Η ιστορία της άγνωστης γυναίκας του Σαίξπηρ

Η ιστορία της άγνωστης γυναίκας του Σαίξπηρ Facebook Twitter
Η ταινία φέρει την υπογραφή της Κλόε Ζάο, η οποία γοητεύτηκε από τις περιγραφές του βιβλίου, δίνοντας τον άξονα ενός έργου που αγαπά την έμφαση στη λεπτομέρεια, τις υποβλητικές ατμόσφαιρες και τον λυρισμό της εικόνας.
0


ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΗ Η ΕΜΜΟΝΗ
των Βρετανών με τον Σαίξπηρ· είναι αμέτρητες οι μελέτες που επικεντρώνονται στο έργο του κορυφαίου δραματουργού, χωρίς, ωστόσο, να είναι πολλά γνωστά αναφορικά με τον βίο του. Ενδεχομένως να μιλούν από μόνες τους οι τραγωδίες του, που άλλαξαν τον τρόπο της αφήγησης, μεταφέροντας τον άνθρωπο από το μεσαιωνικό παρελθόν στο δημιουργικό χάος της νεωτερικότητας, αλλάζοντας τα δεδομένα της αφήγησης για πάντα. Ακόμα κι αν κάποιοι αμφισβήτησαν τη σύνδεση των έργων του Σαίξπηρ με ένα και μοναδικό πρόσωπο, οι περισσότεροι τον επικαλούνται στο πλαίσιο της προβολής ενός θαρραλέου δημιουργού που ξεπέρασε την ίδια την εποχή του, μετατρέποντας το ζοφερό κλίμα των πολέμων και της κατάθλιψης σε δημιουργία. Για πρώτη φορά, μάλιστα, αυτή συνδεόταν με το πρόσωπο, με τις προσδοκίες και τις μύχιες σκέψεις του και όχι με μεταφυσικούς ή εξωγενείς παράγοντες, κάτι που φαίνεται, περισσότερο απ’ ό,τι σε οποιοδήποτε άλλο έργο, στον Άμλετ.

Η Άγκνες καλλιεργεί μια δυναμική προσωπικότητα που διαφοροποιείται από τα πρόσωπα της εποχής της. Μάλιστα, ενοχλείται όταν ο σύζυγός της χρησιμοποιεί το όνομα του γιου τους για να γράψει ένα θεατρικό έργο με τον τίτλο «Άμλετ».

Κάνοντας, ωστόσο, μια ριζοσπαστική και θαρραλέα μετατόπιση, που αφήνει στην άκρη την παντοκρατορία του δημιουργού και φέρνει στο προσκήνιο το περιβάλλον του και κυρίως τη δυναμική γυναίκα του Σαίξπηρ, η Ιρλανδή συγγραφέας Μάγκι Ο’Φάρελ γράφει τον Άμνετ (μτφρ. Αύγουστος Κορτώ, εκδόσεις Ψυχογιός), που έκανε τεράστια επιτυχία, όταν πρωτοεκδόθηκε, πριν από πέντε χρόνια, και τώρα επανέρχεται δυναμικά λόγω της πρόσφατης μεταφοράς του στη μεγάλη οθόνη. Η ταινία, που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα με τον ίδιο τίτλο στο Φεστιβάλ του Τορόντο και πανελλήνια πρώτη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, φέρει την υπογραφή της Κλόε Ζάο, η οποία γοητεύτηκε από τις περιγραφές του βιβλίου, δίνοντας τον άξονα ενός έργου που αγαπά την έμφαση στη λεπτομέρεια, τις υποβλητικές ατμόσφαιρες και τον λυρισμό της εικόνας. Σε μια εποχή που μαστίζεται από τη σκληρότητα της κυριολεξίας, η ποιητική ατμόσφαιρα της Ζάο, απευθείας εμπνευσμένη από τις περιγραφές της Ο’Φάρελ, μοιάζει με την ευεργετική ένεση λυρικού οίστρου στη βαρβαρότητα του ρεαλισμού. Κυρίως όμως αυτό που αναδεικνύει η ταινία είναι η ευεργετική συνωμοσία των γυναικών: μια σκηνοθέτις εμπνέεται από μια συγγραφέα, η οποία σκιαγραφεί τη ζωή μιας δυναμικής γυναίκας που οι υπόλοιπες αφηγήσεις τη θέλουν στη σκιά του παντοδύναμου δραματουργού, αλλά είναι ικανή να εμπνεύσει ένα καλοστημένο μυθιστόρημα.

AMNET
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μάγκι Ο’Φάρελ, Άμνετ, Μτφρ.: Αύγουστος Κορτώ εκδόσεις Ψυχογιός, σελ. 392

Η Άγκνες, εν προκειμένω, δεν είναι πια μια ανώνυμη περσόνα, που πολλοί έχουν περιγράψει ως καταπιεστική και αμόρφωτη, αλλά μια γυναίκα που ορίζει με διαφορετικούς όρους τις αρχές της επιθυμίας, χαράζοντας δικούς της δρόμους με τα μοναδικά όπλα που όριζε η εποχή της: τα βότανα που βρίσκει στη φύση, τις αρχέγονες δυνάμεις που εντοπίζει μακριά από τις κοινωνικές αγκυλώσεις της πόλης, τον δικό της προσωπικό χώρο. Καταφέρνοντας να ανασυντάξει με ακρίβεια το περιβάλλον που γαλούχησε τις μυθικές περιγραφές του Σαίξπηρ και τροφοδότησε το γεμάτο φαντασία ασυνείδητο της Άγκνες, η Ιρλανδή συγγραφέας στήνει ένα ιστορικό μυθιστόρημα που μπορεί να μην προσθέτει πολλά στοιχεία για τον βάρδο του Έιβον –ο οποίος ούτε καν κατονομάζεται–, αλλά αποκαλύπτει όλα τα δεδομένα της εποχής του. Μέσα από τις παραστατικές, λυρικές περιγραφές της Ο’Φάρελ, μαθαίνουμε πολλά για τις συνθήκες που επηρέασαν τους πραγματικούς και φανταστικούς ήρωες, οι οποίοι ζούσαν πάντα με το άγχος του θανάτου εξαιτίας, μεταξύ άλλων, της βουβωνικής πανώλης, που λέγεται ότι σκότωσε τον γιο του Σαίξπηρ.

Η ιστορία της άγνωστης γυναίκας του Σαίξπηρ Facebook Twitter
H Ιρλανδή συγγραφέας Μάγκι Ο’Φάρελ

Οι περιγραφές του ιού που ενσκήπτει σκοτώνοντας αδιακρίτως παιδιά, γέροντες και γυναίκες καταλαμβάνουν πολλές σελίδες του βιβλίου και είναι τόσο παραστατικές που φέρνουν εύλογα στον νου σκηνικά από την περίοδο του Covid. Η λαίλαπα της αρρώστιας σαρώνει όχι μόνο τους αρμούς της ιστορίας αλλά και τις αρχές μιας σκληρής πραγματικότητας που αντισταθμίζεται από το ονειρόδραμα της –κατά πολλά χρόνια μεγαλύτερής του– γυναίκας του Σαίξπηρ, ενός εξωτικού πλάσματος που προσπαθεί να επιβιώσει και να γιατρεύσει τους γύρω της ανιχνεύοντας τρόπους ίασης μέσα από βότανα. Απέναντι της, ως δυνάμει αντιπάλους, η Άγκνες έχει όχι μόνο τους απόλυτους κοινωνικούς κανόνες που δεν της αφήνουν πολλά περιθώρια κινήσεων, αλλά και τις ανίκητες δυνάμεις της φύσης, που επιβάλλει τους δικούς της κανόνες στα πρόσωπα: η αφήγηση της ιστορίας της πανώλης μέσα από το ταξίδι ενός ψύλλου από τις άκρες της Ανατολής με σταθμό την Αλεξάνδρεια, όπου φωλιάζει στις τρίχες ενός πιθήκου και στη συνέχεια πηδάει στο κόκκινο μαντίλι ενός νεαρού για να φτάσει τελικά στις άκρες της κωμόπολης που έθρεψε τον Σαίξπηρ, εκφράζει τα ειρωνικά παιχνίδια της μοίρας και τη δύναμη της φύσης και είναι από τις πιο ωραίες του βιβλίου.

Η ιστορία της άγνωστης γυναίκας του Σαίξπηρ Facebook Twitter
Δεν είναι, επομένως, τυχαίο ότι η αφήγηση ξεκινά το 1596, λίγο προτού πεθάνει ο Άμνετ ή Αμλετ, και είναι προφανές ότι η συγγραφέας έχει κάνει ενδελεχή έρευνα όσον αφορά τα πραγματικά περιστατικά στα οποία αναφέρεται το βιβλίο

Αντίστοιχα δυνατές είναι και οι περιγραφές της ταφής του χτυπημένου από την αρρώστια γιου της Άγκνες, Άμνετ, ειδικά όσον αφορά τις προετοιμασίες που κάνει σχεδόν μόνη της, αφού είναι εκείνη που αντιλαμβάνεται σε βάθος την ουσία του πένθους σε ένα μυθιστόρημα που αναδεικνύει όλο το φάσμα των ανθρώπινων αντιδράσεων σε απόλυτο βαθμό. Η πανούκλα ορίζεται έτσι ως το απόλυτο κακό, όπως απόλυτη είναι, από την άλλη πλευρά, η αγάπη της Άγκνες προς τον γιο της και προς τη φύση, η οποία ποτέ δεν συγχωρεί και –το κυριότερο– εκδικείται την αδιαφορία των ανθρώπων. Η Άγκνες φαίνεται να σέβεται εξίσου τους κανόνες της φύσης και τους άγραφους νόμους ενός πένθους που ξεπερνά τα όρια της γενικευμένης τότε μοιρολατρίας.

Σε μια εποχή που οι άνθρωποι παρασύρονταν από τις προλήψεις και τις δεισιδαιμονίες και θεωρούσαν τον θάνατο αναπόφευκτο, εκείνη αντιλαμβάνεται τη θέση της στο σύμπαν, στηρίζει τον άνδρα της, κάνει τα πάντα για να προστατεύσει τα δίδυμα τέκνα της, την Τζούντιθ και τον Άμνετ, και δεν συγχωρεί τον σύζυγο της που ενδιαφέρεται μόνο για την τέχνη του. Εν ολίγοις, καλλιεργεί μια δυναμική προσωπικότητα που διαφοροποιείται από τα πρόσωπα της εποχής της. Μάλιστα, ενοχλείται όταν ο σύζυγός της χρησιμοποιεί το όνομα του γιου τους για να γράψει ένα θεατρικό έργο με τον τίτλο Άμλετ: «Το όνομα ανήκει στον γιο της, και πέθανε, ούτε τέσσερα χρόνια δεν είναι. Ήταν παιδί και θα γινόταν άντρας, αλλά πέθανε. Είναι ο εαυτός του, κι όχι έργο, ούτε χαρτί, ούτε λέξη που μιλιέται, που παίζεται επί σκηνής, που επιδεικνύεται. Πέθανε. Ο άντρας της το ξέρει, η Τζόαν το ξέρει. Δεν καταλαβαίνει. Νιώθει την Τζούντιθ να σκύβει πάνω απ’ τον ώμο της, να λέει: “Τι είναι, τι;” και, φυσικά, δεν μπορεί να διαβάσει τα γράμματα, δεν μπορεί να τα ενώσει για να βγάλουν νόημα –παράξενο που δεν μπορεί ν’ αναγνωρίσει το όνομα του ίδιου του διδύμου της– και νιώθει τη Σουζάνα να κρατάει σταθερή τη γωνία του προγράμματος· τα δικά της δάχτυλα τρέμουν, λες και πιάστηκαν στον άνεμο που φυσάει έξω, ίσα μέχρι να το διαβάσει. Η Σουζάνα προσπαθεί να το αρπάξει απ’ το χέρι της μα η Άγκνες δεν το αφήνει, δεν υπάρχει περίπτωση να το αφήσει, αυτό το χαρτί, όχι, αυτό το όνομα, όχι. Η Τζόαν την κοιτάζει με το στόμα ανοιχτό, ξαφνιασμένη με την έκβαση της επίσκεψης».

Η ιστορία της άγνωστης γυναίκας του Σαίξπηρ Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία της Κλόε Ζάο.

Δεν είναι, επομένως, τυχαίο ότι η αφήγηση ξεκινά το 1596, λίγο προτού πεθάνει ο Άμνετ ή Αμλετ, και είναι προφανές ότι η συγγραφέας έχει κάνει ενδελεχή έρευνα όσον αφορά τα πραγματικά περιστατικά στα οποία αναφέρεται το βιβλίο. Διαβάζοντας έναν από τους πιο έγκυρους μελετητές του Σαίξπηρ, τον Στίβεν Γκρίνμπλατ, γνωρίζουμε ότι το «Άμνετ» και το «Άμλετ» είναι οι εκδοχές του ίδιου ονόματος, τις οποίες συναντάμε στα ληξιαρχικά έγγραφα του Στάνφορντ στα τέλη του 16ου και τις αρχές του 17ου αιώνα, μια διαπίστωση που φαίνεται να γνωρίζει η συγγραφέας, η οποία επιλέγει αυτό το όνομα για τον τίτλο του βιβλίου. Ωστόσο, δεν είναι καθόλου προφανές ότι η απώλεια του γιου του Σαίξπηρ είναι αυτή που γέννησε την ομώνυμη τραγωδία, καθώς αυτή μάλλον αναφέρεται στον μεσαιωνικό μύθο του Άμλετ, όπως καταγράφεται στο έργο Gesta Danorum του Σάξονα του Γραμματικού γύρω στο 1200 – εξού και η περίφημη εναρκτήρια φράση: «Κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας».

Σε αυτό το έργο αναφέρονται οι «Τραγικές Ιστορίες» του Φρανσουά ντε Μπελφορέ, που κυκλοφόρησαν το 1570-1576, οι οποίες προφανώς αποτέλεσαν σημείο αναφοράς για τη διάσημη για την εποχή ιστορία εκδίκησης του Τόμας Κιντ, Ισπανική Τραγωδία, από την οποία φαίνεται να εμπνέεται ο Σαίξπηρ. Πρόκειται, ωστόσο, για μια λεπτομέρεια, αφού οι ιστορικές συνθήκες δεν καθορίζουν την αφήγηση αλλά εμπνέουν μια αφήγηση που μετατοπίζεται από τον Σαίξπηρ στη γυναίκα και στα τέκνα του με στόχο να παρασύρει ένα ευρύ κοινό που διαπιστώνει ότι όλες οι ιστορίες έχουν πάντα πολλές πλευρές και ακόμα περισσότερες ερμηνείες. Αν τα ιστορικά δεδομένα ήταν, άλλωστε, διαφορετικά, δεν θα μιλούσαμε για την άγνωστη γυναίκα του Σαίξπηρ –διάφορες ερμηνείες έχουν μιλήσει για την ομοφυλοφιλία του, αφού στα σονέτα του απευθύνεται σε έναν άγνωστο άνδρα–, αλλά για τη δυναμική Άγκνες, η οποία διέθετε τη δική της ισχυρή προσωπικότητα και αλησμόνητη ιστορία σαν αυτή που αφηγείται η Ο’Φάρελ στον Άμνετ.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Ακραία ερωτικά ποιήματα μιας ανανταπόδοτης αγάπης»

Βιβλίο / Τα «Σονέτα» του Σαίξπηρ: «Ακραία ερωτικά ποιήματα μιας ανανταπόδοτης αγάπης»

Η νέα, εμπλουτισμένη και αναθεωρημένη έκδοση των «Σονέτων» από τους Αντίποδες, σε μετάφραση Ερρίκου Σοφρά, αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη του ποιητή για ελευθερία και καινοτομία, που φτάνει να καταργεί ακόμα και τις ποιητικές και κοινωνικές συμβάσεις.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Χάρης Φραγκούλης διαβάζει τρία Σονέτα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ

Αναγνώσεις / Ο Χάρης Φραγκούλης διαβάζει τρία Σονέτα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ

Γεννιέται σαν σήμερα το 1564 και πεθαίνει την ίδια μέρα το 1616 ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς και ποιητές όλων των εποχών. Ακούστε από τη φωνή του ηθοποιού Χάρη Φραγκούλη τρία Σονέτα εξαιρετικά μεταφρασμένα από τον Ερρίκο Σοφρά.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ