ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

«Θα αποσυρθώ όταν καρφώσουν το καπάκι στο φέρετρό μου» - Ο Όζι έφυγε, το μεγαλύτερο κεφάλαιο της metal κλείνει

«Θα αποσυρθώ μόνο όταν καρφώσουν το καπάκι στο κουτί μου» - Ο Όζι έφυγε, το μεγαλύτερο κεφάλαιο της metal κλείνει Facebook Twitter
Έφυγε ο Πρίγκιπας του Σκότους, Όζι Όζμπορν, 17 ημέρες μετά την τελευταία του συναυλία / Photo by Alex Pantling/Getty Images
0

«Δεν έχετε ιδέα πώς αισθάνομαι, σας ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου».

Με αυτά τα λόγια, ο Όζι Όζμπορν αποχαιρέτησε το κοινό του στο Villa Park, σαν να ήξερε ότι δεκαεπτά ημέρες αργότερα θα έφευγε από τη ζωή.

Καθισμένος σε έναν θρόνο στη σκηνή του Villa Park, ο θρύλος της metal έδωσε την τελευταία συναυλία της ζωής του, με μια ενέργεια που συγκλόνισε το πλήθος και συγκίνησε εκατομμύρια φαν σε κάθε γωνιά του πλανήτη.

Συγκροτήματα του μεγέθους των Metallica και των Guns N' Roses, έδωσαν το «παρών» στην τελευταία υπόκλιση του Όζι, που έφυγε στα 76 του χρόνια. Ο διεθνής Τύπος χαρακτήρισε αυτή τη συνάντηση θρύλων ως τη «σπουδαιότερη heavy metal συναυλία που υπήρξε ποτέ».

Γεννημένος στις 3 Δεκεμβρίου 1948 στο Μπέρμιγχαμ, το όνομα John Michael “Ozzy” Osbourne θα γινόταν ορόσημο στην ιστορία της metal, με την επιτυχία των Black Sabbath να στέκει ασύγκριτη. Είχε ήδη κάνει ηχηρή την παρουσία του στην παγκόσμια μουσική σκηνή με ύμνους όπως τα Iron Man, Paranoid, War Pigs, Crazy Train και Changes, τόσο με τους Black Sabbath όσο και ως σόλο καλλιτέχνης, για να καθιερωθεί ως ο «Πρίγκιπας του Σκότους».

Εκτός σκηνής και studio, πρωταγωνιστούσε και στο ριάλιτι του MTV, «The Osbournes», που κατέγραφε την εκρηκτική ζωή του, από το Μπέρμιγχαμ μέχρι το Λος Άντζελες, πλάι στη σύζυγό του Σάρον και τα παιδιά τους, Κέλι, Έιμι και Τζακ.

Στα χρόνια του ’70, του ’80 και του ’90, ο Όζι Όζμπορν όργωνε τον πλανήτη «γνωρίζοντας, σνιφάροντας και κάνοντας σεξ» σε μια κατάσταση διαρκούς ημι-αναίσθητης μέθης, εξασφαλίζοντας τη θέση του στο πάνθεον της rock’n’roll «ατιμίας». Οι «βγαλμένες από την κόλαση» ιστορίες με πρωταγωνιστή τον Όζμπορν από την εποχή που άκμαζε ως ροκ σταρ πάντα καθήλωναν. Κορυφαία ανάμεσά τους, η στιγμή που δάγκωσε το κεφάλι μιας νυχτερίδας επάνω στη σκηνή.

Ο Όζμπορν αντιμετώπιζε τη νόσο του Πάρκινσον και μια σειρά από άλλα προβλήματα υγείας, τα οποία επιδεινώθηκαν με το πέρασμα του χρόνου, παρουσιάζοντας επιπλοκές από τραυματισμούς ύστερα από πτώση το 2019.

Αναγκάστηκε να ακυρώσει συναυλίες, μα έκανε μια μοναδική εμφάνιση-έκπληξη στο Μπέρμιγχαμ το 2022. Η συναυλία στο Villa Park ανακοινώθηκε νωρίτερα φέτος και τα πλάνα από το «τελευταίο αντίο» πλημμύρισαν με συγκίνηση όλους όσοι γνώρισαν τον κόσμο της metal μαζί του.

Back to the Beginning, εκεί που ξεκίνησαν όλα

Με τίτλο «Back to the Beginning», η μεγάλη συναυλία θα πραγματοποιούνταν μόλις λίγα τετράγωνα μακριά από το σπίτι των παιδικών του χρόνων, στο προάστιο Άστον. Τα χρόνια του ως παιδί, ο μικρός Όζι και οι φίλοι του χρέωναν μισό σελίνι στους φιλάθλους για να «προσέχουν» τα αυτοκίνητά τους.



Ο ίδιος έχει αστειευτεί, ότι η πρώτη του δουλειά στη μουσική βιομηχανία ήταν ως «συντονιστής κόρνας αυτοκινήτων» σε εργοστάσιο της περιοχής. Αργότερα εργάστηκε σε σφαγείο, πράγμα που του έδινε την ευκαιρία να κάνει κακόγουστες φάρσες στις παμπ, «βάζοντας μάτια αγελάδων στις μπύρες των ανθρώπων».

Με στόχο να ξεφύγει από τη ρουτίνα της καθημερινότητας, κόλλησε μια αγγελία σε δισκοπωλείο αναζητώντας μουσικούς. Έτσι γεννήθηκαν οι Black Sabbath, μαζί με τον συμμαθητή του και κιθαρίστα Τόνι Άιομι, τον μπασίστα και στιχουργό Γκίζερ Μπάτλερ και τον ντράμερ Μπιλ Γουόρντ.

Παρότι κι άλλα συγκροτήματα εκείνης της εποχής πειραματίζονταν με παρόμοιους ήχους, οι Black Sabbath ήταν εκείνοι που διαμόρφωσαν οριστικά την ταυτότητα του heavy metal, συνδυάζοντας βαριά riffs, σκοτεινή θεματολογία και επιβλητικούς ρυθμούς. Ξεκίνησαν από το μηδέν και κατέληξαν παγκόσμια είδωλα.

«Αν δείτε τις πρώτες τους εμφανίσεις, θα προσέξετε πως διέθεταν τον πιο βασικό εξοπλισμό – ένα ηχείο PA, ένα μικρό σετ ντραμς, ένα μπάσο και μια κιθάρα. Κι όμως, ο ήχος που έβγαινε έμοιαζε σαν να υπήρχαν είκοσι μουσικοί πάνω στη σκηνή» θα πουν φαν τους.

«Και ο Όζι Όζμπορν έμοιαζε τρελός όταν τραγουδούσε, μα στην ουσία ήταν ένας απόλυτα κανονικός άνθρωπος».

Η απήχηση του Όζμπορν εκτείνεται σε διαφορετικές γενιές, όπως δείχνει και η προσέλευση στην έκθεση Ozzy Osbourne: Working Class Hero, που φιλοξενείται στο Μουσείο και Πινακοθήκη του Μπέρμιγχαμ.

«Νομίζω ότι ο λόγος που ο κόσμος αγαπά τον Όζι Όζμπορν είναι ότι είναι ακόμα πολύ γνήσιος», λέει ο Τόμπι Γουάτλεϊ, διευθυντής συλλογών στα Μουσεία του Μπέρμιγχαμ.

«Βλέπει τον εαυτό του ως ένα παλικάρι της εργατικής τάξης από το Άστον. Δεν έχει αλλάξει πραγματικά. Αυτό που βλέπεις είναι αυτό που παίρνεις. Δεν περνάει από το πρίσμα του Χόλιγουντ και δεν ωραιοποιείται με κανέναν τρόπο. Οι άνθρωποι το αγαπούν πραγματικά και το σέβονται. Και είναι κάτι για το οποίο το Μπέρμιγχαμ μπορεί να είναι πραγματικά περήφανο» θα πρόσθετε.

Η έκθεση περιλαμβάνει αντικείμενα από τον ίδιο και τη Σάρον, όπως χρυσούς δίσκους, βραβεία Grammy διακρίσεις στο Rock ’n’ Roll Hall of Fame – ένα ως μέλος των Sabbath και ένα ως σόλο καλλιτέχνης. Φωτογραφίες και αρχειακό βίντεο τον δείχνουν στη σκηνή, αναδεικνύοντας αυτή την αγρίως θεατρική του πλευρά.

«Ποτέ δεν ξέρεις ακριβώς τι θα συμβεί στη συνέχεια, και νομίζω ότι αρέσει στον κόσμο αυτό», προσθέτει ο Γουάτλεϊ. «Δεν είναι κάποιος που προσπαθεί να τηρήσει τους κανόνες. Θα το κάνει με τον δικό του τρόπο, με το δικό του στυλ. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα μεγάλο μέρος της γοητείας του».

Όζι Όζμπορν: Η σκοτεινή πλευρά του θρύλου

Πολλά από τα κατορθώματα του Όζι  έχουν γίνει θρύλοι - και όχι πάντα για τους σωστούς λόγους. Η πιο διαβόητη στιγμή του ήταν το δάγκωμα στο κεφάλι μιας ζωντανής νυχτερίδας το 1982 στην Αϊόβα, υποθέτοντας -όπως ισχυρίζεται- ότι ήταν ψεύτικη.

Λίγο νωρίτερα είχε δαγκώσει τα κεφάλια δύο περιστεριών μπροστά σε στελέχη δισκογραφικής εταιρείας. Σε άλλες περιπτώσεις συνελήφθη γιατί ούρησε στο Άλαμο φορώντας φόρεμα της Σάρον, εκδιώχθηκε από το Νταχάου γιατί ήταν μεθυσμένος και διατάρασσε την τάξη, τράβηξε όπλο στον ντράμερ των Sabbath, ξύπνησε λιπόθυμος και σκότωσε όλες τις κότες του κοτετσιού του με σπαθί, όπλο και βενζίνη - φορώντας μόνο ρόμπα και γαλότσες.

Το 1989 ξύπνησε στη φυλακή, κατηγορούμενος για απόπειρα στραγγαλισμού της Σάρον. Δεν θυμόταν τίποτα· εκείνη απέσυρε τις κατηγορίες. Το 2003, ενώ υποτίθεται ότι είχε κόψει το ποτό, έπεσε από ένα ATV και έσπασε τον αυχένα του. Την ίδια χρονιά διαγνώστηκε με Πάρκινσον. Το 2019 o Ozzy Osbourne τραυματίστηκε σοβαρά στη σπονδυλική στήλη.

Το τέλος μιας εποχής

Όταν εισήχθη στο Rock ’n’ Roll Hall of Fame ως σόλο καλλιτέχνης πέρυσι, κάθισε σ’ έναν μεγάλο μαύρο θρόνο - στολισμένο με κρανία και μια γιγάντια νυχτερίδα. Ο ίδιος θρόνος εμφανίστηκε και στις πρόβες για τη μεγάλη συναυλία.

Το σώμα του έχει αντέξει περισσότερα απ’ όσα θα άντεχε οποιοσδήποτε. Αλλά η ηλικία και η φθορά δεν μπορούν πλέον να αγνοηθούν. Η Σάρον δήλωσε ότι αυτή θα ήταν σίγουρα η τελευταία του εμφάνιση. Είχε μιλήσει για το τέλος του με τη μουσική πολλές φορές. Σε ντοκιμαντέρ του 2020, ξεκαθάρισε:

«Ξέρετε πότε θα αποσυρθώ; Όταν τους ακούσω να καρφώνουν το καπάκι στο κουτί (φέρετρό) μου. Και τότε θα κάνω ένα γα..νο encore. Είμαι ο Πρίγκιπας του Σκότους».
 

 
 
 
Πολιτισμός
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Kοσμοπολιτισμός, τρόμος και σκοτεινές αλληγορίες από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Kοσμοπολιτισμός, τρόμος και σκοτεινές αλληγορίες από αύριο στους κινηματογράφους

Οι επανεκδόσεις της πρώτης περιπέτειας του Τζέιμς Μποντ, του «Dr. No», και του εξαιρετικού ψυχολογικού θρίλερ του Ρόμαν Πολάνσκι «The Tenant» ξεχωρίζουν εύκολα από το πρόγραμμα της εβδομάδας του Δεκαπενταύγουστου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Έντεκα χρόνια από την ημέρα που ο Ρόμπιν Γουίλιαμς έβαλε τέλος στη ζωή του

Πολιτισμός / Ρόμπιν Γουίλιαμς: 11 χρόνια από την ημέρα που έβαλε τέλος στη ζωή του

Το «θαλάσσιο τέρας με τα 50 πλοκάμια», όπως χαρακτήρισε η σύζυγός του τη σπάνια μορφή άνοιας που τον βασάνιζε, και το τελευταίο τους βράδυ, λίγο πριν ο ηθοποιός βάλει τέλος στη ζωή του
LIFO NEWSROOM
Πέδρο Πασκάλ, Λίντσεϊ Λόχαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Πέδρο Πασκάλ, Λίντσεϊ Λόχαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Το «Μaterialists» της Σελίν Σονγκ, με τον ευφάνταστο ελληνικό τίτλο «Ταιριάζουμε;», το sequel «Freakier Friday», η αναβίωση των περιπετειών της «Red Sonja» και ο χιτσκοκικός κοσμοπολιτισμός του «To Catch a Thief» ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Στο Σαράγεβο τιμάται ο Γουίλεμ Νταφόε για το σύνολο του έργου του στον κινηματογράφο

Πολιτισμός / Στο Σαράγεβο τιμάται ο Γουίλεμ Νταφόε για το σύνολο του έργου του στον κινηματογράφο

Το Ειδικό Βραβείο «Honorary Heart of Sarajevo» θα απονεμηθεί στον σπουδαίο ηθοποιό στο 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο, όπου θα δώσει και masterclass για την τέχνη της υποκριτικής
LIFO NEWSROOM
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εγκαινιάστηκε το αποκατεστημένο Αρχαιολογικό Μουσείο Λήμνου

Πολιτισμός / Εγκαινιάστηκε το αποκατεστημένο Αρχαιολογικό Μουσείο Λήμνου

Κατά την τελετή των εγκαινίων, η Λίνα Μενδώνη δήλωσε: «Η απόδοση ενός μουσείου σε μια τοπική κοινωνία δεν είναι απλώς ένα χαρμόσυνο γεγονός. Είναι μια πράξη με την οποία τιμάται η μακρά ιστορική διαχρονία του τόπου»
LIFO NEWSROOM