Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ Facebook Twitter
Η Μέριλ Στριπ ήταν το τιμώμενο πρόσωπο της βραδιάς. Φωτ.: Gerald Matzka/picture alliance via Getty Images/Ideal Images
0

Δεν υπάρχει μέσον στη Γαλλία αλλά και σε όλον τον κόσμο που να μην αναφέρει πόσο επεισοδιακό προβλέπεται, και ήδη είναι σε μια πρώτη φάση, το 77ο Φεστιβάλ Καννών, πριν καν σηκώσει την αυλαία του και υποδεχθεί 35 χιλιάδες καλεσμένους από όλους τους χώρους. Την αρχή έκαναν 200 εργαζόμενοι, υπάλληλοι σε διάφορα φεστιβάλ της χώρας και ελεύθεροι επαγγελματίες, που ετοιμάζουν απεργία με σύνθημα «Κάτω από τις οθόνες, φτώχεια», καταγγέλοντας την αστάθεια που επικρατεί στο εργασιακό και το ασφαλιστικό, διαμαρτυρόμενοι για τις παροχές έντονα και έμπρακτα, αφού είναι η πρώτη φορά που θα συμβεί κάτι τέτοιο από τον Μάη του ‘68, όταν το φεστιβάλ διακόπηκε ολοσχερώς από τις μαζικές κινητοποιήσεις και ουσιαστικά δεν τελέστηκε ποτέ. 

Στη χρονιά των επικείμενων Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι και της σχεδόν στρατιωτικής προθέρμανσης για πρόσθετα μέτρα ασφάλειας, και θέλοντας να κρατήσει ουδέτερη στάση, το φεστιβάλ απαγόρευσε τις διαδηλώσεις κατά τη διάρκεια του δεκαημέρου των εκδηλώσεων, δεν επιτρέπει σε κανέναν να φορά καρφίτσες υπέρ της Παλαιστίνης ή του Ισραήλ (καμία κουβέντα πλην της προφανούς αν και έμμεσης αναφοράς στην κατάπαυση του πυρός στη Γάζα), ακολουθώντας τη νωπή αμηχανία αποσιώπησης της Eurovision − ποιος θα το πίστευε, από ένα άκρως πολιτικοποιημένο φεστιβάλ. Αντίθετα, θα υποδεχθεί με μεγάλη χαρά τη νέα, αναμενόμενη, και γιατί όχι, μεγάλο φαβορί για ένα από τα σημαντικά βραβεία, ταινία του Μοχάμεντ Ρασούλοφ, ο οποίος πρόσφατα δραπέτευσε από το Ιράν, αποφεύγοντας έτσι τις εξαντλητικές ποινές φυλάκισης και μαστιγώματος που εκτίει. Δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη αν ο σκηνοθέτης θα δώσει το «παρών» στις Κάννες.

Η Ζιλιέτ Μπινός, που με σεβασμό και, ως συνήθως, λίγο παραπάνω δάκρυ, της παρέδωσε τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα και εξομολογήθηκε πως οι γυναίκες άρχισαν να βλέπουν διαφορετικά τον εαυτό τους μετά τη Μέριλ, είχε, παρά την υπερβολή της φορτισμένης δήλωσης, απόλυτο δίκιο. 

Το κυριότερο σκάνδαλο που απειλεί να σκάσει σαν βόμβα έρχεται από την ηθοποιό και σκηνοθέτιδα Ζιντίτ Γκοντρές, η οποία έχει αναλάβει σταυροφορικό αγώνα εναντίον του διευθυντή του Γαλλικού Κέντρου Κινηματογράφου, Ντομινίκ Μπουτονά. Εναντίον του εκκρεμεί καταγγελία σεξουαλικής επίθεσης από τον βαφτισιμιό του και πολλοί απορούν πώς παραμένει στη θέση του, παρά το τεκμήριο αθωότητας που επικαλείται αυτός και βέβαια όσοι θεωρούν πως ακόμη δεν συντρέχει λόγος παραγκώνισης ή μη επαρκώς στοιχειοθετημένης, πρόωρης συνταξιοδότησής του. Η Γκοντρές έχει ήδη καταγγείλει πρώην συντρόφους της, τους γνωστότατους Μπενουά Ζακό και Ζακ Ντουαγιόν, πως της είχαν επιτεθεί σεξουαλικά στη δεκαετία του ‘80, όταν ήταν ακόμη ανήλικη, και είναι παραπάνω από «ορατή» στο φετινό φεστιβάλ, αφού η μικρού μήκους της, «Moi Aussi», που μεταφράζεται ακριβώς σε «Me Too», εντάχτηκε στο πρόγραμμα την τελευταία στιγμή και θα παιχτεί στο περιθώριο της έναρξης του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα», καθώς επίσης έστειλε δελτίο Τύπου, κάτι σαν εγχειρίδιο, για ορθή συμπεριφορά κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων για να αποφευχθούν ανεπιθύμητες κινήσεις που ενδέχεται να θίξουν την αξιοπρέπεια των συμμετεχόντων. Ωστόσο το καυτό μυστικό που κρατά στα χέρια της είναι η μακαρθικής συμπαραδήλωσης λίστα με τους 10 της γαλλικής βιομηχανίας, άνδρες και πασίγνωστους, ανάμεσα στους οποίους και ένας βραβευμένος με Όσκαρ, που θα καταγγελθούν αναδρομικά για παρενόχληση ή και βιασμό. Στα ονόματα που έχουν διαρρεύσει βρίσκονται και αυτά του Πιερ Νινέ, του Ζαν Ντιζαρντέν, του Ζιλ Λελούς και του Γκιγιόμ Κανέ. Στον απόηχο μιας ακόμη καταγγελίας εναντίον του Ζεράρ Ντεπαρντιέ, δεν έχει υπάρξει αντίδραση στις ανεπίσημες φήμες και πολλοί περίμεναν πως ίσως στην τελετή έναρξης θα ακούγονταν φωνές ή διαμαρτυρίες. Την προηγουμένη της έναρξης, η Γκοντρές διαδήλωνε στο Παρίσι, ενδεχομένως όμως κάποιο άλλο άτομο να έριχνε τον πρώτο λίθο διαμαρτυρίας. 

Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ Facebook Twitter
Η μικρού μήκους της Ζιντίτ Γκοντρές, «Moi Aussi», που μεταφράζεται σε «Me Too», εντάχτηκε στο πρόγραμμα την τελευταία στιγμή

Η γενική διευθύντρια του φεστιβάλ, Ιρίς Νομπλόκ, και ο εκλέκτορας Τιερί Φρεμό (ο οποίος θυμίζουμε πως πέρυσι απέφυγε να δώσει θέση στις ταινίες του Πολάνσκι και του Γούντι Άλεν «για να μη στρέψει τους προβολείς σε λάθος κατεύθυνση») αντιλήφθηκαν την εύθραυστη ισορροπία, κράτησαν χαμηλούς τόνους, έκαναν έκκληση για ένα φεστιβάλ όπου η πολιτική θα έπαιζε τον ρόλο της αποκλειστικά στην οθόνη, για καλό και για κακό προσέλαβαν μια εταιρεία διαχείρισης κρίσεων, και η τελετή έναρξης τελικά κύλησε «αναίμακτα» και εξόχως εορταστικά.

Στα σκαλιά του Palais de Festival οι δυο οικοδεσπότες υποδέχθηκαν το τιμώμενο πρόσωπο της βραδιάς, την ανυπέρβλητη Μέριλ Στριπ, και το soiree αφιερώθηκε στη μεγάλη καριέρα της και το μοναδικό της ταλέντο να ενώνει και να συγκινεί. Στο πεντάλεπτο μοντάζ από τα επιτεύγματά της, στο οποίο, όπως είπε χαρακτηριστκά, ήταν σαν να βλέπει από το παράθυρο μιας υπερταχείας τα νιάτα της να δίνουν τη θέση τους στη μεσήλικη Μέριλ και από εκεί στο σημείο που βρίσκεται τώρα («Μέριλ, αγάπη μου», την είχε προειδοποιήσει η μητέρα της, «η ζωή τρέχει σαν βολίδα!»), γίναμε ξανά μάρτυρες συναρπαστικών αποσπασμάτων από τις συγκλονιστικές της ερμηνείες και αναρωτηθήκαμε, τουλάχιστον κάποιοι από εμάς, πώς τολμήσαμε να τη βαρεθούμε και να την αμφισβητήσουμε κάποια στιγμή, κακομαθημένοι από την τελειότητά της. Και η ίδια φοβήθηκε σε ένα σταυροδρόμι της φιλμογραφίας της, δυο Όσκαρ και μόλις 10 χρόνια μετά τον «Ελαφοκυνηγό»: όταν ήρθε την πρώτη και τελευταία φορά στις Κάννες, πριν από 35 χρόνια για το «Κραυγή στο σκοτάδι», λίγο πριν κλείσει τα 40 της χρόνια, νόμιζε πως η καριέρα της βρισκόταν στα πρόθυρα του ένδοξου τέλους – «αυτό ήταν το σκεπτικό εκείνα τα χρόνια», τόνισε γλυκόπικρα. Η Ζιλιέτ Μπινός, που με σεβασμό και, ως συνήθως, λίγο παραπάνω δάκρυ, της παρέδωσε τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα και εξομολογήθηκε πως οι γυναίκες άρχισαν να βλέπουν διαφορετικά τον εαυτό τους μετά τη Μέριλ, είχε, παρά την υπερβολή της φορτισμένης δήλωσης, απόλυτο δίκιο. 

Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ Facebook Twitter
Η Ζιλιέτ Μπινός. Φωτ.: Lionel Hahn/Getty Images

Το κοινό δεν έχασε λέξη από το συναίσθημα της Μέριλ και ο μόνος που έδειξαν οι κάμερες να βαριέται ήταν ο Λουί Γκαρέλ, ένας από τους πρωταγωνιστές της ταινίας «Η δεύτερη πράξη», του Κεντέν Ντιπιέ, που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της αμέσως μετά τη γιορτή. Είχε προηγηθεί μια κλασάτη παρουσίαση από την ηθοποιό που γνωρίσαμε από το τηλεοπτικό «Dix pour Cent», Καμίγ Κοτέν, με αναφορά στον παράλληλο, τρελό κόσμο των Καννών αλλά και στους κυρίους που συναντούν επαγγελματικά ηθοποιούς τα βράδια και που φέτος δεν θα δούμε (προφανώς χειροκροτήθηκε), παρουσίαση στα μέλη της κριτικής επιτροπής με ειδικό αφιέρωμα στην πρόεδρο, Γκρέτα Γκέργουιγκ, με αποθεωτικό βίντεο της δουλειάς της, και έμφαση στις τρεις σκηνοθεσίες της που έχουν πλασαριστεί στις δεκάδες της καλύτερης ταινίας στα Όσκαρ. Ως έναν βαθμό, και ειδικά στον τόνο, η ροή θύμιζε χολιγουντιανή τελετή, το ηθικό παρέμεινε υψηλό και οι παριστάμενοι μάλλον ανακουφίστηκαν από την τήρηση του πρωτοκόλλου, ειδικά ο πρωταγωνιστής της «Δεύτερης Πράξης», ο βραβευμένος με Σεζάρ, 33χρονος Ραφαέλ Κενάρ, που βρίσκεται κι αυτός, θεωρητικά, στην εκρηκτική λίστα των 10, και ήταν παρών στην αίθουσα.

Η ίδια η ταινία, που ακόμη δεν έχει διανομή στην Ελλάδα, όπως άλλωστε δεν προβλήθηκε ποτέ στη χώρα μας και η προπέρσινη έναρξη, το «Coupez» του Μισέλ Χαζαναβίσιους, ξεπερνά με σθένος και επιμονή τα όρια του meta και του τοίχου που χωρίζει τη μυθοπλασία από το κοινό της, παρακολουθώντας τον Γκαρέλ, τον Κενάρ, τη Λέα Σεϊντού και τον Βενσάλ Λεντόν στη συνάντησή τους στο εστιατόριο του τίτλου, ενώ συνεχώς διακόπτουν την «ερμηνεία» τους λέγοντας τα δικά τους, από τον φόβο τους μήπως παρεξηγηθούν και ακυρωθούν, μέχρι τον ενθουσιασμό τους για το ότι ο Πολ Τόμας Άντερσον σκέφτεται σοβαρά έναν από αυτούς για τη νέα του ταινία! Άλλο ένα παιχνίδισμα του Γάλλου σουρεαλιστή με αστείες εμπνεύσεις, επίπεδη εκτέλεση και την πρωτοτυπία να ενώσει στους τίλους αρχής τόσο διαφορετικές εταιρείες παραγωγής όπως το Canal Plus, την Arte και το άφαντο εδώ και κάποια χρόνια στο φεστιβάλ Netflix, που απλώς προστέθηκε στην υπερτροφική του φιλμογραφία, σαν ευγενική χειρονομία πριν από το βαρύ πυροβολικό που παίρνει σειρά στις Κάννες, με το «Megalopolis» να κάνει την πρώτη του δημόσια υπόκλιση την Πέμπτη, ελπίζοντας να μη δημιουργηθούν κι άλλα εξωκαλλιτεχνικά παρατράγουδα, καθώς ο Κόπολα κατηγορείται, και αυτός, πως προσπάθησε να φιλήσει γυναίκες-κομπάρσους κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του μεγαλόπνοου project του, κάτι που ο παραγωγός του, Ντάρεν Ντιμίτρε, αρνείται κατηγορηματικά.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ