«Θα αποσυρθώ όταν καρφώσουν το καπάκι στο φέρετρό μου» - Ο Όζι έφυγε, το μεγαλύτερο κεφάλαιο της metal κλείνει

«Θα αποσυρθώ μόνο όταν καρφώσουν το καπάκι στο κουτί μου» - Ο Όζι έφυγε, το μεγαλύτερο κεφάλαιο της metal κλείνει Facebook Twitter
Έφυγε ο Πρίγκιπας του Σκότους, Όζι Όζμπορν, 17 ημέρες μετά την τελευταία του συναυλία / Photo by Alex Pantling/Getty Images
0

«Δεν έχετε ιδέα πώς αισθάνομαι, σας ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου».

Με αυτά τα λόγια, ο Όζι Όζμπορν αποχαιρέτησε το κοινό του στο Villa Park, σαν να ήξερε ότι δεκαεπτά ημέρες αργότερα θα έφευγε από τη ζωή.

Καθισμένος σε έναν θρόνο στη σκηνή του Villa Park, ο θρύλος της metal έδωσε την τελευταία συναυλία της ζωής του, με μια ενέργεια που συγκλόνισε το πλήθος και συγκίνησε εκατομμύρια φαν σε κάθε γωνιά του πλανήτη.

Συγκροτήματα του μεγέθους των Metallica και των Guns N' Roses, έδωσαν το «παρών» στην τελευταία υπόκλιση του Όζι, που έφυγε στα 76 του χρόνια. Ο διεθνής Τύπος χαρακτήρισε αυτή τη συνάντηση θρύλων ως τη «σπουδαιότερη heavy metal συναυλία που υπήρξε ποτέ».

Γεννημένος στις 3 Δεκεμβρίου 1948 στο Μπέρμιγχαμ, το όνομα John Michael “Ozzy” Osbourne θα γινόταν ορόσημο στην ιστορία της metal, με την επιτυχία των Black Sabbath να στέκει ασύγκριτη. Είχε ήδη κάνει ηχηρή την παρουσία του στην παγκόσμια μουσική σκηνή με ύμνους όπως τα Iron Man, Paranoid, War Pigs, Crazy Train και Changes, τόσο με τους Black Sabbath όσο και ως σόλο καλλιτέχνης, για να καθιερωθεί ως ο «Πρίγκιπας του Σκότους».

Εκτός σκηνής και studio, πρωταγωνιστούσε και στο ριάλιτι του MTV, «The Osbournes», που κατέγραφε την εκρηκτική ζωή του, από το Μπέρμιγχαμ μέχρι το Λος Άντζελες, πλάι στη σύζυγό του Σάρον και τα παιδιά τους, Κέλι, Έιμι και Τζακ.

Στα χρόνια του ’70, του ’80 και του ’90, ο Όζι Όζμπορν όργωνε τον πλανήτη «γνωρίζοντας, σνιφάροντας και κάνοντας σεξ» σε μια κατάσταση διαρκούς ημι-αναίσθητης μέθης, εξασφαλίζοντας τη θέση του στο πάνθεον της rock’n’roll «ατιμίας». Οι «βγαλμένες από την κόλαση» ιστορίες με πρωταγωνιστή τον Όζμπορν από την εποχή που άκμαζε ως ροκ σταρ πάντα καθήλωναν. Κορυφαία ανάμεσά τους, η στιγμή που δάγκωσε το κεφάλι μιας νυχτερίδας επάνω στη σκηνή.

Ο Όζμπορν αντιμετώπιζε τη νόσο του Πάρκινσον και μια σειρά από άλλα προβλήματα υγείας, τα οποία επιδεινώθηκαν με το πέρασμα του χρόνου, παρουσιάζοντας επιπλοκές από τραυματισμούς ύστερα από πτώση το 2019.

Αναγκάστηκε να ακυρώσει συναυλίες, μα έκανε μια μοναδική εμφάνιση-έκπληξη στο Μπέρμιγχαμ το 2022. Η συναυλία στο Villa Park ανακοινώθηκε νωρίτερα φέτος και τα πλάνα από το «τελευταίο αντίο» πλημμύρισαν με συγκίνηση όλους όσοι γνώρισαν τον κόσμο της metal μαζί του.

Back to the Beginning, εκεί που ξεκίνησαν όλα

Με τίτλο «Back to the Beginning», η μεγάλη συναυλία θα πραγματοποιούνταν μόλις λίγα τετράγωνα μακριά από το σπίτι των παιδικών του χρόνων, στο προάστιο Άστον. Τα χρόνια του ως παιδί, ο μικρός Όζι και οι φίλοι του χρέωναν μισό σελίνι στους φιλάθλους για να «προσέχουν» τα αυτοκίνητά τους.



Ο ίδιος έχει αστειευτεί, ότι η πρώτη του δουλειά στη μουσική βιομηχανία ήταν ως «συντονιστής κόρνας αυτοκινήτων» σε εργοστάσιο της περιοχής. Αργότερα εργάστηκε σε σφαγείο, πράγμα που του έδινε την ευκαιρία να κάνει κακόγουστες φάρσες στις παμπ, «βάζοντας μάτια αγελάδων στις μπύρες των ανθρώπων».

Με στόχο να ξεφύγει από τη ρουτίνα της καθημερινότητας, κόλλησε μια αγγελία σε δισκοπωλείο αναζητώντας μουσικούς. Έτσι γεννήθηκαν οι Black Sabbath, μαζί με τον συμμαθητή του και κιθαρίστα Τόνι Άιομι, τον μπασίστα και στιχουργό Γκίζερ Μπάτλερ και τον ντράμερ Μπιλ Γουόρντ.

Παρότι κι άλλα συγκροτήματα εκείνης της εποχής πειραματίζονταν με παρόμοιους ήχους, οι Black Sabbath ήταν εκείνοι που διαμόρφωσαν οριστικά την ταυτότητα του heavy metal, συνδυάζοντας βαριά riffs, σκοτεινή θεματολογία και επιβλητικούς ρυθμούς. Ξεκίνησαν από το μηδέν και κατέληξαν παγκόσμια είδωλα.

«Αν δείτε τις πρώτες τους εμφανίσεις, θα προσέξετε πως διέθεταν τον πιο βασικό εξοπλισμό – ένα ηχείο PA, ένα μικρό σετ ντραμς, ένα μπάσο και μια κιθάρα. Κι όμως, ο ήχος που έβγαινε έμοιαζε σαν να υπήρχαν είκοσι μουσικοί πάνω στη σκηνή» θα πουν φαν τους.

«Και ο Όζι Όζμπορν έμοιαζε τρελός όταν τραγουδούσε, μα στην ουσία ήταν ένας απόλυτα κανονικός άνθρωπος».

Η απήχηση του Όζμπορν εκτείνεται σε διαφορετικές γενιές, όπως δείχνει και η προσέλευση στην έκθεση Ozzy Osbourne: Working Class Hero, που φιλοξενείται στο Μουσείο και Πινακοθήκη του Μπέρμιγχαμ.

«Νομίζω ότι ο λόγος που ο κόσμος αγαπά τον Όζι Όζμπορν είναι ότι είναι ακόμα πολύ γνήσιος», λέει ο Τόμπι Γουάτλεϊ, διευθυντής συλλογών στα Μουσεία του Μπέρμιγχαμ.

«Βλέπει τον εαυτό του ως ένα παλικάρι της εργατικής τάξης από το Άστον. Δεν έχει αλλάξει πραγματικά. Αυτό που βλέπεις είναι αυτό που παίρνεις. Δεν περνάει από το πρίσμα του Χόλιγουντ και δεν ωραιοποιείται με κανέναν τρόπο. Οι άνθρωποι το αγαπούν πραγματικά και το σέβονται. Και είναι κάτι για το οποίο το Μπέρμιγχαμ μπορεί να είναι πραγματικά περήφανο» θα πρόσθετε.

Η έκθεση περιλαμβάνει αντικείμενα από τον ίδιο και τη Σάρον, όπως χρυσούς δίσκους, βραβεία Grammy διακρίσεις στο Rock ’n’ Roll Hall of Fame – ένα ως μέλος των Sabbath και ένα ως σόλο καλλιτέχνης. Φωτογραφίες και αρχειακό βίντεο τον δείχνουν στη σκηνή, αναδεικνύοντας αυτή την αγρίως θεατρική του πλευρά.

«Ποτέ δεν ξέρεις ακριβώς τι θα συμβεί στη συνέχεια, και νομίζω ότι αρέσει στον κόσμο αυτό», προσθέτει ο Γουάτλεϊ. «Δεν είναι κάποιος που προσπαθεί να τηρήσει τους κανόνες. Θα το κάνει με τον δικό του τρόπο, με το δικό του στυλ. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα μεγάλο μέρος της γοητείας του».

Όζι Όζμπορν: Η σκοτεινή πλευρά του θρύλου

Πολλά από τα κατορθώματα του Όζι  έχουν γίνει θρύλοι - και όχι πάντα για τους σωστούς λόγους. Η πιο διαβόητη στιγμή του ήταν το δάγκωμα στο κεφάλι μιας ζωντανής νυχτερίδας το 1982 στην Αϊόβα, υποθέτοντας -όπως ισχυρίζεται- ότι ήταν ψεύτικη.

Λίγο νωρίτερα είχε δαγκώσει τα κεφάλια δύο περιστεριών μπροστά σε στελέχη δισκογραφικής εταιρείας. Σε άλλες περιπτώσεις συνελήφθη γιατί ούρησε στο Άλαμο φορώντας φόρεμα της Σάρον, εκδιώχθηκε από το Νταχάου γιατί ήταν μεθυσμένος και διατάρασσε την τάξη, τράβηξε όπλο στον ντράμερ των Sabbath, ξύπνησε λιπόθυμος και σκότωσε όλες τις κότες του κοτετσιού του με σπαθί, όπλο και βενζίνη - φορώντας μόνο ρόμπα και γαλότσες.

Το 1989 ξύπνησε στη φυλακή, κατηγορούμενος για απόπειρα στραγγαλισμού της Σάρον. Δεν θυμόταν τίποτα· εκείνη απέσυρε τις κατηγορίες. Το 2003, ενώ υποτίθεται ότι είχε κόψει το ποτό, έπεσε από ένα ATV και έσπασε τον αυχένα του. Την ίδια χρονιά διαγνώστηκε με Πάρκινσον. Το 2019 o Ozzy Osbourne τραυματίστηκε σοβαρά στη σπονδυλική στήλη.

Το τέλος μιας εποχής

Όταν εισήχθη στο Rock ’n’ Roll Hall of Fame ως σόλο καλλιτέχνης πέρυσι, κάθισε σ’ έναν μεγάλο μαύρο θρόνο - στολισμένο με κρανία και μια γιγάντια νυχτερίδα. Ο ίδιος θρόνος εμφανίστηκε και στις πρόβες για τη μεγάλη συναυλία.

Το σώμα του έχει αντέξει περισσότερα απ’ όσα θα άντεχε οποιοσδήποτε. Αλλά η ηλικία και η φθορά δεν μπορούν πλέον να αγνοηθούν. Η Σάρον δήλωσε ότι αυτή θα ήταν σίγουρα η τελευταία του εμφάνιση. Είχε μιλήσει για το τέλος του με τη μουσική πολλές φορές. Σε ντοκιμαντέρ του 2020, ξεκαθάρισε:

«Ξέρετε πότε θα αποσυρθώ; Όταν τους ακούσω να καρφώνουν το καπάκι στο κουτί (φέρετρό) μου. Και τότε θα κάνω ένα γα..νο encore. Είμαι ο Πρίγκιπας του Σκότους».
 

 
 
 
Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εβδομάδα μόδας στο Ριάντ: «Καρφιά» από την εγγονή της Vivienne Westwood για τη συμμετοχή του οίκου

Πολιτισμός / Εβδομάδα μόδας στο Ριάντ: «Καρφιά» από την εγγονή της Vivienne Westwood για τη συμμετοχή του οίκου

Ο οίκος Vivienne Westwood υπερασπίστηκε την παρουσία του στη Σαουδική Αραβία, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για «ευκαιρία πολιτισμικού διαλόγου και αμοιβαίας κατανόησης»
LIFO NEWSROOM
«Τιτανικός»: Πώς ένα τρέιλερ τεσσάρων λεπτών βοήθησε την ταινία να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα blockbusters

Πολιτισμός / «Τιτανικός»: Πώς ένα τρέιλερ τεσσάρων λεπτών βοήθησε την ταινία να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα blockbusters

«Τα διακυβεύματα ήταν τεράστια. Όλοι ήμασταν σε ένταση. Είχαμε ξοδέψει πέντε χρόνια και 200 εκατομμύρια δολάρια» - Ο παραγωγός του «Τιτανικού» γράφει για την εποχή δημιουργίας της ταινίας που «έσπασε» ταμεία και απέσπασε 11 βραβεία Όσκαρ
LIFO NEWSROOM
Πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας πιστεύεται πως απεικονίζει την αδερφή της

Πολιτισμός / Πορτρέτο της Μαρίας Αντουανέτας πιστεύεται πως απεικονίζει την αδελφή της

«Αν και αυτά τα εντυπωσιακά πορτρέτα έχουν εκτεθεί πολλές φορές τα τελευταία 250 χρόνια, θα είναι πραγματικά ξεχωριστό να βλέπουμε επιτέλους τη Μαρία Αντουανέτα όπως ήταν πραγματικά, και όχι να τη συγχέουμε με την αδελφή της», δήλωσε ο διευθυντής του Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας στη Γενεύη
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Βίλα Γκέτι: Παρουσίαση για την παραγωγή αρώματος στην Πύλο στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού

Πολιτισμός / Μια αρχαιολόγος έχει βρει πώς μύριζαν τα αρώματα στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού. Θα μιλήσει για αυτό σε μια διάλεξη

Η εκδήλωση αυτή θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο - Βίλα Γκέτυ και αποτελεί μέρος της περιοδικής έκθεσης «The Kingdom of Pylos», την πρώτη μεγάλη έκθεση στη Βόρεια Αμερική αφιερωμένη στον Μυκηναϊκό πολιτισμό.
LIFO NEWSROOM
Ο Γούντι Άλεν θυμάται τη Νταϊάν Κίτον

Πολιτισμός / Ο Γούντι Άλεν αποχαιρετά τη Νταϊάν Κίτον

«Με την πάροδο του χρόνου έκανα ταινίες για ένα μόνο κοινό, τη Νταϊάν Κίτον. Δεν διάβασα ποτέ καμία κριτική για τη δουλειά μου και με ενδιέφερε μόνο η γνώμη της Κίτον», γράφει ο Άλεν σε κείμενό του, αφιερωμένο στην Αμερικανίδα ηθοποιό
LIFO NEWSROOM
Άννα Κυριακού: Από τη Finos Films και το Εθνικό Θέατρο έως τη «θεία Μπεμπέκα» στις «Τρεις Χάριτες»

Πολιτισμός / Άννα Κυριακού: Από τη Finos Films και το Εθνικό Θέατρο έως τη «θεία Μπεμπέκα» στις «Τρεις Χάριτες»

Στο Εθνικό Θέατρο, όπου υπήρξε μέλος για πάνω από 20 χρόνια, πρωταγωνίστησε σε 34 έργα, από την Ηλέκτρα και τον Πειρασμό του Ξενόπουλου, έως τον Οθέλλο και τη Λυσιστράτη
LIFO NEWSROOM
Μία Φάροου: Απέτισε φόρο τιμής στη Νταϊάν Κίτον παρά τη στήριξή της στον Γούντι Άλεν

Πολιτισμός / Μία Φάροου: «Ήταν ένα σπάνιο άτομο» - Απέτισε φόρο τιμής στη Νταϊάν Κίτον παρά τη στήριξή της στον Γούντι Άλεν

Το μήνυμα της έρχεται μετά την απόφαση της Νταϊάν Κίτον να υπερασπιστεί δημόσια τον Γούντι Άλεν, εν μέσω κατηγοριών για σεξουαλική κακοποίηση της κόρης τους
LIFO NEWSROOM
Κολοσσαίο: Τούνελ 2.000 ετών που χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά οι αυτοκράτορες, ανοίγει για το κοινό

Πολιτισμός / Κολοσσαίο: Τούνελ 2.000 ετών που χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά οι αυτοκράτορες, ανοίγει για το κοινό

Γνωστό ως «Διάδρομος του Κόμμοδου», το τούνελ μήκους 55 μέτρων κατασκευάστηκε κάτω από το αμφιθέατρο, ώστε οι αυτοκράτορες και οι εκλεκτοί τους καλεσμένοι να φτάνουν στις αυτοκρατορικές θέσεις χωρίς να αναμειγνύονται με το πλήθος
LIFO NEWSROOM