«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
0


ΠΩΣ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ
 ένα μαρμάρινο κυκλαδικό ειδώλιο γυναικείας μορφής από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, η «Αυτοπροσωπογραφία της καλλιτέχνιδος Ida-Sofia Maly» από το Μουσείο του Γκρατς κι ένα  ασβεστολιθικό αγαλματίδιο από την Κύπρο ονόματι «Ο υπηρέτης του ναού» με τους έμφυλους ρόλους και τις ταυτότητες και τις πολιτικές των σωμάτων και των επιθυμιών τον 21ο αιώνα;

Τα τρία εν λόγω αντιπροσωπευτικά εκθέματα που επιλέχθηκαν να συμμετάσχουν στην έκθεση «Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις», την οποία παρουσιάζει αυτό τον καιρό το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης μπορεί να έχουν διαφορετική προέλευση, ηλικία και τεχνοτροπία, μας δίνουν όμως μια ιδέα για το πώς ορίζονταν οι ταυτότητες φύλου αφενός, οι έμφυλες και οι κοινωνικές διακρίσεις ανά τους αιώνες αφετέρου. Γιατί μπορεί οι παραπάνω όροι να είναι νεωτερικοί, όμως οι προβληματισμοί αυτοί είναι πολύ παλιότεροι από όσο ίσως νομίζουμε, απλώς τίθονταν με διαφορετικούς όρους όπως ο μύθος του ερμαφρόδιτου που απαντάται σε πολλές κουλτούρες ή οι θυελλώδεις αντιπαραθέσεις για το φύλο των αγγέλων στους εκκλησιαστικούς κύκλους της Δύσης κατά τον Μεσαίωνα. 

Οι διακριτοί ρόλοι των φύλων υπήρχαν πάντα, από την προϊστορική εποχή έως τον σύγχρονο κόσμο. Εντούτοις και παρότι δεν είναι εύκολο να εξάγει κανείς ασφαλή συμπεράσματα για τον ρόλο ανδρών και γυναικών στην πρωτοκυκλαδική κοινωνία, «ισχύει πως άνδρες και γυναίκες κατείχαν διαφορετικούς μεν αλλά εξίσου σημαντικούς ρόλους».

Στο ξεκίνημα του 21ου αιώνα οι έννοιες του φύλου και των κοινωνικών ρόλων, οι πολιτικές των σωμάτων και των επιθυμιών, η ανάδειξη της σεξουαλικής και της έμφυλης διαφορετικότητας, η κατάκτηση δικαιωμάτων και ελευθεριών και η άρση κάθε λογής διακρίσεων είναι πιο επίκαιρες από ποτέ και ο λόγος περί αυτών ζωηρός, πυκνός και συμπεριληπτικός. Οι κοινωνίες αλλάζουν και εξελίσσονται, οι έμφυλες σχέσεις αναθεωρούνται, το φάσμα των επιθυμιών και των ανθρώπινων δυνατοτήτων διευρύνεται. Το βιολογικό φύλο δεν ταυτίζεται πλέον απαραίτητα με το κοινωνικό, μιλάμε πια για πολλές διαφορετικές  ταυτότητες και εκφράσεις φύλου. «Καινά δαιμόνια»; Όχι ακριβώς, παρότι οι διακριτοί ρόλοι των φύλων υπήρχαν πάντα, από την προϊστορική εποχή έως τον σύγχρονο κόσμο. Εντούτοις και παρότι δεν είναι εύκολο να εξάγει κανείς ασφαλή συμπεράσματα για τον ρόλο ανδρών και γυναικών στην πρωτοκυκλαδική κοινωνία, «ισχύει πως άνδρες και γυναίκες κατείχαν διαφορετικούς μεν αλλά εξίσου σημαντικούς ρόλους», καθώς αναφέρει το δελτίο Τύπου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. 

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Στα πλαίσια αυτά οποίο έχει, επιπλέον, σχεδιαστεί μια ειδική διαδρομή «Ταυτότητας Φύλου» η οποία οδηγεί τον επισκέπτη σε επιλεγμένα αντικείμενα των τεσσάρων μόνιμων εκθέσεων του Μουσείου που σχετίζονται με το φύλο, τη διαφορετικότητα και τις διακρίσεις. Τα αντικείμενα αυτά παρουσιάζονται και σε ψηφιακή μορφή στον χώρο της έκθεσης, ενώ παράλληλα υπάρχουν ψηφιακά εργαλεία και δραστηριότητες μέσω των οποίων οι επισκέπτες μπορούν αφενός να εξερευνήσουν τα ίδια τα αντικείμενα, αφετέρου τις προσωπικές τους εμπειρίες και πεποιθήσεις σχετικά με το φύλο και την επιθυμία. 

Τα τρία μουσεία ανέπτυξαν επίσης τρεις ψηφιακές εκθέσεις οι οποίες αποτελούν αντικατοπτρισμό των φυσικών, εμπλουτισμένες με ψηφιακά διαδραστικά εργαλεία αφήγησης, ζωγραφικής και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Αυτές είναι διαθέσιμες εδώ. Παράλληλα, δημιούργησαν μία ψηφιακή συλλογή που περιλαμβάνει και αντικείμενα από άλλα μουσεία από την Ελλάδα και το εξωτερικό με θέμα τις ταυτότητες φύλου, τις κοινωνικές συγκρούσεις, την τέχνη και τις τεχνικές, διαθέσιμη στο σύνδεσμο collection.reinherit-hub.eu.

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Οι Μαρίνα Πλατή, Ελένη Μάρκου και Νεφέλη Μπαντελά από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, οι Catalin Betz, Sibylle Dienesch από το Μουσείο του Γκρατς (Αυστρία) και η Irini Khenkin από το Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου στη Λευκωσία επιμελούνται από κοινού την έκθεση «ReThinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» η οποία πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «ReInHerit» και χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Horizon2020» της ΕΕ, συνοδεύεται δε από μια σειρά παράλληλες δράσεις

Διαδικτυακή διάλεξη (στα αγγλικά) και συζήτηση υπό τον τίτλο «Αντικρουόμενα συναισθήματα, διαμαρτυρόμενα σώματα», από τη Δρα Χρυσάνθη Παπαδοπούλου (30/3, ώρα 17.00-17.40).  Στη διάρκειά της θα εξεταστούν διαταραχές σωματικών συμπτωμάτων που εμφανίζονταν σε νεαρές γυναίκες κατά τη μεταβατική περίοδο από την εφηβεία στη σεξουαλική ενηλικίωση στην αρχαία Ελλάδα καθώς επίσης στην Ευρώπη στα τέλη του 19ου αιώνα. Θα παρουσιαστούν, επίσης, «οι σωματόμορφες διαταραχές ενήλικων γυναικών κατά την αναδιαπραγμάτευση των ρόλων τους ως σύζυγοι ή μητέρες». Δηλώσεις συμμετοχής στην ιστοσελίδα, περισσότερες  πληροφορίες στο τηλ. 210 7294220.

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

• Στο πλαίσιο του Cycladic Art Café Project θα παρουσιαστούν διαδοχικά έργα σύγχρονων καλλιτεχνών που σχετίζονται με το περιεχόμενο της έκθεσης. Ανάμεσά τους, η φωτογραφική εγκατάσταση Family Matters! (1998) του εικαστικού Δημήτριου Αντωνίτση, ενός από τους πρώτους καλλιτέχνες στην Ελλάδα που καταπιάστηκαν με την αισθητική του camp, τις έμφυλες θεματικές και τη σεξουαλικότητα σε συνάρτηση με τον αυτοκαθορισμό του «άλλου» και την κοινωνική του θέση.

Εργαστήριο για εφήβους με τίτλο «Ταυτότητες» από τη Cinemathesis (στις 12 & 19/3 και στις 2 & 9/4 αντίστοιχα). Με τη χρήση της φωτογραφίας, της κινηματογράφησης, του κολάζ, του αυτοπορτρέτου, της ανάλυσης οπτικού και ηχητικού αρχειακού υλικού, βιβλίων, τεκμηρίων και προσωπικών αναφορών, καθώς και μέσα από την  παρακολούθηση αποσπασμάτων από εμβληματικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, οι συμμετέχοντες θα επιχειρήσουν να προσεγγίσουν τη θεματική της ταυτότητας φύλου δημιουργώντας ένα ψηφιακό αποθετήριο προσωπικών έργων τέχνης που θα βρίσκονται σε διαλεκτική σχέση με τα «επίσημα» εκθέματα.

• Δημιουργικό εργαστήριο με ομάδα νέων υπό τον τίτλο «It’s a Shirt» στις 6/4 σε συνεργασία με την εικαστικό και σχεδιάστρια Χριστίνα Χριστοδούλου και την ειδικό ψυχικής υγείας Λίλη Πέππου. Οι παριστάμενοι θα ενθαρρυνθούν να μοιραστούν τις προσωπικές τους εμπειρίες, να συζητήσουν αλλά και να σχεδιάσουν τα δικά τους, ουδέτερα ως προς το φύλο ή “unisex”, όπως τα λέγαμε παλιότερα, πουκάμισα. 

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η συμμετοχή σε όλες τις παράλληλες δράσεις είναι δωρεάν ενώ υπάρχουν ξεναγήσεις τόσο διαδικτυακές όσο και στη νοηματική γλώσσα. Αναλυτικές πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Μουσείου www.cycladic.gr.

«ReThinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» , Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφύτου Δούκα 4 Αθήνα. Διάρκεια από 20/3 έως 8/5/23, είσοδος ελεύθερη, μέρες και ώρες λειτουργίας καθημερινά εκτός Τρίτης 10.00-17.00, Πέμπτη 10.00-20.00, Κυριακή 11.00-17.00




 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ