ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
0


ΠΩΣ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ
 ένα μαρμάρινο κυκλαδικό ειδώλιο γυναικείας μορφής από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, η «Αυτοπροσωπογραφία της καλλιτέχνιδος Ida-Sofia Maly» από το Μουσείο του Γκρατς κι ένα  ασβεστολιθικό αγαλματίδιο από την Κύπρο ονόματι «Ο υπηρέτης του ναού» με τους έμφυλους ρόλους και τις ταυτότητες και τις πολιτικές των σωμάτων και των επιθυμιών τον 21ο αιώνα;

Τα τρία εν λόγω αντιπροσωπευτικά εκθέματα που επιλέχθηκαν να συμμετάσχουν στην έκθεση «Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις», την οποία παρουσιάζει αυτό τον καιρό το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης μπορεί να έχουν διαφορετική προέλευση, ηλικία και τεχνοτροπία, μας δίνουν όμως μια ιδέα για το πώς ορίζονταν οι ταυτότητες φύλου αφενός, οι έμφυλες και οι κοινωνικές διακρίσεις ανά τους αιώνες αφετέρου. Γιατί μπορεί οι παραπάνω όροι να είναι νεωτερικοί, όμως οι προβληματισμοί αυτοί είναι πολύ παλιότεροι από όσο ίσως νομίζουμε, απλώς τίθονταν με διαφορετικούς όρους όπως ο μύθος του ερμαφρόδιτου που απαντάται σε πολλές κουλτούρες ή οι θυελλώδεις αντιπαραθέσεις για το φύλο των αγγέλων στους εκκλησιαστικούς κύκλους της Δύσης κατά τον Μεσαίωνα. 

Οι διακριτοί ρόλοι των φύλων υπήρχαν πάντα, από την προϊστορική εποχή έως τον σύγχρονο κόσμο. Εντούτοις και παρότι δεν είναι εύκολο να εξάγει κανείς ασφαλή συμπεράσματα για τον ρόλο ανδρών και γυναικών στην πρωτοκυκλαδική κοινωνία, «ισχύει πως άνδρες και γυναίκες κατείχαν διαφορετικούς μεν αλλά εξίσου σημαντικούς ρόλους».

Στο ξεκίνημα του 21ου αιώνα οι έννοιες του φύλου και των κοινωνικών ρόλων, οι πολιτικές των σωμάτων και των επιθυμιών, η ανάδειξη της σεξουαλικής και της έμφυλης διαφορετικότητας, η κατάκτηση δικαιωμάτων και ελευθεριών και η άρση κάθε λογής διακρίσεων είναι πιο επίκαιρες από ποτέ και ο λόγος περί αυτών ζωηρός, πυκνός και συμπεριληπτικός. Οι κοινωνίες αλλάζουν και εξελίσσονται, οι έμφυλες σχέσεις αναθεωρούνται, το φάσμα των επιθυμιών και των ανθρώπινων δυνατοτήτων διευρύνεται. Το βιολογικό φύλο δεν ταυτίζεται πλέον απαραίτητα με το κοινωνικό, μιλάμε πια για πολλές διαφορετικές  ταυτότητες και εκφράσεις φύλου. «Καινά δαιμόνια»; Όχι ακριβώς, παρότι οι διακριτοί ρόλοι των φύλων υπήρχαν πάντα, από την προϊστορική εποχή έως τον σύγχρονο κόσμο. Εντούτοις και παρότι δεν είναι εύκολο να εξάγει κανείς ασφαλή συμπεράσματα για τον ρόλο ανδρών και γυναικών στην πρωτοκυκλαδική κοινωνία, «ισχύει πως άνδρες και γυναίκες κατείχαν διαφορετικούς μεν αλλά εξίσου σημαντικούς ρόλους», καθώς αναφέρει το δελτίο Τύπου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. 

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Στα πλαίσια αυτά οποίο έχει, επιπλέον, σχεδιαστεί μια ειδική διαδρομή «Ταυτότητας Φύλου» η οποία οδηγεί τον επισκέπτη σε επιλεγμένα αντικείμενα των τεσσάρων μόνιμων εκθέσεων του Μουσείου που σχετίζονται με το φύλο, τη διαφορετικότητα και τις διακρίσεις. Τα αντικείμενα αυτά παρουσιάζονται και σε ψηφιακή μορφή στον χώρο της έκθεσης, ενώ παράλληλα υπάρχουν ψηφιακά εργαλεία και δραστηριότητες μέσω των οποίων οι επισκέπτες μπορούν αφενός να εξερευνήσουν τα ίδια τα αντικείμενα, αφετέρου τις προσωπικές τους εμπειρίες και πεποιθήσεις σχετικά με το φύλο και την επιθυμία. 

Τα τρία μουσεία ανέπτυξαν επίσης τρεις ψηφιακές εκθέσεις οι οποίες αποτελούν αντικατοπτρισμό των φυσικών, εμπλουτισμένες με ψηφιακά διαδραστικά εργαλεία αφήγησης, ζωγραφικής και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Αυτές είναι διαθέσιμες εδώ. Παράλληλα, δημιούργησαν μία ψηφιακή συλλογή που περιλαμβάνει και αντικείμενα από άλλα μουσεία από την Ελλάδα και το εξωτερικό με θέμα τις ταυτότητες φύλου, τις κοινωνικές συγκρούσεις, την τέχνη και τις τεχνικές, διαθέσιμη στο σύνδεσμο collection.reinherit-hub.eu.

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Οι Μαρίνα Πλατή, Ελένη Μάρκου και Νεφέλη Μπαντελά από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, οι Catalin Betz, Sibylle Dienesch από το Μουσείο του Γκρατς (Αυστρία) και η Irini Khenkin από το Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου στη Λευκωσία επιμελούνται από κοινού την έκθεση «ReThinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» η οποία πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «ReInHerit» και χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Horizon2020» της ΕΕ, συνοδεύεται δε από μια σειρά παράλληλες δράσεις

Διαδικτυακή διάλεξη (στα αγγλικά) και συζήτηση υπό τον τίτλο «Αντικρουόμενα συναισθήματα, διαμαρτυρόμενα σώματα», από τη Δρα Χρυσάνθη Παπαδοπούλου (30/3, ώρα 17.00-17.40).  Στη διάρκειά της θα εξεταστούν διαταραχές σωματικών συμπτωμάτων που εμφανίζονταν σε νεαρές γυναίκες κατά τη μεταβατική περίοδο από την εφηβεία στη σεξουαλική ενηλικίωση στην αρχαία Ελλάδα καθώς επίσης στην Ευρώπη στα τέλη του 19ου αιώνα. Θα παρουσιαστούν, επίσης, «οι σωματόμορφες διαταραχές ενήλικων γυναικών κατά την αναδιαπραγμάτευση των ρόλων τους ως σύζυγοι ή μητέρες». Δηλώσεις συμμετοχής στην ιστοσελίδα, περισσότερες  πληροφορίες στο τηλ. 210 7294220.

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

• Στο πλαίσιο του Cycladic Art Café Project θα παρουσιαστούν διαδοχικά έργα σύγχρονων καλλιτεχνών που σχετίζονται με το περιεχόμενο της έκθεσης. Ανάμεσά τους, η φωτογραφική εγκατάσταση Family Matters! (1998) του εικαστικού Δημήτριου Αντωνίτση, ενός από τους πρώτους καλλιτέχνες στην Ελλάδα που καταπιάστηκαν με την αισθητική του camp, τις έμφυλες θεματικές και τη σεξουαλικότητα σε συνάρτηση με τον αυτοκαθορισμό του «άλλου» και την κοινωνική του θέση.

Εργαστήριο για εφήβους με τίτλο «Ταυτότητες» από τη Cinemathesis (στις 12 & 19/3 και στις 2 & 9/4 αντίστοιχα). Με τη χρήση της φωτογραφίας, της κινηματογράφησης, του κολάζ, του αυτοπορτρέτου, της ανάλυσης οπτικού και ηχητικού αρχειακού υλικού, βιβλίων, τεκμηρίων και προσωπικών αναφορών, καθώς και μέσα από την  παρακολούθηση αποσπασμάτων από εμβληματικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, οι συμμετέχοντες θα επιχειρήσουν να προσεγγίσουν τη θεματική της ταυτότητας φύλου δημιουργώντας ένα ψηφιακό αποθετήριο προσωπικών έργων τέχνης που θα βρίσκονται σε διαλεκτική σχέση με τα «επίσημα» εκθέματα.

• Δημιουργικό εργαστήριο με ομάδα νέων υπό τον τίτλο «It’s a Shirt» στις 6/4 σε συνεργασία με την εικαστικό και σχεδιάστρια Χριστίνα Χριστοδούλου και την ειδικό ψυχικής υγείας Λίλη Πέππου. Οι παριστάμενοι θα ενθαρρυνθούν να μοιραστούν τις προσωπικές τους εμπειρίες, να συζητήσουν αλλά και να σχεδιάσουν τα δικά τους, ουδέτερα ως προς το φύλο ή “unisex”, όπως τα λέγαμε παλιότερα, πουκάμισα. 

«Rethinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η συμμετοχή σε όλες τις παράλληλες δράσεις είναι δωρεάν ενώ υπάρχουν ξεναγήσεις τόσο διαδικτυακές όσο και στη νοηματική γλώσσα. Αναλυτικές πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Μουσείου www.cycladic.gr.

«ReThinking Ταυτότητες: Φύλο, Διαφορετικότητα, Διακρίσεις» , Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφύτου Δούκα 4 Αθήνα. Διάρκεια από 20/3 έως 8/5/23, είσοδος ελεύθερη, μέρες και ώρες λειτουργίας καθημερινά εκτός Τρίτης 10.00-17.00, Πέμπτη 10.00-20.00, Κυριακή 11.00-17.00




 

Εικαστικά
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ