Ελέν Μπερ: Το Ημερολόγιο της «Γαλλίδας Άννας Φρανκ» εμπνέει τις νέες γενιές αναγνωστών

Ελέν Μπερ «Ημερολόγιο 1942-1944» Facebook Twitter
Η Ελέν Μπερ, καχύποπτη με τα «σιωνιστικά κινήματα που παίζουν το παιχνίδι των Γερμανών χωρίς να το αντιλαμβάνονται» κι επιφυλακτική με τους «στενόμυαλους και δογματικούς» ομοθρήσκους της που «συσπειρώνονται σε γκέτο», ζούσε ταυτόχρονα και στους δύο κόσμους.
0

Παρίσι, άνοιξη του 1942. Μια εικοσάχρονη κοπέλα, η Ελέν Μπερ, κόρη μιας από τις παλιότερες γαλλικές οικογένειες με εβραϊκές ρίζες, αρχίζει να καταγράφει σε καθημερινή βάση τις σκέψεις και τις κινήσεις της στην κατεχόμενη από τους Γερμανούς γενέτειρά της. Η Ελέν ετοιμάζει ένα διδακτορικό στη Σορβόνη για την επιρροή της ελληνικής έμπνευσης στον Κιτς, παίζει υπέροχα βιολί και λατρεύει να διαβάζει Ντοστογιέφσκι και Σαίξπηρ, να λιάζεται στις όχθες του Σηκουάνα, να βολτάρει με την παρέα της στο Καρτιέ Λατέν. Η πρώτη δε καταγραφή στο ημερολόγιό της γίνεται τη μέρα που περνά από το σπίτι του Πολ Βαλερί για να παραλάβει το βιβλίο με την ιδιόχειρη αφιέρωση του γέρου ποιητή.

Παλλόμενη από τα πρώτα της ερωτικά σκιρτήματα και παραδομένη στις ομορφιές του Παρισιού και της φύσης, η Ελέν Μπερ, σε πείσμα ενός κακού προαισθήματος που την καταλαμβάνει σιγά-σιγά, ρουφάει τη ζωή ως το μεδούλι.

Ωστόσο, δεν θα προλάβει να τη χαρεί. Οι τελευταίες λέξεις του ημερολογίου της, τον Φεβρουάριο του '44, θα είναι παρμένες από τον «Μάκμπεθ»: «Horror! Horror! Horror!». Έναν μήνα αργότερα θα συλληφθεί μαζί με τους γονείς της, θα οδηγηθεί στο Άουσβιτς και από εκεί στο Μπέργκεν-Μπέλσεν όπου την άνοιξη του '45, καταπονημένη από τον τύφο, θ’ αφήσει την τελευταία της πνοή.

«Έχω να επιτελέσω ένα καθήκον, γιατί οι άλλοι πρέπει να μάθουν» σημειώνει τον Οκτώβριο του '43. «Πώς αλλιώς θα γιατρέψουμε την ανθρωπότητα, αν δεν της αποκαλύψουμε πρώτα την ίδια της τη σήψη, πώς θα εξαγνίσουμε τον κόσμο, αν δεν τον κάνουμε να καταλάβει την έκταση του κακού που διαπράττει; Τα πάντα είναι θέμα κατανόησης. Αυτή η αλήθεια με γεμίζει αγωνία και με βασανίζει…»

Το σχολικό της τετράδιο, καθρέφτης των συναισθημάτων της και μαρτυρία ταυτόχρονα μιας ζοφερής εποχής, πέρασε σύμφωνα με την επιθυμία της στα χέρια «του αγοριού με τα γκρίζα μάτια» που της είχε κλέψει την καρδιά. Ένα φωτοτυπημένο αντίγραφό του φυλασσόταν επί δεκαετίες ως κειμήλιο από τα μέλη της οικογένειάς της. Το 2002, το πρωτότυπο δωρίστηκε στο Μουσείο του Ολοκαυτώματος στο Παρίσι, όπου σμάρια κοριτσιών στριμώχνονταν γύρω από την προθήκη του προσπαθώντας να το αποκρυπτογραφήσουν. Ώσπου το 2008 οι δισταγμοί των συγγενών της για τη μαζική δημοσιοποίησή του κάμφθηκαν και το περιεχόμενό του έγινε κτήμα όλων.

Μπερ
Το βιβλίο είναι εξαντλημένο από τον εκδότη

Το Ημερολόγιο της Γαλλίδας Άννας Φρανκ, όπως χαρακτηρίστηκε, μπεστ-σέλερ στη Γαλλία και μεταφρασμένο σε δεκάδες γλώσσες (μετ. Α. Κεραμίδα, Πόλις, 2009), εντυπωσιάζει  όχι μόνο για την καθαρή ματιά και την ωριμότητα της νεαρής συντάκτριάς του, αλλά και για τη λογοτεχνική δύναμη της γραφής της.

Όπως επισημαίνει ο Πατρίκ Μοντιανό, προλογίζοντάς το, «η αγγλική ποίηση και λογοτεχνία έχουν επηρεάσει βαθιά την Ελέν, και δεν υπάρχει αμφιβολία πως θα είχε γίνει μια συγγραφέας με την λεπτότητα της Κάθριν Μάνσφιλντ».

Προαισθανόταν άραγε αυτό το προικισμένο κορίτσι ότι το γραπτό του θα συναντούσε τόσους αποδέκτες; Το σίγουρο είναι πως από ένα σημείο κι έπειτα, είχε συνείδηση μιας οφειλής: «Έχω να επιτελέσω ένα καθήκον, γιατί οι άλλοι πρέπει να μάθουν» σημειώνει τον Οκτώβριο του '43. «Πώς αλλιώς θα γιατρέψουμε την ανθρωπότητα, αν δεν της αποκαλύψουμε πρώτα την ίδια της τη σήψη, πώς θα εξαγνίσουμε τον κόσμο, αν δεν τον κάνουμε να καταλάβει την έκταση του κακού που διαπράττει; Τα πάντα είναι θέμα κατανόησης. Αυτή η αλήθεια με γεμίζει αγωνία και με βασανίζει…»

Σύμφωνα με τον Μισέλ Λαφίτ, συγγραφέα της μελέτης «Οι Εβραίοι στη γερμανική Γαλλία», το «Ημερολόγιο» της Ελέν Μπερ ήρθε να διαψεύσει όσους πίστευαν ότι γι’ αυτό το θέμα είχαν ειπωθεί τα πάντα. Η μαρτυρία της συνιστά ντοκουμέντο για την καθημερινότητα των Παριζιάνων επί κατοχής, καθώς αποτυπώνει ανάγλυφα πώς στην ίδια πόλη που κάποιοι άνθρωποι κυκλοφορούσαν με το κίτρινο άστρο, κάποιοι άλλοι, λίγα τετράγωνα παρακάτω, παρακολουθούσαν κοντσέρτα κι απολάμβαναν ανέμελοι τα Σαββατοκύριακά τους στην εξοχή.

Ελέν Μπερ «Ημερολόγιο 1942-1944» Facebook Twitter
Η Ελέν Μπερ το 1942 με τον αρραβωνιαστικό της Jean Morawiecki, ο οποίος παρέλαβε το ημερολόγιό της μετά την απέλασή της.

Η Ελέν Μπερ, καχύποπτη με τα «σιωνιστικά κινήματα που παίζουν το παιχνίδι των Γερμανών χωρίς να το αντιλαμβάνονται» κι επιφυλακτική με τους «στενόμυαλους και δογματικούς» ομοθρήσκους της που «συσπειρώνονται σε γκέτο», ζούσε ταυτόχρονα και στους δύο κόσμους.

Σταδιακά, εν τούτοις, καθώς βλέπει όλα τ’ αγαπημένα της πρόσωπα να εξαφανίζονται, καθώς η ζωή της ορίζεται από την εθελοντική δουλειά της πλάι σε ορφανά, καθώς την ευτυχία διαδέχεται η φρίκη, ο τόνος του γραπτού της βαραίνει. Κι όμως, παρ’ όλα αυτά, δεν της ξεφεύγει ούτε μια φράση μίσους.

Απλώς απορεί: «Πόσοι θα συνειδητοποιήσουν τι σημαίνει να είσαι είκοσι χρονών μέσα στην τρομακτική αυτή αναταραχή, στην ηλικία που είσαι έτοιμος να χαρίσεις την εμπιστοσύνη σου σε όλους τους ανθρώπους; Πόση αξία έχει να διατηρείς μια αμερόληπτη κρίση και μια τρυφερή καρδιά μέσα σ’ αυτόν τον εφιάλτη;». Όπως αποδείχτηκε, μεγάλη.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποιος πρόδωσε την Άννα Φρανκ; Πόλεμος για το αποτέλεσμα της έρευνας

Πολιτισμός / Ποιος πρόδωσε την Άννα Φρανκ; Πόλεμος για το αποτέλεσμα της έρευνας

To νέο βιβλίο που κατονομάζει έναν Εβραίο συμβολαιογράφο ως ύποπτο έγινε πρωτοσέλιδο. Τώρα που οι ειδικοί του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του Ολοκαυτώματος επανεξετάζουν την υπόθεση, αμφιβάλλουν για τα συμπεράσματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Βιβλίο / Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Γιατί τα αριστουργηματικά βιβλία του Γιόζεφ Ροτ, που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Άγρα, διαβάζονται φανατικά μέχρι σήμερα, θυμίζοντάς μας την πνευματική παρακμή, τα πιο σκοτεινά σημεία της Κεντρικής Ευρώπης και μια μελανή σελίδα, την οποία ο ίδιος είχε προβλέψει από νωρίς.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Χίτλερ ζει

Βιβλίο / Ο Χίτλερ ζει: Πέντε θεωρίες συνωμοσίας για τον αρχηγό του ναζισμού

Ο Βρετανός ιστορικός Ρίτσαρντ Έβανς, που τον γνωρίσαμε μέσα από την τριλογία του για το Γ’ Ράιχ, δείχνει γιατί στον εικοστό πρώτο αιώνα οι θεωρίες συνωμοσίας αποδεικνύονται ανθεκτικές και δημοφιλείς, γνωρίζοντας νέα διάδοση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το «νόημα» του Χίτλερ

Δημήτρης Πολιτάκης / Το «νόημα» του Χίτλερ

Το πρόσφατο ντοκιμαντέρ με τίτλο «The Meaning of Hitler» αποτελεί έναν ερευνητικό διαλογισμό ελεύθερης φόρμας γύρω από τη νοσηρή έλξη του ναζισμού σε μια εποχή όπως η δική μας, που ο εθνικιστικός παροξυσμός και ο φυλετισμός έχουν αναδειχθεί ξανά σε κεντρικούς παράγοντες των εξελίξεων.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες

Εικαστικά / Μύριελ Γκάρντινερ: Η θρυλική ψυχαναλύτρια που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους

Δύο εκθέσεις αναδεικνύουν τα επιτεύγματα της ψυχαναλύτριας που φυγάδευε Εβραίους και αντιφασίστες δίνοντάς τους πλαστά διαβατήρια και χρήματα προκειμένου να δραπετεύσουν από τη φασιστικά ελεγχόμενη Αυστρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ολοκαύτωμα: Ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ολοκαύτωμα: Ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Αυτή είναι η ιστορία της συστηματικής, προγραμματικής και κρατικής πολιτικής πρακτικής διώξεων και εξόντωσης περίπου έξι εκατομμυρίων Εβραίων από το ναζιστικό καθεστώς έτσι όπως καταγράφεται στις μελέτες τεσσάρων από τους σημαντικότερους ιστορικούς της εποχής μας.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΒΑΛΛΙΕΡΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ