«Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

KINDS OF KINDNESS Facebook Twitter
Με άξονες προβληματισμού τον έλεγχο, την εξουσία, την εξάρτηση και τη θυσία που κρύβει ο καθένας από αυτούς, οι ποικίλοι και απατηλοί «Τρόποι της Ευγένειας» ενοχλούν και διασκεδάζουν.
0

Η ιδέα στο μυαλό του Γιώργου Λάνθιμου ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια, όταν διάβασε τον «Καλιγούλα» του Αλμπέρ Καμί, ένα θεατρικό στο οποίο ο πρωταγωνιστής έπαθε ψύχωση με το κυνήγι του απόλυτου και της ελευθερίας, για να διαψευσθεί στη μανιακή του απόπειρα να κοντρολάρει τους γύρω του, να τους φέρει στα μέτρα του με τη βία, αν δεν συμφωνούσαν μαζί του, αποψιλώνοντας κάθε αντίσταση και ανθρωπιά στο πέρασμά του.

Οι «Ιστορίες Καλοσύνης» είναι τρεις και στην πρώτη, που λειτουργεί ως έναυσμα και σημείο αναφοράς για τις υπόλοιπες, ο αυταρχικός Γουίλεμ Νταφόου χρησιμοποιεί τον Τζέσι Πλέμονς ως φερέφωνο με επιτυχία, ώσπου του ζητά να τρακάρει με δύναμη ένα πρόθυμο θύμα (Γιώργος Στεφανάκος, σε ρόλο σύντομο αλλά αποφασιστικής σημασίας).

Ο Πλέμονς κλονίζεται και το «αφεντικό» τον απορρίπτει. Η ζωή του αδειάζει και ο πραγματικός του χαρακτήρας, χάρτινος και έωλος, έρχεται να φωτίσει την εξάρτηση που δεν αναγνώριζε ως τώρα. Γνωρίζοντας την Έμα Στόουν, αντιλαμβάνεται πως ίσως δεν είναι τόσο μόνος στο παιχνίδι των διαταγών.

Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του, και οι «Ιστορίες Καλοσύνης», good old Lanthimos στη βάση και την εκτέλεσή τους, που απηχούν το κοενικό πνεύμα στη βίαιη, τρελή, ανορθόδοξη μάχη των ηρώων με τις αντίξοες περιστάσεις, συγγενεύουν περισσότερο με το obscure περιβάλλον και τον αποστασιοποιημένο χειρισμό των «Άλπεων» και του «Ελαφιού», και σίγουρα φαίνεται η απροσδόκητη, ευφάνταστη γραφή του Ευθύμη Φιλίππου.

Στη δεύτερη, ο Πλέμονς είναι αστυνομικός που επιδεικνύει ολοένα και πυκνότερα μια ασυνήθιστη συμπεριφορά, παρακινδυνευμένη και αψυχολόγητη. Η εξαφανισμένη σύζυγός του βρίσκεται σαν από θαύμα σε μια παραλία και εκείνος δεν την αναγνωρίζει, πιστεύοντας ακράδαντα πως είναι μια άλλη, που έχει πάρει τη θέση της. Οι αδιανόητες απαιτήσεις του, που γίνονται δεκτές με αυτοθυσία, τον κλονίζουν αντί να τον καθησυχάζουν, και η νοσηλεία του περιπλέκει την κατάσταση αντί να την εξομαλύνει.

CHECK KINDS OF KINDNESS Facebook Twitter
Στην τρίτη ιστορία, η Στόουν έχει εγκαταλείψει τον άνδρα της (Τζο Άλγουιν) και τη μικρή της κόρη, και ανήκει πλέον σε μια αίρεση, παρέα με τον μειλίχιο Πλέμονς.

Και στην τρίτη, η Στόουν έχει εγκαταλείψει τον άνδρα της (Τζο Άλγουιν) και τη μικρή της κόρη, και ανήκει πλέον, παρέα με τον μειλίχιο Πλέμονς, σε μια αίρεση στην οποία ο Νταφόου είναι ηγέτης, η Χονγκ Τσάου η επίσημη σύζυγος σε μια στρατιά από παλλακίδες, και η μέθοδος εξαγνισμού προϋποθέτει σεξ μόνο εντός της κοινότητας – οτιδήποτε άλλο μολύνει σε βαθμό αποκλεισμού από το καλτ στρατόπεδο.

Στο μεταξύ, η γκαζιάρα (καθόλου τυχαίο) Στόουν κυριεύεται από τη βαθιά επιθυμία της να βρει μια συγκεκριμένη κοπέλα που έχει δει στο όνειρό της, και που θα έχει το χάρισμα να δώσει ζωή σε έναν νεκρό άνδρα. Θα είναι η Χάντερ Σέιφερ η εκλεκτή ή η Μάργκαρετ Κουόλι;

Στη σταθερή θεματολογία των αδελφών Κοέν, που μάλιστα έχουν διατρέξει όλα τα κινηματογραφικά είδη, ένας (συνήθως ένας, και άνδρας) πρωταγωνιστής που ποζάρει παραπάνω από τα κυβικά του χωρίς να το ξέρει, βλέπει τη μοίρα να έρχεται καταπάνω του σε τροχιά σύγκρουσης, τη στιγμή που είναι πλέον πολύ αργά – ένας συμπαθής, ανίδεος φτωχοδιάβολος, έρμαιο του πεπρωμένου, που καμαρώνει σε λάθος συγχρονισμό.

Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του, και οι «Ιστορίες Καλοσύνης», good old Lanthimos στη βάση και την εκτέλεσή τους, που απηχούν το κοενικό πνεύμα στη βίαιη, τρελή, ανορθόδοξη μάχη των ηρώων με τις αντίξοες περιστάσεις, συγγενεύουν περισσότερο με το obscure περιβάλλον και τον αποστασιοποιημένο χειρισμό των «Άλπεων» και του «Ελαφιού», και σίγουρα φαίνεται η απροσδόκητη, ευφάνταστη γραφή του Ευθύμη Φιλίππου.

CHECK KINDS OF KINDNESS Facebook Twitter
Στο κόκκινο χαλί της επίσημης πρεμιέρας της ταινίας που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Φεστιβάλ Καννών, όπου διαγωνίζεται για τον Χρυσό Φοίνικα. Από αριστερά: Τζο Άλγουιν, Χονγκ Τσάου, Γουίλεμ Νταφόου, Έμα Στόουν, Γιώργος Λάνθιμος, Τζέσι Πλέμονς, Μάργκαρετ Κουόλι, Μαμουντού Άθι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Παρά τις μικρές ανισότητες (κάποιες σκηνές περιγράφονται με εικόνες, ενώ άλλες λειτουργούν υπόγεια και ελλειπτικά, και μερικοί χαρακτήρες μοιάζουν περιφερειακοί και ανολοκλήρωτοι), το δύστροπο και συχνά άχαρο φορμάτ της ανθολογίας, το portemanteau, όπως το έχουν βαφτίσει οι Γάλλοι, κινείται κυκλικά, δημιουργεί ένα συμπαγές τοπίο και δίνει μια βαθιά προοπτική στους χαρακτήρες που ανακατεύονται σαν κοκτέιλ από γλυκιά ευγένεια και τοξικό αλκοόλ.

Ο βασικός θίασος των «Ιστοριών Καλοσύνης» δανείζει τα πρόσωπά του στα αντίστοιχα κεφάλαια, δημιουργώντας μια ψευδή οικειότητα και αποκαλύπτει αναδρομικά τις προθέσεις και τους στόχους του, τις στριμμένες ψυχές και την αναπόδραστη ανησυχία τους, απαιτώντας στενή παρατήρηση και υπομονή που τελικά ανταμείβει. Αντί να κυλούν γραμμικά και βαρετά, ή να μπερδεύονται αναίτια, αναδεικνύονται στις λεπτομέρειες, νοηματοδοτούνται στη διάρκεια.

Στις δυο προηγούμενες ταινίες του, ο Λάνθιμος έκανε ένα μεγάλο δώρο στις πρωταγωνίστριές του, his kind of kindness κατά έναν τρόπο, ενώ εδώ κρατά την ταινία, τα διαστήματα και τις αλλαγές ταχυτήτων στους ρυθμούς και τους τόνους γι’ αυτόν, και την παραδίδει στο σύνολο.

Με άξονες προβληματισμού τον έλεγχο, την εξουσία, την εξάρτηση και τη θυσία που κρύβει ο καθένας από αυτούς, οι ποικίλοι και απατηλοί «Τρόποι της Ευγένειας» ενοχλούν και διασκεδάζουν, απέχουν συνειδητά από την κανονικότητα της «Ευνοούμενης» και του «Poor Things» και επιλέγουν τον δρόμο της άβολης ιλαροτραγωδίας, αφήνοντας στον θεατή το δικαίωμα στην ενδοσκόπηση.

Η ταινία «Kinds of Kindness» (Ιστορίες Καλοσύνης) κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα στην Ελλάδα στις 30 Μαΐου.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Megalopolis

Ανταπόκριση / Megalopolis: Ο Κόπολα μετέτρεψε τη Νέα Υόρκη του 21ου αιώνα σε αρχαία Ρώμη

Η ελληνορωμαϊκή προειδοποίηση του Φράνσις Φορντ Κόπολα για τη σύγχρονη διαφθορά των αξιών εξάπτει το ενδιαφέρον, αλλά συντρίβεται από το ντελιριακό και ειλικρινές άγχος του να χωρέσει τα πάντα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ