Ελέν Μπερ: Το Ημερολόγιο της «Γαλλίδας Άννας Φρανκ» εμπνέει τις νέες γενιές αναγνωστών

Ελέν Μπερ «Ημερολόγιο 1942-1944» Facebook Twitter
Η Ελέν Μπερ, καχύποπτη με τα «σιωνιστικά κινήματα που παίζουν το παιχνίδι των Γερμανών χωρίς να το αντιλαμβάνονται» κι επιφυλακτική με τους «στενόμυαλους και δογματικούς» ομοθρήσκους της που «συσπειρώνονται σε γκέτο», ζούσε ταυτόχρονα και στους δύο κόσμους.
0

Παρίσι, άνοιξη του 1942. Μια εικοσάχρονη κοπέλα, η Ελέν Μπερ, κόρη μιας από τις παλιότερες γαλλικές οικογένειες με εβραϊκές ρίζες, αρχίζει να καταγράφει σε καθημερινή βάση τις σκέψεις και τις κινήσεις της στην κατεχόμενη από τους Γερμανούς γενέτειρά της. Η Ελέν ετοιμάζει ένα διδακτορικό στη Σορβόνη για την επιρροή της ελληνικής έμπνευσης στον Κιτς, παίζει υπέροχα βιολί και λατρεύει να διαβάζει Ντοστογιέφσκι και Σαίξπηρ, να λιάζεται στις όχθες του Σηκουάνα, να βολτάρει με την παρέα της στο Καρτιέ Λατέν. Η πρώτη δε καταγραφή στο ημερολόγιό της γίνεται τη μέρα που περνά από το σπίτι του Πολ Βαλερί για να παραλάβει το βιβλίο με την ιδιόχειρη αφιέρωση του γέρου ποιητή.

Παλλόμενη από τα πρώτα της ερωτικά σκιρτήματα και παραδομένη στις ομορφιές του Παρισιού και της φύσης, η Ελέν Μπερ, σε πείσμα ενός κακού προαισθήματος που την καταλαμβάνει σιγά-σιγά, ρουφάει τη ζωή ως το μεδούλι.

Ωστόσο, δεν θα προλάβει να τη χαρεί. Οι τελευταίες λέξεις του ημερολογίου της, τον Φεβρουάριο του '44, θα είναι παρμένες από τον «Μάκμπεθ»: «Horror! Horror! Horror!». Έναν μήνα αργότερα θα συλληφθεί μαζί με τους γονείς της, θα οδηγηθεί στο Άουσβιτς και από εκεί στο Μπέργκεν-Μπέλσεν όπου την άνοιξη του '45, καταπονημένη από τον τύφο, θ’ αφήσει την τελευταία της πνοή.

«Έχω να επιτελέσω ένα καθήκον, γιατί οι άλλοι πρέπει να μάθουν» σημειώνει τον Οκτώβριο του '43. «Πώς αλλιώς θα γιατρέψουμε την ανθρωπότητα, αν δεν της αποκαλύψουμε πρώτα την ίδια της τη σήψη, πώς θα εξαγνίσουμε τον κόσμο, αν δεν τον κάνουμε να καταλάβει την έκταση του κακού που διαπράττει; Τα πάντα είναι θέμα κατανόησης. Αυτή η αλήθεια με γεμίζει αγωνία και με βασανίζει…»

Το σχολικό της τετράδιο, καθρέφτης των συναισθημάτων της και μαρτυρία ταυτόχρονα μιας ζοφερής εποχής, πέρασε σύμφωνα με την επιθυμία της στα χέρια «του αγοριού με τα γκρίζα μάτια» που της είχε κλέψει την καρδιά. Ένα φωτοτυπημένο αντίγραφό του φυλασσόταν επί δεκαετίες ως κειμήλιο από τα μέλη της οικογένειάς της. Το 2002, το πρωτότυπο δωρίστηκε στο Μουσείο του Ολοκαυτώματος στο Παρίσι, όπου σμάρια κοριτσιών στριμώχνονταν γύρω από την προθήκη του προσπαθώντας να το αποκρυπτογραφήσουν. Ώσπου το 2008 οι δισταγμοί των συγγενών της για τη μαζική δημοσιοποίησή του κάμφθηκαν και το περιεχόμενό του έγινε κτήμα όλων.

Μπερ
Το βιβλίο είναι εξαντλημένο από τον εκδότη

Το Ημερολόγιο της Γαλλίδας Άννας Φρανκ, όπως χαρακτηρίστηκε, μπεστ-σέλερ στη Γαλλία και μεταφρασμένο σε δεκάδες γλώσσες (μετ. Α. Κεραμίδα, Πόλις, 2009), εντυπωσιάζει  όχι μόνο για την καθαρή ματιά και την ωριμότητα της νεαρής συντάκτριάς του, αλλά και για τη λογοτεχνική δύναμη της γραφής της.

Όπως επισημαίνει ο Πατρίκ Μοντιανό, προλογίζοντάς το, «η αγγλική ποίηση και λογοτεχνία έχουν επηρεάσει βαθιά την Ελέν, και δεν υπάρχει αμφιβολία πως θα είχε γίνει μια συγγραφέας με την λεπτότητα της Κάθριν Μάνσφιλντ».

Προαισθανόταν άραγε αυτό το προικισμένο κορίτσι ότι το γραπτό του θα συναντούσε τόσους αποδέκτες; Το σίγουρο είναι πως από ένα σημείο κι έπειτα, είχε συνείδηση μιας οφειλής: «Έχω να επιτελέσω ένα καθήκον, γιατί οι άλλοι πρέπει να μάθουν» σημειώνει τον Οκτώβριο του '43. «Πώς αλλιώς θα γιατρέψουμε την ανθρωπότητα, αν δεν της αποκαλύψουμε πρώτα την ίδια της τη σήψη, πώς θα εξαγνίσουμε τον κόσμο, αν δεν τον κάνουμε να καταλάβει την έκταση του κακού που διαπράττει; Τα πάντα είναι θέμα κατανόησης. Αυτή η αλήθεια με γεμίζει αγωνία και με βασανίζει…»

Σύμφωνα με τον Μισέλ Λαφίτ, συγγραφέα της μελέτης «Οι Εβραίοι στη γερμανική Γαλλία», το «Ημερολόγιο» της Ελέν Μπερ ήρθε να διαψεύσει όσους πίστευαν ότι γι’ αυτό το θέμα είχαν ειπωθεί τα πάντα. Η μαρτυρία της συνιστά ντοκουμέντο για την καθημερινότητα των Παριζιάνων επί κατοχής, καθώς αποτυπώνει ανάγλυφα πώς στην ίδια πόλη που κάποιοι άνθρωποι κυκλοφορούσαν με το κίτρινο άστρο, κάποιοι άλλοι, λίγα τετράγωνα παρακάτω, παρακολουθούσαν κοντσέρτα κι απολάμβαναν ανέμελοι τα Σαββατοκύριακά τους στην εξοχή.

Ελέν Μπερ «Ημερολόγιο 1942-1944» Facebook Twitter
Η Ελέν Μπερ το 1942 με τον αρραβωνιαστικό της Jean Morawiecki, ο οποίος παρέλαβε το ημερολόγιό της μετά την απέλασή της.

Η Ελέν Μπερ, καχύποπτη με τα «σιωνιστικά κινήματα που παίζουν το παιχνίδι των Γερμανών χωρίς να το αντιλαμβάνονται» κι επιφυλακτική με τους «στενόμυαλους και δογματικούς» ομοθρήσκους της που «συσπειρώνονται σε γκέτο», ζούσε ταυτόχρονα και στους δύο κόσμους.

Σταδιακά, εν τούτοις, καθώς βλέπει όλα τ’ αγαπημένα της πρόσωπα να εξαφανίζονται, καθώς η ζωή της ορίζεται από την εθελοντική δουλειά της πλάι σε ορφανά, καθώς την ευτυχία διαδέχεται η φρίκη, ο τόνος του γραπτού της βαραίνει. Κι όμως, παρ’ όλα αυτά, δεν της ξεφεύγει ούτε μια φράση μίσους.

Απλώς απορεί: «Πόσοι θα συνειδητοποιήσουν τι σημαίνει να είσαι είκοσι χρονών μέσα στην τρομακτική αυτή αναταραχή, στην ηλικία που είσαι έτοιμος να χαρίσεις την εμπιστοσύνη σου σε όλους τους ανθρώπους; Πόση αξία έχει να διατηρείς μια αμερόληπτη κρίση και μια τρυφερή καρδιά μέσα σ’ αυτόν τον εφιάλτη;». Όπως αποδείχτηκε, μεγάλη.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποιος πρόδωσε την Άννα Φρανκ; Πόλεμος για το αποτέλεσμα της έρευνας

Πολιτισμός / Ποιος πρόδωσε την Άννα Φρανκ; Πόλεμος για το αποτέλεσμα της έρευνας

To νέο βιβλίο που κατονομάζει έναν Εβραίο συμβολαιογράφο ως ύποπτο έγινε πρωτοσέλιδο. Τώρα που οι ειδικοί του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του Ολοκαυτώματος επανεξετάζουν την υπόθεση, αμφιβάλλουν για τα συμπεράσματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Βιβλίο / Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Γιατί τα αριστουργηματικά βιβλία του Γιόζεφ Ροτ, που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Άγρα, διαβάζονται φανατικά μέχρι σήμερα, θυμίζοντάς μας την πνευματική παρακμή, τα πιο σκοτεινά σημεία της Κεντρικής Ευρώπης και μια μελανή σελίδα, την οποία ο ίδιος είχε προβλέψει από νωρίς.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Χίτλερ ζει

Βιβλίο / Ο Χίτλερ ζει: Πέντε θεωρίες συνωμοσίας για τον αρχηγό του ναζισμού

Ο Βρετανός ιστορικός Ρίτσαρντ Έβανς, που τον γνωρίσαμε μέσα από την τριλογία του για το Γ’ Ράιχ, δείχνει γιατί στον εικοστό πρώτο αιώνα οι θεωρίες συνωμοσίας αποδεικνύονται ανθεκτικές και δημοφιλείς, γνωρίζοντας νέα διάδοση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το «νόημα» του Χίτλερ

Δημήτρης Πολιτάκης / Το «νόημα» του Χίτλερ

Το πρόσφατο ντοκιμαντέρ με τίτλο «The Meaning of Hitler» αποτελεί έναν ερευνητικό διαλογισμό ελεύθερης φόρμας γύρω από τη νοσηρή έλξη του ναζισμού σε μια εποχή όπως η δική μας, που ο εθνικιστικός παροξυσμός και ο φυλετισμός έχουν αναδειχθεί ξανά σε κεντρικούς παράγοντες των εξελίξεων.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες

Εικαστικά / Μύριελ Γκάρντινερ: Η θρυλική ψυχαναλύτρια που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους

Δύο εκθέσεις αναδεικνύουν τα επιτεύγματα της ψυχαναλύτριας που φυγάδευε Εβραίους και αντιφασίστες δίνοντάς τους πλαστά διαβατήρια και χρήματα προκειμένου να δραπετεύσουν από τη φασιστικά ελεγχόμενη Αυστρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ολοκαύτωμα: Ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ολοκαύτωμα: Ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Αυτή είναι η ιστορία της συστηματικής, προγραμματικής και κρατικής πολιτικής πρακτικής διώξεων και εξόντωσης περίπου έξι εκατομμυρίων Εβραίων από το ναζιστικό καθεστώς έτσι όπως καταγράφεται στις μελέτες τεσσάρων από τους σημαντικότερους ιστορικούς της εποχής μας.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΒΑΛΛΙΕΡΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM