«Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe Facebook Twitter
Ένας διάλογος με το ασπρόμαυρο σχέδιο-βράχο της Ύδρας του Περικλή Βυζάντιου αποδεικνύεται εξαιρετικά επίκαιρος, καθότι ο καλλιτέχνης ήδη από τη δεκαετία του 1960 προείδε, έθιξε και πάλεψε για την αποτροπή της αλλοίωσης του ελληνικού πολιτιστικού τοπίου.
0

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών που θα διαρκέσει έως τις 27 Σεπτεμβρίου παρουσιάζει Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών γενεών και αναφορών που συναντώνται μέσα από έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και φωτογραφίας στον ιστορικό χώρο της γκαλερί.

Ο τίτλος, «Νήματα επιλογής», προέκυψε μέσα από τις αισθητικές επιλογές και προσωπικές αναζητήσεις της Ελίζας Γρηγοράκη που επιμελείται την έκθεση, με κάθε έργο να αφηγείται μια ιστορία που την άγγιξε. Όλα μαζί, ωστόσο, συνυπάρχουν σε έναν κοινό τόπο και σε ένα πεδίο αισθητικής αρμονίας, όπου διαφορετικές φωνές δένουν μεταξύ τους σιωπηλά και καλούν τον θεατή να ανακαλύψει τα δικά του «νήματα επιλογής».

Ξετυλίγοντας το νήμα της ιστορίας της γκαλερί από το 1963, κάποιοι από τους καλλιτέχνες που παρουσιάζονται σηματοδοτούν την αισθητική, τις επιλογές και τις συνεργασίες της ιδρύτριάς της, Μαριλένας Λιακοπούλου, όπως ο Γιάννης Μπουτέας, του οποίου η πρώτη ατομική έκθεση πραγματοποιήθηκε το 1972, ο Harold Stevenson, αγαπημένος καλλιτέχνης του Αλέξανδρου Ιόλα, του οποίου το έργο «Ηνίοχος» μας φέρνει στον νου τη γόνιμη συνεργασία της ιδρύτριας της γκαλερί με τον Ιόλα. Το έργο του καλλιτέχνη της διασποράς Δημήτρη Περδικίδη σηματοδοτεί την πρωτοβουλία της ιδρύτριας να τον συστήσει στο αθηναϊκό κοινό με την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών-Χίλτον το 1963.

Ξετυλίγοντας το νήμα της ιστορίας της γκαλερί από το 1963, κάποιοι από τους καλλιτέχνες που παρουσιάζονται σηματοδοτούν την αισθητική, τις επιλογές και τις συνεργασίες της ιδρύτριάς της, Μαριλένας Λιακοπούλου.

Το οπτικοκινητικό έργο του Victor Vasarely που παρουσιάζεται μάς υπενθυμίζει μια άλλη σημαντική πτυχή της ιστορίας της γκαλερί, καθότι η Μαριλένα Λιακοπούλου σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο έφερε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών-Χίλτον, την οπτικοκινητική τέχνη, σε μια έκθεση με τίτλο «Vasarely, ses maitres, ses amis». Το έργο του Jean Tinguely με τίτλο «Meta-Meta, Roto-Zaza» από την έκθεση «Πενήντα διεθνείς καλλιτέχνες εμπνέονται από τον ολυμπισμό», που παρουσιάστηκε το 2003, έρχεται ως φόρος τιμής για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του καλλιτέχνη. Μέσα από το παιχνιδιάρικο και γεμάτο χιούμορ ύφος του αποτελεί ένα σχόλιο για τη σύγχρονη κοινωνία και τεχνολογία ενώ ταυτόχρονα έρχεται να απαλύνει τα γεμάτα υπαρξιακές αγωνίες έργα του Δημήτρη Περδικίδη και του Ηλία Καρρά. 

Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe Facebook Twitter
Harrold Stevenson, Miracle at Delphi.

Ανάμεσα στα έργα της νεότερης γενιάς θα δούμε έργα καλλιτεχνών όπως ο Ηλίας Καρράς, η Αγγελική Ξυνού, ο Παναγιώτης Πασάντας, ο Γιώργος Ταξίδης, η Μαριάννα Τρώντσιου αλλά και ο Darryl Keith Babatunde Smith, που η πρώτη τους ατομική έκθεση πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών.

Τα έργα της Αγγελικής Ξυνού πάλλονται από την αγάπη της για τη λογοτεχνία και το θέατρο. Κάθε ένα μπορεί να ιδωθεί σαν ένα μονόπρακτο που αφηγείται μια μυστήρια ιστορία και προκαλεί τον θεατή να ανακαλύψει τα νήματα που συνδέουν αυτά τα πρόσωπα και τις ιστορίες. Η διάσημη αναφορά του Σαίξπηρ «Όλος ο κόσμος είναι μια σκηνή, και όλοι οι άνδρες και οι γυναίκες απλώς ηθοποιοί» δεν θα μπορούσε να ταιριάζει καλύτερα. Τα έργα αυτά συνδιαλέγονται με το αφαιρετικό έργο του Ντίκου Βυζάντιου, για το οποίο έγραψε ο Ευγένιος Ιονέσκο δύο αισθητικά δοκίμια.

Ο ηδυπαθής «Ηνίοχος» του Αμερικανού Harold Stevenson δημιουργεί έναν απρόσμενο διάλογο με τα έργα του Αφροαμερικανού καλλιτέχνη Darryl Keith Babatunde Smith, τα οποία διαπνέονται από την αμέριστη αγάπη του και τον θαυμασμό του για την αρχαιοελληνική τέχνη και φιλοσοφία. Ανάμεσά τους το εκτυφλωτικό κιτρινόμαυρο έργο του Victor Vasarely έρχεται να φωτίσει ακόμη περισσότερο τον διάλογο αυτόν αλλά και την ιστορία της Αίθουσας Τέχνης Αθηνών.

Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe Facebook Twitter
Γιάννης Μπουτέας
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe Facebook Twitter
Victor Vasarely
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe Facebook Twitter
Δημήτρης Περδικίδης

Οι ασπρόμαυρες ακουαρέλες του Ηλία Καρρά συνομιλούν γόνιμα με το έργο του Δημήτρη Περδικίδη (1975) που είναι μια διαχρονική κραυγή αγωνίας για τα δεινά του κόσμου αλλά και ένα δυνατό κάλεσμα για κοινωνική αφύπνιση. Τα μαυρόασπρα έργα του Γιώργου Ταξίδη, του οποίου το έργο θίγει θέματα ταυτότητας, μνήμης, αφηγήσεων και ξεριζωμού, εντείνονται από το εντυπωσιακό κίτρινο φως του έργου του Γιάννη Μπουτέα, σαν να συνεργούν και τα δύο προκειμένου να τονίσουν τη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι. Αλλά μήπως και την προσπάθεια του ανθρώπου να βγει από το σκοτάδι;

Μια σειρά από δυστοπικά ψυχικά τοπία, βράχια και θάλασσες της Μαριάννας Τρώντσιου αντανακλούν θέματα επαναπροσδιορισμού της σχέσης μας με τη φύση και το τοπίο. Ένας διάλογος με το ασπρόμαυρο σχέδιο-βράχο της Ύδρας του Περικλή Βυζάντιου αποδεικνύεται εξαιρετικά επίκαιρος, καθότι ο καλλιτέχνης ήδη από τη δεκαετία του 1960 προείδε, έθιξε και πάλεψε για την αποτροπή της αλλοίωσης του ελληνικού πολιτιστικού τοπίου.

Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe Facebook Twitter
Αγγελική Ξυνού, Invisible one for the other
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe Facebook Twitter
Η έκθεση φαίνεται πως μας κλείνει το μάτι μέσα από μια φωτογραφία του Robert McCabe που δείχνει μια άλλη Ελλάδα.
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe Facebook Twitter
Ηλίας Καρράς

Τα δύο γλυπτά που παρουσιάζονται στην έκθεση λειτουργούν συμπληρωματικά. Το «Επώασις» του Παναγιώτη Πασάντα, ως σύμβολο προσμονής και υπόσχεσης, μάς οδηγεί απαλά στο γλυπτό αθώο παιδικό κεφαλάκι του Ηλία Καρρά, σύμβολο για τα αθώα παιδιά του κόσμου, θύματα του παραλόγου.

«Η έκθεση φαίνεται πως μας κλείνει το μάτι μέσα από μια φωτογραφία του Robert McCabe που δείχνει μια άλλη Ελλάδα. Την Ελλάδα που είδαμε και στο σχέδιο του Περικλή Βυζάντιου. Σε ένα καφενείο κάποιοι άνθρωποι, πίνοντας με αξιοπρέπεια τον καφέ τους, παρακολουθούν το “νήμα επιλογής” της έκθεσης που ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια τους. Βλέπουν, αφουγκράζονται, στοχάζονται. Είναι οι άνθρωποι των οποίων τα πρόσωπα χαρακτηρίζονται από αξιοπρέπεια και καλλιέργεια ψυχής. Στην ερώτηση του Albert Camus, παρμένη από τον “Μύθο του Σίσυφου”, “να αυτοκτονήσω ή να φτιάξω έναν καφέ”, επιλέγουν τον καφέ!», λέει η Ελίζα Γρηγοράκη. 

Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe Facebook Twitter
Μαριάννας Τρώντσιου, Velvet words.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ