ΦΩΤΙΕΣ

O Έρμαν Έσσε ως άγριο νιάτο και ως εξωφρενικός σύζυγος

O Έρμαν Έσσε ως άγριο νιάτο και ως εξωφρενικός σύζυγος Facebook Twitter
Στη νέα βιογραφία του συγγραφέα του «Σιντάρτα» και του «Λύκου της Στέππας» καταγράφεται η απροθυμία των γονιών του να αγαπήσουν χωρίς όρους τον ξεροκέφαλο και αλλοπρόσαλλο γιο τους.
0

Κόντευε τα 15 ο Έρμαν Έσσε όταν το έσκασε από το Προτεσταντικό σχολείο που τον είχαν στείλει οι γονείς του. Επέστρεψε τελικά μετά από 24 ώρες και η μητέρα του στο μεταξύ ανησυχούσε όχι μήπως είχε σκοτωθεί αλλά μήπως αντί να χάσει τη δική του ζωή, είχε κάνει κάποια άλλη εγκληματική και αποτρόπαιη πράξη.

Στη νέα βιογραφία του μεγάλου Γερμανού συγγραφέα του «Σιντάρτα» και του «Λύκου της Στέππας» (που φέτος συμπληρώθηκαν 90 χρόνια από την έκδοσή του) και επιφανούς νομπελίστα, με τίτλο «Έσσε: Ο περιπλανώμενος και η σκιά του», ο Γκούναρ Ντέκερ καταγράφει γλαφυρά μεταξύ άλλων την ανικανότητα ή την απροθυμία των γονιών του Έσσε να αγαπήσουν χωρίς όρους τον ξεροκέφαλο και αλλοπρόσαλλο γιο τους.

O Έρμαν Έσσε ως άγριο νιάτο και ως εξωφρενικός σύζυγος Facebook Twitter
O Έρμαν Έσσε σε παιδική ηλικία.

Ο Γιόχαν και η Μαρί Έσσε ήταν πρώην ιεραπόστολοι και μέλη του προτεσταντικού κινήματος του «ευσεβισμού» που έθετε υπεράνω όλων την ατομική αφοσίωση και την αυστηρή προσκόλληση στο χριστιανικό δόγμα, ήταν μονίμως προβληματισμένοι με την επιμονή του μεγαλύτερου γιου τους να γίνει σώνει και καλά διάσημος συγγραφέας και να τους αποξενώνει με κάθε πιθανό τρόπο.

Και ο πιο συνηθισμένος ήταν να καπνίζει μπροστά τους επιδεικτικά τόνους τσιγάρα, να πίνει αλκοόλ και να διαβάζει Τουργκένιεφ κρατώντας ένα περίστροφο. Μόνο τα κορίτσια δεν τον απασχολούσαν και τόσο, και η προβληματική του σχέση με τις γυναίκες (που όπως έλεγε, τις έβλεπε ως άλυτο αίνιγμα ή πρόβλημα) συνεχίστηκε και στην ενήλικη ζωή αλλά και στα γραπτά του.

O Έρμαν Έσσε ως άγριο νιάτο και ως εξωφρενικός σύζυγος Facebook Twitter
Ο Έσσε παντρεύτηκε τρεις φορές, παρότι έμοιαζε σα να μην ήξερε τι να κάνει τις συζύγους του.

Στις σπάνιες εμφανίσεις τους στο έργο του, βρίσκονται συνήθως για να εκπληρώνουν εφηβικές ερωτικές φαντασιώσεις, όπως η Καμάλα του «Σιντάρτα» ή η Μαρία του «Λύκου της Στέππας». Ο ίδιος πάντως παντρεύτηκε τρεις φορές, παρότι έμοιαζε σα να μην ήξερε τι να κάνει τις συζύγους του.

Η πρώτη, Η Μαρία Μπερνούλι, που ήταν εννιά χρόνια μεγαλύτερη του και μαζί της απέκτησε τους τρεις γιους του, δεν χαμογελάει σε καμία από τις φωτογραφίες που διασώζονται με την ίδια. Ο Έσσε την εγκατέλειψε μόλις διέγνωσε πάνω της ίχνη ψυχολογικής κατάρρευσης. Η δεύτερη, η Ρουθ Βάγκνερ, τον πρόλαβε, κάνοντας πρώτη αίτηση διαζυγίου, αφού προηγουμένως είχε δηλώσει: «Ούτε μια φορά δεν γνώρισα πνευματική ή σωματική αγάπη από αυτόν τον άνθρωπο».

O Έρμαν Έσσε ως άγριο νιάτο και ως εξωφρενικός σύζυγος Facebook Twitter
Με την τρίτη του σύζυγο Νινόν στην Ελβετία. Έξω από την κατοικία τους κρεμόταν μια πινακίδα που έγραφε «Όχι Επισκέπτες, Παρακαλώ».

Η τρίτη φορά ήταν και η τυχερή. Η Νινόν Ντόλμπιν παρέμεινε και τελικά έζησε παραπάνω από τον σύζυγό της. Φανατική θαυμάστριά του πριν γίνουν εραστές, η Νινόν δεν φαινόταν να ενοχλείται από τις ιδιοτροπίες και τους κανόνες του, μεταξύ των οποίων ήταν η ρητή απαγόρευση να αγγίζει τα πράγματά του, η προτίμηση του να του αφήνει μηνύματα αντί να του απευθύνεται κατά πρόσωπο και γενικά να μένει μακριά του μέχρι να την καλέσει ο ίδιος. Δική του επίσης ήταν η ιδέα να κρεμάσουν έξω από την κατοικία τους στην Ελβετία μια πινακίδα που έγραφε «Όχι Επισκέπτες, Παρακαλώ».

Βιβλίο
0

ΦΩΤΙΕΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ