«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Alice Austen, "The Darned Club," 1891. Credit: Collection of Historic Richmond Town
0

Μέχρι και σχετικά πρόσφατα, η επικρατούσα ιδέα για την ομοφυλοφιλία ήταν ότι ήταν έμφυτη. Αν ήσουν γκέι, σύμφωνα με το σκεπτικό αυτό, το μόνο που χρειαζόταν ήταν να ανακαλύψεις αυτή τη βαθιά βιολογική αλήθεια για τον εαυτό τους (και να ξεπεράσει με κάποιο τρόπο τις βαθιές κοινωνικές προκαταλήψεις) για να ζήσεις μια αυθεντική ζωή. Όμως, όσο ζωτικής σημασίας και αν αποδείχθηκε στον αγώνα για τα βασικά δικαιώματα, η ιδέα ότι «γεννήθηκες έτσι» [“born this way”], όπως το έθεσε ο ύμνος της Lady Gaga, έπρεπε να εφευρεθεί πριν διαλυθεί τελικά, όπως συμβαίνει τελευταία μεταξύ των νέων ανθρώπων που είναι πρόθυμοι να υιοθετήσουν μια πιο πειραματική και δυναμική προσέγγιση της σεξουαλικής έλξης και της σεξουαλικής αυτοπραγμάτωσης.

Μια νέα μεγάλη έκθεση στο Σικάγο με τίτλο «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι: Η γέννηση μιας νέας ταυτότητας, 1869-1939», παρέχει κρίσιμο ιστορικό πλαίσιο στις αλλαγές αυτές, εξετάζοντας την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από τον φακό της τέχνης και των εικαστικών καλλιτεχνών. Η έκθεση παρουσιάζει περίπου 300 έργα από 125 καλλιτέχνες. Μια μεγάλη ενότητα είναι αφιερωμένη σε πορτρέτα επιφανών queer προσωπικοτήτων όπως η Γερτρούδη Στάιν, ο Όσκαρ Ουάιλντ, ο Αρθούρος Ρεμπώ, ο Γουόλτ Γουίτμαν, ο Ζαν Κοκτώ και ο Τζέιμς Μπόλντουιν.

Ο υπαινιγμός της έκθεσης είναι σαφής: Σε έναν κόσμο που ορίζεται από πολιτικές ταυτότητας, η κατάκτηση δικαιωμάτων μπορεί εύκολα να ανατραπεί και να γίνει έναυσμα για καταστολή.

Ο όρος «ομοφυλόφιλος» επινοήθηκε από τον Ουγγρο-Γερμανό δημοσιογράφο Καρλ Μαρία Κερτμπένι σε μια επιστολή του 1868 και σε ένα φυλλάδιο την επόμενη χρονιά. Ο Κερτμπένι πίστευε ότι «ομοφυλόφιλος» δεν ήταν κάτι που ήσουν – ήταν μια πράξη, ένα γούστο, μια κλίση και, ως εκ τούτου, έρχονταν σε αντίθεση με την ιδέα της παγιωμένης ταυτότητας. Η επιστολή του Κερτμπένι απευθυνόταν στον Καρλ Χάινριχ Ούλρικς, δικηγόρο και πρώιμο υποστηρικτή των δικαιωμάτων των ανθρώπων που αποκαλούσε “urnings” (άνδρες που έλκονται σεξουαλικά από άλλους άνδρες) και “urinden” (γυναίκες που έλκονται από άλλες γυναίκες). Αυτές τις θεωρούσε παγιωμένες ταυτότητες, που προέκυπταν όταν το σώμα του ενός φύλου περιείχε, από τη γέννησή του, την ψυχή του αντίθετου φύλου. Η ορολογία του Ούλρικς άλλαξε, καθώς οι Γερμανοί ψυχίατροι υιοθέτησαν αργότερα τον όρο «ομοφυλόφιλος», αλλά, κατά ειρωνικό τρόπο, ήταν το όραμά του για μια έμφυτη σεξουαλική ταυτότητα αυτό που επικράτησε.

«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Andreas Andersen, “Interior With Hendrik Andersen and John Briggs Potter in Florence,” 1894. National Museums Directorate of the City of Rome / Hendrik Christian Andersen Museum

Η έκθεση θέτει ως στόχο να διερευνήσει τις προεκτάσεις αυτής της ιστορικής καμπής, η οποία σηματοδότησε «την αυγή», όπως γράφουν οι επιμελητές, «της σύγχρονης, δυαδικής αντίληψής μας για τη σεξουαλικότητα με τους όρους ακριβώς που ο εισηγητής της [Κερτμπένι] απεχθανόταν».

Η έκθεση περιλαμβάνει ένα προοίμιο αρχαίας, νεοκλασικής και μη ευρωπαϊκής τέχνης, αλλά επικεντρώνεται στην περίοδο μεταξύ του 1869 -όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος»- και του 1939. Εκείνη η χρονιά σηματοδότησε το ξέσπασμα ενός πολέμου που έφερνε τον φασισμό αντιμέτωπο με την ελευθερία, και ήρθε έξι χρόνια μετά την εκστρατεία των Ναζί να διαπομπεύσουν, να απαγορεύσουν, να εξαναγκάσουν σε εξορία και να δολοφονήσουν καλλιτέχνες που θεωρούσαν «εκφυλισμένους»,  συμπεριλαμβανομένων των Εβραίων και των ομοφυλόφιλων. Ο υπαινιγμός της έκθεσης είναι σαφής: Σε έναν κόσμο που ορίζεται από πολιτικές ταυτότητας, η κατάκτηση δικαιωμάτων μπορεί εύκολα να ανατραπεί και να γίνει έναυσμα για καταστολή.

«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Saturnino Herrán, “Nuestros Dioses Antiguos,” 1916, oil on canvas. Credit: Colección Andrés Blaisten, México
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Osmar Schindler, “Muskelspiel" "Muscle Play", 1907. Elke Estel/Hans-Peter Klut/Bpk Bildagentur/Art Resource/Staatliche Kunstsammlungen
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Ο κύκλος του Eakins, Thomas Eakins and students, swimming nude, περ. 1883. Courtesy of the Pennsylvania Academy of the Fine Arts, Philadelphia Charles Bregler’s Thomas Eakins Collection, purchased with the partial support of the Pew Memorial Trust
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Romaine Brooks, “Self Portrait,” 1923, oil on canvas. Credit: Smithsonian American Art Museum
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Van Leo, “Self Portrait,” 1942, gelatin silver print. Credit: Van Leo Photograph Collection, Rare Books and Special Collections Library, The American University in Cairo
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Louise Abbéma, Sarah Bernhardt et Louise Abbéma sur un lac, 1883. Collections Comédie-Française
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Saya Chone, “Royal Family,” late 19th century, gouache on cloth. Credit: Collection of Fukuoka Asian Art Museum
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Félix Vallotton, “Gertrude Stein,” 1907. Credit: The Baltimore Museum of Art: The Cone Collection
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Tomioka Eisen, kuchi-e (frontispiece) with artist’s seal Shisen, c. 1906. (Tirey-van Lohuizen Collection)

Με στοιχεία από The Washington Post

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Photography - A Queer History

Φωτογραφία / Η queer πλευρά της φωτογραφίας σε μια μνημειακή φωτογραφική έκδοση

Δύο Βρετανοί ιστορικοί τέχνης επιμελήθηκαν το «Photography – A Queer History», μια πολυεπίπεδη συλλογή αφιερωμένη στη φωτογραφία που προκαλεί τις κατεστημένες αντιλήψεις για τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ