Αρχαίο θέατρο Δημητριάδος: Το άγνωστο πολιτιστικό «διαμάντι» της Μαγνησίας

Αρχαίο θέατρο Δημητριάδος: Το άγνωστο «διαμάντι» της Μαγνησίας Facebook Twitter
Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ 
0

Το αρχαίο θέατρο Δημητριάδος βρίσκεται μία ανάσα από το κέντρο του Βόλου και εντός των ορίων των τειχών της αρχαίας Δημητριάδος, και πολύ κοντά στην περιοχή Νέες Παγασές πάνω στον δρόμο-έξοδο προς την Αθήνα.

Το συγκεκριμένο αρχαίο θέατρο δεν είναι ευρύτερα γνωστό και διάσημο όπως άλλα αρχαία θέατρα, αλλά σημαίνει πολλά για τον τόπο και την ιστορία του και σημάδεψε την περιοχή στη μέγιστη ακμή της, την περίοδο των ελληνιστικών χρόνων.

Για τους μη γνώστες της περιοχής ή ακόμη και της λεπτομερούς ιστορίας του τόπου, το αρχαίο θέατρο έχει δίπλα του πολλούς σωζόμενους πεσσούς της γέφυρας του αγωγού του αρχαίου υδραγωγείου της Δημητριάδος, πιο γνωστούς ως «Δόντια» για τον τοπικό πληθυσμό.

Ο Δημήτριος ο Πολιορκητής που ίδρυσε την πόλη ταυτόχρονα κατασκεύασε και το αρχαίο θέατρο το 294-292 και ήταν σύμφωνα με τους αρχαιολόγους ένα κομψό και τυπικό θέατρο που εξέφραζε την τότε ελληνική νοοτροπία. Όσο αφορά δε την επιλογή της θέσης κάθε άλλο παρά τυχαία ήταν, αφού βρισκόταν ακριβώς απέναντι από το ανάκτορο των Μακεδόνων βασιλέων και κάτω από το λόφο όπου ήταν ιδρυμένο το ηρώο των Αρχηγετών και Κτιστών της πόλης της Δημητριάδος, ενώ οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι το θέατρο εξυπηρετούσε και τις ανάγκες ηρώου για την πόλη της Δημητριάδας.

Αρχαίο θέατρο Δημητριάδος: Το άγνωστο «διαμάντι» της Μαγνησίας Facebook Twitter
Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ 

Με την πάροδο των χρόνων και για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα περίπου 150 ετών το θέατρο περιέπεσε σε αχρηστία λόγω καταστροφών του, αλλά ακολούθησε μια μεγάλη αναστήλωση και λειτουργία του, μέχρι που εγκαταλείφθηκε οριστικά τον 4ο αιώνα όταν πλέον είχε αλλάξει όλη η δομή της κοινωνίας, όχι μόνο στη Δημητριάδα, αλλά σε όλες τις ελληνικές πόλεις.

Ακολούθησε η απαξίωση του θεάτρου και το σπουδαίο μνημείο απογυμνώθηκε από τη λίθινη και μαρμάρινη επένδυση των εδωλίων στην περιοχή του κοίλου. Οι λίθοι και τα μάρμαρα χρησιμοποιήθηκαν σε μέγιστο βαθμό για άλλες οικοδομήματα της εποχής, αλλά παρά την τεράστια λιθοθηρία έγινε εφικτό να διασωθεί η τριμερής διαίρεση των ελληνιστικών θεάτρων, δηλαδή το σκηνικό οικοδόμημα, η ορχήστρα και το κοίλο με το επιθέατρο.

Αρχαίο θέατρο Δημητριάδος: Τι αναφέρουν οι ειδικοί 

Σύμφωνα με τον αρχαιολόγο Μπάμπη Ιντζεσίλογλου οι οικοδομικές φάσεις, που έχουν εντοπιστεί από τις μέχρι σήμερα έρευνες, είναι τέσσερις στο σκηνικό οικοδόμημα και άλλες τόσες στην περιοχή του κοίλου, χωρίς να μπορεί προς το παρόν να γίνει ακριβής χρονολόγηση όλων των φάσεων και απόλυτη συσχέτιση αυτών της σκηνής με εκείνες του κοίλου.

Η αρχαιολόγος Π. Τριανταφυλλοπούλου, που επί δεκαετίες συμμετέχει στις έρευνες και στις ανασκαφές στην περιοχή, αναφέρει σε δημοσίευμά της ότι «το αρχαίο θέατρο Δημητριάδος διαθέτει ελληνιστικό κυλινδρικό βωμό με βουκράνια και γιρλάντες που βρίσκονταν στη μέση της ορχήστρας και επισημαίνει ότι το θέατρο εκτός από χώρος θεαμάτων ήταν και τόπος δημοσίευσης ψηφισμάτων, κειμένων δημόσιων πολιτικών πράξεων. Γύρω από την ορχήστρα του θεάτρου ήταν στημένες μαρμάρινες στήλες με ψηφίσματα της Δημητριάδος και του Κοινού των Μαγνήτων, όπως το μεγάλο τιμητικό ψήφισμα του Κοινού των Μαγνήτων που εκδόθηκε για να τιμήσει τον Γραμματέα των Συνέδρων του Κοινού, Δημήτριο Ορέστου».

Αρχαίο θέατρο Δημητριάδος: Το άγνωστο «διαμάντι» της Μαγνησίας Facebook Twitter
Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ 

Στη σύγχρονη εποχή το αρχαίο θέατρο Δημητριάδος τυχαίνει του θαυμασμού των περαστικών και όσων έχουν τη δυνατότητα να το επισκεφθούν, αφού ο χώρος είναι περιφραγμένος και ελεγχόμενος για την αποφυγή βανδαλισμών, αλλά και επειδή συνεχίζονται οι έρευνες και οι ανασκαφές σε μεγάλη ακτίνα στη γύρω περιοχή και κυρίως προς τα Πευκάκια.

Η διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Θεσσαλίας και επικεφαλής του σπουδαίου Αθανασάκειου Αρχαιολογικού Μουσείου Βόλου Ανθή Μπάτζιου ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η ευρύτερη περιοχή του Βόλου είναι ένας τεράστιος ανεξερεύνητος επί πολλοίς αρχαιολογικός θησαυρός όπου καταβάλλονται τεράστιες προσπάθειες για την ανάδειξή του. Ο χώρος συμμετέχει στο πρόγραμμα «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» και είναι εκατοντάδες τα σχολεία που έχουν ανάλογα εκπαιδευτικά προγράμματα και πραγματοποιούν επισκέψεις. Συχνά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού γίνονται σπουδαίες θεατρικές παραστάσεις κυρίως με έργα των κλασσικών Ελλήνων συγγραφέων.

Το αρχαίο θέατρο Δημητριάδος όμως, όπως και αρκετοί άλλοι μοναδικοί αρχαιολογικοί χώροι, είναι μεν ανοιχτοί για το κοινό, αλλά όχι και διαθέσιμοι και επισκέψιμοι με τη σύγχρονη αντίληψη, αφού χρειάζεται προσυνεννόηση με τους αρμόδιους και υπεύθυνους φορείς.

Το ίδιο συμβαίνει και με τους μοναδικούς αρχαιολογικούς χώρους στο Διμήνι και το Σέσκλο, όπου εδώ και δεκαετίες έχουν αποκαλυφθεί οι νεολιθικοί οικισμοί με μοναδικά ευρήματα όπως οι θολωτοί τάφοι, αντίστοιχοι και εφάμιλλοι εκείνων στις Μυκήνες και που ανάγονται περίπου στο 5000 πΧ.

Μοναδικά δε ευρήματα φιλοξενούνται στο Αθανασάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου όπου φυλάσσονται μεταξύ άλλων και οι μοναδικές παγκοσμίως Επιτύμβιες Στήλες των Παγασών.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ 

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM