Ένα αστεράκι: (Πολύ) κακές κριτικές για διάσημα μουσεία

Ένα αστεράκι: Κακές κριτικές για διάσημα μουσεία Facebook Twitter
Δεν βλέπεις τίποτα. Παλεύεις να πάρεις ανάσα και να βγεις έξω.
0

Αν η τέχνη μιμείται τη ζωή, τότε τα αριστουργήματα στα πιο διάσημα μουσεία του κόσμου θα έπρεπε να απεικονίζουν μεγάλες ουρές αναμονής, αίθουσες φίσκα από κόσμο, βρόμικες τουαλέτες, αγενείς υπαλλήλους και δυστυχισμένους επισκέπτες.

Εμβληματικά πολιτιστικά ιδρύματα, από το Κάιρο μέχρι το Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχουν κερδίσει μια μόνιμη θέση στις λίστες με τα τουριστικά αξιοθέατα.  Όμως δημοτικότητα δεν σημαίνει πάντα και άψογες επιδόσεις. Σε sites με κριτικές όπως το Tripadvisor και το Yelp, οι τουρίστες παραπονιούνται για όλες τις πλευρές της εμπειρίας μιας επίσκεψης σε μουσείο, από τις «χαοτικές διαδικασίες για την έκδοση εισιτηρίων και τις ουρές» στο Λούβρο, μέχρι «τον καφέ που δεν πίνεται και τα τσιπς με ντιπ που δεν τρώγονται» στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης.

Τα υπερβολικά μεγάλα πλήθη είναι ένα από τα συχνότερα παράπονα. Πρόκειται για ένα από τα μειονεκτήματα της «επαναφοράς» στην επισκεψιμότητα των μουσείων μετά την πανδημία. Σύμφωνα με μια έρευνα της Ένωσης Αμερικανικών Μουσείων (2024), περίπου τα μισά από όσα συμμετείχαν στην έρευνα έχουν ανακτήσει πλήρως ή έχουν ξεπεράσει τα επίπεδα επισκεψιμότητας που είχαν πριν από την πανδημία. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Ένωση Κορυφαίων Αξιοθέατων κατέταξε το Βρετανικό Μουσείο ως τον πιο επισκέψιμο χώρο πέρυσι, με σχεδόν 6,5 εκατομμύρια επισκέπτες, μια αύξηση περίπου 240.000 επισκεπτών από το 2019. Περίπου 9 εκατομμύρια άνθρωποι περνούν ετησίως τις πόρτες του Λούβρου (εξαιρουμένου του 2020).

Η δημοτικότητα δεν σημαίνει πάντα και άψογες επιδόσεις. Σε sites με κριτικές όπως το Tripadvisor και το Yelp, οι τουρίστες παραπονιούνται για όλες τις πλευρές της εμπειρίας μιας επίσκεψης σε μουσείο, από τις «χαοτικές διαδικασίες για την έκδοση εισιτηρίων και τις ουρές» μέχρι «τον καφέ που δεν πίνεται και τα τσιπς με ντιπ που δεν τρώγονται». 

Για να είμαστε δίκαιοι, η πλειοψηφία όσων αφήνουν κριτικές έχουν να πουν πολύ καλά λόγια. Όμως δεν μπορείς να τους κερδίσεις όλους. Ψάξαμε στο Tripadvisor και στο Yelp για μερικές από τις καλύτερες κριτικές με ένα αστεράκι και σας παραθέτουμε μερικά αποσπάσματα:

Λούβρο, Παρίσι

Ένα αστεράκι: Κακές κριτικές για διάσημα μουσεία Facebook Twitter
Έμοιαζε πιο πολύ με αεροδρόμιο παρά με ένα μέρος για να απολαύσεις την τέχνη.

Δεν βλέπεις τίποτα. Παλεύεις να πάρεις ανάσα και να βγεις έξω.
432dijanam, Απρίλιος 2025

Έμοιαζε πιο πολύ με αεροδρόμιο παρά με ένα μέρος για να απολαύσεις την τέχνη.
Gizzardsface, Φεβρουάριος 2025

Κακή οργάνωση, 1 τουαλέτα για 3,000 επισκέπτες. Βρόμικο, χωρίς οδηγίες. Επιφανειακοί έλεγχοι ασφαλείας. Ανύπαρκτο WiFi και υπάλληλοι που δεν μιλούσαν αγγλικά. Κακό μουσείο!
Daniela Di Salvo Pavone, Ιταλία, Φεβρουάριος 2025

Η γυάλινη πυραμίδα είναι απαίσια και δεν ταιριάζει με την αρχιτεκτονική. Ντροπή τους. Οι τουαλέτες είναι βρόμικες. Το σάντουιτς στο καφέ ήταν πολύ καλό. Ποτέ ξανά. Γίνεσαι έξαλλος που με τα εκατομμύρια που βγάζουν δεν μπορούν να κάνουν τις ουρές να κινηθούν πιο γρήγορα, όπως στην Ντίσνεϊλαντ.
Div L., Καλιφόρνια, Μάρτιος 2024

Η καλύτερη συμβουλή που έχω να δώσω για αυτό το μέρος είναι να ψάξετε τους αεραγωγούς στο πάτωμα. Είναι χάλκινοι. Βρείτε τους και σταθείτε από πάνω τους. Απολαύστε το.
Nathan K., Σικάγο, Αύγουστος 2023

Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη 

Ένα αστεράκι: Κακές κριτικές για διάσημα μουσεία Facebook Twitter
Φωτ.: Metropolitan Museum of Art

Δεν υπάρχει πουθενά μέρος να καθίσεις. Στην γκαρνταρόμπα έχουν υφάκι.
AntiRagby582, Λονδίνο, Οκτώβριος 2024

Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Νέα Υόρκη

Ειλικρινά, η τέχνη που εκτίθεται είναι τόσο αβανγκάρντ που δεν είναι τέχνη, είναι χάρτινες σακούλες και στρατηγικά τοποθετημένες καρέκλες, κάτι φτυάρια και μια ρόδα ποδηλάτου. Ειλικρινά, θα πλήρωνα για 100 μουσεία στην Ευρώπη πριν ξαναέρθω σ’ αυτό.
Lucia V., Ισπανία, Ιανουάριος 2025

Αν θέλετε να κλείσετε τη μέρα σας με ένα κενό στο στομάχι σε μέγεθος μαύρης τρύπας και απόλυτο μίσος για την ανθρωπότητα, σας συνιστώ μια επίσκεψη στο ΜοΜΑ.
Natalie V., Ιούλιος 2023

Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο

Δεν έχω ιδέα πώς είναι το μουσείο καθώς είμαι ακόμα στην ουρά, παρόλο που είχα βγάλει εισιτήριο με συγκεκριμένη ώρα εισόδου.
Amy, Ηνωμένο Βασίλειο, Μάιος 2025

Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο, Κάιρο

Ένα αστεράκι: Κακές κριτικές για διάσημα μουσεία Facebook Twitter
Φωτ.: Grand Egyptian Museum (GEM)

Η μεγαλύτερη απάτη όλων των εποχών, €34 για να δεις μια σκάλα με 15 αγάλματα (ναι, τα μέτρησα) και τρεις ασήμαντες σαρκοφάγους από ελάσσονες βασιλιάδες και βασίλισσες.
Riccardo Sabbadini, Ρώμη, Μάιος 2024

Μαυσωλείο Qinshihuang, Κίνα

Δεν έχει τίποτα άλλο να δεις εκτός από ανθρωπάκια από πηλό…. Δεν το συστήνω.
puneetmehra, Μάιος 2019

Μουσείο Isabella Stewart Gardner, Βοστώνη

Μια ανόητη σύνθεση από χρυσάνθεμα σαν αυτές στα μεγάλα σουπερμάρκετ σε έναν βυθισμένο κήπο… Ένα θλιβερό συνονθύλευμα αντικειμένων που ψώνισε μια βαριεστημένη αριστοκράτισσα με τα λεφτά του μπαμπά. Προσπεράστε το.
Henny855, Μασαχουσέτη, Δεκέμβριος 2023

Μουσείο Field, Σικάγο

Ένα αστεράκι: Κακές κριτικές για διάσημα μουσεία Facebook Twitter
Σαν να είσαι στο ΙΚΕΑ αλλα με πολύυυυυ χαμηλότερο φωτισμό…

Αν σας αρέσουν η εξέλιξη, οι σκελετοί δεινοσαύρων, τα ταριχευμένα ζώα, τα απολιθώματα και οι αρχαίες αιγυπτιακές μούμιες, θα σας αρέσει αυτό το μέρος. Εμάς όχι.
Allyson H., Ιντιάνα, Ιούνιος 2024

Τα εκθέματα είναι σαν σκοτεινός λαβύρινθος. Σαν να είσαι στο ΙΚΕΑ αλλα με πολύυυυυ χαμηλότερο φωτισμό… Δεν συστήνω αυτό το μουσείο αν αγαπάτε τα ζώα και αν έχετε άσθμα ή κλειστοφοβία.
Allison P., Ιντιανάπολις, Απρίλιος 2024

Μουσείο Τέχνης της Κομητείας του Λος Άντζελες

Χάσιμο χρόνου να έρθεις από την κομητεία Όραντζ για να δεις αυτές τις αηδίες. Το μόνο πράγμα που είχε κάποιο ενδιαφέρον ήταν τα εξώφυλλα δίσκων μουσικής που έχω στο σπίτι μου.
ccbillsfan, Μάιος 2021

Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο 

Οι μισοί πίνακες δείχνουν ορνιθοσκαλίσματα χωρίς νόημα.
GoPlaces51355181444, Ιούνιος 2024

Ένιωσα σαν να μου σέρβιραν φαγητό φυλακής. Δεν έχω δει ποτέ κανέναν οργανισμό που σέβεται τον εαυτό του να πουλάει τόσο απαίσια πράγματα. Το μουσείο δεν πουλάει πια γεύματα, τώρα πουλάνε ακριβή σκυλοτροφή.
Ron L., Ιούλιος 2021

Galleria dell’Accademia, Φλωρεντία

Ένα αστεράκι: Κακές κριτικές για διάσημα μουσεία Facebook Twitter
Το άγαλμα του Δαβίδ στη Galleria dell’Accademia

Δείτε το αντίγραφο του Δαβίδ που εκτίθεται σε ανοιχτό χώρο μπροστά στο δημαρχείο. Έχει το ίδιο μέγεθος με το πρωτότυπο και πάνω απ’ όλα είναι δωρεάν.
Pascal B., Οκτώβριος 2023

Μουσείο Παλατιού, Πεκίνο

Αναμφίβολα το χειρότερο τουριστικό αξιοθέατο που έχω επισκεφθεί. Μοιάζει περισσότερο σαν να είσαι σε ιμάντα μεταφοράς σε εμποροπανήγυρη, χωρίς να υπάρχει τίποτα άλλο να δεις εκτός από ένα μάτσο ετοιμόρροπα ξύλινα κτίρια. Σίγουρα μια αρπαχτή από όλες τις απόψεις.
Nomad Traveller, Αυστραλία, Αύγουστος 2019

Η είσοδος, απ’ ό,τι φαίνεται, απαγορεύεται.
Ellipse, Johannesburg, Απρίλιος 2024

Μουσείο Prado, Μαδρίτη

Πρέπει να περιμένεις 30 λεπτά στην ουρά για ένα μπουκάλι νερό, 45 λεπτά για τις τουαλέτες. Απλά φρικτό, πώς τολμάτε να το αποκαλείτε αυτό μουσείο!
Flo, Ισπανία, Ιανουάριος 2025

Δεν θα ξαναερχόμουν ποτέ εδώ. Δεν σε αφήνουν να βγάλεις φωτογραφίες τίποτα μέσα στο μουσείο, ούτε καν τις πινακίδες με τις πληροφορίες δίπλα στα αντικείμενα ή τους πίνακες ζωγραφικής.
Rebecca-Bonnici, Μάλτα, Νοέμβριος 2024

Δεν είδαμε τα πάντα, καθώς τελικά βαρεθήκαμε και αποφασίσαμε να σηκωθούμε να φύγουμε. Αυτό που αξίζει τον κόπο είναι το κοντινό πάρκο.
Kyle F., Ντάλας, Αύγουστος 2024

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ