Η μανία του Ουελμπέκ με τον Σοπεγχάουερ

Η μανία με τον Άρτουρ Σοπεγχάουερ Facebook Twitter
Ο Μισέλ Ουελμπέκ είναι ένας ακόμη συγγραφέας, από τους σημαντικότερους της εποχής μας, που έρχεται να προστεθεί στη μακρά σειρά καλλιτεχνών και δημιουργών οι οποίοι υποκύπτουν στην οδυνηρή σαγήνη της φιλοσοφίας του Σοπεγχάουερ.
0

ΛΕΝΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΕΡΜΑΝΟ φιλόσοφο Άρτουρ Σοπεγχάουερ (1788-1860) ότι η φιλοσοφία του, έτσι όπως αναπτύσσεται και αποτυπώνεται μέσα στα έξυπνα και γλαφυρά κείμενά του, τόσο διαφορετικά από τις «ασθμαίνουσες παραγράφους» των συγχρόνων του φιλοσόφων, «είναι σαν να ανοίγει ένα παράθυρο σε ένα πνιγμένο από τον καπνό δωμάτιο για να μπει μέσα ο καθαρός αέρας του πρωινού».

Δεν είναι τυχαίο ότι η φιλοσοφία του Σοπεγχάουερ εξακολουθεί να έλκει όσους ψάχνουν ένα νόημα στη ζωή, ανάμεσά τους πολλοί καλλιτέχνες, παρόλο που τη διατρέχει βαθύς πεσιμισμός και οδύνη, ενώ ο ίδιος ο φιλόσοφος έχει μείνει στην ιστορία ως ο «μοναχικός μισάνθρωπος» και ο «χολερικός στοχαστής».

Ο Γερμανός φιλόσοφος είχε, όπως ήδη γράψαμε, τη φήμη του χολερικού ανθρώπου. Παρ’ όλα αυτά, ήταν εξωστρεφής, του άρεσαν το ποτό, οι γυναίκες, το τραγούδι, που ήταν η άλλη όψη της εγωκεντρικής τυπικότητάς του.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μισέλ Ουελμπέκ, Σοπενάουερ παρόντος, Μτφρ.: Γιώργος Καράμπελας,
Βιβλιοπωλείον της Εστίας

Ο Μισέλ Ουελμπέκ είναι ένας ακόμη συγγραφέας, από τους σημαντικότερους της εποχής μας, που έρχεται να προστεθεί στη μακρά σειρά καλλιτεχνών και δημιουργών οι οποίοι υποκύπτουν στην οδυνηρή σαγήνη της φιλοσοφίας του Σοπεγχάουερ. Το δοκίμιό του Σοπενάουερ παρόντος, που κυκλοφόρησε στα γαλλικά το 2017, είναι αποκαλυπτικό γι’ αυτήν τη σχέση.

Γράφει ο Ουελμπέκ: «Κανένας φιλόσοφος, εξ όσων γνωρίζω, δεν είναι τόσο άμεσα ευχάριστο και ανακουφιστικό ανάγνωσμα όσο ο Άρτουρ Σοπενάουερ. Δεν πρόκειται καν για κάποια “τέχνη του γραψίματος” κι άλλες τέτοιες μωρολογίες: πρόκειται για τους όρους τους οποίους καθένας θα έπρεπε να πληροί πριν βρει το θράσος να προτείνει τη σκέψη του στο κοινό».

Στην Εγκυκλοπαίδεια Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ (Stanford Encyclopedia of Philosophy), ο κατάλογος των καλλιτεχνών που επηρεάζονται από τον Γερμανό φιλόσοφο είναι εντυπωσιακός: Μποντλέρ, Μπέκετ, Μπόρχες, Κόνραντ, Ζιντ, Τόμας Χάρντι, Τόμας Μαν, Μέλβιλ, Ρόμπερτ Μούζιλ, Μαρσέλ Προύστ, Ίταλο Σβέβο, Λέων Τολστόι, Ζολά αλλά και ο Μπραμς, ο Ντβόρζακ, ο Μάλερ, ο Προκόφιεφ, ο Ρίμσκι-Κόρσακοφ, ο Σένμπεργκ, ο Βάγκνερ.

Στο μείζον έργο του Ο κόσμος ως βούληση και ως παράσταση, που εκδόθηκε το 1818, ο Σοπεγχάουερ λέει ότι ο εμπειρικός κόσμος υπάρχει για το υποκείμενο μόνο ως παράσταση. Και ότι η βούληση εκδηλώνεται ως ατομικός αγώνας και ως Ιδέα. Κι επειδή, κατά τον Σοπεγχάουερ, η φύση αδιαφορεί για το άτομο, ο ατομικός αγώνας, αυτό το «θέλω να ζήσω», αποτελεί την ουσία όλων των πραγμάτων.

Αυτή η βούληση όμως δεν είναι άμοιρη οδύνης, πόνου και τραγικότητας. «Κάθε θέλω πηγάζει από μιαν ανάγκη, δηλαδή από μια στέρηση, δηλαδή από μιαν οδύνη», γράφει. Ο πεσιμισμός του στηρίζεται ακριβώς πάνω σε αυτή την παραδοχή. Και διεισδύει παντού όπου οι άνθρωποι αναζητούν ανακούφιση, παρηγοριά.

Διεισδύει ακόμη και στον σεξουαλικό έρωτα. Η βούληση επηρεάζει όλες τις σκέψεις μας και τις πράξεις μας. Παρ’ όλα αυτά, μπορούμε να απομακρυνθούμε από τη βούληση, δηλαδή να απομακρυνθούμε από τους εφήμερους στόχους μας. Αυτή η απομάκρυνση από τη βούληση συντελείται, μας λέει ο Σοπεγχάουερ, μέσα από την τέχνη και την αισθητική εμπειρία.

«Σε αυτές πρέπει να παραχωρηθεί η ύψιστη θέση στην αυτοκατανόηση του ανθρώπου». Ο Σοπεγχάουερ, με τη φιλοσοφία του για τη βούληση και την παράσταση, λέγοντάς μας ότι στην τέχνη δεν διαβάζουμε, δεν βλέπουμε ή δεν ακούμε τη δική μας βούληση αλλά μια βούληση που έχει καταστεί αντικειμενική και καταληπτή, μας προσέφερε νέες μορφές ζωής. (Anthony Kenny, Ιστορία της Δυτικής Φιλοσοφίας, εκδόσεις Νεφέλη)

O Μισέλ Ουελμπέκ ανακάλυψε τον Σοπεγχάουερ σε μια δημοτική βιβλιοθήκη του Παρισιού, κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Ήταν το βιβλίο Αφορισμοί για τη σοφία της ζωής. Ήταν ένα σοκ.

«Μέσα σε λίγα λεπτά, ήρθαν τα πάνω κάτω», γράφει στο εισαγωγικό κείμενο του βιβλίου Σοπενάουερ παρόντος. Αυτό το εισαγωγικό κείμενο τιτλοφορείται «Βγες από την παιδικότητα, Φίλε, Ξύπνα», ρήση του Ρουσό που ο ίδιος ο Σοπεγχάουερ επιλέγει για προμετωπίδα στο βιβλίο του Ο κόσμος ως βούληση και ως παράσταση.

Μετά το πρώτο σοκ της ανακάλυψης, αναζήτησε το μείζον έργο του φιλοσόφου, Ο κόσμος…, που το βρήκε τελικά, μεταχειρισμένο, σ’ ένα ράφι του βιβλιοπωλείου των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων της Γαλλίας (PUF), στη λεωφόρο Σεν Μισέλ. Εκείνη την εποχή ο Ουελμπέκ ήταν υπό την επιρροή του Νίτσε. Έβρισκε τη φιλοσοφία του Νίτσε ανήθικη και απωθητική, ήθελε να καταστρέψει τον νιτσεϊσμό, αλλά δεν μπορούσε να βρει τον τρόπο να απεξαρτηθεί. Αισθανόταν διανοητικά νικημένος. Τελικά νίκησε τον Νίτσε με τον Σοπεγχάουερ.

Σχεδόν μία εικοσαετία αργότερα, το 2005, ο Ουελμπέκ άρχισε να μεταφράζει επιλεκτικά τον Σοπεγχάουερ, αφού ήδη είχε γνωρίσει και τον Αύγουστο Κοντ, διαμετρικά αντίθετα φιλόσοφο. Μετέφραζε και σχολίαζε αποσπάσματα από το πρώτο βιβλίο του Σοπεγχάουερ, Ο κόσμος ως βούληση και παράσταση και από τους Αφορισμούς….

Ήθελε να δείξει, μέσα από τα αγαπημένα του χωρία, γιατί ο Σοπεγχάουερ παρέμενε στα μάτια του πρότυπο για κάθε φιλόσοφο του μέλλοντος. Έβαλε όμως αυτήν τη δουλειά στην άκρη. Και δεν την εξέδωσε παρά μετά από αρκετά χρόνια, το 2017, όταν το στάτους του ως συγγραφέα είχε αλλάξει και είχε αποκτήσει διαστάσεις στοχαστή και διανοητή αλλά και σύγχρονου προφήτη.

«Ο Σοπενάουερ έμεινε διάσημος επειδή απεικόνισε με δύναμη την τραγωδία του βούλεσθαι», γράφει ο Ουελμπέκ. Για τον Γάλλο συγγραφέα αυτός είναι ο λόγος που πολλοί συσχετίζουν τον Σοπεγχάουερ με τους μυθιστοριογράφους ή, «ακόμη χειρότερα», και με τους ψυχολόγους. «Υπάρχει ωστόσο σ’ αυτόν κάτι που δεν βρίσκουμε στον Τόμας Μαν, κι ακόμα λιγότερο στον Φρόιντ: ένα πλήρες φιλοσοφικό σύστημα».

Ο Ουελμπέκ σχολιάζει τη φράση «ο κόσμος είναι η παράστασή μου», με την οποία ανοίγει το μείζον βιβλίο του Σοπεγχάουερ, λέγοντας ότι η φιλοσοφία του δεν έχει απαρχή της τον θάνατο αλλά τη συνείδηση μιας απόστασης, μιας αβεβαιότητας στη γνώση μας για τον κόσμο.

Ο Ουελμπέκ στέκεται επίσης σε μία από τις μεταφορές του Σοπεγχάουερ που είναι δανεισμένες από τον κόσμο του θεάτρου: «Σε μια σκηνή θεάτρου ο κόσμος ως παράσταση ανάγεται στην πιο απλή του έκφραση», γράφει. Όσο για την ευτυχία ή τις ευτυχίες που ο άνθρωπος ψάχνει για να αμβλύνει τα δεινά του, ο Ουελμπέκ γράφει ότι φθίνουν καθώς τις αναζητούμε στην κατάκτηση πραγμάτων, κυρίως στο χρήμα και την φήμη, δηλαδή ό,τι έχουμε και ό,τι παριστάνουμε, που κατά τον Σοπεγχάουερ είναι μεγάλη απάτη.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Arthur Schopenhauer, Συνομιλίες
Μτφρ.: Βάλια Κακοσίμου, Νάγια Παπασπύρου,
Εκδόσεις Printa

Ο Γερμανός φιλόσοφος είχε, όπως ήδη γράψαμε, τη φήμη του χολερικού ανθρώπου. Παρ’ όλα αυτά, ήταν εξωστρεφής, του άρεσαν το ποτό, οι γυναίκες, το τραγούδι, που ήταν η άλλη όψη της εγωκεντρικής τυπικότητάς του. Ένα πλούσιο πορτρέτο του φιλοσόφου αναδεικνύεται μέσα από κείμενα/μαρτυρίες ανθρώπων που τον είχαν συναντήσει.

Οι μαρτυρίες αυτές συγκεντρώνονται στον τόμο Arthur Schopenhauer - Συνομιλίες των εκδόσεων Printa. Ας πούμε, ο Ντάβιτ Άσερ, δάσκαλος στη Λειψία, συναντάει τον Σοπεγχάουερ τον Αυγουστο του 1854 και φτιάχνει με λέξεις το πορτρέτο του: «Φορούσε μια κίτρινη, λινή ρόμπα, τελείως παλιομοδίτικη, και απ’ τα χέρια του, φυσικά, δεν άφηνε την ταμπακιέρα του. Ήταν άνθρωπος μετρίου αναστήματος με λευκόγκριζα μαλλιά και ‒το πιο ωραίο χαρακτηριστικό του‒ μεγάλο, καθαρό μέτωπο».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΣΟΠΕΡΝΑΟΥΕΡ ΠΑΡΟΝΤΟΣ ΕΔΩ

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΣΥΝΟΜΙΛΙΕΣ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τελικά δεν ήταν προφήτης ο Ουελμπέκ – ή ήταν;

Daily / Τελικά δεν ήταν προφήτης ο Ουελμπέκ – ή ήταν;

Δεν επαληθεύτηκε τελικά η κεντρική υπόθεση της «Υποταγής» (2015) με την τρομερή «προφητεία» για τις γαλλικές προεδρικές εκλογές του 2022, άλλες προγνώσεις όμως του Γάλλου συγγραφέα μοιάζουν να έχουν επιβεβαιωθεί με ποικίλους τρόπους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ