Ο Χίτλερ ζει: Πέντε θεωρίες συνωμοσίας για τον αρχηγό του ναζισμού

Ο Χίτλερ ζει Facebook Twitter
Αμερικανοί στρατιώτες στο Παρίσι διαβάζουν την εφημερίδα Stars and Stripes τον Απρίλιο του 1945. © Corbis/Getty Images
0

ΤΟΝ ΟΚΤΩΒΡΙΟ ΤΟΥ 2012, στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης παρουσιάστηκε το βιβλίο του πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα Timur Vermes (γεν. 1967) Κοίτα ποιος ήρθε πάλι (Er ist wieder da). Ήταν ένα σατιρικό μυθιστόρημα, όπου ο Χίτλερ αφυπνίζεται μετά από δεκαετίες, επιστρέφει στη σύγχρονη Γερμανία, «την οποία βλέπει μέσα από τις ιδεολογικές παρωπίδες του ναζισμού», και, το κυριότερο, κερδίζει βαθμιαία την αποδοχή της σύγχρονης γερμανικής κοινωνίας. Το βιβλίο είχε τεράστια επιτυχία ‒περισσότερο από ένα εκατομμύριο αντίτυπα‒, το 2014 κυκλοφόρησε και σε αγγλική μετάφραση και έγινε ταινία.

Η επιτυχία του βιβλίου αυτού, όπως και κάθε άλλης μυθοπλαστικής κατασκευής σε σχέση με την επιστροφή του Χίτλερ, δείχνει πόσο ισχυρές είναι οι θεωρίες συνωμοσίας με θέμα τον άνθρωπο που αποτελεί την ενσάρκωση του απόλυτου κακού στην Ιστορία.

Ο Άγγλος ιστορικός Ρίτσαρντ Έβανς, καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, που τον γνωρίσαμε μέσα από την καταπληκτική τριλογία του για το Γ’ Ράιχ (από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια), στο βιβλίο του Θεωρίες συνωμοσίας για τον Χίτλερ παρουσιάζει διεξοδικά τη θεωρία της απόδρασης του ηγέτη του ναζισμού από το καταφύγιό του στο Βερολίνο το 1945. Είναι μία από τις πέντε θεωρίες συνωμοσίας σε σχέση με τον Χίτλερ, τις οποίες πραγματεύεται στο βιβλίο.

Η δεύτερη θεωρία έχει σχέση με τον εμπρησμό του Ράιχσταγκ από τους κομμουνιστές τον Φεβρουάριο του 1933. Παρόλο που από τη δεκαετία του 1960 έχει αποδειχτεί ότι ο εμπρησμός ήταν έργο ενός μόνο ανθρώπου, του Ολλανδού Μαρίνους φαν ντερ Λούμπε, η θεωρία της κομμουνιστικής δράσης αναβιώνει και πάλι.

Η τρίτη θεωρία συνωμοσίας αφορά τη μυστική πτήση του αναπληρωτή ηγέτη του Ναζιστικού Κόμματος, Ρούντολ Ες στη Σκωτία, στις 10 Μαΐου 1941. Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή ο Ες ήταν κομιστής μηνύματος του Χίτλερ για ξεχωριστή ειρήνη με τους Βρετανούς. Δεκαετίες αργότερα, το 1987, όταν ο Ες βρέθηκε νεκρός στο κελί του στις φυλακές του Σπαντάου, ο θάνατός του αποδόθηκε, σύμφωνα με τη θεωρία συνωμοσίας, στις βρετανικές μυστικές υπηρεσίες, επειδή ο Ρούντολφ Ες ετοιμαζόταν να αποκαλύψει «άβολες αλήθειες».

Η τέταρτη θεωρία έχει σχέση με το «πισώπλατο χτύπημα». Σύμφωνα με αυτήν, η ήττα της Γερμανίας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν το αποτέλεσμα μιας συνωμοσίας «για να υπονομευτούν οι γερμανικές ένοπλες δυνάμεις μέσα από την προετοιμασία και την πραγματοποίηση επανάστασης στο εσωτερικό μέτωπο».

Και η πέμπτη θεωρία συνωμοσίας είναι αυτή για τα Πρωτόκολλα των Σοφών της Σιών, «το σημαντικότερο συνωμοσιολογικό κείμενο του αντισημιτισμού», μια θεωρία που παραμένει ισχυρή και εξακολουθεί να «συγκινεί» την ακροδεξιά και τους αντισημίτες όλου του κόσμου.

Ήταν τόσο δυνατές οι φήμες που οι αμερικανικές υπηρεσίες πληροφοριών είχαν κάνει σκίτσα για το πώς μπορεί να έμοιαζε ο Χίτλερ μεταμφιεσμένος. «Γιατί, αν ο Χίτλερ ήταν πράγματι ζωντανός», γράφει ο Έβανς, «υπήρχε κίνδυνος να μιμηθεί τον αυτοκράτορα Ναπολέοντα και να επιστρέψει επικεφαλής νέων στρατευμάτων εναντίον των νικητριών δυνάμεων. Και μόνο η σκέψη μιας τέτοιας πιθανότητας ήταν τρομερή».

Ο Έβανς διακρίνει τις θεωρίες συνωμοσίας σε δύο κατηγορίες: θεωρίες συστημικής συνωμοσίας, όπου μια οντότητα συνωμοτεί για να αποκτήσει τον έλεγχο μιας χώρας, μιας περιοχής ή και ολόκληρου του κόσμου. Τέτοιες οντότητες είναι οι Πεφωτισμένοι, οι Ελευθεροτέκτονες, οι κομμουνιστές, οι Εβραίοι κ.ά. Και θεωρίες γεγονοτικής συνωμοσίας, όπου μια μυστική οργανωμένη ομάδα βρίσκεται πίσω από ένα γεγονός, όπως η δολοφονία του Κένεντι ή η (ψευδής) προσεδάφιση στη Σελήνη.

Κοινό στοιχείο και στους δύο τύπους θεωριών είναι  ότι η γενικά αποδεκτή εκδοχή μιας διαδικασίας ή γεγονότος είναι ψευδής. Σύμφωνα με τους δημιουργούς των θεωριών συνωμοσίας, οι κυβερνήσεις και οι ισχυρές ελίτ εξανάγκασαν ή παραπλάνησαν ιστορικούς, πανεπιστημιακούς, δημοσιογράφους και άλλους να αφηγηθούν ιστορίες με στόχο «την απόκρυψη της αλήθειας προς το συμφέρον της διατήρησης του στάτους κβο και της παραμονής τους στην εξουσία». Επομένως μόνο οι δημιουργοί των θεωριών συνωμοσίας είναι οι μοναδικοί γνώστες της αλήθειας. 

Richard J.Evans Θεωρίες συνωμοσίας για τον Χίτλερ Μτφρ.: Ελένη Αστερίου Εκδόσεις Αλεξάνδρεια Σελ. 261
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Richard J.Evans, Θεωρίες συνωμοσίας για τον Χίτλερ, Μτφρ.: Ελένη Αστερίου, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Σελ. 261

Ο θάνατος του Χίτλερ είχε αναγγελθεί από το γερμανικό ραδιόφωνο στις 22:26 το βράδυ της 1ης Μαΐου 1945. Σχεδόν μαζί με την αναγγελία του θανάτου του άρχισαν να διαδίδονται φήμες ότι τελικά ο Χίτλερ δεν ήταν νεκρός.

Σύμφωνα με τις φήμες, πολλές από τις οποίες ταξινομήθηκαν στο φάκελο που το FBI άνοιξε για την υπόθεση, ο Χίτλερ είχε διαφύγει από τη Γερμανία με υποβρύχιο, ζούσε σε ένα νησί της Βαλτικής ή σε ένα ορεινό οχυρό της Ρηνανίας, μπορεί και σε ένα ισπανικό μοναστήρι ή σε ράντσο στη Νότια Αμερική.

Το σοβιετικό πρακτορείο είχε μεταδώσει ότι ο Χίτλερ είχε εντοπιστεί στο Δουβλίνο, μεταμφιεσμένος σε γυναίκα. Ήταν τόσο δυνατές οι φήμες που οι αμερικανικές υπηρεσίες πληροφοριών είχαν κάνει σκίτσα για το πώς μπορεί να έμοιαζε ο Χίτλερ μεταμφιεσμένος. «Γιατί, αν ο Χίτλερ ήταν πράγματι ζωντανός», γράφει ο Έβανς, «υπήρχε κίνδυνος να μιμηθεί τον αυτοκράτορα Ναπολέοντα και να επιστρέψει επικεφαλής νέων στρατευμάτων εναντίον των νικητριών δυνάμεων. Και μόνο η σκέψη μιας τέτοιας πιθανότητας ήταν τρομερή».

Τη θεωρία της απόδρασης του Χίτλερ από το καταφύγιο είχε τροφοδοτήσει ο ίδιος ο Στάλιν, για δικούς του λόγους. Ενώ αξιωματικοί του Κόκκινου Στρατού είχαν ενημερώσει Αμερικανούς δημοσιογράφους ότι ένα από τα τέσσερα απανθρακωμένα πτώματα που βρέθηκαν στον κήπο της καγκελαρίας στις αρχές του Μαΐου 1945 ήταν του Χίτλερ, λίγες μέρες αργότερα ο Σοβιετικός διοικητής Ζούκοφ εξέδωσε, με εντολή του Στάλιν, διάψευση.

Για τον Σοβιετικό ηγέτη ο ισχυρισμός ότι ο Χίτλερ ήταν ζωντανός είχε δύο στόχους. Πρώτον, να φερθεί με σκληρότητα στους Γερμανούς, ώστε να μην υπάρξει αναβίωση του ναζισμού. Δεύτερον, να βάλει τέλος στη φιλολογία ότι ο Χίτλερ πέθανε ως ήρωας και να τον παρουσιάσει ως δειλό που «διέφυγε από τη σκηνή της ήττας του και κρυβόταν σε κάποια γωνιά του κόσμου, όπως ένας εγκληματίας προσπαθεί να γλιτώσει από τις ευθύνες του».

Ακόμη και τη δεκαετία του 1960 οι Σοβιετικοί δεν ήταν ξεκάθαροι για τα περί του θανάτου του Χίτλερ. Μόνο μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης ήρθε στη δημοσιότητα η έκθεση για την έρευνα «Επιχείρηση Μύθος» που είχε διεξαγάγει ο επίτροπος Σεργκέι Κρούγκλοφ με τις καταθέσεις ναζιστών αξιωματούχων, ανάμεσα στους οποίους ήταν ο Ότο Γκίνσε, ο υπασπιστής του Χίτλερ.

Η έκθεση αυτή αξιοποιήθηκε για τη δημοσίευση πλήθους βιβλίων, κυρίως κατά τη δεκαετία του 2000. Από τα πιο γνωστά είναι το βιβλίο του δημοσιογράφου Γιόαχιμ Φεστ, Η πτώση, Ο Χίτλερ και το τέλος του Γ’ Ράιχ (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ποταμός), στο οποίο στηρίχτηκε και η φερώνυμη κινηματογραφική ταινία.

Οι θεωρίες συνωμοσίας ελκύουν κάθε κοινωνία, κάθε κοινωνική τάξη, κάθε μορφωτική ομάδα. Στον εικοστό πρώτο αιώνα αποδεικνύονται περισσότερο δημοφιλείς και γνωρίζουν μεγαλύτερη διάδοση. Κατά τον Έβανς αυτό οφείλεται στην άνοδο του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, στη μείωση της επιρροής των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης και στην εγκαθίδρυση της αβεβαιότητας για το τι είναι αλήθεια και τι είναι ψέμα. Για τον Ρίτσαρντ Έβανς δεν υπάρχει πιο διεστραμμένη έννοια από αυτή του «εναλλακτικού γεγονότος».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Βιβλίο / Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Γιατί τα αριστουργηματικά βιβλία του Γιόζεφ Ροτ, που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Άγρα, διαβάζονται φανατικά μέχρι σήμερα, θυμίζοντάς μας την πνευματική παρακμή, τα πιο σκοτεινά σημεία της Κεντρικής Ευρώπης και μια μελανή σελίδα, την οποία ο ίδιος είχε προβλέψει από νωρίς.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το «νόημα» του Χίτλερ

Δημήτρης Πολιτάκης / Το «νόημα» του Χίτλερ

Το πρόσφατο ντοκιμαντέρ με τίτλο «The Meaning of Hitler» αποτελεί έναν ερευνητικό διαλογισμό ελεύθερης φόρμας γύρω από τη νοσηρή έλξη του ναζισμού σε μια εποχή όπως η δική μας, που ο εθνικιστικός παροξυσμός και ο φυλετισμός έχουν αναδειχθεί ξανά σε κεντρικούς παράγοντες των εξελίξεων.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πιθανή καταδίκη της ναζιστικής ιδεολογίας

Βίβιαν Στεργίου / Η πιθανή καταδίκη της ναζιστικής ιδεολογίας

Η ελληνική Δικαιοσύνη έχει την ευκαιρία να καταδικάσει στελέχη της Χρυσής Αυγής με απόφασή της που θα απαγγελθεί τις προσεχείς ημέρες. Είναι μια ιστορική στιγμή. Πρέπει, όμως, να διαχειριστούμε τις προσδοκίες μας ως προς την απόφαση.
ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ
«To Τρίτο Ράιχ των ονείρων»: Πώς αλλάζουν τα όνειρά μας σε καθεστώς ολοκληρωτισμού

Ιδέες / «To Τρίτο Ράιχ των ονείρων»: Πώς αλλάζουν τα όνειρά μας σε καθεστώς ολοκληρωτισμού

Μετά την άνοδο των Ναζί στην εξουσία το 1933, μια Γερμανοεβραία δημοσιογράφος στο Βερολίνο αποφάσισε να καταγράψει τα όνειρα των συμπολιτών της που γίνονταν όλο και πιο σκοτεινά και παράξενα και να τα συγκεντρώσει σε ένα βιβλίο που μοιάζει απόκοσμα επίκαιρο στις μέρες μας

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ