Δεν είναι η πρώτη φορά που βανδαλίζουν τη Μόνα Λίζα

Δεν είναι η πρώτη φορά που βανδαλίζουν τη Μόνα Λίζα Facebook Twitter
0

-Μα καλά, πώς είναι δυνατόν να έφτασε μια ολόκληρη τούρτα μέχρι την Μόνα Λίζα;

Ένας άνδρας μπήκε στο Λούβρο μεταμφιεσμένος σε ηλικιωμένη γυναίκα την Κυριακή. Φορούσε περούκα και καθόταν σε αναπηρικό καροτσάκι. Όταν σηκώθηκε τους αιφνιδίασε όλους.

-Έπαθε τίποτα ο πίνακας;

Όχι βέβαια. Το γυαλί μπροστά από το έργο προστάτευσε τον πίνακα . Και φυσικά ο δράστης συνελήφθη. 

-Έχουν επιτεθεί κι άλλοι στον πίνακα;

Ναι. Το συμβάν είναι μόνο ένα από τη μακρά λίστα των «περιπετειών» που έχει περάσει ο γνωστότερος, ίσως, πίνακας του κόσμου. 

-Για πες....

Το αριστούργημα του Λεονάρντο ντα Βίντσι έχει γνωρίσει στο παρελθόν βανδαλισμούς αλλά και κλοπές. Στο μακρινό 1911, για παράδειγμα, εκλάπη από έναν εργαζόμενο του μουσείου. Τότε είχε εξαφανιστεί για σχεδόν τρία χρόνια προτού εντοπιστεί ξανά από τις αρχές. 

-Σίγουρα βρήκαν τον αυθεντικό; 

Ναι. Αλλά δεν τελείωσαν εκεί τα «βάσανά» του. Τη δεκαετία του 1950 ένας άνδρας πέταξε θειικό οξύ, αναγκάζοντας το μουσείο να αναλάβει δραστικά μέτρα προστασίας του έργου τέχνης, όπως το τζάμι, που είναι αλεξίσφαιρο, πρέπει να σου πω. 

-Και από τότε; 

Είχαμε κι άλλη επίθεση. Το 2009, μία γυναίκα πέταξε μία κεραμική κούπα στον πίνακα. Η κούπα έσπασε, χωρίς να προκαλέσει ευτυχώς καμία ζημιά στο έργο.

-Και τώρα η τούρτα...

Ναι. Η τούρτα διαλύθηκε πάνω στο τζάμι, χωρίς να συμβεί απολύτως τίποτα στην ελαιογραφία. 

-Ποιος το έκανε;

Ένας 36χρονος που, αφού συνελήφθη, μεταφέρθηκε σε ψυχιατρικό θεραπευτήριο. 

-Τι θα απογίνει στον επίδοξο βάνδαλο; 

Του ασκήθηκε δίωξη για απόπειρα φθοράς πολιτιστικής ιδιοκτησίας, ενώ το Λούβρο επίσης άσκησε αγωγή εναντίον του.

-Γιατί το έκανε;

Επειδή είσαι βάνδαλος. Σε βίντεο που ανήρτησε άλλος επισκέπτης του μουσείου, ο δράστης ακούγεται να λέει στα γαλλικά «σκεφτείτε τον πλανήτη γη, υπάρχουν άνθρωποι που τον καταστρέφουν». Πριν συλληφθεί πρόλαβε επίσης να ρίξει τριαντάφυλλα και ροδοπέταλα στον χώρο μπροστά στον πίνακα.

-Θύμισέ μου ποια ήταν η Μόνα Λίζα...

Γνωστή και ως Τζιοκόντα, ήταν η σύζυγος του εύπορου εμπόρου μεταξιού Φρανσέσκο ντελ Τζιοκόντο και ο Ιταλός καλλιτέχνης ανέλαβε την προσωπογραφία της πάνω σε ξύλο λεύκης. Το έργο ολοκληρώθηκε κατά την περίοδο 1503-1519.

-Του πήρε καιρό του Ντα Βίντσι

Σύμφωνα με τον σύγχρονο του Λεονάρντο, Τζόρτζιο Βαζάρι, «..αφότου ασχολήθηκε επί τέσσερα χρόνια με το έργο, το άφησε ημιτελές.»

-Τέσσερα χρόνια;

Αυτή ήταν μια συνήθης συμπεριφορά του Λεονάρντο ο οποίος, αργότερα, μετάνιωσε που «δεν ολοκλήρωσε ποτέ ούτε ένα έργο». Θεωρείται πως συνέχισε να ασχολείται με τη Μόνα Λίζα για τρία χρόνια αφότου εγκαταστάθηκε στη Γαλλία και πως την τελείωσε λίγο πριν πεθάνει το 1519. Είναι σχετικά μικρός πίνακας με διαστάσεις 77 εκ. × 53 εκατοστά. 

-Και πώς κατέληξε στο Λούβρο;

Ο Ντα Βίντσι μετέφερε τον πίνακα από την Ιταλία στη Γαλλία το 1516 όταν ο βασιλιάς Φραγκίσκος Α΄ τον προσκάλεσε να εργαστεί κοντά στο βασιλικό κάστρο στην Αμπουάζ. Πιθανότατα μέσω των κληρονόμων του βοηθού του Λεονάρντο ντα Βίντσι, Σαλάι, ο βασιλιάς αγόρασε τον πίνακα για 4.000 écu και τον τοποθέτησε στο παλάτι της Fontainebleau, όπου παρέμεινε έως ότου δόθηκε στον Λουδοβίκο ΙΔ΄.

-Και μετά;

Ο Λουδοβίκος ΙΔ΄ μετέφερε το έργο στο Παλάτι των Βερσαλλιών. Μετά τη Γαλλική Επανάσταση, μεταφέρθηκε στο Μουσείο του Λούβρου. Ο Ναπολέοντας είχε τοποθετήσει το έργο στο δωμάτιό του, στο Παλάτι του Κεραμεικού. Αργότερα ο πίνακας επεστράφη στο Μουσείο του Λούβρου.

-Πες μου περισσότερα για την κλοπή...

Κατ' αρχάς, δες τον τόπο του εγκλήματος

Time travel: Τούρτα στη Μόνα Λίζα- Όταν ο πίνακας του Ντα Βίντσι «επέζησε» της ιστορικής του κλοπής Facebook Twitter
Το σημείο του τοίχου του Λούβρου, στο οποίο βρισκόταν η Μόνα Λίζα, όπως φωτογραφήθηκε αφού κλάπηκε ο πίνακας

Ο πίνακας έκανε «φτερά» στις 21 Αυγούστου του 1911. Την επόμενη μέρα, ο ζωγράφος Λουί Μπερού, πήγε στο Salon Carré όπου εκτίθετο η Μόνα Λίζα επί πέντε χρόνια. Ωστόσο στο σημείο όπου έπρεπε να βρίσκεται ο πίνακας, υπήρχαν τέσσερις σιδερένιοι πάσσαλοι.

-Δηλαδή αυτός το πήρε χαμπάρι; 

Ο Μπερού ενημέρωσε τον υπεύθυνο της ασφάλειας που νόμιζε πως ο πίνακας είχε μετακινηθεί για να φωτογραφηθεί για εμπορικούς λόγους. Πέρασαν ώρες μέχρι να συνεννοηθούν με τους φωτογράφους και να καταλάβουν τι είχε συμβεί. Το Λούβρο έκλεισε για μια εβδομάδα για να διευκολυνθεί η έρευνα για την κλοπή.

-Ποιοι θεωρήθηκαν ύποπτοι;

Ο Γάλλος ποιητής Γκιγιώμ Απολλιναίρ, θεωρήθηκε ύποπτος, συνελήφθη και φυλακίστηκε. Ο Απολλιναίρ προσπάθησε να εμπλέξει στην υπόθεση τον φίλο του, Πάμπλο Πικάσο, ο οποίος επίσης ανακρίθηκε, αλλά αργότερα και οι δύο απαλλάχθηκαν των κατηγοριών.

-Τελικά ποιος το έκανε;

Όλοι πίστεψαν πως ο πίνακας είχε χαθεί οριστικά. Αλλά δύο χρόνια αργότερα ανακαλύφθηκε ο πραγματικός δράστης: η Μόνα Λίζα είχε κλαπεί από έναν υπάλληλο του Λούβρου, τον Βιντσέντσο Περούτζια.

-Πώς τα κατάφερε;

Mπήκε στο μουσείο ανενόχλητος και, κάποια στιγμή, κρύφτηκε σε μία ντουλάπα και βγήκε από το μουσείο αφού αυτό είχε κλείσει, κρύβοντας τον πίνακα κάτω από το παλτό του. 

-Πώς τον έπιασαν;

Ο Περούτζια ήταν ένας Ιταλός πατριώτης που πίστευε πως ο πίνακας του Λεονάρντο Ντα Βίντσι έπρεπε να επιστραφεί στην Ιταλία και να εκτεθεί σε ιταλικό μουσείο. Αξίζει να σημειωθεί πως ένας φίλος του πουλούσε αντίγραφα του πίνακα. Αφού κράτησε τον πίνακα στο διαμέρισμά του για δύο χρόνια, τελικά συνελήφθη όταν προσπάθησε να τον πουλήσει στους διοικητές της πινακοθήκης Ουφίτσι στην Φλωρεντία. 

-Και οι Ιταλοί επέστρεψαν τον πίνακα στη Γαλλία; 

Ο πίνακας εκτέθηκε σε διάφορες περιοχές στην Ιταλία και επεστράφη στο Μουσείο του Λούβρου το 1913. Ο Περούτζια επικροτήθηκε στην Ιταλία και εξέτισε κανονικά ποινή φυλάκισης έξι μηνών για το έγκλημα του.

Με πληροφορίες από CNN

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάχη για τον «Δαβιδ» του Μιχαήλ Άγγελου: Η ελευθερία της έκφρασης ενάντια στην προστασία της αξιοπρέπειας

Πολιτισμός / Ο «Δαβίδ» του Μιχαήλ Άγγελου και η ελευθερία της έκφρασης κόντρα στην προστασία των καλλιτεχνικών θησαυρών

Στη Φλωρεντία, η Galleria dell'Accademia υπερασπίζεται τον Δαβίδ του Μιχαήλ Άγγελου, ένα αριστούργημα του 1504, από απαξιωτικές και μη εξουσιοδοτημένες εμπορικές χρήσεις
NEWSROOM
Πέθανε ο Ρίτσαρντ Σέρα, ο τελευταίος μεγάλος Αμερικανός καλλιτέχνης

Πολιτισμός / Πέθανε ο Ρίτσαρντ Σέρα, ο τελευταίος μεγάλος Αμερικανός καλλιτέχνης

Ο Ρίτσαρντ Σέρα ήταν ένας σύγχρονος μινιμαλιστής καλλιτέχνης γνωστός για τα μνημειώδη ατσάλινα γλυπτά του. Τα συχνά τρομακτικά σε κλίμακα έργα του προκαλούν ζάλη και αποπροσανατολισμό, με τις αρχιτεκτονικές τους καμπύλες να στροβιλίζονται, καθώς οι θεατές περπατούν στα περάσματά τους.
NEWSROOM