Τελικά δεν ήταν προφήτης ο Ουελμπέκ – ή ήταν;

Τελικά δεν ήταν προφήτης ο Ουελμπέκ – ή ήταν; Facebook Twitter
Το τεύχος του περιοδικού με την καρικατούρα του Ουελμπέκ στο εξώφυλλο. Η επικεφαλίδα ήταν «Οι προβλέψεις του Μάγου Ουελμπέκ», ο οποίος προέβλεπε: «Το 2015 χάνω τα δόντια μου, το 2022 κάνω Ραμαζάνι». 
0

ΟΣΟ ΠΛΗΣΙΑΖΑΝ ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ στη Γαλλία, μου ερχόταν στο μυαλό η «Υποταγή» του Μισέλ Ουελμπέκ, όπως φαντάζομαι και σε πολύ κόσμο που έχει διαβάσει το «δυστοπικό» (και μέτριο κατά το ταπεινό γούστο μου, ειδικά σε σχέση με τα «παλιά» του) βιβλίο του 2015 με την τρομερή προφητεία για το 2022 στην καρδιά της πλοκής του.

Το μυθιστόρημα κυκλοφόρησε στη Γαλλία τον Ιανουάριο εκείνης της χρονιάς, ανήμερα της σφαγής στο Charlie Hebdo και ενώ μόλις είχε εμφανιστεί στα περίπτερα το τελευταίο τεύχος του περιοδικού με μια καρικατούρα του Ουελμπέκ στο εξώφυλλο. Η επικεφαλίδα ήταν «Οι προβλέψεις του Μάγου Ουελμπέκ», ο οποίος προέβλεπε: «Το 2015 χάνω τα δόντια μου, το 2022 κάνω Ραμαζάνι».

«Ο συγγραφέας –εγώ, ο Όργουελ ή κάποιος άλλος– διαισθάνεται μια σύγχρονη αγωνία και την εκφράζει σ’ ένα βιβλίο», έλεγε τότε ο Ουέλμπεκ, αποτάσσοντας τον ρόλο του προφήτη αλλά και του διανοούμενου.

Ήταν μια αναφορά στο μακράν πιο προβοκατόρικο στοιχείο της πλοκής της «Υποταγής», που είχε γίνει γνωστό πριν κυκλοφορήσει το βιβλίο, απογειώνοντας έτσι τον ντόρο και τις προπωλήσεις του.

Σύμφωνα με την υπόθεση που είχε σκορπίσει τον τρόμο σε πολλούς αναγνώστες, στις προεδρικές εκλογές του 2022 περνάνε στον δεύτερο γύρο η Μαρίν Λεπέν και ένα αουτσάιντερ που κατορθώνει να εκμεταλλευτεί άριστα την παρακμή του παραδοσιακού πολιτικού συστήματος: ο Μοχάμεντ Μπεν Αμπές (φανταστικό, προφανώς, πρόσωπο), ηγέτης της «μετριοπαθούς» Μουσουλμανικής Αδελφότητας.

Και όχι μόνο αυτό. Μετά από διάφορες ζυμώσεις που πείθουν το παρηκμασμένο πολιτικό κατεστημένο ότι «καλύτερα μ’ ένα μετριοπαθές Ισλάμ παρά με μια λαϊκίστικη ακροδεξιά», κατορθώνει στο τέλος να εκλεγεί Πρόεδρος της Γαλλίας.

Γρήγορα όμως, γίνεται οδυνηρά σαφές ότι δεν πρόκειται για μετριοπαθές, αλλά για κανονικό Ισλάμ που δρομολογεί άμεσα τη σταδιακή κατάλυση του κοσμικού κράτους, με πρώτα θύματα φυσικά την εκπαίδευση και τις γυναίκες.  

Τελικά η «προφητεία» του βιβλίου δεν επαληθεύτηκε, παρότι η πρόβλεψη για τη (μη αναστρέψιμη, όπως φαίνεται) δραματική συρρίκνωση των παραδοσιακών πόλων εξουσίας, έπεσε απολύτως μέσα.

Ο Εμανουέλ Μακρόν (υπουργός Οικονομικών τότε) δεν είχε ακόμα ανεξαρτητοποιηθεί και δεν εμφανίζεται στο μελλοντικό σενάριο του βιβλίου, όπως δεν εμφανίζεται και ένας άλλος πολυσυζητημένος υποψήφιος των χθεσινών εκλογών, ο «ευπατρίδης» ακροδεξιός αγκιτάτορας Ερίκ Ζεμούρ, συγγραφέας του μπεστ σέλερ Η γαλλική αυτοκτονία (Τα 40 χρόνια που κατέστρεψαν τη Γαλλία), που είχε κυκλοφορήσει έναν χρόνο πριν από την «Υποταγή». 

«Ο συγγραφέας –εγώ, ο Όργουελ ή κάποιος άλλος– διαισθάνεται μια σύγχρονη αγωνία και την εκφράζει σ’ ένα βιβλίο», έλεγε τότε ο Ουέλμπεκ, αποτάσσοντας τον ρόλο του προφήτη αλλά και του διανοούμενου: «Δεν είμαι διανοούμενος. Δεν παίρνω το μέρος κάποιου, δεν υπερασπίζομαι κανένα καθεστώς. Αρνούμαι οποιαδήποτε ευθύνη. Ασπάζομαι την παντελή ανευθυνότητα…». 

Τέτοιου είδους «αμφίσημες» ατάκες υπάρχουν συγκεντρωμένες στην ανθολογία Interventions με συνεντεύξεις, δοκίμια και άλλα κείμενα του συγγραφέα, ο οποίος έλεγε (το 2015 και πάλι) για τη Ρωσία: «Είναι πατριώτες και αγαπούν πραγματικά τον Πρόεδρό τους. Σε γενικές γραμμές, παύει κανείς να είναι πατριώτης όταν η χώρα του υπερβεί ένα όριο. Στη Γαλλία χρειάστηκε ένας πόλεμος για να συμβεί αυτό. Στη Γερμανία χρειάστηκαν δύο. Ίσως οι Ρώσοι χρειάζονται έναν δεύτερο πόλεμο κι αυτοί για να πάψουν να είναι πατριώτες».

Τα κείμενα της ανθολογίας φτάνουν μέχρι τον Μάιο του 2020 και συνεπώς συμπεριλαμβάνουν την άποψη του Ουελμπέκ για τον Covid-19 («ένας μπανάλ ιός, άλλοτε μοιραίος άλλοτε ήπιος, ένας ιός χωρίς ποιότητες») για το λοκντάουν αλλά και για το μέλλον της ανθρωπότητας μετά την πανδημία και για το αν «θα βγούμε από όλο αυτό καλύτεροι άνθρωποι»: «Δεν θα ξυπνήσουμε, μετά τα λοκντάουν, σε έναν άλλο κόσμο. Θα είναι ο ίδιος, αλλά λίγο χειρότερος».    

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άντρεα Ράιζμπορο

Shortcut / Η μικρή ταινία με τη μεγάλη καρδιά, τη μεγάλη ερμηνεία και τα μεγάλα κονέ

Πώς έφτασε στα Όσκαρ μια ταινία που έμοιαζε να μην έχει δει κανείς εκτός από τους σταρ του Χόλιγουντ που κινητοποιήθηκαν για να αποθεώσουν δημόσια τη συγκλονιστική ερμηνεία της πρωταγωνίστριάς της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένας προφήτης μα τι προφήτης: Ο Τζιμ Κάρεϊ στα 60

Daily / Ένας προφήτης μα τι προφήτης: Ο Τζιμ Κάρεϊ στα 61

Μετά τον τραγικό θάνατο της πρώην συντρόφου του το 2015, είχε αποσυρθεί για μια τριετία σχεδόν από το προσκήνιο καθώς προσπαθούσε να βρει υπαρξιακές διεξόδους στον πνευματισμό, στην πολιτική ευαισθητοποίηση, στη ζωγραφική, στη συγγραφή των απομνημονευμάτων του, που κυκλοφόρησαν μέσα στο πρώτο καλοκαίρι της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Καθένας από μας είναι ένα είδος υπό εξαφάνιση»: Για την ματαιότητα της (αυτο)βιογραφίας

Daily / «Καθένας από μας είναι ένα είδος υπό εξαφάνιση»: Για τη ματαιότητα της (αυτο)βιογραφίας

Ενάμιση χρόνο μετά τον θάνατό της, η σπουδαία Αμερικανίδα συγγραφέας και δημοσιογράφος Τζάνετ Μάλκολμ «υπογράφει» ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία απομνημονευμάτων που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Daily / Ο «Λευκός Θόρυβος» είναι παντού εκτός από την ταινία του Netflix

Η μεταφορά του στην οθόνη αδυνατεί να συγκρατήσει τον τόνο, το ύφος, την ατμόσφαιρα, τις λεπτές ευαισθησίες και την ουσία εν τέλει του μνημειώδους «προφητικού» βιβλίου του Ντον Ντελίλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραμύθια από drag queens και ιστορίες για αγρίους

Daily / Παραμύθια από drag queens και ιστορίες για αγρίους

Είναι πολλοί οι συμπολίτες μας που όχι μόνο δεν αναγνωρίζουν τη διαφορετικότητα αλλά δεν αναγνωρίζουν και καμιά διαφορά ανάμεσα σε drag queens, τρανς άτομα, στριπτιζέζ, σεξεργάτριες και ένας Θεός ξέρει τι άλλο πιστεύουν ότι τους απειλεί προσωπικά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Αθήνα «τα σπάει», σύμφωνα με το Wallpaper, και ποιοι είμαστε εμείς για να διαφωνήσουμε

Daily / Η Αθήνα «τα σπάει», σύμφωνα με το Wallpaper, και ποιοι είμαστε εμείς για να διαφωνήσουμε

Μπορεί να μην ήταν αυτή η επικρατούσα εντύπωση στους δρόμους της τις μέρες των γιορτών, σύμφωνα όμως με τη βίβλο του lifestyle και του design, η Αθήνα του 2023 θα είναι ξανά η «ζαφειρόπετρα στης γης το δαχτυλίδι».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ