«Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα, είναι ηθικά σωστό» λέει Βρετανίδα ανθρωπολόγος

Γλυπτά Παρθενώνα: «Ανήκουν στην Αθήνα, είναι ηθικά σωστό» λέει γνωστή Βρετανίδα ανθρωπολόγος Facebook Twitter
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο, φωτ.: ΕΡΑ
0

«Ανήκουν στην Αθήνα» δήλωσε η Άλις Ρόμπερτς, γνωστή Βρετανίδα ανθρωπολόγος, υποστηρίζοντας ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα όπου και ανήκουν. 

«Δεν είναι το ίδιο αλλά φαντάζομαι ότι μπορεί να ήμασταν αρκετά αναστατωμένοι στην Αγγλία αν μια άλλη χώρα είχε σημαντικά κομμάτια του Στόουνχεντζ και δεν τα έδινε πίσω» συμπλήρωσε αλλά, όπως θέλησε να επισημάνει «στην πραγματικότητα, το επιχείρημα είναι βαθύτερο από αυτό. Υπάρχει επιτακτική ανάγκη να αναγνωρίσουμε μερικές από τις αμφισβητούμενες πρακτικές του παρελθόντος, οι οποίες συχνά συμβάδιζαν με την ιστορία της αποικιοκρατίας. Δεν μπορούμε να αναιρέσουμε αυτήν την ιστορία και θα πρέπει να προσπαθήσουμε να την κατανοήσουμε αντί να τη διαγράψουμε».

Μάλιστα, αναφέρθηκε σε συνέντευξη που είχε κάνει με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, κατά την οποία η Ρόμπερτς την ρώτησε ποια ήταν η θέση της επί του ζητήματος, με την υπουργό να εκφράζει την «ειλικρινή της επιθυμία να τα δει να επιστρέφουν στην Ελλάδα».

Ολόκληρη η δήλωση της Άλις Ρόμπερτς:

«Ένα θέμα που αφορά μεγάλο μέρος της δουλειάς που κάνω, στα βιβλία και τα τηλεοπτικά μου προγράμματα, είναι η σημασία της θέσης στην ιστορία. Τα μνημεία που προορίζονται για μια συγκεκριμένη τοποθεσία, ένα συγκεκριμένο τόπο, διαχωρίζονται από το πλαίσιο όταν απομακρύνονται σε άλλο μέρος.

Τα τεχνουργήματα που έχουν πολιτιστική σημασία στον τόπο όπου φτιάχτηκαν και βρέθηκαν όχι μόνο αποχωρίζονται από την ιστορία τους αλλά γίνονται τοτέμ ανταγωνισμού και αντιπάθειας μεταξύ διαφορετικών ομάδων, εμβλήματα παλαιών αγώνων εξουσίας που κάποιοι φαίνεται πρόθυμοι να κρατούν στο προσκήνιο.

Δεν υπάρχει ούτε μία απάντηση. Μερικές φορές τα αντικείμενα θα χαριστούν- και οι συνδέσεις ενισχύονται από αυτή την ανταλλαγή- όπως ήταν στην ιστορία (και στην προϊστορία). Ένα παράδειγμα τέχνης από μια μακρινή χώρα μπορεί να μας φέρει πιο κοντά, να μας κάνει να γνωρίσουμε περισσότερο την κοινή μας ανθρωπιά.

Αλλά όταν η απομάκρυνση και η κατοχή πολιτιστικών αντικειμένων πραγματοποιείται με τρόπο που χαρακτηρίζεται ανεπιθύμητος, ακούσιος ή χωρίς συναίνεση, μπορεί να είναι πράγματι πολύ επιζήμια κατάσταση.

Δεν λέω ότι έτσι πρέπει να πλαισιωθεί η συζήτηση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Αλλά δεν νομίζω ότι αυτή είναι μια ερώτηση που πρέπει απλώς να αγνοήσουμε.

Και γι' αυτό, όταν γύριζα τη νέα μου σειρά του Channel 4 «Αρχαία Ελλάδα με τρένο» και είχα την τύχη να εξασφαλίσω μια συνέντευξη για να μιλήσω με την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, άρπαξα την ευκαιρία να τη ρωτήσω τι ένιωθε για αυτό το θέμα: για εκείνα τα Γλυπτά από τον Παρθενώνα που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο Βρετανικό Μουσείο.

Ξεκίνησα τη συνέντευξη ρωτώντας την κ. Μενδώνη για τη δική της έρευνα και ενδιαφέρον για τις αρχαιοελληνικές επιγραφές, καθώς και για τις πιέσεις της εξισορρόπησης του τουρισμού με την προστασία της κληρονομιάς, ένα μεγάλο πρόβλημα στην Ελλάδα, που προκαλεί πίεση. Και μετά τη ρώτησα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, που χρονολογούνται από τον 5ο αιώνα π.Χ., και εξέφρασε την ειλικρινή επιθυμία να τα δει να επιστρέφουν στην Ελλάδα.

Πρέπει να συμφωνήσω μαζί της σε αυτό: Νομίζω ότι ανήκουν πίσω στην Αθήνα. Δεν είναι το ίδιο, αλλά φαντάζομαι ότι μπορεί να ήμασταν αρκετά αναστατωμένοι στην Αγγλία αν μια άλλη χώρα είχε σημαντικά κομμάτια του Στόουνχεντζ και δεν τα έδινε πίσω.

Αλλά στην πραγματικότητα, το επιχείρημα είναι βαθύτερο από αυτό. Υπάρχει επιτακτική ανάγκη να αναγνωρίσουμε μερικές από τις αμφισβητούμενες πρακτικές του παρελθόντος, οι οποίες συχνά συμβάδιζαν με την ιστορία της αποικιοκρατίας. Δεν μπορούμε να αναιρέσουμε αυτήν την ιστορία και θα πρέπει να προσπαθήσουμε να την κατανοήσουμε αντί να τη διαγράψουμε.

Μπορούμε όμως να αναγνωρίσουμε τις αδικίες και να κάνουμε κάτι γι' αυτό σήμερα. Και για εκείνους που λένε, ''Θα έχουμε τίποτα στα μουσεία μας;", θα απαντούσα: ''το να ανησυχείς για αυτό δεν είναι ποτέ καλό επιχείρημα για να μην κάνεις αυτό που θεωρείς ηθικά σωστό''».

Στην περιγραφή της νέας εκπομπής της Ρόμπερτς «Αρχαία Ελλάδα με τρένο», αναφέρεται ότι ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός συνεχίζει να επηρεάζει τη ζωή μας μέσω της δημοκρατίας, της τέχνης, της επιστήμης και της ιατρικής.

Με πληροφορίες από Radio Times

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αρονόφσκι, Στίβεν Κινγκ και Κουρόσαβα από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Αρονόφσκι, Στίβεν Κινγκ και Κουρόσαβα από αύριο στους κινηματογράφους

Η αναδρομή στην crime κωμωδία των ‘90s του «Caught Stealing», το φιλμικό ανάλογο μιας ζεστής αγκαλιάς που λέγεται «Life of Chuck», το γουντιαλενικής ιδιοσυγκρασίας «Trois Amies» και το αξεπέραστο «Ran» ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ρώμη: Το διάσημο Caffè Greco κινδυνεύει να κλείσει

Πολιτισμός / Ρώμη: Το διάσημο Caffè Greco κινδυνεύει να κλείσει

Ένα από τα πιο θρυλικά στέκια της Ευρώπης, με 250 χρόνια ιστορίας και θαμώνες από τον Γκαίτε και τον Σοπενχάουερ μέχρι τον Σταντάλ και τον Ίψεν, κινδυνεύει με λουκέτο καθώς οι ιδιοκτήτες απαιτούν ενοίκιο πολλαπλάσιο από το προηγούμενο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόδειγμα πολιτισμού ή άντρο της ακολασίας, η Πομπηία παραμένει η ενεργή φλέβα της Ιστορίας

Πολιτισμός / Υπόδειγμα πολιτισμού ή άντρο της ακολασίας, η Πομπηία παραμένει η ενεργή φλέβα της Ιστορίας

Η «Χαμένη Πόλη» εξακολουθεί να γοητεύει τους ερευνητές και έχει πολλά ακόμη να δώσει μέσα από τη μεγαλύτερη ανασκαφή που έχει γίνει ποτέ, τα τελευταία 70 χρόνια
LIFO NEWSROOM
Ο Μπρους Σπρίνγκστιν και ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ συγκίνησαν το κοινό στην πρεμιέρα του «Deliver Me From Nowhere»

Πολιτισμός / Ο Μπρους Σπρίνγκστιν και ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ συγκίνησαν το κοινό στην πρεμιέρα του «Deliver Me From Nowhere»

Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γουόρεν Ζέινς που κυκλοφόρησε το 2023 και εστιάζει στη δημιουργία του άλμπουμ «Nebraska» (1982) το οποίο ηχογράφησε ο Σπρίνγκστιν στο δωμάτιο του στο Κολτς Νεκ του Νιου Τζέρσεϊ σε ένα τετρακάναλο κασετόφωνο
LIFO NEWSROOM
Ντάριο Αρτζέντο: Ο «Χίτσκοκ της Ιταλίας» με τα λοξά πλάνα που προκαλούσε πανικό στις κινηματογραφικές αίθουσες

Πολιτισμός / Ντάριο Αρτζέντο: Ο «Χίτσκοκ της Ιταλίας» με τα λοξά πλάνα που προκαλούσε πανικό στις κινηματογραφικές αίθουσες

Ο Ντάριο Αρτζέντο που σε λίγες ημέρες συμπληρώνει τα 85 του χρόνια έχει πλέον αποσυρθεί από τα κινηματογραφικά πλατό εδώ και τρία χρόνια, καθώς πέρα από το εμπόδιο της ηλικίας του απογοητεύτηκε και από την αποδοχή που είχε η τελευταία του ταινία «Μαύρα Γυαλιά»
LIFO NEWSROOM