Τι συνέβη με την αποχώρηση της Λίντας Καπετανέα από το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Λίντα Facebook Twitter
Θα ήταν πολύ πιο φυσικό η Λίντα Καπετανέα να έχει ενημερωθεί νωρίτερα, για να μην έχει αρχίσει προετοιμασίες για το καλοκαίρι του 2025 και για να παραδώσει τη σκυτάλη στον/στην επόμενο/-η καλλιτεχνικό διευθυντή και να συνεργαστεί μαζί του. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΠΤΑ χρόνια στο τιμόνι του θεσμού, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας Λίντα Καπετανέα αποχώρησε από τη θέση της – αν και η σωστή διατύπωση είναι «δεν ανανεώθηκε η σύμβασή της», κάτι που της ανακοινώθηκε από τον δήμαρχο Καλαμάτας σε ένα σύντομο τηλεφώνημα.

Η ίδια ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της συνεργασίας στο Facebook με την παρακάτω δήλωση:

«Αγαπητές φίλες και αγαπητοί φίλοι,

Μετά από επτά υπέροχα χρόνια, η συνεργασία μου με το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ολοκληρώνεται.

Θα ήθελα να εκφράσω ένα μεγάλο ευχαριστώ στον κόσμο της Καλαμάτας που αγκάλιασε το όραμά μας, στο προσωπικό της ΦΑΡΙΣ, σε όλους τους συνεργάτες του Φεστιβάλ, στους εθελοντές της πόλης, σε όλους τους καλλιτέχνες και σπουδαστές που μας τίμησαν με την παρουσία τους, στους χορηγούς που μας εμπιστεύτηκαν, καθώς και σε όλα τα μέσα ενημέρωσης που στήριξαν τη δουλειά μας.

Ένα ιδιαίτερο ευχαριστώ στους φορείς, τα μουσεία και τα ιδρύματα που συνεργαστήκαμε άψογα, προσφέροντάς μας την εμπιστοσύνη τους για τη διοργάνωση αξέχαστων παραστάσεων και δράσεων στο πλαίσιο του Φεστιβάλ.

Πάνω απ' όλα, ευχαριστώ θερμά την ομάδα μου, που δούλεψε με αυταπάρνηση, δίνοντας πάνω από το 100% των δυνάμεών της, ώστε να μπορέσουμε να μοιραστούμε με το κοινό τη ζωντάνια και την ομορφιά του χορού!

Εύχομαι στην επόμενη καλλιτεχνική διευθύντρια καλή συνέχεια και καλή δύναμη!»

Η ομαλή διαδοχή και η διαδικασία δείχνουν την ποιότητα και το επίπεδο ενός θεσμού και των προσώπων που παίρνουν μέρος στη διαδικασία. Θα ήταν πολύ πιο φυσικό η Λίντα Καπετανέα να έχει ενημερωθεί νωρίτερα, για να μην έχει αρχίσει προετοιμασίες για το καλοκαίρι του 2025 και για να παραδώσει τη σκυτάλη στον/στην επόμενο/-η καλλιτεχνικό διευθυντή και να συνεργαστεί μαζί του.

Λίγες ώρες αργότερα, ο δήμαρχος Καλαμάτας, κ. Θανάσης Βασιλόπουλος έκανε και αυτός στο Facebook την παρακάτω δήλωση:

«Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αποτελεί έναν σπουδαίο πολιτιστικό θεσμό με παγκόσμια καλλιτεχνική αναφορά. Ένα Φεστιβάλ που στην πορεία των 30 ετών του μέχρι σήμερα το έχουν υπηρετήσει σημαντικές καλλιτεχνικές προσωπικότητες, άνθρωποι που έχουν συνδεθεί με τον πολιτισμό και τον σύγχρονο χορό.

Σε αυτή την κατεύθυνση το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας θα συνεχίσει τη δυναμική του πορεία, αξιοποιώντας την ιστορία του για να οικοδομήσει ένα ακόμα καλύτερο μέλλον. Με τόλμη, ασυμβίβαστα, χωρίς φόβο για αλλαγές.

cover
Θανάσης Βασιλόπουλος,
δήμαρχος Καλαμάτας

Ευχαριστώ τη Λίντα Καπετανέα για τα όσα προσέφερε κατά την 7ετή παρουσία της στο τιμόνι του Φεστιβάλ, καθώς η θητεία της ολοκληρώθηκε σήμερα, 30ή Νοεμβρίου, και εύχομαι ειλικρινά κάθε επιτυχία στα επόμενα επαγγελματικά της βήματα.

Ως προς τη διεύθυνση του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, θα ακολουθήσουν ανακοινώσεις σύντομα».

Τα πράγματα δεν είναι ακριβώς όπως φαίνονται – μια πολιτισμένη συνθήκη όπου τα δυο μέρη αποφασίζουν από κοινού τη λήξη μιας συνεργασίας εν ευθέτω χρόνω και ενώ ήδη ο επόμενος που θα αναλάβει συνεννοείται με τον προηγούμενο για να μην τιναχτεί μια διοργάνωση στον αέρα. Όμως, πριν μιλήσουμε για τη συνθήκη, αξίζει να αναφερθούμε στο παράδοξο:

Στο ότι ένα σπουδαίο φεστιβάλ με διεθνές κύρος, ένας κορυφαίος θεσμός της χώρας μας, ανανεώνει κάθε χρόνο τον καλλιτεχνικό του διευθυντή, του οποίου η σύμβαση λήγει κάθε Νοέμβριο. Αυτό εδώ και χρόνια δεν έχει αλλάξει και η καλλιτεχνική διευθύντρια ταξιδεύει και κλείνει παραστάσεις από το φθινόπωρο με καλή πίστη και, όπως αποδεικνύεται, με το ρίσκο η προετοιμασία του φεστιβάλ και η αξιοπιστία του απέναντι σε ξένα και ελληνικά σχήματα χορού να τιναχτεί στον αέρα.

Γιατί στην προκειμένη περίπτωση το «ακύρωσέ τα όλα, συνεχίζω με άλλη καλλιτεχνική διευθύντρια» που άκουσε από τον δήμαρχο η Λίντα Καπετανέα όταν τον ρώτησε τι μέλλει γενέσθαι με τον σχεδιασμό για το 31ο KDF στα τέλη Νοεμβρίου (τότε λήγει η ετήσια σύμβαση) αλλά και με την ανανέωση της σύμβασής της, είναι πολύ συζητήσιμο.

«Τα χρόνια αυτά κάναμε μια μεγάλη προσπάθεια στην Καλαμάτα, θελήσαμε να συνεχίσουμε και να τιμήσουμε την ιστορία του, το φεστιβάλ αγαπήθηκε και έδωσε πνοή στην πόλη. Η δική μου θέση προέκυψε από διαγωνισμό, κάθε χρόνο ξεκινούσαμε από το μηδέν και επί επτά χρόνια είχαμε πλεόνασμα. Με την έκτακτη επιχορήγηση που πήραμε από το ΥΠΠΟΑ σκέφτηκα να γίνει μια παραγωγή του Φεστιβάλ, όπως όλοι θέλαμε αυτά τα χρόνια, να αξιοποιηθούν αυτά τα χρήματα. Επικοινώνησα με το υπουργείο, που απάντησε καταφατικά στο να προχωρήσει αυτό το σχέδιο, προχώρησα σε ένα λεπτομερές πλάνο παραγωγής, αλλά σε κανένα μέιλ μου προς τον δήμαρχο δεν υπήρξε απάντηση – από την 1η  Αυγούστου δεν υπήρξε απάντηση στα μέιλ. Οι σχέσεις μπήκαν σε μια δύσκολη περίοδο. Συνεχίζουμε όλοι, η ζωή συνεχίζεται και θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μη σκεφτώ τα υπέροχα χρόνια αυτά που, πέρα από τις δυσκολίες, με τη γεμάτη αυταπάρνηση δουλειά όλων των συνεργατών του φεστιβάλ μάς έκαναν να νιώθουμε υπερήφανοι και χαρούμενοι, μας έκαναν ένα με τον κόσμο που μας αποδέχτηκε και μας αγάπησε», λέει η Λίντα Καπετανέα στη LiFO. 

Στην επιστολή της προς τα μέλη της «Φάρις», της κοινωφελούς επιχείρησης του δήμου Καλαμάτας, που δημοσιεύθηκε στην καθημερινή πρωινή εφημερίδα «Θάρρος» της Μεσσηνίας, αναφέρει:  

«Με την παρούσα επιστολή θα ήθελα να σας ανακοινώσω την παύση της συνεργασίας μου με τη “Φάρις” και το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, του οποίου είχα τη μεγάλη χαρά και τιμή να ηγούμαι ως καλλιτεχνική διευθύντρια τα τελευταία επτά χρόνια.

Ο δήμαρχος μού ανακοίνωσε ότι πρόκειται να συνεχίσει με άλλον/-η καλλιτεχνικό/-ή διευθυντή/-ρια, δίνοντας έτσι τέλος σε μια περίοδο δύσκολης επικοινωνίας μεταξύ μας.

Όπως γνωρίζετε, παρέλαβα ένα φεστιβάλ με διαφορετικό προφίλ, χρόνους σχεδιασμού και υλοποίησης σε σχέση με το σημερινό, και θεωρώ ότι κάποια από τα κεκτημένα της θητείας μου πρέπει να προφυλαχθούν, αν θέλουμε να μιλάμε για πρόοδο και εξέλιξη.

Πέρα από το όραμα για εξωστρέφεια και ανανέωση, που είχε κεντρικό στόχο την εμπλοκή όσο το δυνατόν μεγαλύτερου μέρους της τοπικής και ευρύτερης κοινωνίας – με έμφαση στα παιδιά και τις οικογένειες, στους νέους, στους ηλικιωμένους, στα ΑμεΑ και σε κάθε διψασμένο για γνώση και εξάσκηση σπουδαστή και επαγγελματία του χορού–, κατέβαλα κάθε δυνατή προσπάθεια για να συντονιστούμε με το διεθνές και εθνικό δίκτυο πολιτιστικών φορέων και φεστιβάλ αντίστοιχου κύρους. Αυτό επιτεύχθηκε μέσα από εντατικό προγραμματισμό και την αναζήτηση όσο το δυνατόν περισσότερων πόρων.

Χωρίς περιττές σπατάλες και πολυτέλειες, με προτεραιότητα στο καλό όνομα του φεστιβάλ και στις πολύ βασικές ανάγκες και ελλείψεις του, αποχωρώ γνωρίζοντας ότι έκανα το καλύτερο για τον μοναδικό αυτό θεσμό. Όχι μόνο για τα αντικειμενικά αποτελέσματα που όλοι γνωρίζετε, αλλά και για το γεγονός ότι η δική μου προσπάθεια, μαζί με την προσπάθεια της μικρής μου ομάδας, ξεπέρασε το 100%. Η αγάπη μου για αυτό που κάνω είναι ανεξάντλητη και η πίστη όλων μας ότι θα καταφέρουμε να υλοποιήσουμε ό,τι σχεδιάσαμε ήταν δεδομένη.

Πέραν των ουσιωδών επιτευγμάτων, υπάρχει πάντα και το θέμα της διαφάνειας και των οικονομικών αποτελεσμάτων. Κατά τη διάρκεια της επταετούς θητείας μου, καταφέραμε να συγκεντρώσουμε κοντά στο 1.000.000 ευρώ σε έσοδα (χορηγίες, δίδακτρα, εισιτήρια), και κάθε χρόνο ο ετήσιος απολογισμός έκλεινε μόνο με θετικό οικονομικό πρόσημο.

Οι πόροι αυτοί αξιοποιήθηκαν συνολικά για τις υποχρεώσεις της “Φάρις”, όπως γνωρίζετε, και δεν αποδόθηκαν αποκλειστικά στο φεστιβάλ, κάτι που αποτελούσε πάγιο αίτημά μου, ώστε να υπάρχει έστω ένα μέρος του πλεονάσματος διαθέσιμο για επανεπένδυση στο φεστιβάλ. Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω ότι ήταν τιμή μου να συνεργαστώ με όλο το προσωπικό της “Φάρις” και εύχομαι καλή επιτυχία και καλή συνέχεια σε όλους όσοι εργάζονται για αυτόν τον σπουδαίο θεσμό».

Θα πούμε και θα γράψουμε ξανά και ξανά ότι οποιοσδήποτε αρμόδιος/υπεύθυνος μπορεί να θέλει να τερματίσει μια συνεργασία με έναν καλλιτεχνικό διευθυντή για οποιονδήποτε λόγο. Η ομαλή διαδοχή και η διαδικασία δείχνουν την ποιότητα και το επίπεδο ενός θεσμού και των προσώπων που παίρνουν μέρος στη διαδικασία. Θα ήταν πολύ πιο φυσικό η Λίντα Καπετανέα να έχει ενημερωθεί νωρίτερα, για να μην έχει αρχίσει προετοιμασίες για το καλοκαίρι του 2025 και για να παραδώσει τη σκυτάλη στον/στην επόμενο/-η καλλιτεχνικό διευθυντή και να συνεργαστεί μαζί του.

Ο δήμαρχος Καλαμάτας δεν έχει μέχρι στιγμής ανακοινώσει τα σχέδιά του για τη νέα καλλιτεχνική διεύθυνση, αλλά εδώ και καιρό –από το καλοκαίρι– ψιθυρίζεται στους κύκλους του χορού και σε κύκλους της κοινωφελούς επιχείρησης του Δήμου Καλαμάτας (Φάρις) ότι η διάδοχος της Λίντας Καπετανέα θα είναι η χορογράφος Τζένη Αργυρίου. Ας αναλογιστούμε ακόμα μια φορά τη σημασία του θεσμού και το πλαίσιό του, που χρειάζεται προστασία και αναδιάρθρωση για να μπορούν όσοι εργάζονται σε όλα τα επίπεδα και όσοι φτάνουμε ως επισκέπτες στην Καλαμάτα για να ζήσουμε αυτές τις μέρες καλλιτεχνικής δημιουργίας να νιώθουμε ότι και το παρασκήνιο είναι διαυγές και δημιουργικό όσο και το προσκήνιο.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας που γίνεται 30 ετών

Πολιτισμός / Το 30ό Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αναδεικνύει τις απίστευτες δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος

Ένα φεστιβάλ ανήσυχο, νεανικό και ώριμο που μεταμορφώνει την Καλαμάτα, προτείνει αναγνωρισμένους και νέους δημιουργούς του σύγχρονου χορού και στηρίζει την ελεύθερη έκφραση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ