Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου

Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου Facebook Twitter
Η Αψίδα του Θριάμβου στο Παρίσι. Φωτο: Francois Mori/AP
0

Το μεταθανάτιο έργο του Κρίστο, που πέθανε το 2020 σε ηλικία 84 ετών, η Αψίδα του Θριάμβου στο Παρίσι, τυλιγμένη με ασημένιο ύφασμα που εντυπωσίασε τους πάντες και αποσυναρμολογήθηκε πριν από λίγες ημέρες δεν είναι το τελευταίο έργο του που θα δούμε. Ήδη ετοιμάζεται η κατασκευή και η εγκατάσταση ενός έργου του που θα είναι και το μόνο μόνιμο, ένας μασταμπάς, στην άμμο της ερήμου του Αμπού Ντάμπι.

Ο μασταμπάς είναι ένα ορθογώνιο κτίσμα με κεκλιμένους τοίχους, που κατασκευαζόταν στην αρχαία Αίγυπτο, για να προστατεύει και να σηματοδοτεί το χώρο ταφής ενός Αιγυπτίου. Κατά τη διάρκεια της προ-δυναστικής και της πρώιμης δυναστικής εποχής, ο μασταμπάς αποτελούσε ταφικό κτίσμα τόσο για του βασιλιάδες όσο και για την ανώτερη τάξη. Αργότερα οι βασιλείς θάβονταν μέσα σε πυραμίδες, ενώ η ανώτερη τάξη και τα μέλη της βασιλικής οικογένειας συνέχιζαν να χρησιμοποιούν το μασταμπά. Ο μασταμπάς πήρε το όνομά του από την αραβική λέξη που ονομάζεται πεζούλι και αυτό θα είναι έργο για τους κουρασμένους ταξιδιώτες της ερήμου - με δύο κάθετες πλευρές, δύο λοξές πλευρές και μια επίπεδη κορυφή που προέρχεται από τους πρώτους αστικούς πολιτισμούς της Μεσοποταμίας. Τα χρωματιστά άκρα του βαρελιού θα δημιουργήσουν ένα μωσαϊκό που αντηχεί στα ισλαμικά σχέδια.

Ο Μασταμπάς του Αμπού Ντάμπι είναι μια απλή κατασκευή κατασκευασμένη από 410.000 πολύχρωμα χαλύβδινα βαρέλια των 55 γαλονιών και σχεδιάστηκε αρχικά από τον Κρίστο και τη σύζυγό και καλλιτεχνική σύντροφο του Ζαν Κλοντ το 1977.

Το επόμενο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο θα είναι ο μεγαλύτερος μασταμπάς του κόσμου Facebook Twitter
Ο Κρίστο και η Ζαν Κλοντ το 1995. Φωτο: Jockel Finck/ AP

Ο μασταμπάς θα έχει 150 μέτρα ύψος - 12 μέτρα ψηλότερο από τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας στην Αίγυπτο, 160 χιλιόμετρα νότια του Αμπού Ντάμπι, σε μια περιοχή με τους ψηλότερους αμμόλοφους στον κόσμο.

Ο ίδιος είχε πει ότι ήθελε να δημιουργήσει ένα γλυπτό «βαθιά ριζωμένο» στη μεγάλη παράδοση της ισλαμικής αρχιτεκτονικής: «Όταν ο Λουδοβίκος 14ος έκτιζε αυτό το κιτς κάστρο των Βερσαλλιών, η μεγαλύτερη αρχιτεκτονική στη Μέση Ανατολή είχε απίστευτη απλότητα» είχε πει. Το έργο αρχικά καθυστέρησε από τον πόλεμο Ιράν-Ιράκ, αλλά ο Κρίστο το αναβίωσε αφού εμπνεύστηκε από την προσπάθεια του Αμπού Ντάμπι να μετατραπεί σε μια πολιτιστική όαση στη Μέση Ανατολή και, κυρίως, την απόφαση του Μουσείου του Λούβρου να ανοίξει εκεί μουσείο.

Ο Κρίστο εκτιμούσε ότι ο μασταμπάς του Άμπου Ντάμπι θα χρειαστεί έως και 30 μήνες για να χτιστεί.

Ο γεννημένος στη Βουλγαρία Κρίστο Βλαντιμίροφ Καβάτσεφ αυτομόλησε από τη Βουλγαρία και έφτασε στο Παρίσι το 1957, όπου συνάντησε την Ζαν Κλόντ ντε Γκιγιεμπόν, με την οποία δούλεψαν μαζί μέχρι τον θάνατό της το 2009. Το ζευγάρι μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1964, περνώντας εκεί τα τρία πρώτα ως λαθρομετανάστες. Άρχισαν να εργάζονται με βαρέλια πετρελαίου από χάλυβα στο Παρίσι τη δεκαετία του 1950, καθώς το υλικό ήταν φθηνό. Από το 1958 και μετά, πολλά από τα έργα τέχνης του ζευγαριού δημιουργήθηκαν με βαρέλια, τυλιγμένα με πανιά και νάιλον. και ξετυλιγμένα. Μεταξύ των πιο διάσημων έργων τους ήταν η περιτύλιξη ολόκληρου του Ράιχσταγκ στο Βερολίνο το 1995 και της Pont-Neuf στο Παρίσι το 1985.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

UNESCO: Τα Μινωικά Ανάκτορα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς

Πολιτισμός / UNESCO: Τα Μινωικά Ανάκτορα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς

Η εξέλιξη συνιστά τη διεθνή αναγνώριση της εξέχουσας οικουμενικής αξίας των έξι εξαιρετικά σημαντικών αρχαιολογικών χώρων της Κρήτης: της Κνωσού, της Φαιστού, των Μαλίων, της Ζάκρου, της Ζωμίνθου και της Κυδωνίας
LIFO NEWSROOM
Γλυπτά του Παρθενώνα: «Μυστική και εντατική εκστρατεία» για την επιστροφή τους, αποκαλύπτει επιστολή ακτιβιστών

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: «Μυστική και εντατική εκστρατεία» για την επιστροφή τους, αποκαλύπτει επιστολή ακτιβιστών

Η δεξιά βρετανική ομάδα εκφράζει μάλιστα «ανησυχία» πως μπορεί πράγματι, η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, να πραγματοποιηθεί στο προσεχές μέλλον και απειλεί με νομικές προσφυγές
LIFO NEWSROOM
Η Nan Goldin συγκλονίζει στην Aρλ: «Αυτό που συμβαίνει στη Γάζα είναι η πρώτη γενοκτονία σε live μετάδοση»

Πολιτισμός / Η Nan Goldin συγκλονίζει στην Aρλ: «Αυτό που συμβαίνει στη Γάζα είναι η πρώτη γενοκτονία σε live μετάδοση»

Την Τρίτη 8 Ιουλίου, στο Ρωμαϊκό Θέατρο της Αρλ, η Αμερικανίδα φωτογράφος Nan Goldin καταδίκασε τον πόλεμο στη Γάζα, προκαλώντας έντονη αντιπαράθεση με τους φιλοϊσραηλινούς θεατές.
LIFO NEWSROOM
Η Ρέινορ Γουιν απαντά στις κατηγορίες ότι επινόησε την ιστορία του best seller της

Πολιτισμός / Η Ρέινορ Γουιν απαντά στις κατηγορίες ότι επινόησε την ιστορία του best seller της

Η Ρέινορ Γουιν υπερασπίζεται τα απομνημονεύματά της, δημοσιεύει ιατρικά έγγραφα και καταγγέλλει «παραπλανητική και άδικη» δημοσίευση από την Observer – Η φιλανθρωπική οργάνωση PSPA τερμάτισε τη συνεργασία της
LIFO NEWSROOM
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ