The Substance: Το body horror με τη Ντέμι Μουρ που δεν αντέχετε να δείτε

The Substance Facebook Twitter
Η Ντέμι Μουρ στον ρόλο της απογοητευμένης Ελίζαμπεθ Σπαρκλ, μιας ηθοποιού που κάποτε κέρδισε Όσκαρ και πλέον διαπρέπει σε ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα aerobics για νοικοκυρές.
0

Ρώτησα τον Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ τη γνώμη του για το body horror ως είδος και την κληρονομιά που αφήνει, και απάντησε πως δεν πιστεύει ούτε στο ένα ούτε στο άλλο, ευχαριστώντας θερμά τη Ζουλιά Ντικουρνό και την Κοραλί Φαρζά για τα τόσο καλά τους λόγια και την έμπνευση που, όπως υποστηρίζουν, έχει δώσει στο στυλ και τη θεματολογία τους.

Με όλον τον σεβασμό στον μετρ, η Ντικουρνό είναι σίγουρα η μόνη από τις δυο Γαλλίδες που έχει ακολουθήσει πιστά τις διδαχές του και τις έχει εξελίξει στις επιταγές 21ου αιώνα, ειδικά στο Titane, μια post punk σπουδή στη βίαιη ψυχολογία της ρευστότητας, γενικώς. Η Φαρζά μόνο περιφερειακά, και αναγκαστικά εφόσον πραγματεύεται την εξωτερική μετάλλαξη που επηρεάζει τη συμπεριφορά, αναφέρεται στο σινεμά του Καναδού δημιουργού, έχοντας στο μυαλό της μια πλειάδα από άλλες ταινίες και σκηνοθέτες να παραθέσει ως παιγνιώδεις και κυριολεκτικούς σταθμούς σύγκρισης.

Και το κάνει αδίστακτα και καθαρά: Το The Substance είναι μια ευθεία σάτιρα, βαριά και σπλατερική μέχρι το κόκκαλο, μια περιπέτεια μεταμόρφωσης που ίσως ο παρόμοιας αισθητικής και ανατρεπτικής θεματολογίας Νίκολας Γουίντινγκ Ρεφν –και κανείς Αμερικανός– δεν θα τολμούσε, ενδεχομένως για να μην τον κατηγορήσουν πως αντιγράφει τους originals. Κι ενώ ο Ταραντίνο ξεσηκώνει οικειοποιούμενος, η Φαρζά αραδιάζει με γούστο μιας κρυστάλλινης διαύγειας ενίοτε χονδροκομμένη αναπαράσταση από κλασικές και αγρίως διαφορετικές κινηματογραφικές αναμνήσεις στο χρονικό της εξαιρετικά απογοητευμένης Ελίζαμπεθ Σπαρκλ, μιας ηθοποιού που κάποτε κέρδισε Όσκαρ και πλέον διαπρέπει σε ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα aerobics για νοικοκυρές, ώσπου ο χυδαίος καναλάρχης (Ντένις Κουέιντ στον ρόλο του λευκού σιχαμένου) την πετάει σαν σκουπίδι απλώς γιατί γέρασε και πλέον ψάχνει μια σφριγηλή νεαρή για να ξανακερδίσει τις σημαντικές δημογραφικές ομάδες – γι’ αυτό και το πρώτο μέρος μοιάζει με διαφημιστικό, σαν το χαμένο κομμάτι της πίτας που πάντα ψάχνει η τηλεόραση.

Χωρίς σύντροφο και δουλειά, μένει στο αχανές διαμέρισμά της δίπλα σε ένα φαράγγι του Λος Άντζελες με το αγέραστο, αλά Ντόριαν Γκρέι, πορτρέτο της στον τοίχο να της αντιγυρίζει ειρωνικές ματιές αφόρητης ελεημοσύνης, όταν δεν βάζει το εκτυφλωτικά κίτρινο παλτό της και τα υπερμεγέθη γυαλιά ηλίου για να βγει διεκπεραιωτικά στην πόλη.

Η Ντέμι Μουρ όντως είχε μια απίθανη καριέρα, αν και όχι οσκαρικού διαμετρήματος, έχει κι αυτή πειράξει το πρόσωπό της, αλλά η σιλουέτα της παραμένει φυσικά εντυπωσιακή και καλά «δουλεμένη», σαν να μην έπαψε ποτέ να εξασκείται ευλαβικά, περιμένοντας την κατάλληλη στιγμή, και η φήμη της διατηρείται. Ωστόσο, ποιος ξέρει πόσο πληγωμένη μπορεί να είναι από το σκαμπανέβασμα στο οποίο την υπέβαλε η βιομηχανία του θεάματος παρά τη θέληση και τις προθέσεις της.

Απελπισμένη, η Μουρ βρίσκει μια φόρμουλα θεαματικής αντιγήρανσης και τολμά να τη δοκιμάσει, με φριχτά αποτελέσματα. Μετά τη χορήγηση της μυστηριώδους ουσίας, από την πλάτη της γεννιέται ένα δροσερό και λυγερό κορίτσι, και η συνταγή τής θυμίζει πως εκείνη και η νεότερη εκδοχή της, η Σου (Μάργκαρετ Κουόλι), είναι ένα και το αυτό, ό,τι κι αν γίνει, κάτι που στο φινάλε εφαρμόζεται με τον πιο γκραν γκινιόλ τρόπο που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια στη μεγάλη οθόνη. Εννοείται πως η Σου σκίζει στην οντισιόν και στη θέση που κάποτε είχε η παραπεταμένη Ελίζαμπεθ, και ο κανόνας είναι πως η ζωή τους μοιράζεται στα δυο, με ενέσεις ανά εβδομάδα, που αν δεν ανανεωθούν όπως πρέπει, παραμορφωτικές επιπτώσεις θα ακολουθήσουν για όποια τις παραβεί. Και πάλι γίνεται προφανές πως η δυσλειτουργία θα προκαλέσει σημαντικές και ορατές ατέλειες, όταν η σέξι και κοινωνική Τζέκιλ θα ρίξει στο ζύγι την κρυμμένη και μοναχική Χάιντ, που μάταια περιμένει τη σειρά της για να λάμψει και να σκορπίσει το sparkle που της έχει απομείνει. Η matrix, δηλαδή αυτή που έκανε την παραγγελία, έχει τον πρώτο λόγο σε περίπτωση ανάκλησης της απόφασης, και η σύγκρουση δεν θα αργήσει, με την υπόσχεση πως θα ξεπερνά κάθε προσδοκία εκδίκησης του ενός εαυτού προς τον άλλο – αν δεν ξέρουμε εμείς ποιοι είμαστε και τι όριο είμαστε ικανοί να ξεπεράσουμε, τότε ποιος άλλος;

The Substance Facebook Twitter
Απελπισμένη, η Μουρ βρίσκει μια φόρμουλα θεαματικής αντιγήρανσης και τολμά να τη δοκιμάσει, με φριχτά αποτελέσματα.

Από το Perfect με την Τζέιμι Λι Κέρτις να χτυπιέται και να ιδρώνει μέχρι το Showgirls με την Ελίζαμπεθ Μπέρκλι που εξέδιδε υπερκινητικά τις γυμνές καμπύλες της στο ηδονοβλεπτικό ανδρικό βλέμμα της κάμερας, μέχρι την τερατογένεση του Alien, τους συμμετρικούς διαδρόμους και τις λευκές τουαλέτες της Λάμψης, τον απεχθή στην όψη και συγκινητικό στη συμβίωση σώματος και ψυχής Άνθρωπο Ελέφαντα στη σπαρταριστή τρίτη πράξη και βέβαια την Κάρι σε ένα λουτρό αίματος στη νιοστή, το «Substance» ξεσκίζει στα ίσα και με τη δική του ντοπιολαλιά το Χόλιγουντ και τη μανία για το ελιξίριο της νεότητας, τοποθετώντας μια πρώην σουπερστάρ στο προσκήνιο.

Η Ντέμι Μουρ όντως είχε μια απίθανη καριέρα, αν και όχι οσκαρικού διαμετρήματος, έχει κι αυτή πειράξει το πρόσωπό της, αλλά η σιλουέτα της παραμένει φυσικά εντυπωσιακή και καλά «δουλεμένη», σαν να μην έπαψε ποτέ να (ελπίζει και να) εξασκείται ευλαβικά, περιμένοντας την κατάλληλη στιγμή, και η φήμη της διατηρείται. Ωστόσο, ποιος ξέρει πόσο πληγωμένη μπορεί να είναι από το σκαμπανέβασμα στο οποίο την υπέβαλε η βιομηχανία του θεάματος παρά τη θέληση και τις προθέσεις της, και η ολόψυχη, απογυμνωμένη συμμετοχή της σε μια τόσο ακραία φαντασία θυμίζει, σε επίπεδο προσέγγισης και υπερβολής, τα εκδικητικά θριλεράκια τρόμου που η Τζόαν Κρόφορντ και η Μπετ Ντέιβις γύριζαν μετά το Τι Απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν;, για να διαιωνιστούν πάση θυσία, με γουρλωμένο βλέμμα και αναλαμπές του ταλέντου τους, σε έναν διαγωνισμό του καλού γούστου με τον camp συρμό της εποχής.

Μπροστά της, η Μάργκαρετ Κουόλι, που έχει σκηνοθετηθεί σαν φανταχτερό γλειφιτζούρι, μοιάζει με αναλώσιμο αξεσουάρ και αναμετριέται δυναμικά με την εξοργισμένη «μαμά» της για να κρατηθεί στην επικαιρότητα, περισσότερο από το να μείνει ζωντανή. Υπάρχει μια σκηνή πυγμαχικού ξύλου μπροστά στον καθρέφτη, με την εικόνα μιας εντελώς αγνώριστης, βαριά μωλωπισμένης Μουρ να αναρωτιέται αν αξίζει να προσπαθείς ακόμη κι αν η εικόνα σου δεν θα βελτιωθεί ποτέ. Αυτή συνοψίζει πληρέστερα το υπερτονισμένο, άβολο και, από ένα σημείο κι έπειτα, ανενδοίαστο ξεφάντωμα του «Substance».

THE SUBSTANCE | Official Clip

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

KINDS OF KINDNESS

Ανταπόκριση / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

Τρεις ιστορίες που στάζουν καλοσυνάτο φαρμάκι η μία στην άλλη και παρακολουθούν στενά, δαιμονικά και κοενικά την ανθρώπινη ανάγκη για τυραννικό έλεγχο και επώδυνη αλληλεξάρτηση. Pure Lanthimos, wicked fun.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oh, Canada

Ανταπόκριση / «Oh, Canada»: Ο Πολ Σρέιντερ ξανασκηνοθετεί τον Ρίτσαρντ Γκιρ, αλλά η χημεία απουσιάζει

45 χρόνια μετά το «Επάγγελμα Ζιγκολό» οι δυο τους ξανασυναντιούνται σε μια ταινία που αποτελεί έναν κομψό, ενίοτε αυστηρό στοχασμό – αλλά μέχρι εκεί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
EMILIA PEREZ

Ανταπόκριση / Emilia Perez: Ένα εξωφρενικό μιούζικαλ για μια Μεξικανή τρανς γκάνγκστερ που βρίσκει λόγο ύπαρξης

Το σκληρό παραμύθι του Ζακ Οντιάρ στοιβάζει σε μια πλοκή εφάμιλλη τελενοβέλας έναν τόνο στοιχεία και καταφέρνει να κρατά συνεχώς το ενδιαφέρον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μυαλά που κουβαλάς

Οθόνες / Inside Out 2: Η Pixar δεν έχει πει ακόμη την τελευταία της λέξη

Τα συναισθήματα, που αποτελούν τον βασικό άξονα αυτής της ριζοσπαστικής δραματικής κομεντί, αποτυπώνονται τόσο καθαρά και δημιουργικά, που συχνά ξεχνάς πως παρακολουθείς μια περιπέτεια στο κέντρο του εγκεφάλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν έχω δικαίωμα να σπάσω την αλυσίδα»: Η πιο διάσημη Παλαιστίνια ηθοποιός δεν ξεχνά

Οθόνες / «Δεν έχω δικαίωμα να σπάσω την αλυσίδα»: Η πιο διάσημη Παλαιστίνια ηθοποιός δεν ξεχνά

Η Χιάμ Αμπάς, γνωστή εσχάτως και από τον ρόλο της στο «Succession», μιλάει για την παλαιστινιακή εμπειρία και το ντοκιμαντέρ «Bye Bye Tiberias» που σκηνοθέτησε η κόρη της και ακολουθεί την πορεία της οικογένειάς της στην εξορία από τη Νάκμπα του 1948 μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Αίγλη Cinema: Το εμβληματικό θερινό του Ζαππείου επέστρεψε, καλύτερο από ποτέ

Οθόνες / Αίγλη Cinema: Το εμβληματικό θερινό του Ζαππείου επέστρεψε, καλύτερο από ποτέ

Μετρώντας πάνω από έναν αιώνα ζωής, το σινεμά του κέντρου με την προνομιακή τοποθεσία μάς περιμένει ξανά για προβολές σε ένα καταπράσινο σκηνικό, με εντυπωσιακό ήχο, φαγητό και ποτό που ονειρευόμασταν να βρούμε σε ένα κυλικείο.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν Σήμερα / Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν σήμερα το 1982 πεθαίνει ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Πόσο βοήθησε η σκηνοθετική ματιά του το ομοφυλοφιλικό κίνημα και τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας;
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
«Godzilla Minus One»: Ένα ατόφια επικό διαμάντι μόλις προστέθηκε στο Netflix

Οθόνες / «Godzilla Minus One»: Ένα ατόφια επικό διαμάντι προσγειώθηκε στο Netflix

Φτιαγμένο για να βιωθεί στη μεγάλη οθόνη, από την οποία δυστυχώς έκανε μόνο ένα ολιγοήμερο πέρασμα, το «Godzilla Minus One» είναι ένα από τα καλύτερα monster movies που γυρίστηκαν ποτέ και, ταυτόχρονα, μια γνήσια αντιπολεμική ταινία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ευθύμης Φιλίππου: «Είμαστε και απάνθρωποι και σκληροί και μαλακοί και γλυκούληδες»

Συνέντευξη / Ευθύμης Φιλίππου: «Είμαστε και απάνθρωποι και σκληροί και μαλακοί και γλυκούληδες»

Ο συν-σεναριογράφος του «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου φέρνει τον καταδικό του κόσμο στο Φεστιβάλ Αθηνών, σε μια παράσταση που βασίζεται στις επινοημένες λέξεις.
M. HULOT
Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Συνέντευξη / Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Η Βρετανή ενδυματολόγος που βραβεύθηκε με Όσκαρ για την εκπληκτική δουλειά της στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου περιγράφει στη LiFO πώς έπλασε τον ενδυματολογικό κώδικα της Μπέλα Μπάξτερ με αφορμή την έκθεση των κοστουμιών της ταινίας στο Μουσείο Μπενάκη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Οθόνες / Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Η γαλλική κωμωδία επιστρέφει στις αίθουσες δέκα χρόνια μετά τη μεγάλη επιτυχία της. Μήπως όμως δεν πρόκειται για γνήσιο λαϊκό θέαμα, αλλά για την παρέκβασή του;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Το αιώνιο καλοκαίρι του Ρομέρ./ Πού πήγαν τα καλοκαίρια που έμοιαζαν/Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Οπτική Γωνία / Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Δεν είναι μόνο η μαζικοποίηση του τουρισμού ούτε το άπιαστο όνειρο των διακοπών που τείνει να γίνει προνόμιο για λίγους, είναι και η ολοένα πιο δύσκολη αναζήτηση εκείνης της άχρονης στάσης απέναντι στα πράγματα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ