Ελέν Μπερ: Το Ημερολόγιο της «Γαλλίδας Άννας Φρανκ» εμπνέει τις νέες γενιές αναγνωστών

Ελέν Μπερ «Ημερολόγιο 1942-1944» Facebook Twitter
Η Ελέν Μπερ, καχύποπτη με τα «σιωνιστικά κινήματα που παίζουν το παιχνίδι των Γερμανών χωρίς να το αντιλαμβάνονται» κι επιφυλακτική με τους «στενόμυαλους και δογματικούς» ομοθρήσκους της που «συσπειρώνονται σε γκέτο», ζούσε ταυτόχρονα και στους δύο κόσμους.
0

Παρίσι, άνοιξη του 1942. Μια εικοσάχρονη κοπέλα, η Ελέν Μπερ, κόρη μιας από τις παλιότερες γαλλικές οικογένειες με εβραϊκές ρίζες, αρχίζει να καταγράφει σε καθημερινή βάση τις σκέψεις και τις κινήσεις της στην κατεχόμενη από τους Γερμανούς γενέτειρά της. Η Ελέν ετοιμάζει ένα διδακτορικό στη Σορβόνη για την επιρροή της ελληνικής έμπνευσης στον Κιτς, παίζει υπέροχα βιολί και λατρεύει να διαβάζει Ντοστογιέφσκι και Σαίξπηρ, να λιάζεται στις όχθες του Σηκουάνα, να βολτάρει με την παρέα της στο Καρτιέ Λατέν. Η πρώτη δε καταγραφή στο ημερολόγιό της γίνεται τη μέρα που περνά από το σπίτι του Πολ Βαλερί για να παραλάβει το βιβλίο με την ιδιόχειρη αφιέρωση του γέρου ποιητή.

Παλλόμενη από τα πρώτα της ερωτικά σκιρτήματα και παραδομένη στις ομορφιές του Παρισιού και της φύσης, η Ελέν Μπερ, σε πείσμα ενός κακού προαισθήματος που την καταλαμβάνει σιγά-σιγά, ρουφάει τη ζωή ως το μεδούλι.

Ωστόσο, δεν θα προλάβει να τη χαρεί. Οι τελευταίες λέξεις του ημερολογίου της, τον Φεβρουάριο του '44, θα είναι παρμένες από τον «Μάκμπεθ»: «Horror! Horror! Horror!». Έναν μήνα αργότερα θα συλληφθεί μαζί με τους γονείς της, θα οδηγηθεί στο Άουσβιτς και από εκεί στο Μπέργκεν-Μπέλσεν όπου την άνοιξη του '45, καταπονημένη από τον τύφο, θ’ αφήσει την τελευταία της πνοή.

«Έχω να επιτελέσω ένα καθήκον, γιατί οι άλλοι πρέπει να μάθουν» σημειώνει τον Οκτώβριο του '43. «Πώς αλλιώς θα γιατρέψουμε την ανθρωπότητα, αν δεν της αποκαλύψουμε πρώτα την ίδια της τη σήψη, πώς θα εξαγνίσουμε τον κόσμο, αν δεν τον κάνουμε να καταλάβει την έκταση του κακού που διαπράττει; Τα πάντα είναι θέμα κατανόησης. Αυτή η αλήθεια με γεμίζει αγωνία και με βασανίζει…»

Το σχολικό της τετράδιο, καθρέφτης των συναισθημάτων της και μαρτυρία ταυτόχρονα μιας ζοφερής εποχής, πέρασε σύμφωνα με την επιθυμία της στα χέρια «του αγοριού με τα γκρίζα μάτια» που της είχε κλέψει την καρδιά. Ένα φωτοτυπημένο αντίγραφό του φυλασσόταν επί δεκαετίες ως κειμήλιο από τα μέλη της οικογένειάς της. Το 2002, το πρωτότυπο δωρίστηκε στο Μουσείο του Ολοκαυτώματος στο Παρίσι, όπου σμάρια κοριτσιών στριμώχνονταν γύρω από την προθήκη του προσπαθώντας να το αποκρυπτογραφήσουν. Ώσπου το 2008 οι δισταγμοί των συγγενών της για τη μαζική δημοσιοποίησή του κάμφθηκαν και το περιεχόμενό του έγινε κτήμα όλων.

Μπερ
Το βιβλίο είναι εξαντλημένο από τον εκδότη

Το Ημερολόγιο της Γαλλίδας Άννας Φρανκ, όπως χαρακτηρίστηκε, μπεστ-σέλερ στη Γαλλία και μεταφρασμένο σε δεκάδες γλώσσες (μετ. Α. Κεραμίδα, Πόλις, 2009), εντυπωσιάζει  όχι μόνο για την καθαρή ματιά και την ωριμότητα της νεαρής συντάκτριάς του, αλλά και για τη λογοτεχνική δύναμη της γραφής της.

Όπως επισημαίνει ο Πατρίκ Μοντιανό, προλογίζοντάς το, «η αγγλική ποίηση και λογοτεχνία έχουν επηρεάσει βαθιά την Ελέν, και δεν υπάρχει αμφιβολία πως θα είχε γίνει μια συγγραφέας με την λεπτότητα της Κάθριν Μάνσφιλντ».

Προαισθανόταν άραγε αυτό το προικισμένο κορίτσι ότι το γραπτό του θα συναντούσε τόσους αποδέκτες; Το σίγουρο είναι πως από ένα σημείο κι έπειτα, είχε συνείδηση μιας οφειλής: «Έχω να επιτελέσω ένα καθήκον, γιατί οι άλλοι πρέπει να μάθουν» σημειώνει τον Οκτώβριο του '43. «Πώς αλλιώς θα γιατρέψουμε την ανθρωπότητα, αν δεν της αποκαλύψουμε πρώτα την ίδια της τη σήψη, πώς θα εξαγνίσουμε τον κόσμο, αν δεν τον κάνουμε να καταλάβει την έκταση του κακού που διαπράττει; Τα πάντα είναι θέμα κατανόησης. Αυτή η αλήθεια με γεμίζει αγωνία και με βασανίζει…»

Σύμφωνα με τον Μισέλ Λαφίτ, συγγραφέα της μελέτης «Οι Εβραίοι στη γερμανική Γαλλία», το «Ημερολόγιο» της Ελέν Μπερ ήρθε να διαψεύσει όσους πίστευαν ότι γι’ αυτό το θέμα είχαν ειπωθεί τα πάντα. Η μαρτυρία της συνιστά ντοκουμέντο για την καθημερινότητα των Παριζιάνων επί κατοχής, καθώς αποτυπώνει ανάγλυφα πώς στην ίδια πόλη που κάποιοι άνθρωποι κυκλοφορούσαν με το κίτρινο άστρο, κάποιοι άλλοι, λίγα τετράγωνα παρακάτω, παρακολουθούσαν κοντσέρτα κι απολάμβαναν ανέμελοι τα Σαββατοκύριακά τους στην εξοχή.

Ελέν Μπερ «Ημερολόγιο 1942-1944» Facebook Twitter
Η Ελέν Μπερ το 1942 με τον αρραβωνιαστικό της Jean Morawiecki, ο οποίος παρέλαβε το ημερολόγιό της μετά την απέλασή της.

Η Ελέν Μπερ, καχύποπτη με τα «σιωνιστικά κινήματα που παίζουν το παιχνίδι των Γερμανών χωρίς να το αντιλαμβάνονται» κι επιφυλακτική με τους «στενόμυαλους και δογματικούς» ομοθρήσκους της που «συσπειρώνονται σε γκέτο», ζούσε ταυτόχρονα και στους δύο κόσμους.

Σταδιακά, εν τούτοις, καθώς βλέπει όλα τ’ αγαπημένα της πρόσωπα να εξαφανίζονται, καθώς η ζωή της ορίζεται από την εθελοντική δουλειά της πλάι σε ορφανά, καθώς την ευτυχία διαδέχεται η φρίκη, ο τόνος του γραπτού της βαραίνει. Κι όμως, παρ’ όλα αυτά, δεν της ξεφεύγει ούτε μια φράση μίσους.

Απλώς απορεί: «Πόσοι θα συνειδητοποιήσουν τι σημαίνει να είσαι είκοσι χρονών μέσα στην τρομακτική αυτή αναταραχή, στην ηλικία που είσαι έτοιμος να χαρίσεις την εμπιστοσύνη σου σε όλους τους ανθρώπους; Πόση αξία έχει να διατηρείς μια αμερόληπτη κρίση και μια τρυφερή καρδιά μέσα σ’ αυτόν τον εφιάλτη;». Όπως αποδείχτηκε, μεγάλη.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποιος πρόδωσε την Άννα Φρανκ; Πόλεμος για το αποτέλεσμα της έρευνας

Πολιτισμός / Ποιος πρόδωσε την Άννα Φρανκ; Πόλεμος για το αποτέλεσμα της έρευνας

To νέο βιβλίο που κατονομάζει έναν Εβραίο συμβολαιογράφο ως ύποπτο έγινε πρωτοσέλιδο. Τώρα που οι ειδικοί του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του Ολοκαυτώματος επανεξετάζουν την υπόθεση, αμφιβάλλουν για τα συμπεράσματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Βιβλίο / Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Γιατί τα αριστουργηματικά βιβλία του Γιόζεφ Ροτ, που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Άγρα, διαβάζονται φανατικά μέχρι σήμερα, θυμίζοντάς μας την πνευματική παρακμή, τα πιο σκοτεινά σημεία της Κεντρικής Ευρώπης και μια μελανή σελίδα, την οποία ο ίδιος είχε προβλέψει από νωρίς.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Χίτλερ ζει

Βιβλίο / Ο Χίτλερ ζει: Πέντε θεωρίες συνωμοσίας για τον αρχηγό του ναζισμού

Ο Βρετανός ιστορικός Ρίτσαρντ Έβανς, που τον γνωρίσαμε μέσα από την τριλογία του για το Γ’ Ράιχ, δείχνει γιατί στον εικοστό πρώτο αιώνα οι θεωρίες συνωμοσίας αποδεικνύονται ανθεκτικές και δημοφιλείς, γνωρίζοντας νέα διάδοση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το «νόημα» του Χίτλερ

Δημήτρης Πολιτάκης / Το «νόημα» του Χίτλερ

Το πρόσφατο ντοκιμαντέρ με τίτλο «The Meaning of Hitler» αποτελεί έναν ερευνητικό διαλογισμό ελεύθερης φόρμας γύρω από τη νοσηρή έλξη του ναζισμού σε μια εποχή όπως η δική μας, που ο εθνικιστικός παροξυσμός και ο φυλετισμός έχουν αναδειχθεί ξανά σε κεντρικούς παράγοντες των εξελίξεων.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες

Εικαστικά / Μύριελ Γκάρντινερ: Η θρυλική ψυχαναλύτρια που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους

Δύο εκθέσεις αναδεικνύουν τα επιτεύγματα της ψυχαναλύτριας που φυγάδευε Εβραίους και αντιφασίστες δίνοντάς τους πλαστά διαβατήρια και χρήματα προκειμένου να δραπετεύσουν από τη φασιστικά ελεγχόμενη Αυστρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ολοκαύτωμα: Ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ολοκαύτωμα: Ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Αυτή είναι η ιστορία της συστηματικής, προγραμματικής και κρατικής πολιτικής πρακτικής διώξεων και εξόντωσης περίπου έξι εκατομμυρίων Εβραίων από το ναζιστικό καθεστώς έτσι όπως καταγράφεται στις μελέτες τεσσάρων από τους σημαντικότερους ιστορικούς της εποχής μας.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΒΑΛΛΙΕΡΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ