Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν Facebook Twitter
Η Τζένιφερ Ίγκαν θίγει με εντυπωσιακή οξυδέρκεια καίρια για την εποχή μας ερωτήματα. Φωτ.: Anthony Pidgeon/Redferns/Getty Images/Ideal Image
0


ΣΤΟ ΚΛΑΣΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ
«Χάνσελ και Γκρέτελ» των αδελφών Γκριμ τα δύο παιδιά παρασύρονται από τις λαχταριστές λιχουδιές ενός σπιτιού από ζαχαρωτά. Τα παιδιά του 21ου αιώνα, πάλι, είναι έτοιμα να πέσουν στην παγίδα που τους στήνει η κακιά μάγισσα-τεχνολογία, η οποία προσπαθεί με πολλούς τρόπους να τα δελεάσει. «Μην εμπιστεύεσαι ποτέ το σπίτι από ζάχαρη!». Ή μήπως δεν είναι τελικά η τεχνολογία η κακιά μάγισσα του παραμυθιού αλλά η ίδια η αχόρταγη ανθρώπινη περιέργεια; 

Το «Σπίτι από ζάχαρη» («The Candy House») της Αμερικανίδας Τζένιφερ Ίγκαν (γεν. 1962, Σικάγο) που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πατάκη σε μετάφραση Αύγουστου Κορτώ είναι ένα υπερφιλόδοξο μυθιστόρημα που διερευνά την έννοια της μνήμης στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, τις συνέπειες της εξέλιξης της τεχνολογίας και τους κινδύνους που απειλούν την ιδιωτικότητα, αλλά εκτείνεται ακόμα πιο πέρα, εξερευνώντας το πολύπλοκο δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων και την ανάγκη για σύνδεση και αυθεντικότητα.

Το βιβλίο, που ανακηρύχθηκε ένα από τα δέκα καλύτερα του 2022 από τους «New York Times» και το «Publishers Weekly», αποτελεί σίκουελ του βραβευμένου με Πούλιτζερ μυθιστορήματός της Ίγκαν «A visit from the Goon Squad» του 2010, με πολλούς χαρακτήρες να επανεμφανίζονται.

Είναι γεγονός πως η Τζένιφερ Ίγκαν ενορχηστρώνει με εντυπωσιακή μαεστρία και αξιοθαύμαστο έλεγχο το αχανές υλικό της. Κάτι λείπει όμως από αυτό το ευφυέστατο και εκθαμβωτικό σε σύλληψη αφηγηματικό οικοδόμημα, παρά τα σημαντικά ερωτήματα που θέτει.

Ένας δευτερεύων χαρακτήρας του «A visit from the Goon Squad», ο Μπιξ Μπουτόν, κατέχει κεντρικό ρόλο εδώ και αποτελεί εκκίνηση για την ιστορία. Ο Μπιξ Μπουτόν είναι ένας μαύρος μεγιστάνας της τεχνολογίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που με την εταιρεία του, τη Mandala, και τις καινοτόμες ιδέες που εφάρμοσε άλλαξε διά παντός τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων, φέρνοντας επανάσταση: «Στον καινούργιο κόσμο που ’χε βοηθήσει να οικοδομηθεί, κανείς ποτέ δεν θα χρειαζόταν να ανοίξει έντυπη εγκυκλοπαίδεια». Ένας μαύρος Στιβ Τζομπς ή Μαρκ Ζάκερμπεργκ, γνωστός με το μικρό του όνομα και συχνός επισκέπτης στον Λευκό Οίκο, οικογενειάρχης, πατέρας τεσσάρων παιδιών, που μοιάζει να έχει κατακτήσει τα πάντα.

Στο ξεκίνημα του μυθιστορήματος, ωστόσο, τον βρίσκουμε το 2010 –καθόλου τυχαία, στο κατώφλι της δεκαετίας στην οποία τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έγιναν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας– να περιπλανιέται άσκοπα στο Ιστ Βίλατζ της Νέας Υόρκης, κρατώντας στο χέρι έναν πολυκαιρισμένο «Οδυσσέα» του Τζέιμς Τζόις και να ταλανίζεται από την απουσία ενός νέου οράματος. Η συγγραφέας αιχμαλωτίζει από τις πρώτες σελίδες την προσοχή του αναγνώστη, περιγράφοντας μια μεθυστική, σχεδόν προμηθεϊκή εμπειρία που ελάχιστοι θα ζήσουν ποτέ: τη στιγμή ακριβώς που γεννιέται ένα νέο όραμα το οποίο θα αλλάξει τη ζωή των ανθρώπων για πάντα. 

Η Τζένιφερ Ίγκαν θίγει με εντυπωσιακή οξυδέρκεια καίρια για την εποχή μας ερωτήματα,
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Τζέννιφερ Ίγκαν, «Σπίτι από ζάχαρη», εκδ. Πατάκη

Η εταιρεία του Μπιξ Μπουτόν θα κυκλοφορήσει το 2016 την επαναστατική τεχνολογία «Κάνε το ασυνείδητο δικό σου», χάρη στην οποία ο καθένας μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλες τις αναμνήσεις του, ακόμα και σε όσες έχει οριστικά ξεχάσει. Μία από τις λειτουργίες του νέου τεχνολογικού μέσου, η «συλλογική συνειδητότητα», επιτρέπει να μοιράζεσαι τις αναμνήσεις σου και με άλλους και να έχεις πρόσβαση και στις δικές τους, μέσω μιας συσκευής που ονομάζεται «κύβος Mandala». Ποιος δεν θα ήθελε να επισκεφτεί ξανά τις χαμένες αναμνήσεις του; Ποιος δεν θα ήθελε να δει με τα μάτια των άλλων τα γεγονότα που έζησε; Το δέλεαρ είναι ακαταμάχητο. Η νέα εφεύρεση γίνεται εξαιρετικά δημοφιλής, αλλά οι κίνδυνοι είναι ορατοί και πολλοί προσπαθούν να παρακάμψουν τα ασφυκτικά όρια αυτής της νέας τεχνολογίας που μετατρέπει τη συνείδηση σε προϊόν και να αυτομολήσουν προς την ελευθερία.

Η Τζένιφερ Ίγκαν θίγει με εντυπωσιακή οξυδέρκεια καίρια για την εποχή μας ερωτήματα, όπως: σε τι επικίνδυνες ατραπούς οδηγεί η τεχνητή νοημοσύνη; Μπορούμε να θέσουμε όρια στην τεχνολογία; Τι θα συμβεί αν οι μηχανές καταφέρουν να αποκτήσουν πρόσβαση στην ανθρώπινη συνείδηση; Κατά πόσο η ποσοτικοποίηση όλων των πτυχών της ανθρώπινης δραστηριότητας πλήττει τις αξίες του ανθρωπισμού; Είμαστε υπόδουλοι στους αλγόριθμους; Πού βρίσκεται η ελεύθερη βούληση; Υπάρχει διαφυγή; 

Σε ποιον βαθμό είμαστε οι αναμνήσεις μας και σε ποιον βαθμό είμαστε οι αναμνήσεις των άλλων; Τι θα συνέβαινε αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όλα όσα ζήσαμε στο παρελθόν; Ποια αξεδιάλυτα μυστήρια θα έβρισκαν επιτέλους τη λύση τους; Θέλουμε όντως να επιστρέψουμε σε παλιότερες εκδοχές του εαυτού μας και να ζήσουμε ξανά τις καλύτερες μέρες μας;

«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν Facebook Twitter
Η συγγραφέας έχει συγκριθεί με άλλους συγγραφείς-ογκόλιθους της αμερικανικής λογοτεχνίας, γνωστούς για την απαιτητική γραφή τους και τα πολυσύνθετα μυθιστορήματά τους, όπως ο Τόμας Πίντσον, o Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας και ο Ντον ΝτεΛίλο.

Το συναρπαστικό τεχνολογικό θρίλερ που εξελίσσεται καθώς προχωρά η αφήγηση δεν είναι παρά μόνο ένα επίπεδο του πολυσύνθετου και πολυδαίδαλου «Σπιτιού από ζάχαρη». Σε ένα δεύτερο, η συγγραφέας στήνει ένα εξαιρετικά πολύπλοκο δίκτυο από αλληλένδετες ιστορίες που αναπτύσσονται προς πολλές κατευθύνσεις και η μία οδηγεί στην άλλη, σαν κρίκοι της ίδιας αλυσίδας. Αν αποτυπώναμε σε μια κάτοψη την πλοκή και τους χαρακτήρες του βιβλίου, θα διαπιστώναμε πως θυμίζει ένα δίκτυο προσώπων, γεγονότων, σχέσεων και χρονικών περιόδων που τέμνονται με όχι πάντα προφανείς συσχετισμούς. Οι αφηγηματικές φωνές εναλλάσσονται και διηγούνται τα ίδια περιστατικά από διαφορετικές οπτικές γωνίες και χρονικές αφετηρίες. Από το 1965 βρισκόμαστε στο 2010 και φτάνουμε μέχρι το 2032, αλλά χωρίς να ακολουθείται κάποια γραμμικότητα. Επιπλέον, και οι μεταμοντέρνες αφηγηματικές τεχνικές ποικίλλουν – υπάρχει ένα ολόκληρο κεφάλαιο δομημένο από σύντομα μηνύματα που θυμίζουν εγχειρίδιο οδηγιών και ένα άλλο που αποτελείται εξ ολοκλήρου από e-mails.

Κεφάλαιο το κεφάλαιο, νέα πρόσωπα προστίθενται, δημιουργώντας ένα πολυπρόσωπο μωσαϊκό χαρακτήρων. Πρόσωπα που στη μία ιστορία αναφέρονται επιγραμματικά, στην αμέσως επόμενη περιγράφονται διεξοδικά. Ένα σύντομο πέρασμα σε κάποιο σημείο της αφήγησης γίνεται πιο κάτω πρωταγωνιστικός ρόλος· ακριβώς όπως συμβαίνει και με τις ανθρώπινες σχέσεις. Ο αναγνώστης σύντομα αντιλαμβάνεται πως δεν έχει και τόση σημασία να συγκρατήσει όλα αυτά τα ονόματα και πως άλλος είναι ο στόχος της συγγραφέως εξαρχής.

Αν και το «Σπίτι από ζάχαρη» έχει στοιχεία επιστημονικής φαντασίας, στην πραγματικότητα δεν μπορεί να θεωρηθεί μελλοντολογικό. Εξάλλου, η δράση δεν τοποθετείται αποκλειστικά στο προσεχές μέλλον αλλά και σε ένα παρελθόν μόλις μερικές δεκαετίες πριν. Το μυθιστόρημα της Ίγκαν ανήκει σε μια κατηγορία έργων που, όπως η διάσημη τηλεοπτική σειρά «Black Mirror», καταλήγουν στην ανατριχιαστική διαπίστωση πως το μέλλον είναι ήδη εδώ. Από το 2022 που κυκλοφόρησε το βιβλίο, η τεχνητή νοημοσύνη έχει αναπτυχθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε η προοπτική μιας τεχνολογίας που θα δίνει πρόσβαση στις αναμνήσεις μας –ναι, γιατί όχι– δεν φαντάζει πια τόσο εξωπραγματική. Κανένα εγγύς μέλλον. Το «μέλλον» έχει ήδη εισβάλει και στρογγυλοκαθίσει στην πραγματικότητά μας και μειδιά ειρωνικά. 

Έχουμε παραδοθεί τόσο πολύ στη σαγήνη της τεχνολογίας που στο επόμενο στάδιο ενδεχομένως να πάψει να μας ανήκει η ίδια η συνείδησή μας, υποστηρίζει η Ίγκαν. Θα εκχωρήσουμε αδιαμαρτύρητα και το τελευταίο προπύργιο της ελευθερίας μας στο επόμενο τεχνολογικό εργαλείο που σαν τη δόλια μάγισσα του «Χάνσελ και Γκρέτελ» θα μας δελεάσει με τους πειρασμούς του; Και για πόσο ακόμα θα αντιστεκόμαστε; «Αν μου δίδαξε κάτι η ζωή, είναι ότι η περιέργεια κι ο ωφελιμισμός διαθέτουν μια ύπουλη, ακαταμάχητη δύναμη. Είναι εύκολο να τους αντισταθείς για ένα λεπτό –για εκατό λεπτά–, ακόμα και για έναν χρόνο. Αλλά όχι για πάντα», λέει ένας από τους ήρωες του βιβλίου. Το έχουμε δει ήδη να συμβαίνει. Πόσοι κατάφεραν να αντισταθούν στη δημοσιοποίηση και της πιο επουσιώδους λεπτομέρειας του βίου τους με την επέλαση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης; Και πόσοι ακόμα αντιστέκονται και δεν εφησυχάζουν ενώ νέοι κίνδυνοι καιροφυλακτούν; 

Μια επίσης σημαντική πτυχή του «Σπιτιού από ζάχαρη» είναι πως κατορθώνει να περιγράψει πολύ γλαφυρά την ολική μεταμόρφωση που έχει υποστεί η ζωή τις τελευταίες δεκαετίες. Αρχικά ήταν ο παγκόσμιος ιστός, τα κινητά τηλέφωνα και τα smartphones αργότερα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στη συνέχεια. Τώρα επελαύνει η τεχνητή νοημοσύνη, η virtual reality και ό,τι άλλο επίκειται. «Τη σήμερον ημέρα, ένας άνθρωπος που νιώθει αμηχανία για τον περίγυρό του θα βγάλει το κινητό του, θα ζητήσει τον κωδικό του Wi-Fi και θα επανενωθεί με μια εικονική σφαίρα, όπου η ταυτότητά του επιβεβαιώνεται αυτοστιγμεί». Το θεωρούμε δεδομένο, αλλά κάποτε ο κόσμος ήταν εντελώς άλλος. Ακόμα και την απλή αμηχανία σε μια κοινωνική συναναστροφή τη διαχειριζόμασταν με πολύ διαφορετικό τρόπο.

Όμως το κεντρικό θέμα του βιβλίου δεν είναι άλλο από αυτό που φανερώνει και το εισαγωγικό μότο του, ο στίχος της Έμιλι Ντίκινσον «Το μυαλό – είναι πιο πλατύ απ’ τον Ουρανό». Εν τέλει, αυτό που αποκομίζουμε από το βιβλίο, πέρα από την επαγρύπνηση για τις επιπτώσεις της τεχνολογίας, είναι πως δεν υπάρχει τίποτα πιο συναρπαστικό και επιβλητικό από την ίδια τη συνείδηση και τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Όπως επίσης δεν υπάρχει τίποτα πιο αινιγματικό από το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων, τους «αλγεβρικούς λογισμούς» και τις «εξισώσεις» που τις ορίζουν.

Η συγγραφέας έχει συγκριθεί με άλλους συγγραφείς-ογκόλιθους της αμερικανικής λογοτεχνίας, γνωστούς για την απαιτητική γραφή τους και τα πολυσύνθετα μυθιστορήματά τους, όπως ο Τόμας Πίντσον, o Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας και ο Ντον ΝτεΛίλο. Είναι γεγονός πως η Τζένιφερ Ίγκαν ενορχηστρώνει με εντυπωσιακή μαεστρία και αξιοθαύμαστο έλεγχο το αχανές υλικό της. Κάτι λείπει όμως από αυτό το ευφυέστατο και εκθαμβωτικό σε σύλληψη αφηγηματικό οικοδόμημα, παρά τα σημαντικά ερωτήματα που θέτει. Αν και η τεχνική της προκαλεί δέος στον αναγνώστη, λειτουργεί μάλλον εις βάρος του συγκινησιακού φορτίου που θα έπρεπε εύλογα να προκαλούν η λαχτάρα για ανθρώπινη σύνδεση και αλληλεπίδραση, οι επώδυνες αλλά και ευτυχισμένες αναμνήσεις και οι τραυματικές εμπειρίες που διατρέχουν το βιβλίο. Λείπει εκείνη η συγκολλητική ουσία που θα αναβαθμίσει αυτό το φιλόδοξο εγχείρημα σε σύγχρονο αριστούργημα εφάμιλλο ενός Πίντσον ή ενός ΝτεΛίλο. 

Πού βρίσκεται τελικά η χαμένη αυθεντικότητα μέσα στην επίπλαστη πραγματικότητα που αναζητούν διαρκώς οι ήρωες της Ίγκαν; Μοιάζει να κρύβεται σε ένα δάσος από σεκόιες και σε μια χίπικη κολεκτίβα, κάπου στη δεκαετία του 1960, σε μία από τις ιστορίες του βιβλίου, είτε, σε μια άλλη, στη φυλή των ιθαγενών στα δάση του Αμαζονίου που μελετά η ανθρωπολόγος Μιράντα Κλάιν, και λιγότερο στις αναμνήσεις αυτού του «γαλαξία από ανθρώπινες ζωές» που πυροδότησαν την περιέργεια και το όραμα του Μπιξ Μπουτόν και τελικά και τη δική μας.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM