Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

0


O ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΑΚΚΑΣ είναι από τους πιο γνωστούς και πιο δυναμικούς εικαστικούς και video artists του ελληνικού θεάτρου. Μετά από δεκαπέντε χρόνια συμμετοχής σε μερικές από τις πιο δημοφιλείς παραστάσεις των σημαντικότερων σκηνοθετών και σκηνοθετριών μας, αποφάσισε να δημιουργήσει μια βιντεοεγκατάσταση με τη μορφή ρετροσπεκτίβας. Από τις 5 έως τις 26 Ιουλίου, οι επισκέπτες της Πειραιώς 260 θα έχουν την ευκαιρία να γίνουν κοινωνοί αυτού του θεαματικού και ενδιαφέροντος πρότζεκτ με τον τίτλο «Ένοικος» στο φουαγέ του χώρου Ε.

Το ενδιαφέρον είναι ότι πράγματι αφορά το θεατρόφιλο κοινό της Αθήνας, καθώς αποτελεί ουσιαστικά μια ανασκόπηση της ενασχόλησης του γνωστού καλλιτέχνη με το θέατρο και συνίσταται από εικόνες είκοσι αξιομνημόνευτων παραστάσεων, στις οποίες κυριαρχούν οι ερμηνείες εξαιρετικών και αγαπημένων σε όλους ηθοποιών. Το πρότζεκτ παρουσιάζεται σε ένα ημιδιαφανές σπιτάκι που θυμίζει θερμοκήπιο φτιαγμένο από οθόνες στις οποίες θα προβάλλονται άπειρα βίντεο, κυρίως από live κάμερες που κατέγραψαν ηθοποιούς κατά τη διάρκεια της δράσης, τα οποία προβάλλονταν ως μέρος της σκηνοθεσίας.

Σύνολο είκοσι ελληνικές και διεθνείς παραστάσεις από τις οποίες μόλις οι επτά έχουν παρουσιαστεί στο φεστιβάλ, σε μια λούπα 40 λεπτών, κατά τη διάρκεια της οποίας θα παρεμβάλλονται και τρεις εμβόλιμες και αναπάντεχες βιντεοπροβολές των επισκεπτών με live μοντάζ.

Αποσπάσματα από παραστάσεις κλασικών και σύγχρονων έργων, από Ευριπίδη, Μολιέρο και Σαίξπηρ μέχρι Πίντερ και Ντάριο Φο, όπως ο πρόσφατος «Ιππόλυτος» σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου αλλά και τα «Μισάνθρωπος» και «Ζορμπάς» (σκ. Γιάννης Κακλέας), «Η γυναίκα της Ζάκυθος» (σκ. Άντζελα Μπρούσκου), «Παλιοί Καιροί», «Η άλλη πλευρά της καταιγίδας», «Μαχαγκόνι», «Βασιλιάς Λιρ», «Δον Κάρλος» (σκ. Γιάννης Χουβαρδάς), «Αιολική γη» (σκ. Τάκης Τζαμαργιάς), «Winterreise» (σκ. Θέμελης Γλυνάτσης), «Re-volt Athens», «Kazin Barokk», «The cave», «Άλκηστις» (σκ. Έλλη Παπακωνσταντίνου), σε κάποιες από τις οποίες βρισκόταν και ο ίδιος live επί σκηνής, ακόμα και από την παράσταση «Getaway» με μουσική Κλάους Νόμι που προετοιμάστηκε αλλά δεν παρουσιάστηκε ποτέ. Σύνολο είκοσι ελληνικές και διεθνείς παραστάσεις από τις οποίες μόλις οι επτά έχουν παρουσιαστεί στο φεστιβάλ, σε μια λούπα 40 λεπτών, κατά τη διάρκεια της οποίας θα παρεμβάλλονται και τρεις εμβόλιμες και αναπάντεχες βιντεοπροβολές των επισκεπτών με live μοντάζ.

Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση Facebook Twitter
«Έθεσα στον εαυτό μου το ερώτημα κατά πόσο όλες οι δουλειές που έχω κάνει στο θέατρο μπορούν να ανεξαρτητοποιηθούν, δηλαδή κατά πόσο μπορεί το βίντεο να αποδεσμευτεί από τη θεατρική πράξη και όλο αυτό το υλικό να συμπλεύσει και να συνδιαλλαγεί».

Ο Παντελής Μάκκας εξηγεί: «Πρόκειται πράγματι για μια ρετροσπεκτίβα. Έθεσα στον εαυτό μου το ερώτημα κατά πόσο όλες οι δουλειές που έχω κάνει στο θέατρο μπορούν να ανεξαρτητοποιηθούν, δηλαδή κατά πόσο μπορεί το βίντεο να αποδεσμευτεί από τη θεατρική πράξη και όλο αυτό το υλικό να συμπλεύσει και να συνδιαλλαγεί. Είναι υλικό από δουλειές κλασικού και σύγχρονου θεάτρου από το οποίο δημιούργησα ένα καινούργιο μοντάζ με όλους τους ηθοποιούς που συμμετείχαν και που καταλήγει σε κάτι γιορταστικό. Ο ήχος θα ακούγεται μόνο στο εσωτερικό του σπιτιού, ενώ ό,τι θα εμφανίζεται εξωτερικά θα μπορεί κανείς να το δει και μέσα, σε μια even προβολή από προτζέκτορες.

Επεξεργαζόμουν την ιδέα αρκετά χρόνια. Συζητώντας με διάφορους συντελεστές, κατάλαβα ότι, καθώς σκηνικά και κοστούμια καταστρέφονται, η μοναδική που αφήνει αποτύπωμα στις παραστάσεις μετά την ολοκλήρωσή τους είναι η δική μου δουλειά. Το βίντεο είναι το μοναδικό που δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για καμία άλλη παραγωγή, ειδικά όταν έχεις live κάμερα. Σκεφτόμουν κατά πόσο αυτό το αποτύπωμα μπορώ να το δω και να το συγκρίνω κι εκεί κατάλαβα ότι έχω μια κοινή γλώσσα, είτε κάνω Ευριπίδη και Μολιέρο, είτε Σαίξπηρ και Ντάριο Φο. Υπάρχει πάντα για εμένα μία οπτική οδός. Προσπάθησα να εξετάσω, λόγου χάρη, γιατί και σε ποια σημεία κάνω close up. Όλα αυτά άρχισαν να μπαίνουν το ένα δίπλα στο άλλο και άρχισα να καταλαβαίνω πράγματα τα οποία δεν ήξερα και τα οποία χρησιμοποιώ ως εργαλεία».  

Απομονώθηκε για τρεις μήνες και έγινε αυστηρός curator του εαυτού του, καθώς ο στόχος ήταν το συνολικό αποτέλεσμα να έχει εικαστική και όχι θεατρική ματιά. Λέει: «Η εικόνα ήταν που με έβαλε στη δραματουργία, δηλαδή τι να κρατήσω από την Αφροδίτη, τι να πάρω από τον “Βασιλιά Λιρ”, από τον “Δον Κάρλος” και ούτω καθεξής. Το κείμενο ήρθε μέσα από την εικόνα, αν δεν υπήρχε κείμενο η εικόνα έβαινε εκτός, γιατί το κείμενο δεν είναι voice over, υπάρχει ο θεατρικός λόγος και έχω κρατήσει και τρία τραγούδια. Τα περισσότερα έργα μιλάνε για την εξουσία, τη θυσία, την αυτοθυσία, πρόκειται για μια ανοιχτή δραματουργία όπου γεφυρώνω όλες αυτές τις καταστάσεις. Από τη Σελιμέν του “Μισάνθρωπου” στην Αφροδίτη του “Ιππόλυτου” και στην κόρη του βασιλιά Λιρ,  δημιουργείται μια σειρά από περίεργες και ανοιχτές συνδέσεις, πάντα εικαστικά, και όχι δραματουργικά και θεατρικά».

Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση Facebook Twitter
«Τα περισσότερα έργα μιλάνε για την εξουσία, τη θυσία, την αυτοθυσία, πρόκειται για μια ανοιχτή δραματουργία όπου γεφυρώνω όλες αυτές τις καταστάσεις».

Αλλά ποιος είναι ο «Ένοικος»; Ο Π. Μάκκας απαντάει: «Στην αρχή νόμιζα ότι ήμουν εγώ επειδή, καθώς προέρχομαι από τον εικαστικό χώρο, θεωρώ ότι είμαι δανεικός στον χώρο του θεάτρου. Μετά κατάλαβα ότι στο θέατρο όλοι είμαστε ένοικοι ή νοικιάζουμε μιάμιση ώρα από αυτό που γίνεται, το ζούμε, γίνεται δικό μας και όταν τελειώνει δεν μας ανήκει τίποτα. Και οι ηθοποιοί είναι ένοικοι, το θέατρο έχει την ιδέα του ενοίκου».  

Η δουλειά του στις περισσότερες μεγάλες παραγωγές είναι με live κάμερα η οποία καταγράφει τα πάντα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο «Ιππόλυτος» όπου η Αφροδίτη, δηλαδή η Έλενα Τοπαλίδου, χειριζόταν την κάμερα και κατέγραφε τα πάντα μέσω recorder, τους θορύβους από την κίνησή της, την ανάσα της. Λέει ο ίδιος: «Ό,τι θα δεις, ο ήχος, ο λόγος, η μουσική, τα πάντα είναι μέσα από την κάμερα, ακόμα και αν είναι ήχος κακός, με τριβές. Χρησιμοποιώ την κάμερα ως καταγραφικό εργαλείο, ο ήχος και η εικόνα έρχονται από εκεί, γι’ αυτό και ο “Ένοικος” είναι σαν να κατοικεί μέσα στην εικόνα πια».

Τα 40 λεπτά του βίντεο αποτελούνται από 40 layers, δηλαδή 40 διαφορετικά γκρουπ εικόνας, ενώ οι εικόνες είναι 400 με 500. Όταν του ζητάω να μου πει ποια είναι η αγαπημένη του παράσταση με κριτήριο το αισθητικό αποτέλεσμα, αναφέρεται σε δύο περιπτώσεις και μου εξηγεί ότι καταρχάς κάθε παράσταση είχε διαφορετική τεχνική. Στον «Ιππόλυτο» για πρώτη φορά εκτέλεσε ένα μονοπλάνο για το οποίο έπρεπε να εκπαιδεύσει ηθοποιό που δεν ήταν επαγγελματίας καμεραμάν, ενώ στον «Βασιλιά Λιρ» η δουλειά που έγινε ήταν κάτι που δεν είχε ξαναγίνει στην Ελλάδα, με 5 live κάμερες επί σκηνής ταυτόχρονα, και με live μοντέρ.

Και καταλήγει: «Ο “Ένοικος” είναι σαν ένας αργαλειός, που δεν έχει να κάνει με το ποια είναι η καλύτερη και ποια η λιγότερο καλή δουλειά από όσες έχω κάνει. Δηλαδή, μπορεί να έχω αγαπήσει έναν ηθοποιό που του έμαθα να χειρίζεται μια κάμερα και να έχω δει εικόνες που με έχουν πάει και εμένα σε άλλο επίπεδο, οπότε δεν είναι ότι επέλεξα τις καλύτερές μου εικόνες, γιατί πολύ απλά δεν μπορούσαν να συνομιλήσουν με τις υπόλοιπες. Ωστόσο, για μένα είναι ένα πολύ γιορταστικό πρότζεκτ».  

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM