Το μυστηριώδες αίνιγμα ενός μικρού φαραώ στο Εθνικό Μουσείο της Σκωτίας

Το μυστηριώδες αίνιγμα ενός μικρού φαραώ στο Εθνικό μουσείο της Σκωτίας Facebook Twitter
Το αρχαίο γλυπτό φυλάσσεται στο Εθνικό Μουσείο της Σκωτίας στο Εδιμβούργο μετά την ανασκαφή του από τον αρχαιολόγο Alexander Henry Rhind, ο οποίος πέθανε το 1863, σε ηλικία μόλις 29 ετών, στο ταξίδι της επιστροφής από την Αίγυπτο, από φυματίωση. Φωτ: Courtesy National Museums Scotland
0

Για περισσότερα από 150 χρόνια, ένα περίεργο αρχαίο αιγυπτιακό άγαλμα ενός γονατιστού άνδρα βρισκόταν στις συλλογές των Εθνικών Μουσείων της Σκωτίας (NMS) στο Εδιμβούργο. Το πρόσωπο του άνδρα έχει καταστραφεί κάποια στιγμή τα τελευταία 3.000 χρόνια. Όμως, φωλιασμένη στα απλωμένα χέρια του βρίσκεται η μικρή φιγούρα ενός παιδιού. Το παιδί, αναμφισβήτητα, είναι ένας φαραώ.

Το αρχαίο γλυπτό φυλάσσεται στο Εθνικό Μουσείο της Σκωτίας στο Εδιμβούργο μετά την ανασκαφή του από τον αρχαιολόγο Alexander Henry Rhind, ο οποίος πέθανε το 1863, σε ηλικία μόλις 29 ετών, από φυματίωση, στο ταξίδι της επιστροφής του από την Αίγυπτο.

Το άγαλμα αποτελούσε μυστήριο για γενιές αιγυπτιολόγων, επειδή δεν μπορούσαν να ερμηνεύσουν το σύμπλεγμα.  Σύμφωνα με τις αυστηρές συμβάσεις που διέπουν κάθε πτυχή της αιγυπτιακής ζωής, ένας κοινός πολίτης δεν θα μπορούσε, σε καμία περίπτωση, να αγγίξει έναν βασιλέα, πόσο μάλλον να έχει τόσο στενή επαφή, και η αποτύπωση μιας τέτοιας στενής σωματικής σχέσης είναι δίχως άλλο αιρετική.

Η Margaret Maitland, επιμελήτρια στα Εθνικά Μουσεία της Σκωτίας κατάφερε να αποκρυπτογραφήσει το αρχαίο άγαλμα, δίνοντας με αυτό τον τρόπο όνομα στον άνδρα του οποίου έχει καταστραφεί το πρόσωπο, αναγνωρίζοντας μια ολόκληρη ομάδα γλυπτών, μεταξύ άλλων και σε άλλα μεγάλα μουσεία, που δεν είχαν ποτέ πριν κατηγοριοποιηθεί μαζί.

Τα αγάλματα, ανακάλυψε η Maitland, προέρχονται όλα από την ίδια αξιοσημείωτη τοποθεσία στην Αίγυπτο: Deir el-Medina, ένα χωριό της ερήμου με τεχνίτες που σχεδίαζαν, κατασκεύαζαν και διακοσμούσαν τους τάφους που εξασφάλιζαν την αθανασία των φαραώ. Με τον τρόπο αυτό, είχαν πρόσβαση στα πιο προσωπικά μυστικά των ηγεμόνων τους.

Πριν την έρευνα της Maitland, ερευνητές πίστευαν ότι επρόκειτο για την απεικόνιση ενός δασκάλου με ένα βασιλικό παιδί, ενώ ο βικτοριανός αρχαιολόγος που το ανέσκαψε πρώτος πίστευε ότι επρόκειτο για έναν βασιλιά που τον θήλαζε η θεά Ίσις - παρόλο που η μικρή μορφή φορούσε στέμμα, ενώ η μεγαλύτερη μορφή ήταν σίγουρα άνδρας.

Καθώς η αρχαία Αίγυπτος έπεφτε σε παρακμή, το χωριό Deir el-Medina εγκαταλείφθηκε σταδιακά και δεν ξαναχτίστηκε ποτέ. Όμως, στην ακμή της, η απομονωμένη κοινότητα ήταν γεμάτη από ανθρώπους με κύρος, υψηλή εξειδίκευση και μόρφωση, οι οποίοι πληρώνονταν καλά για την τέχνη τους. Ο αλφαβητισμός ήταν τόσο διαδεδομένος στο Deir el-Medina που οι αρχαιολογικές ανασκαφές αποκάλυψαν χιλιάδες θραύσματα τα οποία περιείχαν σκίτσα, μηνύματα, λίστες, παράπονα και αστεία. Ο ναός των εργατών, καθώς και οι δικοί τους τάφοι, έχουν επίσης βρεθεί θαμμένοι στην άμμο.

Η Maitland οδηγήθηκε σε μια ανακάλυψη. Η μικρή φιγούρα που απεικονιζόταν στο άγαλμα δεν ήταν ένας ζωντανός φαραώ, αλλά το άγαλμα ενός φαραώ. Η εικονογραφία του μεγαλύτερου άνδρα, γονατιστού όπως είναι με τεντωμένα χέρια, απηχούσε άλλες γνωστές απεικονίσεις μιας αιγυπτιακής μορφής που παρουσιάζει μια προσφορά και υπάρχει και σε άλλα μουσεία στον κόσμο.

Το συμπέρασμά της είναι ότι οι αρχαιότεροι εργάτες στο Deir el-Medina είχαν τη μοναδική δυνατότητα όχι μόνο να κατασκευάζουν τους τάφους των ηγεμόνων, αλλά και να προσφέρουν αγάλματα σε παρεκκλήσια του δικού τους ναού της Χάθορ, απεικονίζοντας τους εαυτούς τους σε στενότερη επαφή με αυτές τις εικόνες της θεϊκής δύναμης και εξουσίας. Αυτό δεν θα μπορούσε να συμβεί χωρίς τη γνώση της βασιλικής αυλής. Κάθε πτυχή των εργασιών του χωριού ρυθμιζόταν και καταγραφόταν, από τα υλικά που προμηθεύονταν μέχρι το φαγητό που έτρωγαν και την μπίρα που έπιναν. Αυτές οι εικόνες ήταν αμοιβαία επωφελείς, πιστεύει η Maitland, ενισχύοντας τόσο την υπέρτατη εξουσία των ηγεμόνων όσο και την πίστη και το κύρος των αξιωματούχων του χωριού που ήταν τόσο στενά συνδεδεμένοι μαζί τους.

Ποιος είναι λοιπόν ο απρόσωπος άνδρας και το άγαλμα του παιδιού φαραώ; Ο γονατιστός δωρητής φοράει μια γιρλάντα από λουλούδια στο κεφάλι του. Αυτό ήταν σύνηθες στα αγάλματα γυναικών αλλά πολύ σπάνιο στις απεικονίσεις ανδρών – εκτός από μια περίοδο κατά τη διάρκεια της βασιλείας των Ραμσή διαπίστωσε η Maitland.

Ο Ραμσής Β΄, γνωστός ως «Ραμσής ο Μέγας», βασίλευσε από το 1279 ως το 1213 π.Χ., είχε μακρά βασιλεία, η εικόνα του ήταν πανταχού παρούσα, καθώς ανήγειρε περισσότερους ναούς και αγάλματα προς τιμήν της δόξας του από οποιονδήποτε άλλο Αιγύπτιο ηγεμόνα. Ο ανώτερος αξιωματούχος του χωριού στο Deir el-Medina, και ο άμεσος σύνδεσμος με την αυλή του Ραμσή θα ήταν ένας αξιωματούχος γνωστός, αλλά το άγαλμα δεν δείχνει τα ρούχα που συνήθως φορούσε μια τέτοια ανώτερη προσωπικότητα.

Ο επόμενος στη σειρά –και, όπως πιστεύει η Maitland, ο άνθρωπος που θα είχε παραγγείλει το άγαλμα– θα ήταν ο ανώτερος γραφέας, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τις κρίσιμες επιγραφές στους τάφους. Αν η ταυτοποίηση του Ραμσή Β' από τη Maitland είναι σωστή, γνωρίζουμε ότι ο γραφέας ήταν ένας άνδρας που ονομαζόταν Ραμώς, διότι ο τάφος του σώζεται ακόμη. Ο Ραμώς, λοιπόν, έχει αποκτήσει τη δική του αθανασία – σε μια γκαλερί στο Εδιμβούργο.

Οι εσωτερικές διαμάχες μεταξύ των αιγυπτιολόγων είναι συνηθισμένες και η κατάρριψη μιας νέας θεωρίας ένα αγαπημένο σπορ. Αλλά, μέχρι στιγμής, η δουλειά της Μέιτλαντ έχει γίνει αποδεκτή. «Χρειάζεται περισσότερη δουλειά», λέει. «Με στοιχειώνει η ιδέα ότι η χαμένη επιγραφή –ίσως ακόμη και το χαμένο πρόσωπο– μπορεί να βρίσκεται ακόμη στην άμμο και να περιμένει να βρεθεί, για να αποδείξει ή να καταρρίψει τη θεωρία μου».

Με πληροφορίες από artnewspaper

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η διάσημη Γαλλίδα ηθοποιός θα προλογίσει αρκετές από τις ταινίες του αφιερώματος στην καριέρα της, ενώ θα δώσει και masterclass αφιερωμένο στις διαφορές μεταξύ θεατρικής και κινηματογραφικής ερμηνείας
LIFO NEWSROOM