LIVE!

Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Maria Vozali, Im not proud. Συντονισμός: Γιώργος Διβάρης
0

Η μεγάλη ετήσια γιορτή επιστρέφει στο εμβληματικό Μεγάρο Ησαΐα, το οποίο έχει γίνει σταθερή στέγη της τα τελευταία χρόνια, δίνοντας ραντεβού μεταξύ 25 και 29 Ιουνίου. Το  Back to Athens 2025, με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής / The Division of Life – a review» παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Έργα, καλλιτέχνες και ιδέες που ξεχώρισαν τη σεζόν 2024-2025 αφήνοντας τη δική τους σφραγίδα δίνουν το «παρών» σε μία ακόμα συνάντηση παρουσίασης, αλληλεπίδρασης και εκκίνησης απόψεων και ιδεών, συμβάλλοντας καταλυτικά τόσο στην ελληνική όσο και στη διεθνή σύγχρονη τέχνη.

Όπως εξηγεί το επιμελητικό κείμενο των Γιώργου Γεωργακόπουλου, Φωτεινής Καπίρη και Christian Rupp, η φετινή διοργάνωση «διερευνά την ιδιαίτερη συγκυρία που βιώνουμε, όπου η ζωή διαιρείται ακούσια ανάμεσα στο πραγματικό, το εφικτό και το φαντασιακό ή επιθυμητό. Στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών ένα μεγάλο μέρος της διαδικασίας παραγωγής της τέχνης έχει κατακερματιστεί τόσο που χάνεται η γενική εικόνα. Η απώλεια της μεγάλης εικόνας και η ασαφής κατανόηση του πραγματικού σκοπού της καλλιτεχνικής δημιουργίας οδηγούν, αφενός, σε επιφανειακές ή περιστασιακές εκτιμήσεις και, αφετέρου, σε μια συνεχώς διευρυνόμενη απόσταση από το ίδιο το έργο. Η ρουτίνα και η αβεβαιότητα της επιτυχίας μετατρέπουν την καλλιτεχνική διαδικασία του έργου σε “δουλειά”, της οποίας ο κύριος στόχος είναι να κερδίσει όσο το δυνατόν περισσότερα με τη λιγότερη προσπάθεια, θυσιάζοντας πολλές φορές την ίδια την έμπνευση.

Το Back to Athens, που έχει σταθερή παρουσία στο αθηναϊκό πολιτιστικό γίγνεσθαι της σύγχρονης τέχνης από το 2012, αποτελεί έναν θεσμό που αποπειράται να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των καλλιτεχνών, του έργου τους και του κοινού.

Ο κόσμος της τέχνης είναι ένας σημαντικός οικονομικός παράγοντας, ωστόσο ο αυτοσχεδιασμός και η χωρίς πλάνο προσέγγιση προβολής και προώθησης της τέχνης εμποδίζει την ανάπτυξη της και την ισομερή κατανομή των θετικών στοιχείων της στο κοινωνικό σύνολο». 

Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Olga Mitseli. Επιμέλεια: Γιάννης Μήτρου

Το Back to Athens, που έχει σταθερή παρουσία στο αθηναϊκό πολιτιστικό γίγνεσθαι της σύγχρονης τέχνης από το 2012, αποτελεί έναν θεσμό που αποπειράται να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των καλλιτεχνών, του έργου τους και του κοινού. Ως ετήσια επιθεώρηση εικαστικών τάσεων, καταγράφει και προβάλλει, χωρίς να σχολιάζει, τάσεις, ιδέες, έργα και πρόσωπα. Παράλληλα, λειτουργεί ως κομβικό σημείο συνάντησης καλλιτεχνών τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό, ενδυναμώνοντας τις μεταξύ τους σχέσεις. Ωστόσο δεν περιορίζεται σε μια απλή παρουσίαση έργων, αντιθέτως τονίζει πολύ περισσότερο τη διάδραση και την αλληλεπίδραση έργων, καλλιτεχνών και επιμελητών, οδηγώντας τους στη δημιουργία καινούργιων ιδεών. 

Το Back to Athens έχει αποδείξει ότι ανοίγοντας ιστορικά και εμβληματικά κτίρια και χώρους με πολλαπλά διαπολιτισμικά και πολυπολιτισμικά στοιχεία αποκαλύπτει τη δική τους ιδιαίτερη αθηναϊκή ιστορία, διαμορφώνοντας και συμβάλλοντας στον πολιτιστικό χάρτη της Αθήνας. Πρόκειται για ένα σημαντικό και μαζικό καλλιτεχνικό γεγονός το οποίο,  συγκεντρώνοντας κοινά διαφορετικών ηλικιών και ταυτοτήτων, φαίνεται περίτρανος αποχαιρετισμός της χειμερινής σεζόν και πανηγυρικό καλωσόρισμα του καλοκαιριού. 

Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Myrto Apostolidis, notitel. Curated by: Johanna Tatzgern
Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Μυρτώ Σακκά, The self tunnel. Συντονισμός: Αλέξανδρος Στάνας
Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Mantalina Psoma, The dilemma 2022. Επιμέλεια: Στέλλα Χριστοφή

Εκθέσεις 

«Δε με χωράει ο τόπος…»
Επιμέλεια: Τάκης Καλδής

«natura feminea, γυναικεία φύση»
Επιμέλεια: Γιώργος Καρτάλος

«Reflective Trace»
Curated by: Julia Harrauer

«MITHRA INVICTUS»
Επιμέλεια: Αντιγόνη Καψάλη

«life : 0 imagined value : 0»
Curated by: Lola Pfeifer (Supported by Kunstraum_flat1)

«Theater of Temporal Contradiction»
Μαριλένα Κρανιώτη, Έκτορας Θεουλάκης

«Είναι όλα υπέροχα;»
Επιμέλεια: Στέλλα Χριστοφή

Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Yannis Christakos, with the fear of the other.

«Austrologists of Austronomers??»
Curated by: Christian Rupp

«Απόδραση στον κόσμο της ψευδαίσθησης»
Επιμέλεια: Γιώργος Γεωργακόπουλος

«Portals of Consciousness».
Μυρτώ Σακκά. Συντονισμός: Αλέξανδρος Στάνας

«Οικείο/Ανοίκειο»
Συντονισμός: Γιώργος Διβάρης

«Anti/Medea. Phantasmen | Liebe | Täuschungen»
Curated by: Sophia Panteliadou

«Το Illusions of Rebellion: Hallucinations as Political Acts»
Επιμέλεια: Φίλιππος Τσιτσόπουλος

«lalangue»
Επιμέλεια: Γιάννης Μήτρου

Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Max Oswald, placed remains. Curated by: Julia Harrauer

«Something is Building (up)»
Curated by: Johanna Tatzgern, Ursula Bast, Romana Weilguni / Künstlerinnenkollektiv PIKT

«DAS KONZERT»
KUNSTRUKT

«[re]alities»
Curated by: Johannes Rips, presented by Kunst im Keller

«Σκοτεινός Καθρέφτης»
Επιμέλεια: Γιάννης Χρηστάκος, Σάκης Γκουντρουμπής, Τριαντάφυλλος Τρανός

Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
konstantina zombola, Cave II, 2024. Επιμέλεια: Φίλιππος Τσιτσόπουλος
Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Olympia Bouchlariotou, duality and feminity. Επιμέλεια: Γιώργος Καρτάλος

Art Guests, εγκαταστάσεις καλλιτεχνών 

«Catch me»
Werner Widmer 

«Ήταν ο Όθωνας ανίκανος, ή η Αμαλία στείρα;»
Μπάμπης Καραλής

«Μεγάλο ελληνικό τοπίο #2»
Γιώργος Τσεριώνης

«EXT. NOC. – Nocturnal Frames»
Patrick Topitschnig 

«God save the heroes»
Μαρία Βοζαλή. Συντονισμός: Γιώργος Διβάρης

Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Patrick Topitschnig, Marvelous

Performance 

Σάρωμα, Αθανασία Τσοπαναργιά

DAS KONZERT, KUNSTRUKT

Οικείο/ Ανοίκειο, Ινώ Ρήγα, Ναυσικά Ρήγα 

Ο Φίλιππος Τσιτσόπουλος μας «εξηγεί» την έκθεση που επιμελείται. «Το Illusions of Rebellion: Hallucinations as Political Acts» σε μια σύντομη ξενάγηση.

[re]alities, Lars* Kollros

today it suits me, Tina Jeranko

lalangue, Μάρω Θεοδοσίου, Γιάννης Μήτρου

Συζητήσεις 

Στο πλαίσιο της έκθεσης, [re]alities

Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Total Refusal hardly working. Curated by: Johannes Rips
Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Marianna Athanasiou, Escape into the world of illusion. Επιμέλεια: Γιώργος Γεωργακόπουλος
Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Alica Omelianceva, the girl without hands. Curated by: Sophia Panteliadou
Ξεκινάει το Back to Athens 2025 Facebook Twitter
Anestis Vlachos, Robbery in Athens. Επιμέλεια: Τάκης Καλδής

BACK TO ATHENS 12, International Art Meeting 2025
The Division of Life – a review
25-29 Ιουνίου 2025
Μέγαρο Ησαΐα, Πατησίων 65
Εγκαίνια: Τετάρτη, 25 Ιουνίου 2025, 16:00-23:00
Ώρες: Τετ.-Παρ. 16:00-22:00, Σάβ.-Κυριακή 12:00-22:00

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για το BACK TO ATHENS 12, International Art Meeting 2025 εδώ


 

Εικαστικά
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ