Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Gudrun, 1987 (λεπτομέρεια). Fondation Louis Vuitton, Paris © Gerhard Richter 2025

Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

0

Από τις 17 Οκτωβρίου 2025 έως τις 2 Μαρτίου 2026, το Fondation Louis Vuitton θα παρουσιάσει μια σημαντική αναδρομική έκθεση έργων του Gerhard Richter, ενός από τους πιο επιδραστικούς σύγχρονους καλλιτέχνες, ο οποίος γεννήθηκε στη Δρέσδη το 1932. Το 1961 εγκατέλειψε την Ανατολική Γερμανία για το Ντίσελντορφ και αργότερα εγκαταστάθηκε στην Κολωνία, όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα.

Με επιμελητές τους Dieter Schwarz και Nicholas Serota, συνεχίζοντας την παράδοση σημαντικών μονογραφικών εκθέσεων αφιερωμένων σε κορυφαίες προσωπικότητες της τέχνης του 20ού και του 21ου αιώνα −όπως ο Jean-Michel Basquiat, η Joan Mitchell, ο Mark Rothko και ο David Hockney−, το ίδρυμα θα αφιερώσει όλους τους εκθεσιακούς του χώρους στον Gerhard Richter, έναν καλλιτέχνη που θεωρείται διεθνώς ως ένας από τους σπουδαιότερους της γενιάς του.

Ο Richter συμμετείχε στην εναρκτήρια έκθεση του Fondation Louis Vuitton το 2014, με έργα από τη συλλογή του ιδρύματος που τον τιμά τώρα με μια εξαιρετική αναδρομική έκθεση −πρωτοφανή σε κλίμακα και χρονικό εύρος−, η οποία περιλαμβάνει 270 έργα που δημιουργήθηκαν από το 1962 έως το 2024. Πρόκειται για ελαιογραφίες, γλυπτά από γυαλί και χάλυβα, σχέδια με μολύβι και μελάνι, υδατογραφίες και φωτογραφίες. Για πρώτη φορά, μια έκθεση προσφέρει μια ολιστική εικόνα της εξηκονταετούς δημιουργίας του 93χρονου σήμερα Richter, ενός καλλιτέχνη που εξακολουθεί να θεωρεί ότι η μεγαλύτερη χαρά είναι να δουλεύει στο στούντιό του.

Ο Richter γοητευόταν πάντα τόσο από τη θεματολογία όσο και από τη «γλώσσα» της ζωγραφικής, την οποία θεωρεί ένα είδος πειραματισμού και της οποίας τα όρια διευρύνει διαρκώς, αποφεύγοντας την εύκολη κατηγοριοποίηση.

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Ο Richter γοητευόταν πάντα τόσο από τη θεματολογία όσο και από τη «γλώσσα» της ζωγραφικής.

Ο Richter γοητευόταν πάντα τόσο από τη θεματολογία όσο και από τη «γλώσσα» της ζωγραφικής, την οποία θεωρεί ένα είδος πειραματισμού και της οποίας τα όρια διευρύνει διαρκώς, αποφεύγοντας την εύκολη κατηγοριοποίηση. Οι σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Δρέσδης τον έφεραν σε επαφή με παραδοσιακά είδη ζωγραφικής, όπως η νεκρή φύση, η προσωπογραφία, τα τοπία και η ιστορική ζωγραφική. Η επιθυμία του να επανερμηνεύσει αυτά τα είδη μέσα από σύγχρονη ματιά βρίσκεται στο επίκεντρο της έκθεσης. Ανεξαρτήτως θέματος, ποτέ δεν ζωγραφίζει απευθείας από τη φύση ή το αντικείμενο: κάθε εικόνα περνάει μέσα από κάποιο ενδιάμεσο μέσο −φωτογραφία ή σχέδιο− για να καταλήξει σε ένα νέο, αυτόνομο έργο. Στην πορεία του, έχει εξερευνήσει ένα εντυπωσιακό φάσμα τεχνικών και ειδών, εφαρμόζοντας το χρώμα με πινέλο, σπάτουλα ή σφουγγαράκι.

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Ema (Akt auf einer Treppe) [Ema (Naked in a staircase)] 1966 (CR 134). Museum Ludwig, Cologne / Donation Ludwig Collection 1976
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Onkel Rudi [Uncle Rudi], 1965 (CR 85). Collection Lidice Memorial, République Tchèque © Gerhard Richter 2025

Η έκθεση παρουσιάζει πολλά από τα σημαντικότερα έργα του Richter έως το 2017, όταν αποφάσισε να σταματήσει να ζωγραφίζει, συνεχίζοντας ωστόσο να σχεδιάζει. Η παρουσίαση οργανώνεται χρονολογικά ανά δεκαετία, σκιαγραφώντας την εξέλιξη ενός μοναδικού εικαστικού οράματος. Η έκθεση ξεκινά με ζωγραφική από φωτογραφίες. Από το 1962 έως το 1970 τα θέματά του είναι σύνθετα: από τη μία, φαινομενικά ασήμαντες εικόνες από εφημερίδες· από την άλλη, οικογενειακές φωτογραφίες που παραπέμπουν στο παρελθόν του, όπως «Ο θείος Ρούντι», «Η θεία Μαριάννα», καθώς και σκοτεινές αναφορές στη γερμανική ιστορία. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’60, αμφισβητεί τις ψευδαισθητικές συμβάσεις της ζωγραφικής με έργα όπως τα «Four Panes of Glass» και τα πρώτα «Χρωματικά Διαγράμματα». Μέσα από τις «Αστικές Τοπιογραφίες» δοκιμάζει μια ψευδο-εξπρεσιονιστική υφή, ενώ στα «Τοπία» και τα «Θαλασσινά Τοπία», επανεξετάζει κλασικά είδη μέσω της φωτογραφίας. Στην έκθεση ακολουθεί η παρουσίαση 48 πορτρέτων που έκανε για την Μπιενάλε της Βενετίας του 1972, ένα σώμα εργασίας που σηματοδοτεί μια νέα φάση στη ζωγραφική του, καθώς πειραματίζεται με το χαρακτηριστικό «θόλωμα» (Vermalung) και την απόρριψη της αναπαράστασης, στα «Γκρίζα Έργα». Για μια δεκαετία, από το 1976, εξερευνά την αφαίρεση και θεμελιώνει τη μοναδική του προσέγγιση στην αφηρημένη ζωγραφική, μεγεθύνοντας υδατογραφίες, εξετάζοντας την επιφάνεια του πίνακα και κάνοντας το ίδιο το πινέλο αντικείμενο του έργου. Παράλληλα, δημιουργεί πορτρέτα της κόρης του, Betty, και συνεχίζει να εξερευνά παραδοσιακά θέματα όπως το τοπίο και η νεκρή φύση. Το 1987 ζωγραφίζει τη σειρά «18 Οκτωβρίου 1977» − μοναδικό έργο του που αναφέρεται ρητά στη σύγχρονη γερμανική ιστορία, παράλληλα με αφηρημένα έργα, ενώ επανέρχεται στο θέμα της οικογένειας με τη σειρά «Sabine mit Kind».

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Betty, 1977 (CR 425-4. Museum Ludwig, Cologne / Donation Ludwig Collection 2007 © Gerhard Richter 2025

Στα τέλη της δεκαετίας του ’90, ο Richter μπαίνει σε εξαιρετικά παραγωγική περίοδο: μικρά έργα, η μινιμαλιστική σειρά «Silikat», πειράματα με το τυχαίο που κορυφώνονται στο «4.900 χρώματα», καθώς και οι στοχαστικοί πίνακες «Cage», αφιερωμένοι στον συνθέτη John Cage. Το 2009 εγκαταλείπει προσωρινά τη ζωγραφική για να πειραματιστεί με γυάλινες κατασκευές και ψηφιακά έργα, όπως τα «Strip Paintings». Επιστρέφει με τη σειρά «Birkenau», εμπνευσμένη από τέσσερις φωτογραφίες από στρατόπεδο εξόντωσης. Η έκθεση καταλήγει στα τελευταία του αριστουργηματικά αφηρημένα έργα.

Το 2017 ο Gerhard Richter αποφασίζει να σταματήσει τη ζωγραφική. Θεωρείται ομόφωνα ως ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες, ενώ τα έργα του βρίσκονται σε μεγάλες συλλογές και εκθέσεις σε όλο τον κόσμο.

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Lesende [Γυναίκα που διαβάζει], 1994. Συλλογή SFMOMA Δωρεά των Mimi και Peter Haas και των Helen και Charles Schwab. © Gerhard Richter 2025
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Wald [Δάσος], 1990. Fondation Louis Vuitton, Paris © Gerhard Richter 2025
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Carotte [Möhre], 1984 (CR 558-2). Fondation Louis Vuitton, Paris © Gerhard Richter 2025
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Venedig (Treppe) [Venezia (stairs)], 1985 (CR 586-3). The Art Institute of Chicago. Gift of Edlis Neeson Collection © Gerhard Richter 2025
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
Gerhard Richter, Selbstportrait [Αυτοπορτρέτο], 1996 (CR 836-1). The Museum of Modern Art, New York. Δωρεά των Jo Carole και Ronald S. Lauder, 1996. © Gerhard Richter 2025
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση Facebook Twitter
STRIP (921-2), 2011. © Gerhard Richter 2025
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Καμιά φορά μιλάω για τα έργα μου και ακούγεται σαν να μιλάω για προζύμι ή κεφίρ»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ