Ένα αστεράκι: (Πολύ) κακές κριτικές για διάσημα μουσεία

Ένα αστεράκι: Κακές κριτικές για διάσημα μουσεία Facebook Twitter
Δεν βλέπεις τίποτα. Παλεύεις να πάρεις ανάσα και να βγεις έξω.
0

Αν η τέχνη μιμείται τη ζωή, τότε τα αριστουργήματα στα πιο διάσημα μουσεία του κόσμου θα έπρεπε να απεικονίζουν μεγάλες ουρές αναμονής, αίθουσες φίσκα από κόσμο, βρόμικες τουαλέτες, αγενείς υπαλλήλους και δυστυχισμένους επισκέπτες.

Εμβληματικά πολιτιστικά ιδρύματα, από το Κάιρο μέχρι το Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχουν κερδίσει μια μόνιμη θέση στις λίστες με τα τουριστικά αξιοθέατα.  Όμως δημοτικότητα δεν σημαίνει πάντα και άψογες επιδόσεις. Σε sites με κριτικές όπως το Tripadvisor και το Yelp, οι τουρίστες παραπονιούνται για όλες τις πλευρές της εμπειρίας μιας επίσκεψης σε μουσείο, από τις «χαοτικές διαδικασίες για την έκδοση εισιτηρίων και τις ουρές» στο Λούβρο, μέχρι «τον καφέ που δεν πίνεται και τα τσιπς με ντιπ που δεν τρώγονται» στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης.

Τα υπερβολικά μεγάλα πλήθη είναι ένα από τα συχνότερα παράπονα. Πρόκειται για ένα από τα μειονεκτήματα της «επαναφοράς» στην επισκεψιμότητα των μουσείων μετά την πανδημία. Σύμφωνα με μια έρευνα της Ένωσης Αμερικανικών Μουσείων (2024), περίπου τα μισά από όσα συμμετείχαν στην έρευνα έχουν ανακτήσει πλήρως ή έχουν ξεπεράσει τα επίπεδα επισκεψιμότητας που είχαν πριν από την πανδημία. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Ένωση Κορυφαίων Αξιοθέατων κατέταξε το Βρετανικό Μουσείο ως τον πιο επισκέψιμο χώρο πέρυσι, με σχεδόν 6,5 εκατομμύρια επισκέπτες, μια αύξηση περίπου 240.000 επισκεπτών από το 2019. Περίπου 9 εκατομμύρια άνθρωποι περνούν ετησίως τις πόρτες του Λούβρου (εξαιρουμένου του 2020).

Η δημοτικότητα δεν σημαίνει πάντα και άψογες επιδόσεις. Σε sites με κριτικές όπως το Tripadvisor και το Yelp, οι τουρίστες παραπονιούνται για όλες τις πλευρές της εμπειρίας μιας επίσκεψης σε μουσείο, από τις «χαοτικές διαδικασίες για την έκδοση εισιτηρίων και τις ουρές» μέχρι «τον καφέ που δεν πίνεται και τα τσιπς με ντιπ που δεν τρώγονται». 

Για να είμαστε δίκαιοι, η πλειοψηφία όσων αφήνουν κριτικές έχουν να πουν πολύ καλά λόγια. Όμως δεν μπορείς να τους κερδίσεις όλους. Ψάξαμε στο Tripadvisor και στο Yelp για μερικές από τις καλύτερες κριτικές με ένα αστεράκι και σας παραθέτουμε μερικά αποσπάσματα:

Λούβρο, Παρίσι

Ένα αστεράκι: Κακές κριτικές για διάσημα μουσεία Facebook Twitter
Έμοιαζε πιο πολύ με αεροδρόμιο παρά με ένα μέρος για να απολαύσεις την τέχνη.

Δεν βλέπεις τίποτα. Παλεύεις να πάρεις ανάσα και να βγεις έξω.
432dijanam, Απρίλιος 2025

Έμοιαζε πιο πολύ με αεροδρόμιο παρά με ένα μέρος για να απολαύσεις την τέχνη.
Gizzardsface, Φεβρουάριος 2025

Κακή οργάνωση, 1 τουαλέτα για 3,000 επισκέπτες. Βρόμικο, χωρίς οδηγίες. Επιφανειακοί έλεγχοι ασφαλείας. Ανύπαρκτο WiFi και υπάλληλοι που δεν μιλούσαν αγγλικά. Κακό μουσείο!
Daniela Di Salvo Pavone, Ιταλία, Φεβρουάριος 2025

Η γυάλινη πυραμίδα είναι απαίσια και δεν ταιριάζει με την αρχιτεκτονική. Ντροπή τους. Οι τουαλέτες είναι βρόμικες. Το σάντουιτς στο καφέ ήταν πολύ καλό. Ποτέ ξανά. Γίνεσαι έξαλλος που με τα εκατομμύρια που βγάζουν δεν μπορούν να κάνουν τις ουρές να κινηθούν πιο γρήγορα, όπως στην Ντίσνεϊλαντ.
Div L., Καλιφόρνια, Μάρτιος 2024

Η καλύτερη συμβουλή που έχω να δώσω για αυτό το μέρος είναι να ψάξετε τους αεραγωγούς στο πάτωμα. Είναι χάλκινοι. Βρείτε τους και σταθείτε από πάνω τους. Απολαύστε το.
Nathan K., Σικάγο, Αύγουστος 2023

Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη 

Ένα αστεράκι: Κακές κριτικές για διάσημα μουσεία Facebook Twitter
Φωτ.: Metropolitan Museum of Art

Δεν υπάρχει πουθενά μέρος να καθίσεις. Στην γκαρνταρόμπα έχουν υφάκι.
AntiRagby582, Λονδίνο, Οκτώβριος 2024

Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Νέα Υόρκη

Ειλικρινά, η τέχνη που εκτίθεται είναι τόσο αβανγκάρντ που δεν είναι τέχνη, είναι χάρτινες σακούλες και στρατηγικά τοποθετημένες καρέκλες, κάτι φτυάρια και μια ρόδα ποδηλάτου. Ειλικρινά, θα πλήρωνα για 100 μουσεία στην Ευρώπη πριν ξαναέρθω σ’ αυτό.
Lucia V., Ισπανία, Ιανουάριος 2025

Αν θέλετε να κλείσετε τη μέρα σας με ένα κενό στο στομάχι σε μέγεθος μαύρης τρύπας και απόλυτο μίσος για την ανθρωπότητα, σας συνιστώ μια επίσκεψη στο ΜοΜΑ.
Natalie V., Ιούλιος 2023

Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο

Δεν έχω ιδέα πώς είναι το μουσείο καθώς είμαι ακόμα στην ουρά, παρόλο που είχα βγάλει εισιτήριο με συγκεκριμένη ώρα εισόδου.
Amy, Ηνωμένο Βασίλειο, Μάιος 2025

Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο, Κάιρο

Ένα αστεράκι: Κακές κριτικές για διάσημα μουσεία Facebook Twitter
Φωτ.: Grand Egyptian Museum (GEM)

Η μεγαλύτερη απάτη όλων των εποχών, €34 για να δεις μια σκάλα με 15 αγάλματα (ναι, τα μέτρησα) και τρεις ασήμαντες σαρκοφάγους από ελάσσονες βασιλιάδες και βασίλισσες.
Riccardo Sabbadini, Ρώμη, Μάιος 2024

Μαυσωλείο Qinshihuang, Κίνα

Δεν έχει τίποτα άλλο να δεις εκτός από ανθρωπάκια από πηλό…. Δεν το συστήνω.
puneetmehra, Μάιος 2019

Μουσείο Isabella Stewart Gardner, Βοστώνη

Μια ανόητη σύνθεση από χρυσάνθεμα σαν αυτές στα μεγάλα σουπερμάρκετ σε έναν βυθισμένο κήπο… Ένα θλιβερό συνονθύλευμα αντικειμένων που ψώνισε μια βαριεστημένη αριστοκράτισσα με τα λεφτά του μπαμπά. Προσπεράστε το.
Henny855, Μασαχουσέτη, Δεκέμβριος 2023

Μουσείο Field, Σικάγο

Ένα αστεράκι: Κακές κριτικές για διάσημα μουσεία Facebook Twitter
Σαν να είσαι στο ΙΚΕΑ αλλα με πολύυυυυ χαμηλότερο φωτισμό…

Αν σας αρέσουν η εξέλιξη, οι σκελετοί δεινοσαύρων, τα ταριχευμένα ζώα, τα απολιθώματα και οι αρχαίες αιγυπτιακές μούμιες, θα σας αρέσει αυτό το μέρος. Εμάς όχι.
Allyson H., Ιντιάνα, Ιούνιος 2024

Τα εκθέματα είναι σαν σκοτεινός λαβύρινθος. Σαν να είσαι στο ΙΚΕΑ αλλα με πολύυυυυ χαμηλότερο φωτισμό… Δεν συστήνω αυτό το μουσείο αν αγαπάτε τα ζώα και αν έχετε άσθμα ή κλειστοφοβία.
Allison P., Ιντιανάπολις, Απρίλιος 2024

Μουσείο Τέχνης της Κομητείας του Λος Άντζελες

Χάσιμο χρόνου να έρθεις από την κομητεία Όραντζ για να δεις αυτές τις αηδίες. Το μόνο πράγμα που είχε κάποιο ενδιαφέρον ήταν τα εξώφυλλα δίσκων μουσικής που έχω στο σπίτι μου.
ccbillsfan, Μάιος 2021

Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο 

Οι μισοί πίνακες δείχνουν ορνιθοσκαλίσματα χωρίς νόημα.
GoPlaces51355181444, Ιούνιος 2024

Ένιωσα σαν να μου σέρβιραν φαγητό φυλακής. Δεν έχω δει ποτέ κανέναν οργανισμό που σέβεται τον εαυτό του να πουλάει τόσο απαίσια πράγματα. Το μουσείο δεν πουλάει πια γεύματα, τώρα πουλάνε ακριβή σκυλοτροφή.
Ron L., Ιούλιος 2021

Galleria dell’Accademia, Φλωρεντία

Ένα αστεράκι: Κακές κριτικές για διάσημα μουσεία Facebook Twitter
Το άγαλμα του Δαβίδ στη Galleria dell’Accademia

Δείτε το αντίγραφο του Δαβίδ που εκτίθεται σε ανοιχτό χώρο μπροστά στο δημαρχείο. Έχει το ίδιο μέγεθος με το πρωτότυπο και πάνω απ’ όλα είναι δωρεάν.
Pascal B., Οκτώβριος 2023

Μουσείο Παλατιού, Πεκίνο

Αναμφίβολα το χειρότερο τουριστικό αξιοθέατο που έχω επισκεφθεί. Μοιάζει περισσότερο σαν να είσαι σε ιμάντα μεταφοράς σε εμποροπανήγυρη, χωρίς να υπάρχει τίποτα άλλο να δεις εκτός από ένα μάτσο ετοιμόρροπα ξύλινα κτίρια. Σίγουρα μια αρπαχτή από όλες τις απόψεις.
Nomad Traveller, Αυστραλία, Αύγουστος 2019

Η είσοδος, απ’ ό,τι φαίνεται, απαγορεύεται.
Ellipse, Johannesburg, Απρίλιος 2024

Μουσείο Prado, Μαδρίτη

Πρέπει να περιμένεις 30 λεπτά στην ουρά για ένα μπουκάλι νερό, 45 λεπτά για τις τουαλέτες. Απλά φρικτό, πώς τολμάτε να το αποκαλείτε αυτό μουσείο!
Flo, Ισπανία, Ιανουάριος 2025

Δεν θα ξαναερχόμουν ποτέ εδώ. Δεν σε αφήνουν να βγάλεις φωτογραφίες τίποτα μέσα στο μουσείο, ούτε καν τις πινακίδες με τις πληροφορίες δίπλα στα αντικείμενα ή τους πίνακες ζωγραφικής.
Rebecca-Bonnici, Μάλτα, Νοέμβριος 2024

Δεν είδαμε τα πάντα, καθώς τελικά βαρεθήκαμε και αποφασίσαμε να σηκωθούμε να φύγουμε. Αυτό που αξίζει τον κόπο είναι το κοντινό πάρκο.
Kyle F., Ντάλας, Αύγουστος 2024

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ