Με αφορμή την Αύρα...

Με αφορμή την Αύρα... Facebook Twitter
Έχει διαφορετική αξία η αυτοπυρπόληση μιας άγνωστης άστεγης από την αυτοπυρπόληση μιας δημοσιογράφου;
0



ΑΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΥΜΒΕΙ
, σε λίγες ημέρες –μπορεί τελικά να χρειαστούν λίγες εβδομάδες– το περιστατικό έξω από το Ζάππειο, με την αυτοπυρπόληση μιας δημοσιογράφου, δεν θα απασχολεί κανέναν εκτός από τα συγγενικά και φιλικά της πρόσωπα, ίσως και μερικούς ακόμη. Για τους περισσότερους θα θεωρηθεί κάτι που απλώς κάποτε συνέβη. Θα αποτελεί παρελθόν και παραμένει ερωτηματικό αν θα αφήσει κάτι πίσω του. Φοβάμαι πως, όσο συνταρακτικό κι αν ήταν το γεγονός, όσο βίαια αλλά και αφυπνιστικά κι αν λειτούργησε για κάποιους, ιδιαιτέρως εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο συνέβη –δεν είναι συνηθισμένη, άλλωστε, μια αυτοπυρπόληση σε δημόσια θέα–, γρήγορα θα ξεχαστεί, θα γίνει παρελθόν, θα περάσει στη μνήμη κάποιων ίσως, αλλά στη συλλογική μας μνήμη μάλλον όχι. Έχει πολλά να θυμάται αυτή η μνήμη, πολλά βιώματα, τραύματα και θύμισες, δεν βρίσκει εύκολα χώρο για να εγγράψει κάπου ότι ένα ζεστό καλοκαίρι μια γυναίκα που την έλεγαν Αύρα, ετών 67, που είχε κάποτε μια κανονική ζωή, επέλεξε έναν τόσο θλιβερό τρόπο για να φύγει από αυτήν. Δεν ήταν ένα ιδιαίτερα προβεβλημένο πρόσωπο, από αυτά που μας απασχολούν καθημερινά, άλλωστε, για να συγκεντρώσει πολλά βλέμματα. Δημοσιογράφος ήταν, αλλά από αυτές που δεν έκαναν πολλή φασαρία και δεν σήκωναν μεγάλη σκόνη. 

Δεν γνωρίζω τους λόγους που οδήγησαν έναν άνθρωπο σε ένα τόσο βίαιο τέλος. Πολλά από όσα γράφτηκαν τις μέρες που ακολούθησαν την αυτοπυρπόληση μπορεί να έχουν μικρές ή μεγάλες δόσεις αλήθειας, μπορεί και όχι. Σε μια τέτοια πορεία αυτοκαταστροφής, μόνο αυτός/-ή που το επιχειρεί γνωρίζει ακριβώς γιατί το κάνει· και αυτή που το έκανε μάλλον δεν προϊδέασε κανέναν γι’ αυτό. Έτσι συμβαίνει συνήθως. Οι αυτόχειρες δεν προειδοποιούν και όσοι προειδοποιούν σπάνια μετατρέπονται σε αυτόχειρες. Ίσως όμως και να μην έχουν σημασία όλα αυτά, αν είναι αλήθεια ή ψέματα. Ίσως μεγαλύτερη σημασία έχει να αναλογιστούμε τον τρόπο με τον οποίο διαχειριστήκαμε την αυτοπυρπόλησή της. Άλλωστε η Αύρα δεν μπορεί να μας πει οτιδήποτε πια για όλα αυτά, δεν μπορεί να υπερασπιστεί τον εαυτό της. 

Για μια ακόμα φορά, δεν υπήρξε η δημοσιογραφία που θέλει να ψάχνει, να διασταυρώνει, να διερευνά πρόσωπα και αίτια και μόνο όταν έχει μια πλήρη εικόνα να δίνει την αλήθεια, με σεβασμό σε εκείνους στους οποίους απευθύνεται. Στην προκειμένη περίπτωση, η αυτόχειρας αρχικά δεν είχε καν όνομα και επίθετο, το μόνο που έλεγαν πως γνώριζαν αυτοί που εντελώς επιδερμικά έγραψαν την πληροφορία ήταν πως είχε ψυχολογικά προβλήματα και ήταν άστεγη!

Όταν συνέβη το περιστατικό, γράφτηκε με περίσσια ευκολία ότι επρόκειτο για μια γυναίκα που «ήταν άστεγη, με ψυχολογικά προβλήματα». Αυτό εντάσσεται σε μια γνωστή ιστορία που αφορά τον τρόπο με τον οποίο ασκείται σε ένα μεγάλο μέρος της η δημοσιογραφία των ημερών μας. Κάποιος αναφέρει μια πληροφορία, πολλοί την αναπαράγουν «αμάσητη», συμβαίνει το περίφημο copy-paste και σε ελάχιστο χρόνο γεμίζουν ιστοσελίδες με την ίδια ακριβώς πληροφορία, συχνά χωρίς να αλλάξουν δυο λέξεις από το πανομοιότυπο κείμενο.  

Για μια ακόμα φορά, δεν υπήρξε η δημοσιογραφία που θέλει να ψάχνει, να διασταυρώνει, να διερευνά πρόσωπα και αίτια και μόνο όταν έχει μια πλήρη εικόνα να δίνει την αλήθεια, με σεβασμό σε εκείνους στους οποίους απευθύνεται. Στην προκειμένη περίπτωση, η αυτόχειρας αρχικά δεν είχε καν όνομα και επίθετο, το μόνο που έλεγαν πως γνώριζαν αυτοί που εντελώς επιδερμικά έγραψαν την πληροφορία ήταν πως είχε ψυχολογικά προβλήματα και ήταν άστεγη! Πώς το γνώριζαν, από πού το γνώριζαν, πώς ήταν σίγουροι γι’ αυτά που έγραφαν είναι από αυτά τα ερωτήματα που πάντα μένουν μετέωρα ή έχουν κάποιες φορές αβέβαιες απαντήσεις. Αυτά όλα αφορούν τη δημοσιογραφία. 

Υπάρχουν κάποια άλλα, όμως, που αφορούν και την ίδια την κοινωνία και το πώς ένα μεγάλο κομμάτι της αντιδρά και ερμηνεύει μια τέτοια ιστορία. Όταν η αυτόχειρας απέκτησε όνομα και επαγγελματική ιδιότητα (και μάλιστα αυτή ήταν δημοσιογραφική), τα μίντια άφησαν στην άκρη τις βεβαιότητες της «άστεγης με ψυχολογικά προβλήματα». Ήδη ήταν εκτεθειμένα ανεπανόρθωτα γιατί αν δεν ήταν δημοσιογράφος, δεν θα έδιναν καμιά σημασία στην αυτοπυρπόληση της γυναίκας έξω από το Ζάππειο, όπως έκαναν τις πρώτες μέρες. Από εκεί και πέρα, ανέλαβαν τα περίφημα κοινωνικά δίκτυα να πάρουν θέση, ένα μέρος της κοινωνίας δηλαδή, στον βαθμό που οι χρήστες τους είναι ενδεικτικό μέρος αυτής της κοινωνίας. 

Με γνώμονα τη στοίχιση πίσω από κόμματα, απόψεις και βεβαιότητες, άρχισαν να θέτουν ερωτήματα που είχαν περισσότερο ρητορικό χαρακτήρα. Οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων φαίνονταν να γνωρίζουν και έδιναν σαφείς απαντήσεις σε όλα, επηρεασμένοι από τις δικές τους αλήθειες. Φώναξε ή όχι πριν από το απονενοημένο ότι «δεν είχε να φάει», όπως έγραφαν τα πρώτα ρεπορτάζ, επικαλούμενα μαρτυρίες αστυνομικών που ήταν παρόντες; Είχε ή όχι σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα; Είχε την οικονομική δυνατότητα για να τα καταφέρει στη ζωή της ή όχι; Στον συχνά άγριο κόσμο των κοινωνικών δικτύων διατυπώθηκαν σωροί από βεβαιότητες, οι οποίες εντάχθηκαν στην προσωπική λογική μας και στις αντιλήψεις μας, για τις οποίες συνήθως έχουμε τόση σιγουριά που δεν χωράνε χαραμάδες αμφιβολίας. Είμαστε απόλυτοι για όλα αυτά και μπροστά σε αυτές τις βεβαιότητές μας, που υπηρετούν τις αλήθειες μας, ξεχνάμε τα στοιχειώδη. Τον σεβασμό που οφείλουμε στο πρόσωπο μιας γυναίκας που έφυγε από τη ζωή και μάλιστα με τόσο σκληρό τρόπο. Και αυτός ο σεβασμός εκφράζεται μόνο με σιωπή, ιδιαίτερα σε αυτές τις περιπτώσεις, όταν δεν γνωρίζουμε πολλά. Σιωπή και αυτογνωσία.  

Αυτή η σιωπή θα μπορούσε να λειτουργήσει λυτρωτικά, ίσως καθοριστικά για την αυτογνωσία μας, για τον εαυτό μας. Ίσως τότε να ξανασκεφτόμασταν τις αξιολογικές ιεραρχήσεις μας, μερικά βασικά και στοιχειώδη πράγματα δηλαδή. Έχει διαφορετική αξία η αυτοπυρπόληση μιας άγνωστης άστεγης από την αυτοπυρπόληση μιας δημοσιογράφου; Υπάρχει δίχτυ ασφαλείας για έναν άνθρωπο που έχει ψυχολογικά θέματα (και πόσοι δεν έχουμε;) ώστε να προστατευτεί όταν πρέπει; Ζούμε σε ανθρώπινες κοινωνίες, με στήριξη από το κράτος όταν απαιτείται; Υπάρχει –και πόσο ενεργή είναι– η έννοια της αλληλεγγύης μέσα στην κοινωνία; Αναρωτιόμαστε ποτέ για τα δράματα της διπλανής πόρτας ή αρκούμαστε στο να πέφτουμε από τα σύννεφα όταν συμβαίνουν; Έχουν θέση στην κοινωνία μας οι αδύναμοι;  

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κάποτε στην Αμερική…

Ακροβατώντας / Η αμερικανική δημοκρατία οδεύει προς το τέλος της

Η κυβέρνηση Τραμπ έχει επιδοθεί σε ανελέητο κυνηγητό όσων αμφισβητούν την αλήθεια της. Κυνηγάει δημοσιογράφους, παρουσιαστές, ακτιβιστές, αντιφρονούντες, δικαστές, όποιον τολμήσει να την αμφισβητήσει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Χωρίς αναισθητικό, χωρίς δικαιώματα: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Χωρίς αναισθητικό: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές για halal και kosher στην Ελλάδα;

Παρά τις προσπάθειες νομιμοποίησης του εβραϊκού και ισλαμικού τρόπου σφαγής των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση, το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει. Η σχεδιαζόμενη Εθνική Στρατηγική Halal επαναφέρει το θέμα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
H εξέγερση της «κανονικότητας»

Οπτική Γωνία / H εξέγερση της «κανονικότητας»

Μια τάση που θέλει να προσελκύσει μετριοπαθή ακροατήρια, αντλώντας από μια ψευδή εκδοχή της Ιστορίας, η οποία θέλει τον δυτικό πολιτισμό να υποφέρει ή να παρακμάζει γιατί τάχα έπεσε θύμα του ανθρωπισμού του.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
EPEJERGAS HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οπτική Γωνία / HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οι κρίσιμοι σταθμοί μιας δύσκολης πορείας που ξεκίνησε το 1981, οπότε πιστοποιήθηκαν τα πρώτα κρούσματα HIV, μέχρι σήμερα, που στόχος πια είναι η πλήρης ύφεση της νόσου, με ορίζοντα την επίτευξη της ίασης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Επιστρατεύοντας το ύστατο μέσο πίεσης, ο Πάνος Ρούτσι ζητά δικαιοσύνη για τα Τέμπη και άδεια για να ξεθάψει το παιδί που έχασε στο μοιραίο τρένο, ώστε να ταυτοποιηθεί και να γίνουν τοξικολογικές εξετάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τα drones μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Οπτική Γωνία / Από τα drones μέχρι το AI: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Πώς η στρατιωτική άνοδος της Κίνας και η στρατηγική σύμπλευση με τη Ρωσία διαμορφώνουν τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες προκλήσεις για την ασφάλεια; Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες μοιάζουν πιο διχασμένες από ποτέ; Και πού οφείλεται η άνοδος της πολιτικής βίας; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αντιδράσεις στην Πάρο για την τουριστική επένδυση στις Κολυμπήθρες ή Συλλογή υπογραφών κατά της στρατηγικής επένδυσης στην Πάρο

Ρεπορτάζ / Στις Κολυμπήθρες της Πάρου θα χτιστεί ένα τεράστιο ξενοδοχείο. Γιατί;

Η τοπική κοινωνία αντιδρά στην κατασκευή μεγάλου τουριστικού συγκροτήματος, προειδοποιώντας για αλλοίωση του τοπίου και επιβάρυνση των ήδη πιεσμένων υποδομών του νησιού.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Βασιλική Σιούτη / Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Στην Ελλάδα η κοινή γνώμη έχει τη χειρότερη άποψη για τα πολιτικά κόμματα της χώρας, αλλά αυτό δεν μοιάζει να πτοεί κανέναν, παρά τον υπαρκτό κίνδυνο απονομιμοποίησης του πολιτικού συστήματος. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο…

Ακροβατώντας / Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο και ο κάθε Γιάννης

Σαν αυτόν υπάρχουν χιλιάδες ακόμα άνθρωποι που ζουν στη χώρα μας, πολλές χιλιάδες «καταραμένοι» που για διάφορους λόγους έφτασαν και φτάνουν ως εδώ με κάτι καρυδότσουφλα, σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ