Ο Χίτλερ ζει: Πέντε θεωρίες συνωμοσίας για τον αρχηγό του ναζισμού

Ο Χίτλερ ζει Facebook Twitter
Αμερικανοί στρατιώτες στο Παρίσι διαβάζουν την εφημερίδα Stars and Stripes τον Απρίλιο του 1945. © Corbis/Getty Images
0

ΤΟΝ ΟΚΤΩΒΡΙΟ ΤΟΥ 2012, στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης παρουσιάστηκε το βιβλίο του πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα Timur Vermes (γεν. 1967) Κοίτα ποιος ήρθε πάλι (Er ist wieder da). Ήταν ένα σατιρικό μυθιστόρημα, όπου ο Χίτλερ αφυπνίζεται μετά από δεκαετίες, επιστρέφει στη σύγχρονη Γερμανία, «την οποία βλέπει μέσα από τις ιδεολογικές παρωπίδες του ναζισμού», και, το κυριότερο, κερδίζει βαθμιαία την αποδοχή της σύγχρονης γερμανικής κοινωνίας. Το βιβλίο είχε τεράστια επιτυχία ‒περισσότερο από ένα εκατομμύριο αντίτυπα‒, το 2014 κυκλοφόρησε και σε αγγλική μετάφραση και έγινε ταινία.

Η επιτυχία του βιβλίου αυτού, όπως και κάθε άλλης μυθοπλαστικής κατασκευής σε σχέση με την επιστροφή του Χίτλερ, δείχνει πόσο ισχυρές είναι οι θεωρίες συνωμοσίας με θέμα τον άνθρωπο που αποτελεί την ενσάρκωση του απόλυτου κακού στην Ιστορία.

Ο Άγγλος ιστορικός Ρίτσαρντ Έβανς, καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, που τον γνωρίσαμε μέσα από την καταπληκτική τριλογία του για το Γ’ Ράιχ (από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια), στο βιβλίο του Θεωρίες συνωμοσίας για τον Χίτλερ παρουσιάζει διεξοδικά τη θεωρία της απόδρασης του ηγέτη του ναζισμού από το καταφύγιό του στο Βερολίνο το 1945. Είναι μία από τις πέντε θεωρίες συνωμοσίας σε σχέση με τον Χίτλερ, τις οποίες πραγματεύεται στο βιβλίο.

Η δεύτερη θεωρία έχει σχέση με τον εμπρησμό του Ράιχσταγκ από τους κομμουνιστές τον Φεβρουάριο του 1933. Παρόλο που από τη δεκαετία του 1960 έχει αποδειχτεί ότι ο εμπρησμός ήταν έργο ενός μόνο ανθρώπου, του Ολλανδού Μαρίνους φαν ντερ Λούμπε, η θεωρία της κομμουνιστικής δράσης αναβιώνει και πάλι.

Η τρίτη θεωρία συνωμοσίας αφορά τη μυστική πτήση του αναπληρωτή ηγέτη του Ναζιστικού Κόμματος, Ρούντολ Ες στη Σκωτία, στις 10 Μαΐου 1941. Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή ο Ες ήταν κομιστής μηνύματος του Χίτλερ για ξεχωριστή ειρήνη με τους Βρετανούς. Δεκαετίες αργότερα, το 1987, όταν ο Ες βρέθηκε νεκρός στο κελί του στις φυλακές του Σπαντάου, ο θάνατός του αποδόθηκε, σύμφωνα με τη θεωρία συνωμοσίας, στις βρετανικές μυστικές υπηρεσίες, επειδή ο Ρούντολφ Ες ετοιμαζόταν να αποκαλύψει «άβολες αλήθειες».

Η τέταρτη θεωρία έχει σχέση με το «πισώπλατο χτύπημα». Σύμφωνα με αυτήν, η ήττα της Γερμανίας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν το αποτέλεσμα μιας συνωμοσίας «για να υπονομευτούν οι γερμανικές ένοπλες δυνάμεις μέσα από την προετοιμασία και την πραγματοποίηση επανάστασης στο εσωτερικό μέτωπο».

Και η πέμπτη θεωρία συνωμοσίας είναι αυτή για τα Πρωτόκολλα των Σοφών της Σιών, «το σημαντικότερο συνωμοσιολογικό κείμενο του αντισημιτισμού», μια θεωρία που παραμένει ισχυρή και εξακολουθεί να «συγκινεί» την ακροδεξιά και τους αντισημίτες όλου του κόσμου.

Ήταν τόσο δυνατές οι φήμες που οι αμερικανικές υπηρεσίες πληροφοριών είχαν κάνει σκίτσα για το πώς μπορεί να έμοιαζε ο Χίτλερ μεταμφιεσμένος. «Γιατί, αν ο Χίτλερ ήταν πράγματι ζωντανός», γράφει ο Έβανς, «υπήρχε κίνδυνος να μιμηθεί τον αυτοκράτορα Ναπολέοντα και να επιστρέψει επικεφαλής νέων στρατευμάτων εναντίον των νικητριών δυνάμεων. Και μόνο η σκέψη μιας τέτοιας πιθανότητας ήταν τρομερή».

Ο Έβανς διακρίνει τις θεωρίες συνωμοσίας σε δύο κατηγορίες: θεωρίες συστημικής συνωμοσίας, όπου μια οντότητα συνωμοτεί για να αποκτήσει τον έλεγχο μιας χώρας, μιας περιοχής ή και ολόκληρου του κόσμου. Τέτοιες οντότητες είναι οι Πεφωτισμένοι, οι Ελευθεροτέκτονες, οι κομμουνιστές, οι Εβραίοι κ.ά. Και θεωρίες γεγονοτικής συνωμοσίας, όπου μια μυστική οργανωμένη ομάδα βρίσκεται πίσω από ένα γεγονός, όπως η δολοφονία του Κένεντι ή η (ψευδής) προσεδάφιση στη Σελήνη.

Κοινό στοιχείο και στους δύο τύπους θεωριών είναι  ότι η γενικά αποδεκτή εκδοχή μιας διαδικασίας ή γεγονότος είναι ψευδής. Σύμφωνα με τους δημιουργούς των θεωριών συνωμοσίας, οι κυβερνήσεις και οι ισχυρές ελίτ εξανάγκασαν ή παραπλάνησαν ιστορικούς, πανεπιστημιακούς, δημοσιογράφους και άλλους να αφηγηθούν ιστορίες με στόχο «την απόκρυψη της αλήθειας προς το συμφέρον της διατήρησης του στάτους κβο και της παραμονής τους στην εξουσία». Επομένως μόνο οι δημιουργοί των θεωριών συνωμοσίας είναι οι μοναδικοί γνώστες της αλήθειας. 

Richard J.Evans Θεωρίες συνωμοσίας για τον Χίτλερ Μτφρ.: Ελένη Αστερίου Εκδόσεις Αλεξάνδρεια Σελ. 261
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Richard J.Evans, Θεωρίες συνωμοσίας για τον Χίτλερ, Μτφρ.: Ελένη Αστερίου, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Σελ. 261

Ο θάνατος του Χίτλερ είχε αναγγελθεί από το γερμανικό ραδιόφωνο στις 22:26 το βράδυ της 1ης Μαΐου 1945. Σχεδόν μαζί με την αναγγελία του θανάτου του άρχισαν να διαδίδονται φήμες ότι τελικά ο Χίτλερ δεν ήταν νεκρός.

Σύμφωνα με τις φήμες, πολλές από τις οποίες ταξινομήθηκαν στο φάκελο που το FBI άνοιξε για την υπόθεση, ο Χίτλερ είχε διαφύγει από τη Γερμανία με υποβρύχιο, ζούσε σε ένα νησί της Βαλτικής ή σε ένα ορεινό οχυρό της Ρηνανίας, μπορεί και σε ένα ισπανικό μοναστήρι ή σε ράντσο στη Νότια Αμερική.

Το σοβιετικό πρακτορείο είχε μεταδώσει ότι ο Χίτλερ είχε εντοπιστεί στο Δουβλίνο, μεταμφιεσμένος σε γυναίκα. Ήταν τόσο δυνατές οι φήμες που οι αμερικανικές υπηρεσίες πληροφοριών είχαν κάνει σκίτσα για το πώς μπορεί να έμοιαζε ο Χίτλερ μεταμφιεσμένος. «Γιατί, αν ο Χίτλερ ήταν πράγματι ζωντανός», γράφει ο Έβανς, «υπήρχε κίνδυνος να μιμηθεί τον αυτοκράτορα Ναπολέοντα και να επιστρέψει επικεφαλής νέων στρατευμάτων εναντίον των νικητριών δυνάμεων. Και μόνο η σκέψη μιας τέτοιας πιθανότητας ήταν τρομερή».

Τη θεωρία της απόδρασης του Χίτλερ από το καταφύγιο είχε τροφοδοτήσει ο ίδιος ο Στάλιν, για δικούς του λόγους. Ενώ αξιωματικοί του Κόκκινου Στρατού είχαν ενημερώσει Αμερικανούς δημοσιογράφους ότι ένα από τα τέσσερα απανθρακωμένα πτώματα που βρέθηκαν στον κήπο της καγκελαρίας στις αρχές του Μαΐου 1945 ήταν του Χίτλερ, λίγες μέρες αργότερα ο Σοβιετικός διοικητής Ζούκοφ εξέδωσε, με εντολή του Στάλιν, διάψευση.

Για τον Σοβιετικό ηγέτη ο ισχυρισμός ότι ο Χίτλερ ήταν ζωντανός είχε δύο στόχους. Πρώτον, να φερθεί με σκληρότητα στους Γερμανούς, ώστε να μην υπάρξει αναβίωση του ναζισμού. Δεύτερον, να βάλει τέλος στη φιλολογία ότι ο Χίτλερ πέθανε ως ήρωας και να τον παρουσιάσει ως δειλό που «διέφυγε από τη σκηνή της ήττας του και κρυβόταν σε κάποια γωνιά του κόσμου, όπως ένας εγκληματίας προσπαθεί να γλιτώσει από τις ευθύνες του».

Ακόμη και τη δεκαετία του 1960 οι Σοβιετικοί δεν ήταν ξεκάθαροι για τα περί του θανάτου του Χίτλερ. Μόνο μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης ήρθε στη δημοσιότητα η έκθεση για την έρευνα «Επιχείρηση Μύθος» που είχε διεξαγάγει ο επίτροπος Σεργκέι Κρούγκλοφ με τις καταθέσεις ναζιστών αξιωματούχων, ανάμεσα στους οποίους ήταν ο Ότο Γκίνσε, ο υπασπιστής του Χίτλερ.

Η έκθεση αυτή αξιοποιήθηκε για τη δημοσίευση πλήθους βιβλίων, κυρίως κατά τη δεκαετία του 2000. Από τα πιο γνωστά είναι το βιβλίο του δημοσιογράφου Γιόαχιμ Φεστ, Η πτώση, Ο Χίτλερ και το τέλος του Γ’ Ράιχ (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ποταμός), στο οποίο στηρίχτηκε και η φερώνυμη κινηματογραφική ταινία.

Οι θεωρίες συνωμοσίας ελκύουν κάθε κοινωνία, κάθε κοινωνική τάξη, κάθε μορφωτική ομάδα. Στον εικοστό πρώτο αιώνα αποδεικνύονται περισσότερο δημοφιλείς και γνωρίζουν μεγαλύτερη διάδοση. Κατά τον Έβανς αυτό οφείλεται στην άνοδο του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, στη μείωση της επιρροής των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης και στην εγκαθίδρυση της αβεβαιότητας για το τι είναι αλήθεια και τι είναι ψέμα. Για τον Ρίτσαρντ Έβανς δεν υπάρχει πιο διεστραμμένη έννοια από αυτή του «εναλλακτικού γεγονότος».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Βιβλίο / Γιόζεφ Ροτ: Γράφοντας το ρέκβιεμ της Ευρώπης

Γιατί τα αριστουργηματικά βιβλία του Γιόζεφ Ροτ, που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Άγρα, διαβάζονται φανατικά μέχρι σήμερα, θυμίζοντάς μας την πνευματική παρακμή, τα πιο σκοτεινά σημεία της Κεντρικής Ευρώπης και μια μελανή σελίδα, την οποία ο ίδιος είχε προβλέψει από νωρίς.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το «νόημα» του Χίτλερ

Δημήτρης Πολιτάκης / Το «νόημα» του Χίτλερ

Το πρόσφατο ντοκιμαντέρ με τίτλο «The Meaning of Hitler» αποτελεί έναν ερευνητικό διαλογισμό ελεύθερης φόρμας γύρω από τη νοσηρή έλξη του ναζισμού σε μια εποχή όπως η δική μας, που ο εθνικιστικός παροξυσμός και ο φυλετισμός έχουν αναδειχθεί ξανά σε κεντρικούς παράγοντες των εξελίξεων.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πιθανή καταδίκη της ναζιστικής ιδεολογίας

Βίβιαν Στεργίου / Η πιθανή καταδίκη της ναζιστικής ιδεολογίας

Η ελληνική Δικαιοσύνη έχει την ευκαιρία να καταδικάσει στελέχη της Χρυσής Αυγής με απόφασή της που θα απαγγελθεί τις προσεχείς ημέρες. Είναι μια ιστορική στιγμή. Πρέπει, όμως, να διαχειριστούμε τις προσδοκίες μας ως προς την απόφαση.
ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ
«To Τρίτο Ράιχ των ονείρων»: Πώς αλλάζουν τα όνειρά μας σε καθεστώς ολοκληρωτισμού

Ιδέες / «To Τρίτο Ράιχ των ονείρων»: Πώς αλλάζουν τα όνειρά μας σε καθεστώς ολοκληρωτισμού

Μετά την άνοδο των Ναζί στην εξουσία το 1933, μια Γερμανοεβραία δημοσιογράφος στο Βερολίνο αποφάσισε να καταγράψει τα όνειρα των συμπολιτών της που γίνονταν όλο και πιο σκοτεινά και παράξενα και να τα συγκεντρώσει σε ένα βιβλίο που μοιάζει απόκοσμα επίκαιρο στις μέρες μας

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ