Λίντα Καπετανέα

Λίντα Καπετανέα Facebook Twitter
Φωτό: Πάνος Μιχαήλ
0

Γεννήθηκα στα Πατήσια και μεγάλωσα εκεί μέχρι τα 24 μου. Θυμάμαι να παίζω μικρή στους δρόμους όλα αυτά τα αυτοσχέδια παιχνίδια που σήμερα είναι αδύνατον να χαρεί ένα παιδί της πόλης. Παρότι δεν ήμουν το ανέμελο παιδί της ηλικίας μου, αφού έκανα από μικρή πρωταθλητισμό, την αίσθηση της ανοιχτής πόλης την κρατάω ζωντανή ακόμα. Οι περισσότερες εικόνες μου, πάντως, είναι από τα αμέτρητα πηγαινέλα με τα λεωφορεία για προπονήσεις. Μέχρι τα δέκα μου γυμναζόμουν καθημερινά στη Γλυφάδα ως αθλήτρια της ενόργανης, κατόπιν στους Αμπελόκηπους. Η βασική μου διαδρομή ήταν από την καρδιά του γυμναστηρίου, στην αγκαλιά της μητέρας μου. Άθληση και ύπνος. Τα αγαπώ ακόμη πολύ και τα δύο.

Το γυμναστήριο ήταν για εμένα και την αδελφή μου τρόπος ζωής, σε σημείο που να κλείνουμε, φεύγοντας κάθε βράδυ, το γυμναστήριο της Γλυφάδας και να παίρνουμε μαζί τα κλειδιά. Ήταν κυριολεκτικά το δεύτερο σπίτι μας. Γι’ αυτό και ήταν σοκαριστικό ν’ ακούω τον γυμναστή μου να μου λέει στα 16 ότι πρέπει να σταματήσω την ενόργανη επειδή ήμουν ψηλή. Δεν ήξερα να κάνω τίποτε άλλο, μέχρι που μια γνωστή μού έριξε την ιδέα να ξεκινήσω χορό. Στην αρχή δεν μου άρεσε και πήγαινα στα μαθήματα επειδή είχα μάθει να πειθαρχώ. Σταδιακά, όμως, άρχισε να με τραβάει, μέχρι που τον λάτρεψα. Από τότε δεν έχω κάνει καμιά άλλη δουλειά. Ζω από το χόμπι μου.

Στη Νέα Υόρκη βρέθηκα με υποτροφία από το ΙΚΥ. Για δύο χρόνια απορροφούσα τα πάντα με μανία σε μια μεγαλούπολη που επιβεβαίωνε με κάθε τρόπο το όνομά της. Επρόκειτο για το κατεξοχήν κέντρο του χορού τότε –σε αντίθεση με σήμερα, που είναι η Ευρώπη- κι έτσι μπορούσα να χαρώ τη συγκυρία ενός ζωντανού και απέραντου σχολείου. Συγκεντρώθηκα, δούλεψα, κατέστρεψα τα γόνατά μου, πάλεψα σκληρά. Αλλά ήμουν γεμάτη ενθουσιασμό. Με δικαίωσαν και οι δάσκαλοί μου: ο Jeremy Nelson άσκησε καταλυτική επιρροή στη μετεξέλιξή μου, ενώ αγάπησα πραγματικά πολύ την Irene Hultman. Αυτή είναι που με δίδαξε πολλά για το πώς να χρησιμοποιώ το σώμα μου. Θυμάμαι ακόμη να μένουμε κλεισμένες για ώρες σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου και να μου εξηγεί με κάθε λεπτομέρεια πώς χρησιμοποιεί μια συγκεκριμένη κίνηση.

Από τη Νέα Υόρκη άρχισα να κατακτώ τον κόσμο. Είδα άπειρες παραστάσεις, ήρθα σε επαφή με μορφές ανυπέρβλητες: Wally Cardona, Jeremy Nelson, Trisha Brown. Η ομάδα του Cunningham ήταν φοβερή τότε κι έβλεπες πολλά παραπάνω από την τελείωση μιας τεχνικής. Εννοείται ότι έμεινα έκπληκτη από την Πίνα Μπάους. Είδα και τη σχετική ταινία, αλλά θα προτιμούσα να είχαν μιλήσει για την άλλη πλευρά της Πίνα, την πιο αυστηρή, όπως την είχε αναδείξει ένα άλλο ντοκιμαντέρ γύρω από το όνομά της. Είναι πολλές οι ταινίες για διάφορες εκδοχές του χορού, άλλες καλές, άλλες χειρότερες, άλλες υπερτιμημένες. Και η αλήθεια είναι ότι δεν μου άρεσε καθόλου το Black Swan. Δεν έχει καμιά σχέση με την πραγματικότητα και με την εικόνα που έχω εγώ για τον χορό, αν και, για να πω την αλήθεια, δεν ξέρω ακριβώς τι συμβαίνει με τις ομάδες του μπαλέτου.

Γνωρίστηκα με τον Γιόζεφ όταν χορεύαμε μαζί στο συγκρότημα του Wim Vandekeybus «Ultima Vez» το 2002. Το 2006 ήρθαμε στην Ελλάδα και φτιάξαμε τους «Rootless Root» μαζί με το νεογέννητο τότε παιδί μας, που μας ακολουθούσε παντού: πρόβες, περιοδείες, παραστάσεις. Τη μεταφέραμε μέσα σε μάρσιππο σε διάφορες γωνιές του κόσμου κι έγινε ένα με τη δουλειά μας. Είναι ωραίο, νομίζω, που εξακολουθεί να μεγαλώνει γύρω από τη σκηνή. Τη φέρνω μαζί μου στις πρόβες γιατί θέλω να ξέρει πώς ακριβώς έχουν τα πράγματα, ότι χορός δεν είναι μόνο παπουτσάκια μπαλέτου και ομορφιά - κάτι που μάλλον καταλαβαίνει, αφού έχει δει και την άλλη πλευρά, το πώς είμαστε στο στούντιο, πόσο προβληματιζόμαστε με το αποτέλεσμα, τη σκληρή δουλειά που υπάρχει από πίσω. Σε λίγες μέρες περιμένω να έρθει στον κόσμο και το δεύτερο παιδί μου, που προφανώς θα μεγαλώσει με τις ίδιες εικόνες.

Αν δεν είχα τόσες δουλειές και δεν χρειαζόταν να πηγαινοέρχομαι τόσο πολύ στο αεροδρόμιο, δεν θα έμενα στην Αθήνα. Και ο Γιόζεφ το ίδιο μου λέει, πόσο του λείπουν τα πάρκα και το πράσινο που είχε συνηθίσει να βλέπει στην πατρίδα του, την Μπρατισλάβα. Γι’ αυτό και πηγαίνει συχνά στο άλσος στη Νέα Φιλαδέλφεια, ενώ εγώ λατρεύω τη θάλασσα. Θα μου άρεσε αυτή η πόλη να είναι πιο ανθρώπινη, να έχει ένα πάρκο για τα παιδιά, να μην έχει παραδοθεί άνευ όρων στην ασχήμια. Τα σκουπίδια είναι επίσης κάτι που με ενοχλεί πολύ. Όταν, όμως, προσγειώνομαι με το αεροπλάνο στην Αθήνα και βλέπω αυτό τον εκτυφλωτικό ήλιο και το απέραντο γαλάζιο, αισθάνομαι μια ζεστασιά απέραντη. Μου έρχονται εικόνες θαλπωρής, νιώθω την αγκαλιά της οικογένειάς μου και των φίλων μου.

Έτυχε να βρούμε τον Τζον Πάρις στο Λονδίνο, ενώ ήμασταν ακόμα σε περιοδεία, και η συνεργασία μας προέκυψε πολύ απλά. Του προτείναμε κάποια πράγματα κι εκείνος ανταποκρίθηκε αμέσως. Του άρεσαν τα βίντεο και η δουλειά μας και αφότου ήρθε να μας δει, δεν σταμάτησε να μας βομβαρδίζει με μουσικές. Έτσι, είχαμε πολύ υλικό από αυτόν εξαρχής, πράγμα που σημαίνει ότι η παράσταση δουλεύτηκε παράλληλα και όχι εκ των υστέρων.

Το Kireru δεν είναι τίποτε άλλο από μια μηχανή που προτίθεται να καταβροχθίσει οτιδήποτε προέρχεται από τη δυτική κοινωνία και τον πολιτισμό. Είχαμε τρεις βασικές ιδέες-πηγές έμπνευσης. Καταρχάς, μας ενδιαφέρει πάντα και αποκλειστικά το παράλογο, αυτό που δεν έχει τακτικό νόημα. Η δεύτερη ιδέα έχει να κάνει με την αρπαγή της Ευρώπης, όχι τόσο με τον μύθο, όσο με την αναζήτηση της ευρωπαϊκής ταυτότητας, ποιος την απαγάγει και προς τα πού βαδίζουμε. Και η τρίτη ιδέα αναφέρεται στον τίτλο «Kireru», που σημαίνει ξέσπασμα. Λένε ότι είναι ξέσπασμα οργής, αλλά για εμάς είναι ξέσπασμα χαράς και ευτυχίας - κάθε είδους ξέσπασμα. Περισσότερο κι από μια εισβολή, μάλλον πρόκειται για μια καταιγιστική επιδρομή ενός ανεξήγητου παραλογισμού και μιας συναισθηματικής ορμής. Eίναι η βαθύτερη αντανάκλαση του εαυτού μας, το πώς βλέπουμε τη διαδικασία της εξέλιξης και τι ακριβώς απομένει, μετά απ’ όλα αυτά, για τα παιδιά μας.

Δεν το σκέφτομαι που θα γίνω ξανά μητέρα, παρότι είχα άσχημη εγκυμοσύνη και δούλευα εντατικά όλους τους μήνες, αφού έμαθα πώς είμαι έγκυος όταν είχαν ξεκινήσει οι πρόβες για το Kireru. Δεν ήθελα να με καταβάλει το άγχος, ούτε εξαιτίας αυτού αλλά ούτε και εξαιτίας όσων συμβαίνουν τελευταία γύρω μας. Είμαι ευτυχής με αυτό που κάνω, αγαπώ πολύ το παιδί μου και τον άντρα μου και προσπαθώ να μη σκέφτομαι τα μελλούμενα. Θέλω να προχωράω με ό,τι έρχεται στη ζωή, αφού έχω μπει σε αυτό το ταξίδι και δεν ξέρω πού θα με βγάλει. Τελικά, σου δίνει μεγάλη δύναμη η τέχνη.

Δείτε το trailer για το Kireru:

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ