Άνοιξε το Μουσείο Πινό: Ένα Μέγαρο Τέχνης στο πρώην χρηματιστήριο του Παρισίου

Άνοιξε το Μουσείο Πινό: Ένα Μέγαρο Τέχνης στο πρώην χρηματιστήριο του Παρισίου Facebook Twitter
0

Μερικές καρέκλες δίπλα σε ένα μνημειώδες κέρινο γλυπτό. Μοιάζουν χαμένες στο χώρο, αλλά παρόλα αυτά κάνουν αισθητή την παρουσία τους μέσα στην τεράστια αίθουσα σε σχήμα ροτόντας.

Από σήμερα τα γλυπτά αγάλματα από κερί του Ελβετού καλλιτέχνη Ουρς Φίσερ θα λάβουν άλλη υπόσταση, λουσμένα στο φως του ήλιου. Όλα αυτά κάτω από τον γυάλινο θόλο ύψους 40 μέτρων του νέου μουσείου στο Παρίσι, που ανήκει στον Γάλλο εκατομμυριούχο Φρανσουά Πινό και εγκαινιάστηκε στις 22 Μαΐου.

Μοναδική εμπειρία αρχιτεκτονικής

Το νέο Μέγαρο Τέχνης του 84χρονου βρίσκεται στο πρώην Χρηματιστήριο των Παρισίων. Για αυτό φέρει και το απροσδόκητο όνομα “Bourse de Commerce – Pinault Collection“ και βρίσκεται ανάμεσα στο Λούβρο και το Κέντρο Πομπιντού.

Άνοιξε το Μουσείο Πινό: Ένα Μέγαρο Τέχνης στο πρώην χρηματιστήριο του Παρισίου Facebook Twitter
Άνοιξε το Μουσείο Πινό: Ένα Μέγαρο Τέχνης στο πρώην χρηματιστήριο του Παρισίου Facebook Twitter

Μαζί σχηματίζουν μια περιοχή μουσείων. Αλλά δεν είναι μόνο η προνομιακή θέση. Ο Ιάπωνας αρχιτέκτονας Ταντάο Άντο με τρόπο κομψό συνένωσε το παλαιό με το νέο. Χρησιμοποίησε μπετόν και το γεωμετρικό σχήμα του κύκλου, στοιχεία της μινιμαλιστικής αρχιτεκτονικής του τέχνης. Έτσι, πρόσθεσε στο στρογγυλό κτήριο, εν μέρει διατηρητέο από τον 16ο αιώνα, έναν κύλινδρο από μπετόν μήκους 9,30 μέτρων. Μια αρχιτεκτονική δομή που θυμίζει την ρωσική ξύλινη κούκλα Μπάμπουσκα.

Το τρισδιάστατο κομμάτι από μπετόν είναι το μόνο που δανείζεται ο Ταντάο Άντο από τον μοντερνισμό. Βρίσκεται 40 μέτρα κάτω από τον γυάλινο θόλο και θυμίζει μεμβράνη που χωρίζει τον μέσα από τον έξω κόσμο, αλλά παράλληλα και τον ενώνει.

Άνοιξε το Μουσείο Πινό: Ένα Μέγαρο Τέχνης στο πρώην χρηματιστήριο του Παρισίου Facebook Twitter

Στο μέσο του κυλίνδρου η ματιά πέφτει άθελά της προς τα πάνω, στις συλλογές από τον 19ο αιώνα και την εντυπωσιακή τοιχογραφία 1400 τμ, που απεικονίζει τις πέντε ηπείρους. Γύρω από τον κύλινδρο από μπετόν τυλίγεται μια ξύλινη σκάλα, που οδηγεί στις συλλογές του πρώτου ορόφου. Ωστόσο ο κύλινδρος δεν χρησιμεύει μόνο ως πρόσβαση στα έργα τέχνης, αλλά προσφέρει μια μοναδική εμπειρία της αρχιτεκτονικής του κτηρίου.

Ο μεγαλοπρεπής γυάλινος θόλος, η παλαιότερη κατασκευή από μέταλλο στη Γαλλία, αποτελεί καταπληκτική πηγή φωτός για τη ροτόντα, δημιουργώντας ένα παιχνίδι σκιών ανάλογα με την ώρα της ημέρας. Ο κύλινδρος που βρίσκεται ακριβώς από κάτω είναι ο πρώτος από τους συνολικά δέκα χώρους εκθέσεων, όπου τα κέρινα αγάλματα του Φίσερ περιμένουν να μεταμορφωθούν από το φως.

Από τα συνολικά 13.000 τμ τα 7.700 είναι προσβάσιμα στο κοινό. Άλλα 3.000 προορίζονται για εκθέσεις. Στο υπόγειο βρίσκεται κι ένα αμφιθέατρο με 250 θέσεις και ένα μαύρο κουτί, ένα σκοτεινό δωμάτιο για διάφορες καλλιτεχνικές συνθέσεις.

Άνοιξε το Μουσείο Πινό: Ένα Μέγαρο Τέχνης στο πρώην χρηματιστήριο του Παρισίου Facebook Twitter
Άνοιξε το Μουσείο Πινό: Ένα Μέγαρο Τέχνης στο πρώην χρηματιστήριο του Παρισίου Facebook Twitter

Ασκήσεις υπομονής

Είναι γνωστός ο έρωτας του Γάλλου πολυεκατομμυριούχου για την τέχνη. Κάποτε ήταν επικεφαλής μιας τεράστιας αυτοκρατορίας με φίρμες πολυτελούς μόδας, όπως Gucci, Yves Saint Laurent και Balenciaga, και είχε ξεκινήσει να δραστηριοποιείται την δεκαετία του 70.

Σήμερα η συλλογή του περιλαμβάνει 10.000 έργα. Εξ αυτών τα 200 έχουν τοποθετηθεί στο νέο μουσείο για τα εγκαίνια, πολλά για πρώτη φορά. Ανάμεσα στα πιο ιδιαίτερα εκθέματα και τα 40 έργα του ανατρεπτικού Νεοϋορκέζου Ντέιβιντ Χάμμονς. Ποτέ άλλοτε στο παρελθόν δεν έχουν παρουσιαστεί σε ευρωπαϊκό κοινό τόσα πολλά έργα του Αφροαμερικανού καλλιτέχνη, όπως τόνισε ο Μάρτιν Μπετενόντ, γενικός διευθυντής του νέου μουσείου.

Ο τελευταίος εκθεσιακός χώρος φιλοξενεί πίνακες και αγάλματα των Γερμανών καλλιτεχνών Τόμας Σίτε, Μάρτιν Κιπενμπέργκερ και Φλόρια Κρέβερ. Η πόλη των Παρισίων έδωσε στον Πινό το δικαίωμα χρήσης του κτηρίου για 50 χρόνια. Το κόστος ανακατασκευής και ανακαίνισης το ανέλαβε ο ίδιος - περίπου 160 εκατομμύρια ευρώ. Η εξωτερική πρόσοψή του 1889 έπρεπε να καθαριστεί, ο θόλος να αποκατασταθεί και το πανόραμα να καθαριστεί.

Άνοιξε το Μουσείο Πινό: Ένα Μέγαρο Τέχνης στο πρώην χρηματιστήριο του Παρισίου Facebook Twitter

Για την πραγματοποίηση αυτού του φιλόδοξου σχεδίου ο Γάλλος πολυεκατομμυριούχος έπρεπε να περιμένει πολύ. Το 2005 σκόπευε να χτίσει έναν ναό τέχνης για να στεγάσει τη συλλογή του με έργα του ανατρεπτικού Ντάμιεν Χιρστ και του εικαστικού Τζεφ Κουνς. Τότε ως τόπο είχε προβλέψει το νησί Seguin, ένα από τα νησιά του Σηκουάνα δυτικά των Παρισίων.

Τα σχέδια τότε προέβλεπαν ένα μουσείο σαν διαστημόπλοιο πάνω στο νερό. Αλλά λόγω της δαιδαλώδους γαλλικής γραφειοκρατίας ο Πινό εγκατέλειψε το εγχείρημα. Αντ΄αυτού άνοιξε δύο ιδρύματα τέχνης στη Βενετία. Το Παλάτσο Γκράσι το 2006 και το 2009 την Πούντα ντελα Ντογκάνα. Και για τα δύο εμπιστεύτηκε τον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Ταντάου Άντο.

Άνοιξε το Μουσείο Πινό: Ένα Μέγαρο Τέχνης στο πρώην χρηματιστήριο του Παρισίου Facebook Twitter

Με πληροφορίες από Deutsche Welle

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Πολιτισμός / Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Η επιτροπή σημείωσε ότι ο Κρασναχορκάι βραβεύεται «για τη μαγνητική, εκτενή πρόζα του που με υπομονετική ένταση και φιλοσοφική οξύτητα αποκαλύπτει το χάος, την ειρωνεία και τη μοναξιά του ανθρώπινου πολιτισμού»
LIFO NEWSROOM
Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM