Tamara de Lempicka: Σε δημοπρασία του Sotheby’s η «όμορφη Ραφαέλα»

Tamara de Lempicka: Σε δημοπρασία του Sotheby’s η «όμορφη Ραφαέλα» Facebook Twitter
Tamara de Lempicka, Η όμορφη Ραφαέλα, 1927. © The Tamara de Lempicka Estate, LLC.
0

Όταν η Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα (Tamara de Lempicka) συνάντησε για πρώτη φορά την νεαρή εργαζόμενη του σεξ Ραφαέλα στο Μπουά ντε Μπουλόν του Παρισιού, μαγεύτηκε.

Θυμούμενη εκείνη τη συνάντηση, η καλλιτέχνις χαρακτήρισε τη Ραφαέλα ως «την ομορφότερη γυναίκα που έχω δει ποτέ».

Πρόσθεσε: «Τεράστια μαύρα μάτια, υπέροχα αισθησιακά χείλη, υπέροχο σώμα. Τη σταματώ και της λέω: “Δεσποινίς, είμαι ζωγράφος και θα ήθελα να ποζάρετε για μένα. Θα το κάνατε;” Μου απαντά: “Ναι. Γιατί όχι;”»

Ήταν η αρχή μιας έντονης σχέσης – η Λεμπίτσκα και η Ραφαέλα έγιναν ερωμένες, και η Ραφαέλα αποτέλεσε το μοντέλο σε αρκετά από τα σημαντικότερα γυμνά της ζωγράφου, συμπεριλαμβανομένου του έργου «La Belle Rafaëla» του 1927. Το έργο αυτό έχει χαρακτηριστεί από κριτικούς και μελετητές ως «ένα από τα πιο αξιοσημείωτα γυμνά του αιώνα» και «η κορυφαία στιγμή της καλλιτεχνικής πορείας της Λεμπίτσκα».

Ο πίνακας, που απεικονίζει μια γυναίκα με κοντά μαλλιά, λουσμένη σε καραβατζέσκο φως και σκεπασμένη με ένα κόκκινο ύφασμα που ταιριάζει με το κραγιόν της, πρόκειται να δημοπρατηθεί από τον οίκο Sotheby’s αυτόν τον μήνα, με εκτιμώμενη τιμή μεταξύ 6 και 9 εκατομμυρίων λιρών.

Ο οίκος δημοπρασιών το χαρακτήρισε ως ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Λεμπίτσκα που έχουν βγει ποτέ σε δημοπρασία και ως χαρακτηριστικό παράδειγμα του αισθησιακού και κομψού στυλ της, που έχει ταυτιστεί με την εποχή του αρ ντεκό. Επιπλέον, αποτελεί μια πράξη αμφισβήτησης της παράδοσης που ήθελε το γυναικείο γυμνό να αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο ανδρών καλλιτεχνών. «Η Λεμπίτσκα ήταν επαναστατική, καθώς απεικόνιζε το σαγηνευτικό γυναικείο γυμνό από τη σκοπιά μιας γυναίκας, σε μια εποχή που η αφήγηση της τέχνης ήταν ανδροκρατούμενη», δήλωσε ο André Zlattinger, επικεφαλής του τμήματος μοντέρνας τέχνης Ευρώπης στον οίκο Sotheby’s.

«Η αγορά μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισε να εκτιμά πραγματικά το έργο της, όχι μόνο στο πλαίσιο του αρ ντεκό – που φέτος γιορτάζει τα εκατό του χρόνια – αλλά και στο πλαίσιο της ιστορίας της τέχνης. Η αισθησιακή απεικόνιση της γυναίκας που υπήρξε μούσα και ερωμένη της, είναι αξιοσημείωτη και για τον τρόπο που παρουσιάζει μια γυναίκα σε πλήρη κατοχή της σεξουαλικότητάς της, από μια καλλιτέχνιδα που έζησε στο έπακρο την ιδέα της καλλιτεχνικής και σεξουαλικής ελευθερίας σε μια καθοριστική περίοδο ανάμεσα στους δύο παγκόσμιους πολέμους».

Tamara de Lempicka: Η συναρπαστική ζωή της «Βαρόνης με το πινέλο»

Η Ταμάρα Ροζαλία Γκουρβίκ-Γκόρσκα γεννήθηκε το 1898 στη Βαρσοβία της Πολωνίας (τότε τμήμα της Ρωσικής Αυτοκρατορίας) και έγινε γνωστή ως «Βαρόνη με το Πινέλο», αλλά και ως εμβληματική μορφή των ξέφρενων 20s.

Μετά το διαζύγιο των γονιών της, στάλθηκε να ζήσει με την πλούσια θεία της στην Αγία Πετρούπολη, όπου ανέπτυξε γούστο για την πολυτέλεια. Σε ηλικία 18 ετών παντρεύτηκε τον Ταντέους Λεμπίτσκι, αλλά μέσα σε έναν χρόνο η Ρωσική Επανάσταση ανάγκασε το ζευγάρι να μετακομίσει στο Παρίσι.

Αναζητώντας μια νέα ταυτότητα, υιοθέτησε το όνομα Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα, που της φαινόταν αριστοκρατικό. Σύντομα δημιούργησε ένα λαμπερό κοινωνικό κύκλο και καθιερώθηκε ως κορυφαία πορτρετίστα της νεόπλουτης και αριστοκρατικής ελίτ. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, χώρισε με τον Λεμπίτσκι και αργότερα παντρεύτηκε τον βαρόνο Ραούλ Κούφνερ, αφού εκείνος της ανέθεσε να ζωγραφίσει το πορτρέτο της ερωμένης του.

Με πληροφορίες από The Guardian

Το ζευγάρι μετανάστευσε στο Χόλιγουντ μετά το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όπου η Λεμπίτσκα γνώρισε για λίγο τη δόξα, προτού το έργο της χάσει τη δημοφιλία του με την άνοδο του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Μετά τον ξαφνικό θάνατο του βαρόνου σε υπερωκεάνιο το 1961, μετακόμισε στο Τέξας και τελικά εγκαταστάθηκε στο Κουερναβάκα του Μεξικού, όπου έζησε μέχρι τον θάνατό της το 1980.

Τα τελευταία είκοσι χρόνια, όμως, η αγορά της Λεμπίτσκα γνωρίζει μεγάλη άνθηση. Στους πρώτους συλλέκτες των έργων της συγκαταλέγονται η Μαντόνα, η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, ο Τζακ Νίκολσον και ο Βόλφγκανγκ Γιοπ, ενώ πέρυσι έκανε πρεμιέρα στο Μπρόντγουεϊ το μιούζικαλ Lempicka και εγκαινιάστηκε η πρώτη της αναδρομική έκθεση στις ΗΠΑ.

Παρά τους γάμους της, η σχέση της Λεμπίτσκα με τη Ραφαέλα είναι αυτή που έχει αιχμαλωτίσει τη φαντασία του κοινού, εμπνέοντας συγγραφείς και θεατρικούς συγγραφείς, όπως η Έλις Έιβερι, της οποίας το μυθιστόρημα The Last Nude φαντάζεται τον έρωτά τους.

Ο πίνακας θα εκτεθεί δημόσια στη Sotheby’s στη Ζυρίχη από 13 έως 15 Ιουνίου και στο Λονδίνο από 18 έως 24 Ιουνίου. Τελευταία φορά προσφέρθηκε σε δημοπρασία τον Μάιο του 1985 και αποκτήθηκε από τον σημερινό ιδιοκτήτη τη δεκαετία του 1990.

Το ρεκόρ δημοπρασίας της Λεμπίτσκα ανέρχεται σε 16,3 εκατομμύρια λίρες, που καταγράφηκε στο Λονδίνο τον Φεβρουάριο του 2020 για το έργο Portrait of Marjorie Ferry.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι τέλειες γυναίκες της Ταμάρα ντε Λέμπιτσκα

Αρχείο / Οι τέλειες γυναίκες της Ταμάρα ντε Λέμπιτσκα

Αμφιλεγόμενη, σίγουρα. Ελεύθερη, χωρίς αμφιβολία. Αναμφισβήτητα ένας θρύλος. Η Ταμάρα ντε Λέμπιτσκα, η σταρ του Μεσοπολέμου, είχε όλα όσα απαιτούνταν για να σημαδέψει την εποχή της. Η ελίτ της κοινωνίας ήταν αυτοί που τότε σύχναζαν στο "Ritz" του Παρισιού ή στο "Grand Hotel" του Μόντε Κάρλο• με άλλα λόγια, αυτό που σήμερα θα αποκαλούσαμε τζετ-σετ.
ΤΕΧΝΕΣ/ LIGHTBOX

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέθανε σε ηλικία 88 ετών ο Βρετανός θεατρικός συγγραφέας σερ Τομ Στόπαρντ

Πολιτισμός / Πέθανε σε ηλικία 88 ετών ο Βρετανός θεατρικός συγγραφέας σερ Τομ Στόπαρντ

Ο σερ Τομ Στόπαρντ έλαβε αμέτρητες διακρίσεις και τιμές κατά τη διάρκεια της μακράς καριέρας του, συμπεριλαμβανομένου του ότι χρίστηκε ιππότης από τη βασίλισσα Ελισάβετ για την προσφορά του στη λογοτεχνία
LIFO NEWSROOM
Σε δημοπρασία το εμβληματικό μοβ παλτό της Τζάκι Κένεντι Ωνάση

Πολιτισμός / Σε δημοπρασία το παλτό της Τζάκι Κένεντι Ωνάση που φορούσε τη νύχτα των εκλογών του 1960

Το πανωφόρι φορέθηκε από την Κένεντι καθώς συνόδευε τον Τζον Κένεντι στο Χαϊάνις Πορτ τη νύχτα των εκλογών του 1960 και ήταν οκτώ μηνών έγκυος στο δεύτερο παιδί της
LIFO NEWSROOM
«Θεωρώ τελείως ακατάλληλη την κυρία να πει τραγούδια μου»: Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις έριχνε «άκυρο» και στην Αγνή Μπάλτσα

Πολιτισμός / «Θεωρώ τελείως ακατάλληλη την κυρία να πει τραγούδια μου»: Όταν ο Μάνος Χατζιδάκις έριχνε «άκυρο» και στην Αγνή Μπάλτσα

Σε ελάχιστους καλλιτέχνες είχε εμπιστευθεί τη μουσική και τα τραγούδια του όσο ζούσε και τα ίδια αυστηρά κριτήρια τηρεί ο γιός και κληρονόμος του.
LIFO NEWSROOM
Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Πολιτισμός / Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Παρά την αναγκαστική μεταφορά στο μουσείο, η τελετή διατήρησε τα καθιερωμένα τελετουργικά, δηλαδή τις χορογραφημένες κινήσεις των «ιερειών» και των κουρών, καθώς και απαγγελίες στην ελληνική γλώσσα
LIFO NEWSROOM
Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Πολιτισμός / Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Εξερευνώντας τη σημασία της μορφής της Αφροδίτης από την Παλαιολιθική περίοδο μέχρι σήμερα, το έργο θα φιλοξενηθεί από τις 19 Μαρτίου ως τις 31 Αυγούστου 2026 στο Μέγαρο Σταθάτου μαζί με δέκα αντίγραφα ειδωλίων «Αφροδίτης» της Ανώτερης παλαιολιθικής περιόδου
LIFO NEWSROOM
Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Η tour de force ερμηνεία της Τζένιφερ Λόρενς στη νέα ταινία της Λιν Ράμσεϊ, η «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη, και μια ιδιαίτερη ρομαντική κομεντί ξεχωρίζουν από την κινηματογραφική σοδειά αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ