ΗΦρίντα Κάλo «έρχεται» για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, μέσω της έκθεσης «Frida Kahlo - Her photos» που θα διαρκέσει από τις 3 Οκτωβρίου 2025 έως τις 4 Ιανουαρίου 2026. Αυτός είναι ο επόμενος προορισμός στη λίστα με τις είκοσι και πλέον πόλεις στις οποίες έχει παρουσιαστεί σε όλο τον κόσμο.
Μέσα από 241 αδημοσίευτες φωτογραφίες που αντιπροσωπεύουν διαφορετικές περιόδους και πρόσωπα στη ζωή της Φρίντα Κάλο αποκαλύπτονται πτυχές του προσωπικού κόσμου της διεθνώς αναγνωρισμένης καλλιτέχνιδας από το Μεξικό και γίνεται γνωστή μια νέα προοπτική της ταραχώδους ζωής μίας από τις πιο μυστηριώδεις και εμβληματικές μορφές της λατινοαμερικανικής τέχνης.
Ένα αρχείο – Μια κρυμμένη συλλογή
Παρά τη σημασία που είχε η φωτογραφία για τη Φρίντα Κάλο, ένα μεγάλο μέρος της συλλογής της με φωτογραφίες παρέμενε κρυμμένο για αρκετές δεκαετίες. Όταν πέθανε, το 1954, ο σύζυγός της Ντιέγκο Ριβέρα δώρισε το σπίτι τους –γνωστό ως Casa Azul (Μπλε Σπίτι)– στην Πόλη του Μεξικού στον μεξικανικό λαό, ώστε να το μετατρέψουν σε μουσείο με θέμα τη ζωή και το έργο της. Έτσι έγινε η αρχή αυτού που σήμερα είναι το Μουσείο Frida Kahlo, ένα από τα πιο δημοφιλή μουσεία στον κόσμο.
Μια συγκινητική ματιά στην προσωπική ζωή της Φρίντα Κάλο, στην καταγωγή και στις ρίζες της, στις φιλίες και στις ρομαντικές της σχέσεις, στην εύθραυστη υγεία της, στις πολιτικές της τάσεις αλλά και στον ισχυρό ρόλο που έπαιξε η φωτογραφία στoν βίο και το έργο της.
Παρόλο που ο Ριβέρα έδωσε τα έργα τέχνης και τα αντικείμενα της Φρίντα Κάλο στο μουσείο, ζήτησε ένα μέρος τους να μείνει μακριά από τα περίεργα βλέμματα των επισκεπτών. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που το συγκεκριμένο προσωπικό αρχείο, το οποίο περιλάμβανε περισσότερες από έξι χιλιάδες φωτογραφίες, μερικά σχέδια, γράμματα, φάρμακα και ρούχα, παρέμενε κλειστό για πέντε ολόκληρες δεκαετίες, κλειδωμένο σε ένα μπάνιο στην Casa Azul, αποκτώντας έτσι μια σχεδόν μυθική διάσταση.

Αυτό το αρχείο, λοιπόν, αποκαλύφθηκε μόλις το 2003. Έκτοτε, και έως το 2009, ο φωτογράφος και ιστορικός τέχνης Pablo Ortiz Monasterio ασχολήθηκε με αυτό, επιλέγοντας φωτογραφίες και επιμελούμενος το υλικό που τελικά συγκρότησε την έκθεση «Frida Kahlo - Her photos». Πρόκειται για μια συγκινητική ματιά στην προσωπική ζωή της Κάλο, στην καταγωγή και στις ρίζες της, στις φιλίες και στις ρομαντικές της σχέσεις, στην εύθραυστη υγεία της και στα προβλήματα που της προκαλούσε διαρκώς, στις πολιτικές της τάσεις αλλά και στον ισχυρό ρόλο που έπαιξε η φωτογραφία στον βίο και το έργο της.
Η Φρίντα Κάλο μπορεί να ήταν γνωστή ως το αγαπημένο μοντέλο παγκοσμίου φήμης φωτογράφων, αλλά μέχρι πρόσφατα λίγα γνωρίζαμε για το προσωπικό της ενδιαφέρον για τη φωτογραφία. Μέσα από τα ευρήματα του αρχείου αποκαλύπτεται ως μια ένθερμη συλλέκτρια, η οποία αντάλλασσε, αποθήκευε και χαρακτήριζε προσωπικά οτιδήποτε, από οικογενειακά πορτρέτα και στιγμιότυπα φίλων μέχρι εικόνες κορυφαίων προσωπικοτήτων της εποχής της. Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η αποκάλυψη, χάρη σε μια χούφτα εικόνων που της αποδίδονται, ότι ήταν και η ίδια φωτογράφος.
Μια προσωπικότητα-μαγνήτης
Το όνομα της Φρίντα Κάλο είναι μαγνήτης για τους φιλότεχνους, τις φεμινίστριες, τους λάτρεις της μόδας. Κάθε έκθεση με φωτογραφίες της προκαλεί μια νέα συζήτηση γύρω από το πρόσωπο, τον χαρακτήρα και τις σχέσεις της. Η ίδια ήρθε σε επαφή με τη φωτογραφία από πολύ μικρό παιδί, μέσα από τον φακό του πατέρα της.

Ο Γκιγιέρμο Κάλο ήταν Γερμανός μετανάστης που εγκαταστάθηκε στο Μεξικό στα τέλη του 19ου αιώνα και ίδρυσε το δικό του φωτογραφικό στούντιο στην Πόλη του Μεξικού το 1901, ειδικευόμενος σε «κτίρια, εσωτερικούς χώρους δωματίων, εργοστάσια, μηχανήματα». Μετά από κάποια εμπορική επιτυχία, υπό το καθεστώς του Πορφίριο Ντίαζ, Προέδρου του Μεξικού στις αρχές του 1900, του ανατέθηκε να καταγράψει την αποικιακή αρχιτεκτονική της χώρας, κυβερνητικά κτίρια, υποδομές και εκκλησίες. Πολλές από αυτές τις εικόνες δημοσιεύθηκαν σε τόμους μεγάλου μεγέθους που τιμούσαν την αρχιτεκτονική κληρονομιά και την τάση του Μεξικού για νεωτερικότητα.
Η Φρίντα είχε δουλέψει όταν ήταν πολύ μικρή για τον πατέρα της, μάλιστα εκείνος της έμαθε να ποζάρει στον φωτογραφικό φακό. Πρέπει να γνώριζε τις πολυάριθμες αυτοπροσωπογραφίες που τράβηξε ο πατέρας της και ίσως η γοητεία που της ασκούσε η αυτοπροσωπογραφία είναι δική του επιρροή. Καθώς μεγάλωνε, πειραματιζόταν με την εικόνα του εαυτού της, υιοθετώντας διαφορετικές μεταμφιέσεις μπροστά στην κάμερα. Η φωτογραφία, όχι η ζωγραφική, ήταν το πρώτο μέσο αυτοέκφρασής της: η ενδυμασία και η αναπαράστασή της μέσω της φωτογραφίας έγινε ζωτικής σημασίας για την κατασκευή της ταυτότητάς της και την επιβεβαίωση της διαφορετικότητάς της. Μάλιστα επηρέασε την πρακτική της στη ζωγραφική, καθώς πολλές από τις φωτογραφίες σχετίζονται με τους πίνακές της. Μέσω αυτών καταγράφεται τόσο η ωρίμανση της καλλιτέχνιδας κατά τη διάρκεια των δεκαετιών όσο και η φινέτσα και η επιδεξιότητά της στην ενασχόληση με το μέσο, με πορτρέτα που καταγράφουν το γεμάτο ένταση βλέμμα της.
Στη σύντομη, αλλά εκθαμβωτική ζωή της φωτογραφήθηκε από μερικά από τα μεγαλύτερα ταλέντα της γενιάς της. Οι φωτογραφίες αυτές έχουν δύναμη που έγκειται στις στενές σχέσεις της με τους ίδιους τους φωτογράφους, ενώ υπογραμμίζουν τη μελετημένη και παθιασμένη ενασχόληση της Κάλο με τη μόδα και τους τρόπους με τους οποίους το ντύσιμο και τα κοσμήματά της θα γίνονταν ένας τρόπος ανάδειξης της ιθαγενούς κουλτούρας και της κληρονομιάς των Αζτέκων. Πόζαρε με λουλούδια στα μαλλιά, ζωηρόχρωμες πασμίνες και κοσμήματα στο στυλ των Αζτέκων, δημιουργώντας έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο παρουσίασης του εαυτού της και έναν αξεπέραστο τύπο που ενέπνευσε και συνεχίζει να εμπνέει τον κόσμο της μόδας μέχρι σήμερα.

Τις δεκαετίες που ακολούθησαν τον θάνατό της το 1954, σε ηλικία 47 ετών, η εικόνα της έγινε προέκταση της ζωγραφικής της πρακτικής έτσι όπως δεν συνέβη με κανέναν άλλο καλλιτέχνη. Τα εμβληματικά σμιχτά φρύδια και οι μαύρες κοτσίδες της έχουν πάρει θέση στη λαϊκή συνείδηση, όπως και τα βαριά κοσμήματα και τα στολισμένα μεξικάνικα φορέματά της, αποδεικνύοντας ότι τα φωτογραφικά πορτρέτα της είναι, στην πραγματικότητα, μια μοναδική έκφραση της δημιουργικής περσόνας του Μεξικανής ζωγράφου.
Η Φρίντα Κάλο έπαιξε με τα όρια του δημόσιου και του ιδιωτικού εαυτού: πολλά από τα έργα της εκθέτουν σκόπιμα την εξοικείωση με την εμπειρία του πόνου από τον οποίο υπέφερε σε όλη της τη ζωή, ενώ τα φωτογραφικά της πορτρέτα φαίνεται να κατασκευάζουν εναλλακτικούς «εαυτούς», άλλοτε στωικούς και πένθιμους, άλλοτε χαρούμενους και προκλητικούς, συχνά ανατρεπτικούς. Παρακάμπτοντας τους κοινωνικούς κανόνες και δίνοντας έκφραση στη ρευστή και διφορούμενη αίσθηση του εαυτού της, η φωτογραφία, όπως και η ζωγραφική, της επέτρεψαν να δημιουργήσει μια πολλαπλή εικόνα που πολλές φορές παραμένει ασαφής όσο και συναρπαστική.