εξαρτητικό σχεδιασμό των social media, όπου ιικότητα (virality) αποκτά ό,τι εθίζει και η κάθε πληροφορία φιλτράρεται πλήρως από την αγορά της άμεσης και έμμεσης διαφήμισης, με κύριο στόχο τη γρήγορη συσσώρευση υλικού και άυλου πλούτου από μια μικρή ελίτ, μέσα από την παγκόσμια δικτύωση.

cover
Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής

— Ποιος κέρδισε τελικά από το «like economy», οι χρήστες, οι influencers ή η ίδια η πλατφόρμα;
Η αυθόρμητη κοινωνιολογική απάντηση είναι ότι τελικά κερδίζει το ίδιο το Instagram. Η πλατφόρμα συμβολίζει μια νέα παγκόσμια ελίτ που συγκεντρώνει τεράστιο πλούτο (χρήμα, εξουσία, επιρροή) μέσα από την εμπορευματοποίηση της ελεύθερης κοινωνικής δικτύωσης των νέων και τον καθορισμό των προτιμήσεων και του στυλ ζωής τους, τη φανερή ή κρυφή διαφήμιση, και την πώληση εμπορευμάτων και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου, στο πλαίσιο της αναδυόμενης πολιτικής οικονομίας που η κοινωνική ψυχολόγος Σοσάνα Ζούμποφ εύστοχα αποκαλεί «κατασκοπευτικό καπιταλισμό» (Surveillance Capitalism). Πλέον, οι τεχνολογικοί κολοσσοί (μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες) δεν αποκτούν ηγεμονικές θέσεις στην αγορά μόνο μέσω της «οικονομίας της προσοχής» (attention economy). Με την έλευση της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης (GenAI), το νόμισμα της πλατφόρμας έχει δύο όψεις: την προσοχή και την οικειότητα. Αναπτύσσεται δηλαδή μια νέα οικονομία, η οικονομία της συναισθηματικής σύναψης (attachment economy), που τροφοδοτείται από την ανθρώπινη ή ανθρωπόμορφη (AI-generated) οικειότητα (χρηστών και influencers), όχι απλώς τα data.

— Πόσο έχει μεταμορφώσει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την έννοια της μνήμης, όταν οι στιγμές μας ζουν σε ένα feed αντί σε άλμπουμ;
Ο εξελισσόμενος σχεδιασμός του Instagram δίνει προτεραιότητα στο δυναμικό περιεχόμενο, όπως τα Stories και τα Reels (που θυμίζουν TikTok), έναντι των παραδοσιακών δημοσιεύσεων σε feed. Οι αναμνήσεις στην πλατφόρμα δεν αποθηκεύονται πλέον σε παραδοσιακά άλμπουμ, αλλά ενσωματώνονται στο αρχείο του χρήστη – έναν κρυφό χώρο όπου αποθηκεύονται προηγούμενες δημοσιεύσεις, συμπεριλαμβανομένων των Stories και των φωτογραφιών του feed. Το Instagram προωθεί ενεργά αυτές τις «αναμνήσεις» εμφανίζοντας υποδείξεις μνήμης στη ροή, ενθαρρύνοντας τις αναδημοσιεύσεις (προς περαιτέρω δικτύωση) που συνδέουν το νοσταλγικό παρελθόν των χρηστών με τις τωρινές στιγμές. Αυτό μετατρέπει τις αναμνήσεις από παγωμένες εικόνες και ιδιωτικά, στατικά άλμπουμ σε κοινόχρηστο, διαδραστικό περιεχόμενο στη ροή ή σε Stories, καθιστώντας τες μέρος μιας συνεχιζόμενης κοινωνικής αφήγησης. Έτσι οδηγούμαστε στο να υφάνουμε ξανά το αφήγημα του εαυτού εγκλωβισμένοι μέσα σε ένα διευρυμένο παρόν, προσκολλημένοι «στις επιδράσεις της παρουσίας» (Fixierung auf Präsenzeffekte), όπως το θέτει ο Γερμανός φιλόσοφος Hans Ulrich Gumbrecht, στην τυραννία της στιγμής. Σε αυτά τα συμφραζόμενα, οι νέες κοινωνικές σχέσεις καθίστανται το προσωρινό και ρευστοποιημένο αποτέλεσμα της κατασκευής δυνατοτήτων αποκομμένων από μια κοινή πραγματικότητα με μακρόχρονα δοκιμασμένους κανόνες ιστορικής καθημερινής πρακτικής.

15 χρόνια Instagram: Πώς άλλαξε τις ζωές μας; Facebook Twitter
H ανάρτηση του Λιονέλ Μέσι που πανηγυρίζει με το κύπελλο του Μουντιάλ στις 18/12/2022 έχει συγκεντρώσει 74.731.541 likes, τα περισσότερα στην ιστορία του Instagram.

— Αν το Instagram είναι το «παλιό» social δίκτυο του σήμερα, τι μας λέει αυτό για την ταχύτητα με την οποία γερνάνε οι ψηφιακοί θεσμοί;
Σε μια δημόσια συζήτηση το 2009 στο Θέατρο Sanders (Χάρβαρντ), ο θρυλικός κοινωνιοβιολόγος E.O. Wilson κατέληξε σε ένα γενικό συμπέρασμα: «Το πραγματικό πρόβλημα της ανθρωπότητας είναι το εξής: έχουμε παλαιολιθικά συναισθήματα, μεσαιωνικούς θεσμούς και τεχνολογία που μοιάζει με θεό». Κατά τη γνώμη μου, είναι τρομερά επικίνδυνο όταν ο ψηφιακός καπιταλισμός και οι «ψηφιακοί θεσμοί» τρέχουν και μεταβάλλονται πλέον με εκθετική ταχύτητα, τη στιγμή που η ανθρώπινη κατανόηση και οι πολιτικοί και κοινωνικοί θεσμοί της δημοκρατίας συνεχίζουν να κινούνται με τους ρυθμούς των προηγούμενων αιώνων. Αυτό μας καλεί να θεωρητικοποιήσουμε τα πράγματα διαφορετικά, να δούμε τους καθρέφτες της ανθρώπινης σκέψης και επιθυμίας, να αναστοχαστούμε ριζικά για τον εαυτό μας και να απαντήσουμε με τόλμη σε τεράστια, αλλά εγκαταλελειμμένα, φιλοσοφικά ερωτήματα όπως: Από πού ερχόμαστε; Ποιοι είμαστε; Πού πηγαίνουμε;

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ