Πέθανε σε ηλικία 49 ετών η Andrea Gibson, η ποιήτρια που ύμνησε την ταυτότητα, τον θάνατο και την αγάπη

Πέθανε σε ηλικία 49 ετών η Andrea Gibson,η ποιήτρια που ύμνησε την ταυτότητα, τον θάνατο και την αγάπη Facebook Twitter
Andrea Gibson/ Φωτ.: Getty Images
0

Η Andrea Gibson, μία από τις πιο σημαντικές queer ποιητικές φωνές της εποχής μας και βασική φιγούρα της spoken word σκηνής στις ΗΠΑ, πέθανε τη Δευτέρα στο σπίτι της στο Κολοράντο, σε ηλικία 49 ετών, μετά από τετραετή μάχη με τον μεταστατικό καρκίνο των ωοθηκών. Η είδηση του θανάτου της ανακοινώθηκε από τη σύζυγό της, Megan Falley, στα κοινωνικά δίκτυα.

«Η Andrea πέθανε στο σπίτι της, στο Μπόλντερ, περιτριγυρισμένη από τη Meg, τέσσερις πρώην συντρόφους της, τη μητέρα και τον πατέρα της, δεκάδες φίλους και τα τρία αγαπημένα της σκυλιά», ανέφερε η ανακοίνωση.

Την τελευταία της περίοδο, η Gibson αποτέλεσε το κεντρικό πρόσωπο του ντοκιμαντέρ Come See Me in the Good Light, που βραβεύτηκε φέτος στο Sundance και αναμένεται να μεταδοθεί μέσα στο φθινόπωρο από το Apple TV+. Το φιλμ, σκηνοθετημένο από τον Ryan White, ακολουθεί τη Gibson και τη Falley σε μια σπαρακτικά τρυφερή καταγραφή αγάπης, επιβίωσης και αναπόφευκτου θανάτου. Το τραγούδι των τίτλων, γραμμένο από τις Sara Bareilles, Brandi Carlile και την ίδια την Gibson, προσθέτει μία ακόμη φωνή στην τελευταία της αφήγηση.

Στην πρεμιέρα του φιλμ στο Sundance, η Gibson είχε δηλώσει πως δεν περίμενε να ζήσει για να δει την προβολή. Ανάμεσα σε χειροκροτήματα και δάκρυα, είχε ήδη αρχίσει να αποχαιρετά. Λίγες ημέρες πριν φύγει, είχε γράψει το ποίημα Love Letter from the Afterlife, στο οποίο σημείωνε:

«Το να πεθαίνεις είναι το αντίθετο του να φεύγεις. Όταν έφυγα από το σώμα μου, δεν πήγα πουθενά. Εκείνη η πύλη φωτός δεν ήταν πύλη προς αλλού, αλλά πύλη προς εδώ. Είμαι περισσότερο εδώ από ποτέ».

Αμέτρητα ήταν τα μηνύματα αγάπης και πένθους που ακολούθησαν τον θάνατό της. Από λοατκια+ ακροατές που έμαθαν να αγαπούν τον εαυτό τους χάρη στους στίχους της, μέχρι ασθενείς με καρκίνο που τη θεωρούσαν καθοδηγητική παρουσία στον πιο δύσκολο κύκλο της ζωής τους.

Η Linda Stay, μητέρα του Aiden, θυμάται όταν εκείνος την πήγε πριν από δέκα χρόνια σε μια εμφάνιση της Gibson σε μπαρ του Σαν Φρανσίσκο. «Ο γιος μου είπε σήμερα το πρωί: “Μαμά, η Andrea μου έσωσε τη ζωή”», δήλωσε συγκινημένη στο Associated Press. Η ίδια, διαγνωσμένη αργότερα και με καρκίνο, έλαβε από την Gibson στήριξη και αποδοχή, και την κάλεσε να εμφανιστεί σε εκδήλωση για την LGBTQ+ κοινότητα της νότιας Γιούτα: «Ήταν μια εμπειρία που άλλαξε την κοινότητά μας», τόνισε.

Από το Μέιν στο Κολοράντο

Γεννημένη στο Μέιν, η Gibson μετακόμισε στα τέλη της δεκαετίας του ’90 στο Κολοράντο, όπου τα δύο τελευταία χρόνια υπηρέτησε ως επίσημη πολιτειακή ποιήτρια (Poet Laureate). Ήταν συγγραφέας πολλών επιτυχημένων ποιητικών συλλογών, όπως τα You Better Be Lightning, Take Me With You και Lord of the Butterflies.

Το 2017, σε δοκίμιό της στο Out Magazine, περιέγραψε πώς έκανε coming out στα 20 της, ενώ σπούδαζε δημιουργική γραφή στο Saint Joseph’s College, ένα καθολικό κολέγιο. Αυτοπροσδιοριζόταν ως genderqueer:«Δεν ένιωθα ούτε αγόρι ούτε κορίτσι. Είμαι πιο ευτυχισμένη στον δρόμο, όχι εδώ ούτε εκεί, αλλά στο ανάμεσά τους».

Η κομικός Tig Notaro, στενή φίλη της επί 25 χρόνια και executive producer του ντοκιμαντέρ, θυμήθηκε πώς την άκουσε για πρώτη φορά σε ένα open mic στο Κολοράντο. «Ήταν σαν να βλέπεις το καθαρό απόσταγμα ενός παλιού rock star», είπε. Και πρόσθεσε:

«Οι τελευταίες ημέρες της Andrea ήταν επώδυνες αλλά και απροσδόκητα όμορφες. Μια εμπειρία αληθινής σύνδεσης που δεν θα μπορέσω ποτέ να περιγράψω με λέξεις».

Η Gibson έγραψε με αφοπλιστική ευαισθησία για τη θνητότητα, την κατάθλιψη, την απώλεια και την αποδοχή. Το 2021, στο ποίημα How the Worst Day of My Life Became My Best, σημείωνε: «Όταν κατάλαβα ότι η καταιγίδα ήταν αναπόφευκτη, την έκανα το φάρμακό μου».

Και το 2023, αναρωτιόταν: «Θα είναι πιο δύσκολη η μεταθανάτια ζωή αν θυμάμαι αυτούς που αγαπώ ή αν τους ξεχάσω; Είτε έτσι είτε αλλιώς, σε παρακαλώ, άσε με να θυμάμαι».

Με πληροφορίες από Associated Press

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μουσείο Βίλα Γκέτι: Παρουσίαση για την παραγωγή αρώματος στην Πύλο στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού

Πολιτισμός / Μια αρχαιολόγος έχει βρει πώς μύριζαν τα αρώματα στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού. Θα μιλήσει για αυτό σε μια διάλεξη

Η εκδήλωση αυτή θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο - Βίλα Γκέτυ και αποτελεί μέρος της περιοδικής έκθεσης «The Kingdom of Pylos», την πρώτη μεγάλη έκθεση στη Βόρεια Αμερική αφιερωμένη στον Μυκηναϊκό πολιτισμό.
LIFO NEWSROOM
Ο Γούντι Άλεν θυμάται τη Νταϊάν Κίτον

Πολιτισμός / Ο Γούντι Άλεν αποχαιρετά τη Νταϊάν Κίτον

«Με την πάροδο του χρόνου έκανα ταινίες για ένα μόνο κοινό, τη Νταϊάν Κίτον. Δεν διάβασα ποτέ καμία κριτική για τη δουλειά μου και με ενδιέφερε μόνο η γνώμη της Κίτον», γράφει ο Άλεν σε κείμενό του, αφιερωμένο στην Αμερικανίδα ηθοποιό
LIFO NEWSROOM
Άννα Κυριακού: Από τη Finos Films και το Εθνικό Θέατρο έως τη «θεία Μπεμπέκα» στις «Τρεις Χάριτες»

Πολιτισμός / Άννα Κυριακού: Από τη Finos Films και το Εθνικό Θέατρο έως τη «θεία Μπεμπέκα» στις «Τρεις Χάριτες»

Στο Εθνικό Θέατρο, όπου υπήρξε μέλος για πάνω από 20 χρόνια, πρωταγωνίστησε σε 34 έργα, από την Ηλέκτρα και τον Πειρασμό του Ξενόπουλου, έως τον Οθέλλο και τη Λυσιστράτη
LIFO NEWSROOM
Μία Φάροου: Απέτισε φόρο τιμής στη Νταϊάν Κίτον παρά τη στήριξή της στον Γούντι Άλεν

Πολιτισμός / Μία Φάροου: «Ήταν ένα σπάνιο άτομο» - Απέτισε φόρο τιμής στη Νταϊάν Κίτον παρά τη στήριξή της στον Γούντι Άλεν

Το μήνυμα της έρχεται μετά την απόφαση της Νταϊάν Κίτον να υπερασπιστεί δημόσια τον Γούντι Άλεν, εν μέσω κατηγοριών για σεξουαλική κακοποίηση της κόρης τους
LIFO NEWSROOM
Κολοσσαίο: Τούνελ 2.000 ετών που χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά οι αυτοκράτορες, ανοίγει για το κοινό

Πολιτισμός / Κολοσσαίο: Τούνελ 2.000 ετών που χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά οι αυτοκράτορες, ανοίγει για το κοινό

Γνωστό ως «Διάδρομος του Κόμμοδου», το τούνελ μήκους 55 μέτρων κατασκευάστηκε κάτω από το αμφιθέατρο, ώστε οι αυτοκράτορες και οι εκλεκτοί τους καλεσμένοι να φτάνουν στις αυτοκρατορικές θέσεις χωρίς να αναμειγνύονται με το πλήθος
LIFO NEWSROOM
Από τη Γερμανία στην Αρχαία Ολυμπία: Επαναπατρίστηκε μέρος κιονόκρανου που είχε απομακρυνθεί παράνομα

Πολιτισμός / Από τη Γερμανία στην Αρχαία Ολυμπία: Επαναπατρίστηκε κιονόκρανο που είχε απομακρυνθεί παράνομα

Όπως αναφέρει το Υπουργείο Πολιτισμού, ο επαναπατρισμός του κιονόκρανου κατέστη δυνατός χάρη στην ευαισθησία και το θάρρος μιας Γερμανίδας, η οποία το κατείχε από τη δεκαετία του 1960, μετά από περισυλλογή του από την περιοχή του Λεωνιδαίου
LIFO NEWSROOM
Οι No Doubt επανενώνονται για μια σειρά εμφανίσεων στο Sphere του Λας Βέγκας

Πολιτισμός / Οι No Doubt επανενώνονται για μια σειρά εμφανίσεων στο Sphere του Λας Βέγκας

«Το να το κάνω αυτό με τους No Doubt μοιάζει σαν να επιστρέφω στο παρελθόν για να ξαναζήσω την ιστορία μας, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούμε κάτι εντελώς καινούργιο με τρόπους που δεν μπορούσαμε να φανταστούμε.», δήλωσε η Gwen Stefani
LIFO NEWSROOM
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Συνέχεια, ανανέωση και συνέργειες με φορείς και παραγωγούς

Πολιτισμός / Το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια ανοίγει ξανά τις πόρτες του μετά την ανακαίνιση

Παρά τον χαμηλό προϋπολογισμό στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της φετινής σεζόν περιλαμβάνονται αφιερώματα στους Μίκη Θεοδωράκη και Μάνο Χατζιδάκι αλλά και παραστάσεις όπερας, μπαλέτου και τζαζ.
LIFO NEWSROOM