Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Η Φρίντα Κάλο φωτογραφημένη από τον Γκιγιέρμο Κάλο, 1932. Diego Rivera & Frida Kahlo Archives. Bank of Mexico, Fiduciary in the Diego Rivera and Frida Kahlo Museum Trust
0

ΗΦρίντα Κάλo «έρχεται» για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, μέσω της έκθεσης «Frida Kahlo - Her photos» που θα διαρκέσει από τις 3 Οκτωβρίου 2025 έως τις 4 Ιανουαρίου 2026. Αυτός είναι ο επόμενος προορισμός στη λίστα με τις είκοσι και πλέον πόλεις στις οποίες έχει παρουσιαστεί σε όλο τον κόσμο.

Μέσα από 241 αδημοσίευτες φωτογραφίες που αντιπροσωπεύουν διαφορετικές περιόδους και πρόσωπα στη ζωή της Φρίντα Κάλο αποκαλύπτονται πτυχές του προσωπικού κόσμου της διεθνώς αναγνωρισμένης καλλιτέχνιδας από το Μεξικό και γίνεται γνωστή μια νέα προοπτική της ταραχώδους ζωής μίας από τις πιο μυστηριώδεις και εμβληματικές μορφές της λατινοαμερικανικής τέχνης.

Ένα αρχείο – Μια κρυμμένη συλλογή

Παρά τη σημασία που είχε η φωτογραφία για τη Φρίντα Κάλο, ένα μεγάλο μέρος της συλλογής της με φωτογραφίες παρέμενε κρυμμένο για αρκετές δεκαετίες. Όταν πέθανε, το 1954, ο σύζυγός της Ντιέγκο Ριβέρα δώρισε το σπίτι τους –γνωστό ως Casa Azul (Μπλε Σπίτι)– στην Πόλη του Μεξικού στον μεξικανικό λαό, ώστε να το μετατρέψουν σε μουσείο με θέμα τη ζωή και το έργο της. Έτσι έγινε η αρχή αυτού που σήμερα είναι το Μουσείο Frida Kahlo, ένα από τα πιο δημοφιλή μουσεία στον κόσμο.

Μια συγκινητική ματιά στην προσωπική ζωή της Φρίντα Κάλο, στην καταγωγή και στις ρίζες της, στις φιλίες και στις ρομαντικές της σχέσεις, στην εύθραυστη υγεία της, στις πολιτικές της τάσεις αλλά και στον ισχυρό ρόλο που έπαιξε η φωτογραφία στoν βίο και το έργο της.

Παρόλο που ο Ριβέρα έδωσε τα έργα τέχνης και τα αντικείμενα της Φρίντα Κάλο στο μουσείο, ζήτησε ένα μέρος τους να μείνει μακριά από τα περίεργα βλέμματα των επισκεπτών. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που το συγκεκριμένο προσωπικό αρχείο, το οποίο περιλάμβανε περισσότερες από έξι χιλιάδες φωτογραφίες, μερικά σχέδια, γράμματα, φάρμακα και ρούχα, παρέμενε κλειστό για πέντε ολόκληρες δεκαετίες, κλειδωμένο σε ένα μπάνιο στην Casa Azul, αποκτώντας έτσι μια σχεδόν μυθική διάσταση.

Στη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά οι φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο Facebook Twitter
H Φρίντα Κάλο στην Casa Azul (Μπλε Σπίτι) μαζί με τον σκύλο της Mr. Xolotl, 1944. Φωτ.: Lola Alvarez Bravo/ Diego Rivera and Frida Kahlo Museum Trust

Αυτό το αρχείο, λοιπόν, αποκαλύφθηκε μόλις το 2003. Έκτοτε, και έως το 2009, ο φωτογράφος και ιστορικός τέχνης Pablo Ortiz Monasterio ασχολήθηκε με αυτό, επιλέγοντας φωτογραφίες και επιμελούμενος το υλικό που τελικά συγκρότησε την έκθεση «Frida Kahlo - Her photos». Πρόκειται για μια συγκινητική ματιά στην προσωπική ζωή της Κάλο, στην καταγωγή και στις ρίζες της, στις φιλίες και στις ρομαντικές της σχέσεις, στην εύθραυστη υγεία της και στα προβλήματα που της προκαλούσε διαρκώς, στις πολιτικές της τάσεις αλλά και στον ισχυρό ρόλο που έπαιξε η φωτογραφία στον βίο και το έργο της.

Η Φρίντα Κάλο μπορεί να ήταν γνωστή ως το αγαπημένο μοντέλο παγκοσμίου φήμης φωτογράφων, αλλά μέχρι πρόσφατα λίγα γνωρίζαμε για το προσωπικό της ενδιαφέρον για τη φωτογραφία. Μέσα από τα ευρήματα του αρχείου αποκαλύπτεται ως μια ένθερμη συλλέκτρια, η οποία αντάλλασσε, αποθήκευε και χαρακτήριζε προσωπικά οτιδήποτε, από οικογενειακά πορτρέτα και στιγμιότυπα φίλων μέχρι εικόνες κορυφαίων προσωπικοτήτων της εποχής της. Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η αποκάλυψη, χάρη σε μια χούφτα εικόνων που της αποδίδονται, ότι ήταν και η ίδια φωτογράφος.

Μια προσωπικότητα-μαγνήτης

Το όνομα της Φρίντα Κάλο είναι μαγνήτης για τους φιλότεχνους, τις φεμινίστριες, τους λάτρεις της μόδας. Κάθε έκθεση με φωτογραφίες της προκαλεί μια νέα συζήτηση γύρω από το πρόσωπο, τον χαρακτήρα και τις σχέσεις της. Η ίδια ήρθε σε επαφή με τη φωτογραφία από πολύ μικρό παιδί, μέσα από τον φακό του πατέρα της.

Στη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά οι φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο Facebook Twitter
Ζωγραφίζοντας το πορτρέτο του πατέρα της, Γκιγιέρμο Κάλο, 1951. Φωτ.: Gisèle Freund/ Diego Rivera & Frida Kahlo Archives

Ο Γκιγιέρμο Κάλο ήταν Γερμανός μετανάστης που εγκαταστάθηκε στο Μεξικό στα τέλη του 19ου αιώνα και ίδρυσε το δικό του φωτογραφικό στούντιο στην Πόλη του Μεξικού το 1901, ειδικευόμενος σε «κτίρια, εσωτερικούς χώρους δωματίων, εργοστάσια, μηχανήματα». Μετά από κάποια εμπορική επιτυχία, υπό το καθεστώς του Πορφίριο Ντίαζ, Προέδρου του Μεξικού στις αρχές του 1900, του ανατέθηκε να καταγράψει την αποικιακή αρχιτεκτονική της χώρας, κυβερνητικά κτίρια, υποδομές και εκκλησίες. Πολλές από αυτές τις εικόνες δημοσιεύθηκαν σε τόμους μεγάλου μεγέθους που τιμούσαν την αρχιτεκτονική κληρονομιά και την τάση του Μεξικού για νεωτερικότητα.

Η Φρίντα είχε δουλέψει όταν ήταν πολύ μικρή για τον πατέρα της, μάλιστα εκείνος της έμαθε να ποζάρει στον φωτογραφικό φακό. Πρέπει να γνώριζε τις πολυάριθμες αυτοπροσωπογραφίες που τράβηξε ο πατέρας της και ίσως η γοητεία που της ασκούσε η αυτοπροσωπογραφία είναι δική του επιρροή. Καθώς μεγάλωνε, πειραματιζόταν με την εικόνα του εαυτού της, υιοθετώντας διαφορετικές μεταμφιέσεις μπροστά στην κάμερα. Η φωτογραφία, όχι η ζωγραφική, ήταν το πρώτο μέσο αυτοέκφρασής της: η ενδυμασία και η αναπαράστασή της μέσω της φωτογραφίας έγινε ζωτικής σημασίας για την κατασκευή της ταυτότητάς της και την επιβεβαίωση της διαφορετικότητάς της. Μάλιστα επηρέασε την πρακτική της στη ζωγραφική, καθώς πολλές από τις φωτογραφίες σχετίζονται με τους πίνακές της. Μέσω αυτών καταγράφεται τόσο η ωρίμανση της καλλιτέχνιδας κατά τη διάρκεια των δεκαετιών όσο και η φινέτσα και η επιδεξιότητά της στην ενασχόληση με το μέσο, με πορτρέτα που καταγράφουν το γεμάτο ένταση βλέμμα της.

Στη σύντομη, αλλά εκθαμβωτική ζωή της φωτογραφήθηκε από μερικά από τα μεγαλύτερα ταλέντα της γενιάς της. Οι φωτογραφίες αυτές έχουν δύναμη που έγκειται στις στενές σχέσεις της με τους ίδιους τους φωτογράφους, ενώ υπογραμμίζουν τη μελετημένη και παθιασμένη ενασχόληση της Κάλο με τη μόδα και τους τρόπους με τους οποίους το ντύσιμο και τα κοσμήματά της θα γίνονταν ένας τρόπος ανάδειξης της ιθαγενούς κουλτούρας και της κληρονομιάς των Αζτέκων. Πόζαρε με λουλούδια στα μαλλιά, ζωηρόχρωμες πασμίνες και κοσμήματα στο στυλ των Αζτέκων, δημιουργώντας έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο παρουσίασης του εαυτού της και έναν αξεπέραστο τύπο που ενέπνευσε και συνεχίζει να εμπνέει τον κόσμο της μόδας μέχρι σήμερα.

Στη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά οι φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο Facebook Twitter
Στη Νέα Υόρκη, 1946. Φωτ.: Nicholas Murray/ Diego Rivera & Frida Kahlo Archives

Τις δεκαετίες που ακολούθησαν τον θάνατό της το 1954, σε ηλικία 47 ετών, η εικόνα της έγινε προέκταση της ζωγραφικής της πρακτικής έτσι όπως δεν συνέβη με κανέναν άλλο καλλιτέχνη. Τα εμβληματικά σμιχτά φρύδια και οι μαύρες κοτσίδες της έχουν πάρει θέση στη λαϊκή συνείδηση, όπως και τα βαριά κοσμήματα και τα στολισμένα μεξικάνικα φορέματά της, αποδεικνύοντας ότι τα φωτογραφικά πορτρέτα της είναι, στην πραγματικότητα, μια μοναδική έκφραση της δημιουργικής περσόνας του Μεξικανής ζωγράφου.

Η Φρίντα Κάλο έπαιξε με τα όρια του δημόσιου και του ιδιωτικού εαυτού: πολλά από τα έργα της εκθέτουν σκόπιμα την εξοικείωση με την εμπειρία του πόνου από τον οποίο υπέφερε σε όλη της τη ζωή, ενώ τα φωτογραφικά της πορτρέτα φαίνεται να κατασκευάζουν εναλλακτικούς «εαυτούς», άλλοτε στωικούς και πένθιμους, άλλοτε χαρούμενους και προκλητικούς, συχνά ανατρεπτικούς. Παρακάμπτοντας τους κοινωνικούς κανόνες και δίνοντας έκφραση στη ρευστή και διφορούμενη αίσθηση του εαυτού της, η φωτογραφία, όπως και η ζωγραφική, της επέτρεψαν να δημιουργήσει μια πολλαπλή εικόνα που πολλές φορές παραμένει ασαφής όσο και συναρπαστική. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ