Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες Facebook Twitter
Άλις Νιλ: Το πορτρέτο της Muriel Gardiner Buttinger.

Μύριελ Γκάρντινερ: Η θρυλική ψυχαναλύτρια που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους

0

Όταν το 1985 πέθανε η ψυχαναλύτρια Muriel Gardiner Buttinger, στη νεκρολογία της οι «ΝΥΤ» έγραψαν στην πρώτη σειρά για τη δράση της όταν ήταν φοιτήτρια ακόμα στη Βιέννη. Η Γκάρντινερ φυγάδευε Εβραίους και αντιφασίστες δίνοντάς τους πλαστά διαβατήρια και χρήματα προκειμένου να δραπετεύσουν από τη φασιστικά ελεγχόμενη Αυστρία.

Γεννημένη στο Σικάγο το 1900, με τεράστιο πλούτο και από τις δυο οικογένειες των γονιών της, όταν αποφοίτησε από το Wellesley College σπούδασε λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και στη συνέχεια αποφάσισε να ταξιδέψει στη Βιέννη για να δει αν ο Φρόιντ θα τη δεχόταν ως ασθενή. Ο Φρόιντ δεν μπορούσε, αλλά, εκείνη, γοητευμένη από την ψυχανάλυση, γράφτηκε στην ιατρική σχολή. Ήταν φοιτήτρια το 1932, όταν είδε τους Ναζί να εισβάλλουν στη σχολή και να πετούν Εβραίους φοιτητές από τα παράθυρα.

Εντάχθηκε στην αντιφασιστική αντίσταση και, χρησιμοποιώντας το κωδικό όνομα Mary, προσέφερε το σπίτι της ως καταφύγιο για τους αντιφρονούντες. Για όσους έπρεπε να διαφύγουν, έφερνε λαθραία στην Αυστρία πλαστά διαβατήρια, συνήθως κολλημένα στο εσωτερικό του κορσέ της, και τους παρείχε τα απαραίτητα χρηματικά ποσά για το ταξίδι.

Το 1983, όταν η δρ Γκάρντινερ έγραψε τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Κωδικό όνομα Μαίρη», ο εκδότης της είπε ότι τα κατορθώματά της στην αντιφασιστική αντίσταση ήταν η βάση για το πορτρέτο της Τζούλια από τη Λίλιαν Χέλμαν στα απομνημονεύματά της «Pentimento», που είχαν γίνει ταινία. Η Χέλμαν αρνήθηκε τη σύνδεση αλλά η Γκάρντινερ επισήμανε ότι οι ομοιότητες στις αφηγήσεις τους ήταν αξιοσημείωτες και σημείωσε ότι, ενώ εκείνη και η Χέλμαν δεν είχαν συναντηθεί ποτέ, είχαν τον ίδιο δικηγόρο για πολλά χρόνια.

Εντάχθηκε στην αντιφασιστική αντίσταση και, χρησιμοποιώντας το κωδικό όνομα Mary, προσέφερε το διαμέρισμά της ως καταφύγιο για τους αντιφρονούντες. Για όσους έπρεπε να διαφύγουν, έφερνε λαθραία στην Αυστρία πλαστά διαβατήρια, συνήθως κολλημένα στο εσωτερικό του κορσέ της, και τους παρείχε τα απαραίτητα χρηματικά ποσά για το ταξίδι.

Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η δρ Γκάρντινερ, μια λεπτή, κομψή γυναίκα με αιχμηρό πνεύμα, έκανε διακεκριμένη καριέρα ως ψυχαναλύτρια, με ειδίκευση στη θεραπεία διαταραγμένων παιδιών. Το 1976 συγκέντρωσε τα ιστορικά περιπτώσεων 10 νεαρών δολοφόνων σε μια μελέτη για την εφηβική βία με τίτλο «Οι θανάσιμοι αθώοι».

Τα τελευταία χρόνια της ζωής της τα αφιέρωσε στη δημιουργία του Μουσείου του Σίγκμουντ Φρόιντ στο σπίτι στο οποίο είχαν ζήσει ο Φρόιντ και η κόρη του Άννα στο Χάμπστεντ της Αγγλίας. Η δρ Γκάρντινερ ήταν παντρεμένη με τον Joseph Buttinger, ο οποίος ήταν ηγέτης των Αυστριακών Επαναστατικών Σοσιαλιστών.

Η εικόνα και τα επιτεύγματά της υπάρχουν σε δυο εκθέσεις, στην έκθεση της Άλις Νιλ στη βελγική γκαλερί Xavier Hufkens. Μετά τη θριαμβευτική έκθεση της Νιλ «People Come First», στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, άρχισαν να παρουσιάζονται οι ιστορίες πίσω από τα πρόσωπα που είχε απαθανατίσει στους πίνακές της.

Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες Facebook Twitter
Πορτρέτο της Muriel Gardiner Buttinger | Freud museum

Η Άλις Νιλ ζωγράφιζε συνήθως τα εκφραστικά πορτρέτα των φίλων και γειτόνων της στο διαμέρισμά της στο Μανχάταν. Για την Γκάρντινερ έκανε μια εξαίρεση. Το 1966 πήγε στην άλλη μεριά της πόλης στο σπίτι της ψυχαναλύτριας στο Upper East Side. Στη συνέχεια πήρε τον καμβά στο σπίτι της, όπου παρέμεινε στην κατοχή της χωρίς να εκτεθεί ποτέ. Τη ζωγράφισε να κάθεται σε μια πολυθρόνα με το καρό κοστούμι της και φόντο έναν λαμπερό κίτρινο τοίχο.

Το πορτρέτο κάνει το ντεμπούτο του στην έκθεση στο Βέλγιο με τίτλο «Seeing who we are», η οποία αποτελείτε από δέκα έργα που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ δημοσίως.

Η Γκάρντινερ ήταν ευεργέτης της Άλις Νιλ και πολλοί από τους πίνακες που δημιούργησε έγιναν επειδή η Γκάρντινερ πίστεψε και στήριξε τη συνομήλική της ζωγράφο, δίνοντας της μια ετήσια υποτροφία 6.000 δολαρίων, χρήματα που συνέχισε να δίνει μέχρι τον θάνατο της Νιλ. Η ζωγράφος ήταν ανάμεσα σε πολλούς καλλιτέχνες που στήριξε η Γκάρντινερ, χρησιμοποιώντας συχνά τα κεφάλαια που κληρονόμησε από την εύπορη οικογένειά της στο Σικάγο.

Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες Facebook Twitter
H Muriel Gardiner Buttinger στα βουνά της Αυστρίας.

Η δεύτερη έκθεση που προβάλει το έργο της Γκάρντινερ γίνεται στο Λονδίνο, στο Μουσείο Φρόιντ. Έχει τίτλο «Κωδικό όνομα Mary» και παρουσιάζει ανέκδοτα έγγραφα, φωτογραφίες και πίνακες ζωγραφικής, δάνεια από την οικογένεια της Γκάρντινερ που αφηγούνται τις προσπάθειές της κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930 να φυγαδεύσει Εβραίους και αντιφασίστες από τη ναζιστική Αυστρία, σώζοντας εκατοντάδες ζωές. Το ίδρυμα της Γκάρντινερ στηρίζει το Μουσείο Φρόιντ από την ίδρυσή του το 1986 μέχρι το 2020.

Η έκθεση περιλαμβάνει πίνακες που αγόρασε η Γκάρντινερ από τον Sergei Pankejeff, γνωστότερο ως τον διάσημο ασθενή του Φρόιντ, τον «Λυκάνθρωπο», για να τον στηρίξει όταν ήταν φτωχός, και έργα που αγόραζε στη διάρκεια της ζωής της.

Παρά το γεγονός ότι ήταν πλούσια, η Γκάρντινερ έκανε διακριτική ζωή, αγόραζε ρούχα μαζικής κατανάλωσης και οι πίνακες στο σπίτι της ήταν αναπαραγωγές. Σε όλη της τη ζωή περιφρόνησε τα υλικά αγαθά, τις συλλογές έργων τέχνης και αφοσιώθηκε στην επιστήμη της.

Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες Facebook Twitter
Πολλοί αντιστασιακοί συχνά κρύβονταν στο εξοχικό σπίτι της Gardiner | Freud museum
Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες Facebook Twitter
Εντάχθηκε στην αντιφασιστική αντίσταση χρησιμοποιώντας το κωδικό όνομα Mary | Freud museum
Δύο εκθέσεις για τη θρυλική ψυχαναλύτρια Μιούριελ Γκάρντινερ που βοήθησε εκατοντάδες Εβραίους και αντιφασίστες Facebook Twitter
H Muriel Gardiner Buttinger | Freud museum
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άλις Νιλ: ανακαλύπτοντας μια μεγάλη ζωγράφο του 20ου αιώνα

Εικαστικά / Άλις Νιλ: Ανακαλύπτοντας μια μεγάλη ζωγράφο του 20ού αιώνα

Η Άλις Νιλ επανεξέτασε την έννοια της ταυτότητας και της προσωπικής ιστορίας, ζωγραφίζοντας έγχρωμους, φτωχούς, ηλικιωμένους, παιδιά, μετανάστες, γκέι και τρανς, εργαζόμενους, καλλιτέχνες και πολιτικούς ακτιβιστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ποιος πρόδωσε την Άννα Φρανκ; Πόλεμος για το αποτέλεσμα της έρευνας

Πολιτισμός / Ποιος πρόδωσε την Άννα Φρανκ; Πόλεμος για το αποτέλεσμα της έρευνας

To νέο βιβλίο που κατονομάζει έναν Εβραίο συμβολαιογράφο ως ύποπτο έγινε πρωτοσέλιδο. Τώρα που οι ειδικοί του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του Ολοκαυτώματος επανεξετάζουν την υπόθεση, αμφιβάλλουν για τα συμπεράσματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στα ίχνη των Εβραίων της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ο Ισαάκ Γιουσουρούμ και οι Εβραίοι της Αθήνας

Με αφετηρία την οικογένεια του Ισαάκ Γιουσουρούμ, η οποία εγκαταστάθηκε στην περιοχή του Ψυρρή στα μέσα του 19ου αιώνα, η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Αναστασία Λουδάρου, για τους Εβραίους της Αθήνας, τις συνήθειες και τις παραδόσεις τους.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Βιβλίο / Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Γιατί τα αριστουργηματικά βιβλία του Γιόζεφ Ροτ, που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Άγρα, διαβάζονται φανατικά μέχρι σήμερα, θυμίζοντάς μας την πνευματική παρακμή, τα πιο σκοτεινά σημεία της Κεντρικής Ευρώπης και μια μελανή σελίδα, την οποία ο ίδιος είχε προβλέψει από νωρίς.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ