Η Μουρτζούκου και το Σύνδρομο του κακού κόσμου

Η Μουρτζούκου και το Σύνδρομο του κακού κόσμου… Facebook Twitter
Όσοι παρακολούθησαν για πολλούς μήνες την ιστορία με το έγκλημα που αφορά τα τέσσερα μωρά σίγουρα θα βλέπουν τον πραγματικό κόσμο διαφορετικά… Φωτ.: EUROKINISSI
0


Η ΕΙΡΗΝΗ ΜΟΥΡΤΖΟΥΚΟΥ είναι μια εικοσιπεντάχρονη κοπέλα η οποία αρκετούς μήνες εμφανιζόταν με εντυπωσιακή συχνότητα στις τηλεοπτικές οθόνες, σε κατ’ ευφημισμόν δελτία ειδήσεων αλλά κυρίως σε εκπομπές που έχουν μεγάλη τηλεθέαση γιατί ασχολούνται με θέματα που οι παραγωγοί τους γνωρίζουν καλά ότι θέλουν να τα βλέπουν πολλές χιλιάδες άνθρωποι, και στην αγοραία δημοσιογραφική πιάτσα θεωρείται ότι πουλάνε – και πουλάνε καλά.

Υπάρχει μια πτυχή στην ιστορία αυτή που συνδέεται με την αντίληψη ότι η πληροφορία δεν είναι ένα εμπορεύσιμο είδος, και αυτοί που τη διαχειρίζονται και τη μεταφέρουν πρέπει να δείχνουν σεβασμό, αλλά στην εποχή μας θεωρείται παρωχημένη, τίποτα περισσότερο από μια λεπτομέρεια. Το έχουμε δυστυχώς αποδεχτεί αυτό, και το ερώτημα αν γι’ αυτή την αποδοχή το μεγάλο μερίδιο ευθύνης το φέρουν οι παραγωγοί ανάλογων εκπομπών ή οι χιλιάδες τηλεθεατές που τις βλέπουν με προσήλωση θα παραμείνει αναπάντητο. Μοιάζει με το ερώτημα με το αυγό και την κότα.

Δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι η δικαστική της τύχη – θα φανεί στη συνέχεια. Αυτό που γνωρίζουμε με βεβαιότητα είναι πως μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας καθηλωνόταν υπερβολικά πολλές ώρες μπροστά σε μια οθόνη για να μαθαίνει πληροφορίες σχετικά με τα τέσσερα εγκλήματα με όρους ριάλιτι σόου.

Σημασία έχει το ότι πολλές χιλιάδες άνθρωποι, ενδεχομένως και εκατομμύρια, έβλεπαν για αρκετό καιρό στις οθόνες τους (όχι μόνο των τηλεοράσεων αλλά και των υπολογιστών ή των κινητών) να εξελίσσεται μια πολύ άγρια ιστορία. Η καλεσμένη στα κανάλια κοπέλα μίλαγε για τον θάνατο τεσσάρων μωρών (!) μεταξύ των οποίων και δύο δικών της.

Και το έκανε με περισσή άνεση, έμοιαζε να συμμετέχει με ικανοποίηση στις σε εκπομπές «κοινωνικού σχολιασμού», όπως τις αποκαλούν αυτοί που τις κάνουν, και να αναφέρεται σε ό,τι συνέβαινε σαν να παρατηρούσε μια εξαιρετικά τραγική ιστορία. Κάποιοι έγραψαν ότι οι παραγωγοί των εκπομπών αυτών έδειχναν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να έχουν καλεσμένη την κοπέλα στο καθημερινό τους θέαμα και ότι της έδιναν τα χρήματα που ζητούσε για κάθε εμφάνιση, αλλά αυτό δεν θα αποδειχθεί ποτέ.

Σίγουρα οι συγκεκριμένες εκπομπές ήθελαν να την έχουν καλεσμένη. Πούλαγε. Και κάθε φορά την άφηναν να μιλάει, να απειλεί, να βρίζει, να οργίζεται, να είναι λυπημένη, να ξεσπά με θυμό εναντίον κάποιων υπεύθυνων. Όλα αυτά συνέβαιναν μία ολόκληρη τηλεοπτική σεζόν μέχρι που η κοπέλα, σύμφωνα με την αστυνομία, ομολόγησε τη διάπραξη τεσσάρων εγκλημάτων και προφυλακίστηκε. Αλλά ακόμα και τότε τα κανάλια εξακολούθησαν να ασχολούνται με την υπόθεση, παραθέτοντας αρκετές για να ικανοποιήσουν τους λαίμαργους για τέτοια θέματα τηλεθεατές. Πώς περνάει τις ώρες στη φυλακή, τι τρώει και άλλες τέτοιες λεπτομέρειες που απλώς συντηρούν το σόου.

Δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι η δικαστική της τύχη – θα φανεί στη συνέχεια. Αυτό που γνωρίζουμε με βεβαιότητα είναι πως μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας καθηλωνόταν υπερβολικά πολλές ώρες μπροστά σε μια οθόνη για να μαθαίνει πληροφορίες σχετικά με τα τέσσερα εγκλήματα με όρους ριάλιτι σόου.

Τα εγκλήματα εργαλειοποιήθηκαν, η πρωταγωνίστρια συμμετείχε στις εκπομπές με δήθεν αποκαλύψεις, εικασίες μεταδίδονταν στα τηλεοπτικά παράθυρα σαν γεγονότα, ειδικοί και «ειδικοί» έλεγαν την άποψή τους χωρίς να έχουν γνώση αλλά με βάση ανεπιβεβαίωτες φήμες, ιατροδικαστές εξέθεταν τον εαυτό τους, κάθε είδους επαγγελματίες πανελίστες παρέθεταν τις υποθέσεις τους, τις οποίες παρουσίαζαν με βεβαιότητα, και τελικά προέκυψε ένα κράμα φόβου, συγκίνησης και οργής· η ίδια απέκτησε φίλους και εχθρούς με όρους συναισθηματικής προσέγγισης και με βάση όσα φημολογούνταν.

Τα εγκλήματα μετατράπηκαν σε θέαμα με ποπκόρν και πολλές χιλιάδες αποδέκτες, αλλά όλο αυτό δεν ήταν καθόλου αστείο.

Η διαχείριση της ιστορίας του θανάτου τεσσάρων μωρών έδειξε ότι συνεχίζεται η παράδοση που θέλει τα εγκλήματα να μετατρέπονται σε τηλεοπτικά αφηγήματα και δημοσιογράφους ή άλλους «ειδικούς» να παίζουν τον ρόλο εισαγγελέα, κατηγόρου, συνηγόρου υπεράσπισης, να στήνουν τηλεοπτικές δίκες και να σπέρνουν τον τρόμο, προωθώντας μια ιδιότυπη συναισθηματική χειραγώγηση όπου η φρίκη κυριαρχεί, γιατί μεγεθύνεται χωρίς βάσιμα στοιχεία. Το μακρινό 1968 ο Αμερικανός καθηγητής Τζορτζ Γκέρμπνερ επινόησε μια φράση που βασιζόταν στη μακροχρόνια έρευνά του σχετικά με τις επιπτώσεις της υπερκατανάλωσης τηλεοπτικών εκπομπών τέτοιου τύπου, που ασχολούνται με εγκλήματα: «Σύνδρομο του κακού κόσμου» («Mean World Syndrome»).

Σύμφωνα με την έρευνα, οι άνθρωποι που παρακολουθούν πάρα πολλές ώρες τηλεόραση είναι πολύ πιθανό να αντιλαμβάνονται τον κόσμο ως επικίνδυνο και τρομακτικό. Όσο περισσότερο χρόνο περνούν μπροστά στην οθόνη τους βλέποντας τέτοια θεάματα, τόσο πιθανότερο είναι να θεωρήσουν όσα βλέπουν αντανακλάσεις της πραγματικής ζωής. Όσοι παρακολούθησαν για πολλούς μήνες την ιστορία με το έγκλημα που αφορά τα τέσσερα μωρά σίγουρα θα βλέπουν τον πραγματικό κόσμο διαφορετικά…

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ