«Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

KINDS OF KINDNESS Facebook Twitter
Με άξονες προβληματισμού τον έλεγχο, την εξουσία, την εξάρτηση και τη θυσία που κρύβει ο καθένας από αυτούς, οι ποικίλοι και απατηλοί «Τρόποι της Ευγένειας» ενοχλούν και διασκεδάζουν.
0

Η ιδέα στο μυαλό του Γιώργου Λάνθιμου ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια, όταν διάβασε τον «Καλιγούλα» του Αλμπέρ Καμί, ένα θεατρικό στο οποίο ο πρωταγωνιστής έπαθε ψύχωση με το κυνήγι του απόλυτου και της ελευθερίας, για να διαψευσθεί στη μανιακή του απόπειρα να κοντρολάρει τους γύρω του, να τους φέρει στα μέτρα του με τη βία, αν δεν συμφωνούσαν μαζί του, αποψιλώνοντας κάθε αντίσταση και ανθρωπιά στο πέρασμά του.

Οι «Ιστορίες Καλοσύνης» είναι τρεις και στην πρώτη, που λειτουργεί ως έναυσμα και σημείο αναφοράς για τις υπόλοιπες, ο αυταρχικός Γουίλεμ Νταφόου χρησιμοποιεί τον Τζέσι Πλέμονς ως φερέφωνο με επιτυχία, ώσπου του ζητά να τρακάρει με δύναμη ένα πρόθυμο θύμα (Γιώργος Στεφανάκος, σε ρόλο σύντομο αλλά αποφασιστικής σημασίας).

Ο Πλέμονς κλονίζεται και το «αφεντικό» τον απορρίπτει. Η ζωή του αδειάζει και ο πραγματικός του χαρακτήρας, χάρτινος και έωλος, έρχεται να φωτίσει την εξάρτηση που δεν αναγνώριζε ως τώρα. Γνωρίζοντας την Έμα Στόουν, αντιλαμβάνεται πως ίσως δεν είναι τόσο μόνος στο παιχνίδι των διαταγών.

Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του, και οι «Ιστορίες Καλοσύνης», good old Lanthimos στη βάση και την εκτέλεσή τους, που απηχούν το κοενικό πνεύμα στη βίαιη, τρελή, ανορθόδοξη μάχη των ηρώων με τις αντίξοες περιστάσεις, συγγενεύουν περισσότερο με το obscure περιβάλλον και τον αποστασιοποιημένο χειρισμό των «Άλπεων» και του «Ελαφιού», και σίγουρα φαίνεται η απροσδόκητη, ευφάνταστη γραφή του Ευθύμη Φιλίππου.

Στη δεύτερη, ο Πλέμονς είναι αστυνομικός που επιδεικνύει ολοένα και πυκνότερα μια ασυνήθιστη συμπεριφορά, παρακινδυνευμένη και αψυχολόγητη. Η εξαφανισμένη σύζυγός του βρίσκεται σαν από θαύμα σε μια παραλία και εκείνος δεν την αναγνωρίζει, πιστεύοντας ακράδαντα πως είναι μια άλλη, που έχει πάρει τη θέση της. Οι αδιανόητες απαιτήσεις του, που γίνονται δεκτές με αυτοθυσία, τον κλονίζουν αντί να τον καθησυχάζουν, και η νοσηλεία του περιπλέκει την κατάσταση αντί να την εξομαλύνει.

CHECK KINDS OF KINDNESS Facebook Twitter
Στην τρίτη ιστορία, η Στόουν έχει εγκαταλείψει τον άνδρα της (Τζο Άλγουιν) και τη μικρή της κόρη, και ανήκει πλέον σε μια αίρεση, παρέα με τον μειλίχιο Πλέμονς.

Και στην τρίτη, η Στόουν έχει εγκαταλείψει τον άνδρα της (Τζο Άλγουιν) και τη μικρή της κόρη, και ανήκει πλέον, παρέα με τον μειλίχιο Πλέμονς, σε μια αίρεση στην οποία ο Νταφόου είναι ηγέτης, η Χονγκ Τσάου η επίσημη σύζυγος σε μια στρατιά από παλλακίδες, και η μέθοδος εξαγνισμού προϋποθέτει σεξ μόνο εντός της κοινότητας – οτιδήποτε άλλο μολύνει σε βαθμό αποκλεισμού από το καλτ στρατόπεδο.

Στο μεταξύ, η γκαζιάρα (καθόλου τυχαίο) Στόουν κυριεύεται από τη βαθιά επιθυμία της να βρει μια συγκεκριμένη κοπέλα που έχει δει στο όνειρό της, και που θα έχει το χάρισμα να δώσει ζωή σε έναν νεκρό άνδρα. Θα είναι η Χάντερ Σέιφερ η εκλεκτή ή η Μάργκαρετ Κουόλι;

Στη σταθερή θεματολογία των αδελφών Κοέν, που μάλιστα έχουν διατρέξει όλα τα κινηματογραφικά είδη, ένας (συνήθως ένας, και άνδρας) πρωταγωνιστής που ποζάρει παραπάνω από τα κυβικά του χωρίς να το ξέρει, βλέπει τη μοίρα να έρχεται καταπάνω του σε τροχιά σύγκρουσης, τη στιγμή που είναι πλέον πολύ αργά – ένας συμπαθής, ανίδεος φτωχοδιάβολος, έρμαιο του πεπρωμένου, που καμαρώνει σε λάθος συγχρονισμό.

Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του, και οι «Ιστορίες Καλοσύνης», good old Lanthimos στη βάση και την εκτέλεσή τους, που απηχούν το κοενικό πνεύμα στη βίαιη, τρελή, ανορθόδοξη μάχη των ηρώων με τις αντίξοες περιστάσεις, συγγενεύουν περισσότερο με το obscure περιβάλλον και τον αποστασιοποιημένο χειρισμό των «Άλπεων» και του «Ελαφιού», και σίγουρα φαίνεται η απροσδόκητη, ευφάνταστη γραφή του Ευθύμη Φιλίππου.

CHECK KINDS OF KINDNESS Facebook Twitter
Στο κόκκινο χαλί της επίσημης πρεμιέρας της ταινίας που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Φεστιβάλ Καννών, όπου διαγωνίζεται για τον Χρυσό Φοίνικα. Από αριστερά: Τζο Άλγουιν, Χονγκ Τσάου, Γουίλεμ Νταφόου, Έμα Στόουν, Γιώργος Λάνθιμος, Τζέσι Πλέμονς, Μάργκαρετ Κουόλι, Μαμουντού Άθι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Παρά τις μικρές ανισότητες (κάποιες σκηνές περιγράφονται με εικόνες, ενώ άλλες λειτουργούν υπόγεια και ελλειπτικά, και μερικοί χαρακτήρες μοιάζουν περιφερειακοί και ανολοκλήρωτοι), το δύστροπο και συχνά άχαρο φορμάτ της ανθολογίας, το portemanteau, όπως το έχουν βαφτίσει οι Γάλλοι, κινείται κυκλικά, δημιουργεί ένα συμπαγές τοπίο και δίνει μια βαθιά προοπτική στους χαρακτήρες που ανακατεύονται σαν κοκτέιλ από γλυκιά ευγένεια και τοξικό αλκοόλ.

Ο βασικός θίασος των «Ιστοριών Καλοσύνης» δανείζει τα πρόσωπά του στα αντίστοιχα κεφάλαια, δημιουργώντας μια ψευδή οικειότητα και αποκαλύπτει αναδρομικά τις προθέσεις και τους στόχους του, τις στριμμένες ψυχές και την αναπόδραστη ανησυχία τους, απαιτώντας στενή παρατήρηση και υπομονή που τελικά ανταμείβει. Αντί να κυλούν γραμμικά και βαρετά, ή να μπερδεύονται αναίτια, αναδεικνύονται στις λεπτομέρειες, νοηματοδοτούνται στη διάρκεια.

Στις δυο προηγούμενες ταινίες του, ο Λάνθιμος έκανε ένα μεγάλο δώρο στις πρωταγωνίστριές του, his kind of kindness κατά έναν τρόπο, ενώ εδώ κρατά την ταινία, τα διαστήματα και τις αλλαγές ταχυτήτων στους ρυθμούς και τους τόνους γι’ αυτόν, και την παραδίδει στο σύνολο.

Με άξονες προβληματισμού τον έλεγχο, την εξουσία, την εξάρτηση και τη θυσία που κρύβει ο καθένας από αυτούς, οι ποικίλοι και απατηλοί «Τρόποι της Ευγένειας» ενοχλούν και διασκεδάζουν, απέχουν συνειδητά από την κανονικότητα της «Ευνοούμενης» και του «Poor Things» και επιλέγουν τον δρόμο της άβολης ιλαροτραγωδίας, αφήνοντας στον θεατή το δικαίωμα στην ενδοσκόπηση.

Η ταινία «Kinds of Kindness» (Ιστορίες Καλοσύνης) κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα στην Ελλάδα στις 30 Μαΐου.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Megalopolis

Ανταπόκριση / Megalopolis: Ο Κόπολα μετέτρεψε τη Νέα Υόρκη του 21ου αιώνα σε αρχαία Ρώμη

Η ελληνορωμαϊκή προειδοποίηση του Φράνσις Φορντ Κόπολα για τη σύγχρονη διαφθορά των αξιών εξάπτει το ενδιαφέρον, αλλά συντρίβεται από το ντελιριακό και ειλικρινές άγχος του να χωρέσει τα πάντα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 + 1 καλύτερες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου

Η λίστα / Οι 10 + 1 καλύτερες ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου

Ζητήσαμε από τέσσερις επαγγελματίες του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης αλλά και από έναν ακαδημαϊκό να ψηφίσουν τις καλύτερες ταινίες της εποχής της ελληνικής αθωότητας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι θα δούμε στα σινεμά μέσα στις γιορτές

Οθόνες / 10 ταινίες που παίζουν τις γιορτές και αξίζουν το εισιτήριο του σινεμά

Ένας οδηγός με έξι νέες κυκλοφορίες και τέσσερις που συνεχίζουν να παίζονται με επιτυχία στις αίθουσες, ώστε να προγραμματίσετε τις χριστουγεννιάτικες κινηματογραφικές σας εξόδους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιάννης Οικονομίδης: «Κάνω ταινίες “λαϊκές” κι ας χαρακτηρίζονται σκληρές κι ακραίες»

Οθόνες / Γιάννης Οικονομίδης: «Με τη "Σπασμένη Φλέβα" πήρα ρεβάνς από κάποιους που με πολεμάνε λυσσαλέα»

Με πρόσφατη την επιτυχία της νέας του ταινίας ο σκηνοθέτης μάς μίλησε για όσα ήθελε να πει μέσα από αυτήν, για τη φιλμογραφία του γενικότερα αλλά και για τον τρόπο που βλέπει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και στάχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ