«Το χάρτινο σπίτι» του Κάρλος Μαρία Ντομίνγκες: Έρωτες και παλαιοβιβλιοπωλεία

Το πίσω ράφι / Κάρλος Μαρία Ντομίνγκες «Το χάρτινο σπίτι» Facebook Twitter
Yπάρχουν βιβλία που σου ανατρέπουν τη θέαση του κόσμου, που σε τραντάζουν δείχνοντάς σου έναν καινούργιο προορισμό.
0

«ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΑΛΛΑΖΟΥΝ το πεπρωμένο των ανθρώπων». Πράγματι, υπάρχουν βιβλία που σου ανατρέπουν τη θέαση του κόσμου, που σε τραντάζουν δείχνοντάς σου έναν καινούργιο προορισμό.

Ωστόσο, όταν ο Αργεντινός συγγραφέας Κάρλος Μαρία Ντομίνγκες έγραφε την παραπάνω φράση στην πρώτη κιόλας σελίδα του μυθιστορήματός του «Το χάρτινο σπίτι» είχε κι άλλα παραδείγματα στο νου του.

Μπορεί ο «Σιντάρτα» του Χέρμαν Έσσε να οδήγησε χιλιάδες νέους στον ινδουισμό, μπορεί τα γραπτά του Χέμινγουεϊ να οδήγησαν άλλους τόσους στον αθλητισμό, και ποιος ξέρεις πόσες γυναίκες σώθηκαν από την αυτοκτονία χάρη σε οδηγούς μαγειρικής.

Το ανθρώπινο πεπρωμένο, πάντως, αλλάζει κι αλλιώς. Κάποιος γηραιός καθηγητής, λέει, έμεινε παράλυτος όταν προσγειώθηκαν στο κεφάλι του πέντε τόμοι της Εγκυκλοπαίδειας Μπριτάνικα. Κάποιος άλλος έσπασε το πόδι του όταν, προσπαθώντας να φτάσει το «Αβεσσαλώμ, Αβεσσαλώμ» του Φόκνερ που ήταν στραβά τοποθετημένο σ’ ένα ράφι, έπεσε απ’ τη σκάλα.

Λίγο καιρό λοιπόν αφότου χηρεύει η θέση της Μπλούμα Λένον στην πανεπιστημιακή κοινότητα του Κέμπριτζ, ο διάδοχός της στην έδρα, πρώην εραστής της και αφηγητής του «Χάρτινου σπιτιού», παραλαμβάνει ένα δέμα που προοριζόταν για κείνη και περιέχει ένα στραπατσαρισμένο αντίτυπο της «Γραμμής της σκιάς».

Όσο για την Μπλούμα Λένον, την καθηγήτρια λογοτεχνίας που πυροδοτεί τη δράση στο «Χάρτινο σπίτι», έπεσε νεκρή στο δρόμο χτυπημένη από αυτοκίνητο, αφοσιωμένη καθώς ήταν στην ανάγνωση των «Ποιημάτων» της Έμιλι Ντίκινσον…Τα βιβλία προκαλούν θύματα, επιμένει ειρωνικά ο Ντομίνγκες. Η μανία με τα βιβλία είναι επικίνδυνη. Όταν όμως γίνεται αντικείμενο μιας νουβέλας όπως η δική του, αποκτά διαστάσεις αλληγορικές.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Κάρλος Μαρία Ντομίνγκες, Το χάρτινο σπίτι, Μτφρ.: Α. Φραγκοπούλου, εκδόσεις Πατάκης

Το «Χάρτινο σπίτι» (μετ. Α. Φραγκοπούλου, Πατάκης, 2006) μιλά για κόσμο της λογοτεχνίας με τα πάθη, τ’ αδιέξοδα και τις εμμονές του, για τις βιβλιοθήκες που δημιουργεί κανείς σαν να δημιουργεί την ίδια του τη ζωή, για την αντιμετώπιση του βιβλίου ως φετίχ, για τις φονικές ενίοτε συνέπειες κάθε μονομανίας. Κι όλα αυτά, με πρόσχημα μια ερωτική ιστορία ανάμεσα στην αδικοχαμένη θαυμάστρια της Ντίκινσον κι έναν μανιώδη συλλέκτη παλαιών βιβλίων, που μοιράστηκαν σε ανύποπτο χρόνο το ίδιο κρεβάτι και αλυσοδέθηκαν για πάντα, χάρη στον Τζόζεφ Κόνραντ και το μυθιστόρημά του «Η γραμμή της σκιάς».

Λίγο καιρό λοιπόν αφότου χηρεύει η θέση της Μπλούμα Λένον στην πανεπιστημιακή κοινότητα του Κέμπριτζ, ο διάδοχός της στην έδρα, πρώην εραστής της και αφηγητής του «Χάρτινου σπιτιού», παραλαμβάνει ένα δέμα που προοριζόταν για κείνη και περιέχει ένα στραπατσαρισμένο αντίτυπο της «Γραμμής της σκιάς». Στο εξώφυλλο και τ’ οπισθόφυλλο υπάρχουν στρώσεις βρομιάς αλλά και μικρά κομμάτια τσιμέντου! Και μέσα στο βιβλίο, υπάρχει μια θερμή αφιέρωση της ίδιας της Μπλούμα σε κάποιον Κάρλος, εις ανάμνηση των «τρελών ημερών» που είχαν περάσει οι δυο τους σε συνέδριο στο Μοντερέι.

Το να εντοπίσει τα ίχνη του Κάρλος, ψαχουλεύοντας έτσι και τα προσωπικά της παλιάς του ερωμένης, γίνεται για τον αφηγητή της ιστορίας εμμονή. Θα ταξιδέψει ως την άλλη άκρη του πλανήτη, θα κάνει μια στάση στη γενέτειρά του, το Μπουένος Άιρες, κι άλλη μια στο Μοντεβιδέο, θα συναντήσει παλιούς του φίλους και συγγραφείς, θα μυηθεί στο σύμπαν των παλαιοβιβλιοπωλείων και την ιδιόρρυθμη πελατεία τους, ώσπου το μυστήριο που τον βασανίζει θα λυθεί.

Η έρευνα για την προέλευση του ταλαιπωρημένου αντιτύπου μετατρέπεται για τον Ντομίνγκες σε υπόκλιση προς δημιουργούς που αγαπά, όπως ο Μπόρχες και ο Κορτάσαρ, σε ξενάγηση στις παρανοϊκές σχεδόν συνήθειες κάποιων βιβλιοφάγων που είτε διαβάζουν μυθιστορήματα του 19ου αιώνα υπό το φως των κεριών είτε αποφεύγουν να τοποθετούν δίπλα δίπλα έργα συγγραφέων τσακωμένων μεταξύ τους, αλλά και σε καυστικό σχόλιο για τα εκδοτικά και λογοτεχνικά ήθη που ανθούν στα χρόνια της παγκοσμιοποίησης.

«Οι λογοτεχνικές φιλοδοξίες», γράφει σ’ ένα σημείο, αναφερόμενος σε ομοτέχνους του της Αργεντινής, «ήταν μια πολιτική εκστρατεία ή, ακριβέστερα, μια στρατιωτική επιχείρηση. Ήταν αποφασισμένοι να γκρεμίσουν τα τείχη της ανωνυμίας (…) Υπήρχαν τύποι που μέσα σε μια νύχτα γίνονταν πάμπλουτοι με βιβλία κάκιστα, προωθημένοι από τον εκδοτικό οίκο, τα ένθετα των εφημερίδων, το μάρκετινγκ, τα λογοτεχνικά βραβεία και τις πληρωμένες θέσεις στις βιτρίνες των βιβλιοπωλείων (…) Οι εκδότες παραπονούνταν για την ένδεια των καλών βιβλίων, οι συγγραφείς για τα «σκουπίδια» που δημοσίευαν οι μεγαλοεκδότες και ο καθένας είχε ένα παράπονο που τον γέμιζε αγανάκτηση, μια δικαιολογία για την αποτυχία του, μια ανέλπιδη φιλοδοξία. Στο Μπουένος Άιρες τα βιβλία είχαν γίνει το επίκεντρο ενός πλασματικού πολέμου στρατηγικής, ταλέντου, προβολής και εξουσίας». Μόνον εκεί;

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

65’ με τον Ντομινίκ Αμαρένα

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ