Η Πάτι Σμιθ και το «Ψωμί των αγγέλων»

Η Πάτι Σμιθ και το «Ψωμί των αγγέλων» Facebook Twitter
Η ιστορία της Πάτι Σμιθ ξετυλίγεται σαν ένα μποέμ παραμύθι. Η τύχη είναι με το μέρος της, ενισχυμένη από μια σθεναρή πεποίθηση στο δικό της όραμα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


TO «ΨΩΜΙ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ» («Bread of Angels»), το συναρπαστικό νέο βιβλίο απομνημονευμάτων της Πάτι Σμιθ, εντείνει το μυστήριο γύρω από το ποια είναι αυτή η εμβληματική καλλιτέχνιδα και από πού προήλθε το μοναδικό της όραμα. Έχει μια υπερφυσική πίστη στα ένστικτά της και μια αστείρευτη περιέργεια που βοηθούν να εξηγηθεί η εξαιρετικά πλούσια ζωή και το έργο της. Αυτή η υπερβατική και κατά περιόδους τρομακτική καταγραφή της πορείας της εμπλουτίζει την αντίληψη αυτή. Κι όμως, η προσωπικότητα της Smith παραμένει κρυμμένη σαν σφίγγα: μια αιθέρια παρουσία, η πορεία της οποίας προς τη φήμη τροφοδοτήθηκε από το περιπετειώδες της πνεύμα και αργότερα σημαδεύτηκε από την τραγωδία.

Η ιστορία της ξεκινά με μια δύσκολη παιδική ηλικία την οποία περιγράφει σαν να αφηγείται ένα παραμύθι του Ντίκενς. Στα πρώτα τέσσερα χρόνια της ζωής της, η οικογένειά της μετακόμισε έντεκα φορές, μένοντας σε συγγενείς μετά από εξώσεις ή σε διαμερίσματα στη Φιλαδέλφεια που ήταν γεμάτα ποντίκια. Η μητέρα της ήταν σερβιτόρα και ο πατέρας της, βετεράνος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου με ψυχικά τραύματα από την εμπειρία του αυτή, ήταν εργάτης σε εργοστάσιο. Και οι δυο τους, όμως, μοιράζονταν την αγάπη τους για την ποίηση, τα βιβλία και την κλασική μουσική με την κόρη τους, η οποία διάβαζε τα ποιήματα του Γέιτς από το νηπιαγωγείο.

Ακόμη και στις στερήσεις που περιγράφει η Σμιθ, υπάρχει μια ρομαντική χροιά, η οποία ενισχύεται από τα στοιχεία που επιλέγει να τονίσει ή να παραλείψει.

Η μικρή Πάτι, που γεννήθηκε το 1946, ήταν συχνά κλινήρης, καθώς έπασχε από φυματίωση και οστρακιά, μαζί με όλες τις συνήθεις παιδικές ασθένειες. Γράφει στο βιβλίο: «Η παιδική μου ηλικία ήταν σαν από έργο του Προυστ, μια διαρκής αλληλουχία καραντίνας και ανάρρωσης». Όταν προσβλήθηκε από ασιατική γρίπη, ο ιός την παρέλυσε με «έναν καταιγισμό από ημικρανίες». Η ίδια αποδίδει την ανάρρωσή της στην ακρόαση μιας ανθολογίας με ηχογραφήσεις της «Μαντάμ Μπάτερφλαϊ» του Πουτσίνι που της είχε αγοράσει η μητέρα της με τα φιλοδωρήματα που κέρδιζε.

Θυμάται επίσης ότι σε ηλικία 3 ετών απασχολούσε επίμονα τη μητέρα της κατά τη διάρκεια της βραδινής προσευχής, θέτοντας μεταφυσικά ερωτήματα για τον Ιησού και την ψυχή, βυθιζόταν στη μελέτη της Βίβλου και αργότερα ακολούθησε τη μητέρα της ως Μάρτυρας του Ιεχωβά. Ωστόσο, δεν περιορίστηκε μόνο σε μια θρησκευτική πρακτική. Ενώ ήταν ακόμα μικρή, γοητεύτηκε από το Θιβέτ και τις διδασκαλίες του βουδισμού – «μια συνειδητοποίηση της αλληλεξάρτησης όλων των πραγμάτων».

Ακόμη και στις στερήσεις που περιγράφει η Σμιθ, υπάρχει μια ρομαντική χροιά, η οποία ενισχύεται από τα στοιχεία που επιλέγει να τονίσει ή να παραλείψει. Με λίγα χρήματα για παιχνίδια, εκείνη και τα αδέλφια της διασκέδαζαν χρησιμοποιώντας τα πόμολα μιας ντουλάπας ως όργανα πλοήγησης σε ένα πλοίο που ταξίδευε σε μακρινές θάλασσες. Αυτή και τα μικρότερα αδέλφια της πήγαιναν τακτικά με τη μητέρα τους στις κοντινές σιδηροδρομικές γραμμές, όπου μάζευαν κάρβουνο για να τροφοδοτήσουν τη σόμπα τους, τη μοναδική πηγή θέρμανσης του διαμερίσματος. Κάτω από τις σανίδες του δαπέδου της ντουλάπας της, η Σμιθ κρύβει «αστραφτερά απορρίμματα που είχα μαζέψει από τους κάδους σκουπιδιών, σπαράγματα κοσμημάτων, κομποσκοίνια», μαζί με μια μπλε οδοντόβουρτσα στην οποία έχει αποδώσει μαγικές δυνάμεις.

cover
Patti Smith, Bread of Angels

Είναι αδύνατο να γνωρίζουμε αν η Σμιθ ήταν πραγματικά τόσο συγκροτημένη και στοχαστική ως παιδί ή αν η νοσταλγία έχει αλλοιώσει την οπτική της. Αυτό που είναι αναμφισβήτητο, όμως, είναι ότι το εξαιρετικό καλλιτεχνικό της μάτι και η ευαίσθητη φύση της αναδείχθηκαν σε μια ηλικία που οι περισσότεροι από εμάς ικανοποιούμασταν παίζοντας απλώς στη γειτονική αλάνα. Θυμάται ότι σε ηλικία 6 ετών ανέσυρε τεύχη της «Vogue» από τους κάδους απορριμμάτων και ένιωθε «μια βαθιά συγγένεια» με τις εικόνες που έβλεπε στις σελίδες τους. Κατά την πρώτη της επίσκεψη σε ένα μουσείο, ένα έργο του Πικάσο τής προκάλεσε μια επιφοίτηση: είχε γεννηθεί για να γίνει καλλιτέχνιδα. Μια δεκαετία αργότερα, επιβιβάστηκε σε ένα λεωφορείο με προορισμό τη Νέα Υόρκη.

Σε αυτό το σημείο, περίπου στο ένα τρίτο του βιβλίου, ο ρυθμός των αναμνήσεων επιταχύνεται. Μια αλχημεία διαποτίζει κάθε τυχαία συνάντηση. Οι ευκαιρίες αφθονούν. Όπου κι αν γυρίσει, υπάρχουν ταλαντούχοι φωτογράφοι, ποιητές, θεατρικοί συγγραφείς και μουσικοί που την ενθαρρύνουν και την υποστηρίζουν. Γράφει ποίηση και βρίσκει την αδελφή ψυχή της στο πρόσωπο του φωτογράφου Ρόμπερτ Μέιπλθορπ. Γνωρίζει τον Σαμ Σέπαρντ, ο οποίος χρησιμοποιεί ποίημά της σε ένα θεατρικό έργο που γράφει. Γνωρίζει τον Ουίλιαμ Μπάροουζ, κάνει μια ποιητική ανάγνωση με τον Άλεν Γκίνσμπεργκ, ξεκινά μια μουσική συνεργασία με τον Λένι Κέι και παρουσιάζει την ποίησή της, με πνευματικό καθοδηγητή τον Γάλλο ποιητή του 19ο αιώνα Αρθούρο Ρεμπό.

Η ιστορία της Πάτι Σμιθ ξετυλίγεται σαν ένα μποέμ παραμύθι. Η τύχη είναι με το μέρος της, ενισχυμένη από μια σθεναρή πεποίθηση στο δικό της όραμα. «Δεν υπήρχε πλάνο, δεν υπήρχε σχεδιασμός», γράφει για εκείνη την εποχή, «απλώς μια οργανική αναταραχή που με οδήγησε από τον γραπτό στον προφορικό λόγο». Ο Μπομπ Ντίλαν γίνεται μέντοράς της. Η φήμη της φτάνει στο ζενίθ με την κυκλοφορία του άλμπουμ «Horses» το 1975 και τη διεθνή περιοδεία που ακολουθεί, αλλά η ίδια διατηρεί την ασκητική της στάση. «Δεν κάναμε τον δίσκο για να αποκτήσουμε φήμη και πλούτο», γράφει. «Τον κάναμε για τους γνωστούς και άγνωστους μύστες της τέχνης, τους περιθωριοποιημένους, τους απομονωμένους, τους αποκηρυγμένους».

Η πορεία της ως ροκ σταρ παρεκκλίνει λόγω της ερωτικής της σχέσης με τον Φρεντ Σόνικ Σμιθ, για τον οποίο εγκαταλείπει την καριέρα της στο αποκορύφωμά της, παρά τις συμβουλές πολλών από τους πιο κοντινούς της ανθρώπους. Αλλά, όπως και με κάθε απόφασή της, κανείς δεν μπορεί να τη μεταπείσει. Σε αυτό το πιο προσωπικό τμήμα του βιβλίου, παίρνουμε μια γεύση από δυο παθιασμένους καλλιτέχνες που βρίσκονται σε χειμερία νάρκη, ερωτευμένοι. Παντρεύονται, κάνουν δυο παιδιά και καλλιεργούν μια εκκεντρική εκδοχή της οικογενειακής ευτυχίας. Παρεμβαίνει όμως η σκληρή πραγματικότητα και οι απώλειες αρχίζουν να συσσωρεύονται. Η Σμιθ χάνει τον έναν μετά τον άλλον τους άντρες που αγαπάει περισσότερο, τον Ρόμπερτ, τον Φρεντ και τέλος τον αγαπημένο της αδελφό, τον Τοντ. Αυτές οι απώλειες στοιχειώνουν τις αναμνήσεις της. Τις αντιμετωπίζει επιστρέφοντας στη σκηνή με μια νέα, έντονη δίψα.

Οι τελευταίες σελίδες του βιβλίου αποκαλύπτουν ότι η Σμιθ εξακολουθεί να πενθεί, θρηνώντας την απώλεια κι άλλων αγαπημένων προσώπων, των γονιών της, της Σούζαν Σόνταγκ, του Σαμ Σέπαρντ. Στα 79 της αναλογίζεται τη διαδικασία του «αποχωρισμού», την οποία περιγράφει ως ένα από τα πιο δύσκολα καθήκοντα της ζωής. «Βουτάμε ξανά στην άβυσσο από την οποία προσπαθήσαμε να βγούμε και βρισκόμαστε σε μια άλλη στροφή του τροχού», γράφει. «Και αφού βρούμε τη δύναμη να το κάνουμε, ξεκινάμε την οδυνηρή αλλά και εξαίσια διαδικασία του αποχωρισμού». Τι θα κρατήσει; «Θα κρατήσω το δαχτυλίδι του γάμου μου», γράφει, «και την αγάπη των παιδιών μου».

Με στοιχεία από τους «Los Angeles Times»

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ