Η «Στρέλλα» επιστρέφει στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Στρέλλα: Επιστρέφει στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Facebook Twitter
Φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ
0

Η επιτυχημένη όπερα δωματίου «Στρέλλα» του Μιχάλη Παρασκάκη, επιστρέφει τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο ΚΠΙΣΝ.

Η «Στρέλλα», η οποία βασίζεται στο ομώνυμο έργο του Πάνου Χ. Κούτρα, μια ταινία εμβληματική για την ορατότητα των τρανς ατόμων και της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στις 18, 20, 21, 22, 25, 27, 29 Οκτωβρίου και 2, 3, 4 Νοεμβρίου 2023.

Η αιχμηρή όπερα δωματίου, σε λιμπρέτο της Αλεξάνδρας Κ*, μουσική διεύθυνση Κωνσταντίνου Τερζάκη και σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή, φέρνει στη σκηνή μια συγκλονιστική ιστορία για την αγάπη, την αποδοχή και την τρέλα τού να ονειρεύεσαι και να απαιτείς την ευτυχία με κάθε τίμημα. 

Tρεις διεμφυλικές καλλιτέχνιδες εμφανίζονται ξανά στο λυρικό θέατρο: η Λέττα Κάππα στον ρόλο της Στρέλλας, η Ιωάννα Ζαμ-Πέτρου στον ρόλο της Μαίρης και η Βικτωρία Τσιτουρίδου-Μάγια ως Βίλμα.

Η όπερα πραγματεύεται τη συνάντηση του Γιώργου, ενός 48χρονου άνδρα που μόλις αποφυλακίστηκε, με τη Στρέλλα, μια νεαρή τρανς εργάτρια του σεξ που λατρεύει τη Μαρία Κάλλας. Το μέλλον φαντάζει ανοιχτό και για τους δυο τους για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. Καθώς, όμως, οι λογαριασμοί του Γιώργου με το παρελθόν εκκρεμούν ακόμα, η ιστορία του επανέρχεται για να τον στοιχειώσει. Μαζί με τη Στρέλλα, θα πρέπει να βρουν ένα δρόμο προς τη λύτρωση.

Στρέλλα: Ένα μουσικοθεατρικό δράμα που ακουμπάει στην αρχαία τραγωδία

Η κινηματογραφική ιστορία της Στρέλλας, όπως εκτυλίσσεται στο σενάριο των Πάνου Χ. Κούτρα και Παναγιώτη Ευαγγελίδη, έχει όλα τα στοιχεία ενός ρεαλιστικού μουσικοθεατρικού δράματος, καθώς ακουμπάει στην αρχαία τραγωδία με ευθείες αναφορές στον μύθο του Οιδίποδα και όρους οπερατικού βερισμού. 14 χρόνια μετά, το θέμα της ταινίας παραμένει εξίσου επίκαιρη με την εποχή της δημιουργίας της. Στη σύγχρονη πραγματικότητα, όπου η τόλμη και η αλήθεια είναι απολύτως αναγκαίες, τα πρόσωπα της ταινίας, και συνακόλουθα της όπερας, αντιμετωπίζονται όχι ως καρικατούρες αλλά ως άνθρωποι που ερωτεύονται, αγαπούν και πονούν.

Τη μουσική της «Στρέλλας» υπογράφει ο δραστήριος και έμπειρος συνθέτης Μιχάλης Παρασκάκης. Χρησιμοποιώντας τα εργαλεία και τους κώδικες της «νέας» μουσικής, ο Μιχάλης Παρασκάκης ανέλαβε το στοίχημα να γράψει μια μουσική φρέσκια και αιχμηρή, διατηρώντας τον ρεαλισμό και τη δραματικότητα του κινηματογραφικού έργου. 

«Ελάχιστες φορές έχει μεταφερθεί κινηματογραφική ταινία στην οπερατική σκηνή, γίνεται όμως ολοένα και πιο συχνά. Η Στρέλλα ωστόσο είναι ήδη, κατά κάποιον τρόπο, μια κινηματογραφική όπερα. Εμπεριέχει όλα εκείνα τα στοιχεία του δράματος που υπάρχουν συνήθως στην όπερα, αποκαλύπτοντάς τα όμως μέσα από τη ζωή σημερινών, περιθωριοποιημένων διεμφυλικών ηρωίδων και ηρώων, καθιστώντας την πιο επίκαιρη από ποτέ. 

Ακροβατώντας στον πυρήνα του αρχαίου μύθου, με αναφορές σε άλλες ταινίες, στο μουσικό θέατρο και σε πραγματικές ή φανταστικές ηρωίδες, η ταινία ξεπερνά ηθικά, κοινωνικά και πολιτικά ταμπού με μια σχεδόν αφοπλιστική ειλικρίνεια. Το μόνο που μένει, λοιπόν, είναι η κινητήριος δύναμη του δράματος να γίνει η μουσική», σημειώνει ο συνθέτης.

Τη μουσική διεύθυνση του απαιτητικού νέου έργου έχει αναλάβει ο ανερχόμενος αρχιμουσικός Κωνσταντίνος Τερζάκης, βοηθός μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Πόλης του Μπέρμιγχαμ με πείρα στο σύγχρονο ρεπερτόριο και σημαντική πορεία στο εξωτερικό.

Αλεξάνδρα Κ* για «Στρέλλα»: Μ' αυτά τα υλικά δεν παίζουμε

Όσον αφορά το λιμπρέτο η Αλεξάνδρα Κ* σημειώνει για τη «Στρέλλα»: «Δεν είμαι δυστυχώς η συγγραφέας του έργου. Το 90% όσων θα ακούσετε από σκηνής είναι το πρωτότυπο κείμενο της κινηματογραφικής Στρέλλας. Εγώ πήρα το αριστοτεχνικό σενάριο του Πάνου Κούτρα και του Παναγιώτη Ευαγγελίδη και το μόνο που έκανα ήταν να το μοντάρω με τρόπο θεατρικό, με στόχο να μη χαθεί ούτε μιλιγκράμ απ' τους χυμούς του. Η Στρέλλα έχει χτυπητά χρώματα, έχει υψηλές θερμοκρασίες, έχει μελόδραμα, έχει μεγάλες χειρονομίες από μεγάλους ήρωες. Μ' αυτά τα υλικά δεν παίζουμε (αν μη τι άλλο γιατί στις μέρες μας είναι σπάνια)».

Η «Στρέλλα» ζωντανεύει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ μέσα από την ανατρεπτική ματιά του περιζήτητου θεατρικού σκηνοθέτη Γιώργου Κουτλή, ενός ανήσυχου δημιουργού με δεδηλωμένη έφεση στον ποιητικό, παράδοξο ρεαλισμό και το ύφος του γκροτέσκου. Στην πρώτη του «αναμέτρηση» με οπερατικό έργο, ο Γιώργος Κουτλής υπογράφει μια τολμηρή παράσταση γεμάτη έμπνευση, ευρηματικότητα και χιούμορ.

«Με ευθείες αναφορές στον μύθο του Οιδίποδα και τη Στέλλα του Κακογιάννη, η Στ-ρ-έλλα αποτελεί σταθμό στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Η ερωτική ιστορία ανάμεσα σε έναν πρώην φυλακισμένο και σε μια τρανς γυναίκα, στο πρόσωπο της οποίας ο πρώτος αναγνωρίζει τελικά τον γιο του, τάραξε και εξακολουθεί να ταράσσει την ιδέα της "κανονικότητας". Η μεταφορά ενός κινηματογραφικού αριστουργήματος σε όπερα έχει πολλές παγίδες, αλλά βλέποντας το μέγεθος των γεγονότων και των νοημάτων της Στρέλλας κάπως φαντάζει φυσική.

Δεκατέσσερα χρόνια μετά την προβολή της ταινίας και μέσα από μια μουσική πλέον φόρμα θα προσπαθήσουμε να εξετάσουμε τα όρια της ηθικής, τις εννοιολογικές φυλακές που επιβάλλονται κοινωνικά, τις διαφυλικές/διεμφυλικές ταυτότητες, τη μη ετεροκανονική επιθυμία και στο τέλος τέλος να αφηγηθούμε τη λίγο παράξενη ιστορία μιας θηλυκότητας στην Αθήνα του σήμερα, μια ιστορία που, όπως έχουν πει με χιούμορ και για την ταινία, είναι μια ιστορία "για όλη την οικογένεια"», σημειώνει ο Γιώργος Κουτλής.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπουργείο Πολιτισμού: Θωράκιση του αρχαιολογικού χώρου των Δελφών από κεραυνικά πλήγματα

Πολιτισμός / Υπουργείο Πολιτισμού: Θωράκιση του αρχαιολογικού χώρου των Δελφών από κεραυνικά πλήγματα

«Η προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς προϋποθέτει την ασφάλεια επισκεπτών και εργαζομένων, εφαρμόζοντας σύγχρονες, επιστημονικά και τεχνολογικά τεκμηριωμένες λύσεις, για την πρόληψη και αντιμετώπιση των φυσικών κινδύνων» δήλωσε η Λίνα Μενδώνη
LIFO NEWSROOM
Κατερίνα Γιουλάκη: Το συγκινητικό «αντίο» της Φίνος Φιλμ – «Αγαπήθηκε βαθιά από κοινό τεσσάρων δεκαετιών»

Πολιτισμός / Κατερίνα Γιουλάκη: Το συγκινητικό «αντίο» της Φίνος Φιλμ – «Αγαπήθηκε βαθιά από κοινό τεσσάρων δεκαετιών»

«Η Κατερίνα Γιουλάκη ήταν μια ηθοποιός με ψυχή και ταλέντο, που κατάφερε κάτι άπιαστο: να αγαπηθεί βαθιά και αυθεντικά από κοινό τεσσάρων δεκαετιών χωρίς να φθαρεί στο πέρασμα του χρόνου»
LIFO NEWSROOM
Δράκοι, Εξορκιστές και Κεκάτος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Δράκοι, Εξορκιστές και Κεκάτος από αύριο στους κινηματογράφους

Δυο μεγάλα γαλλικά εισπρακτικά σουξέ, οι «Άγριες Μέρες Μας» του Βασίλη Κεκάτου και η live-action διασκευή του «How to train your Dragon» είναι μερικές από τις νέες ταινίες αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
BET Awards 2025: Η στιγμή που ο Τζέιμι Φοξ παραλαμβάνει φανερά συγκινημένος το βραβείο Ultimate Icon

Πολιτισμός / BET Awards 2025: Η στιγμή που ο Τζέιμι Φοξ παραλαμβάνει συγκινημένος το βραβείο Ultimate Icon

«Δεν ξέρω γιατί πέρασα ό,τι πέρασα, αλλά ξέρω πως αυτή τη δεύτερη ευκαιρία δεν θα την αφήσω να πάει χαμένη» ανέφερε ο δημοφιλής καλλιτέχνης αναφερόμενος στην περιπέτεια της υγείας του
LIFO NEWSROOM