Καραβάτζιο: Οι εργασίες αποκατάστασης σε πίνακά του έφεραν στο φως νέες λεπτομέρειες

Αποκαλύφθηκαν νέα στοιχεία μετά την αποκατάσταση του πίνακα «Ο Δαβίδ με το κεφάλι του Γολιάθ», του Καραβάτζιο Facebook Twitter
Φωτ.: EPA
0

Το μοναδικό έργο του Καραβάτζιο στη Μαδρίτη, ο πίνακας «Ο Δαβίδ με το κεφάλι του Γολιάθ», αποκαταστάθηκε και επιτέλους ήρθαν στο φως τα χρώματα που είχε χρησιμοποιήσει ο καλλιτέχνης τότε, αλλά και εντυπωσιακές λεπτομέρειες που ο κόσμος της Τέχνης αγνοούσε μέχρι σήμερα. 

Ο πίνακας «Ο Δαβίδ με το κεφάλι του Γολιάθ», βρίσκεται στο Μουσείο Πράδο και είναι ένα από τα τέσσερα έργα του Καραβάτζιο, που υπάρχουν σε όλη την Ισπανία. Η αποκατάστασή του, έρχεται μετά από χρόνια, όπου τα στοιχεία του ήταν «καλυμμένα» από τη βρωμιά, τις φθορές του χρόνου και το κιτρινισμένο βερνίκι.

Ο πίνακας δημιουργήθηκε γύρω στο 1600, όταν ο Καραβάτζιο έκανε την εμφάνισή του, προκαλώντας αίσθηση με τις έντονες αντιθέσεις φωτός, σκότους και την υιοθέτηση του νατουραλισμού στα έργα του. Στον πίνακα παρουσιάζεται η νίκη του Δαβίδ επί του Φιλισταίου γίγαντα Γολιάθ, όπου απεικονίζεται ο  Δαβίδ να προσπαθεί να αρπάξει από τα μαλλιά το κεφάλι του Γολιάθ, το οποίο μόλις είχε κόψει, για να το κρεμάσει με ένα σχοινί.

Το έργο αυτό αποτέλεσε μία ριζικά νέα προσέγγιση, σε μια ιστορία που είχε εμπνεύσει πολλούς καλλιτέχνες κατά το παρελθόν και άσκησε ισχυρή επιρροή στα καλλιτεχνικά πράγματα τόσο της εποχής του όσο και μεταγενέστερα. Ο πίνακας πέρυσι αποτέλεσε μέρος μιας έκθεσης, και η ανάγκη συντήρησής του ήταν τόσο εμφανής που προκάλεσε πλήθος σχολίων. Έτσι τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, η συντηρήτρια Almudena Sánchez ξεκίνησε τη διαδικασία επεξεργασίας.

Κύριος στόχος αυτών των εργασιών στον συγκεκριμένο πίνακα ήταν να αποκατασταθεί η αρχική εικόνα που ζωγράφισε ο Καραβάτζιο, η οποία με την πάροδο του χρόνου είχε καλυφθεί από στρώματα βρωμιάς και οξειδωμένου βερνικιού. Λόγω της απώλειας των αυθεντικών χρωμάτων του, δεν μπορούσε να διακρίνει κανείς τα στοιχεία του πίνακα, παρά μόνο όσα φωτίζονταν έντονα.


Προηγούμενοι καθαρισμοί είχαν επικεντρωθεί στα πιο φωτεινά τμήματα των δύο μορφών, αγνοώντας το φόντο της σύνθεσης και τα σημεία που βρίσκονταν σε σκιά. Αποτέλεσμα ήταν να μετατραπεί το έργο σε μια βίαιη αντίθεση φωτός και σκότους, αφήνοντας τη μορφή του Δαβίδ σε μαύρο φόντο. Ο κιτρινωπός τόνος του παλιού βερνικιού αλλοίωσε τα αρχικά χρώματα του Καραβάτζιο και δεν ήταν εφικτό να εκτιμηθεί η σκηνή που απεικονίζει ο καλλιτέχνης. Η αποκατάσταση του πίνακα, αποκάλυψε στοιχεία του που είχαν χαθεί στο σκοτάδι, όπως ο γλουτός του Γολιάθ στα δεξιά, το λυγισμένο πόδι του που ξεχωρίζει από τον καμβά πίσω από την πλάτη του Δαβίδ. Αποκαλύφθηκε επίσης ένας προηγουμένως αόρατος χλωμός κύκλος φωτός γύρω από το κεφάλι του Δαβίδ.

Οι ακτίνες Χ αποκάλυψαν ότι ο Καραβάτζιο είχε κάνει μια σημαντική αλλαγή στη σύνθεση. Το κεφάλι του Γολιάθ αποτυπώθηκε για πρώτη φορά ενώ ήταν ζωντανός, με τα μάτια ορθάνοιχτα και το στόμα ανοιχτό σε μια κραυγή. Ο Καραβάτζιο το άλλαξε στην τελική εκδοχή του πίνακα, μισοκλείνοντας τα άδεια μάτια του και κάνοντας το άνοιγμα του στόματος μικρότερο, ώστε να μη φαίνονται τα πάνω δόντια και η γλώσσα του.

Με πληροφορίες από El Pais

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

In a Bright Green Field, η νέα μεγάλη έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Έλληνες και Κύπριοι καλλιτέχνες στη νέα έκθεση του ΔΕΣΤΕ στο Μουσείο Μπενάκη

Με έργα 27 δημιουργών κάτω των 40 ετών, η έκθεση «In a Bright Green Field» –μια σύμπραξη τριών ιδρυμάτων, μεταξύ των οποίων και το New Museum της Νέας Υόρκης– εξετάζει μερικές από τις πιο συναρπαστικές και αναδυόμενες καλλιτεχνικές πρακτικές στην Αθήνα και τη Λευκωσία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Πολιτισμός / Σον Πεν: «Η Τζένιφερ Λόρενς είναι ίσως η τελευταία αυθεντική σταρ του κινηματογράφου»

Μιλώντας στο podcast του δημοσιογράφου Λούι Θερού, ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός και σκηνοθέτης επεσήμανε ότι «ο κινηματογραφικός κατασκευαστής σταρ τελείωσε περίπου με την εποχή που εμφανίστηκε η Λόρενς»
LIFO NEWSROOM
Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Πολιτισμός / Κατάρρευση τοιχογραφίας στην Κνωσό μπροστά σε 300 επισκέπτες – Έρευνα για τα αίτια

Τμήμα τοιχογραφίας του 1960 κατέρρευσε στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού παρουσία εκατοντάδων επισκεπτών - Το Υπουργείο Πολιτισμού ενημερώθηκε, η ανατολική πτέρυγα αποκλείστηκε για λόγους ασφαλείας.
LIFO NEWSROOM
Πέθανε σε ηλικία 89 ετών ο Τζο Ντον Μπέικερ – Ο πρώτος Αμερικανός «κακός» του Τζέιμς Μποντ και θρύλος του ‘Walking Tall’

Πολιτισμός / Πέθανε σε ηλικία 89 ετών ο Τζο Ντον Μπέικερ – Ο πρώτος Αμερικανός «κακός» του Τζέιμς Μποντ και θρύλος του ‘Walking Tall’

Η τελευταία του κινηματογραφική εμφάνιση έγινε το 2012 στην ταινία Mud του Τζεφ Νίκολς, πλάι στον Μάθιου Μακόναχι, για την οποία τιμήθηκε με το Robert Altman Award.
LIFO NEWSROOM