Πέθανε η θρυλική πρωτοπόρος της σύγχρονης μουσικής, Σοφία Γκουμπαϊντούλινα

Πέθανε η θρυλική πρωτοπόρος της σύγχρονης μουσικής, Σοφία Γκουμπαϊντούλινα Facebook Twitter
Σοφία Γκουμπαϊντούλινα/ Φωτ.: Getty Images
0

Η Σοφία Γκουμπαϊντούλινα, μία από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης avant-garde μουσικής, έφυγε από τη ζωή στη Γερμανία σε ηλικία 93 ετών. Η σπουδαία συνθέτρια πέρασε πάνω από τρεις δεκαετίες της ζωής της εκεί, μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης.

Η Γκουμπαϊντούλινα υπήρξε μία από τους συνθέτες που τέθηκαν στη μαύρη λίστα του σοβιετικού καθεστώτος το 1979, καθώς η μουσική της θεωρήθηκε «παρεκκλίνουσα». Ωστόσο, το έργο της κατάφερε να φτάσει στη Δύση, όπου αναγνωρίστηκε και τιμήθηκε για τη μοναδική της ικανότητα να συνδυάζει τη σύγχρονη μουσική με πνευματικά και θρησκευτικά στοιχεία.

Από τη Σοβιετική Ένωση στη διεθνή αναγνώριση

Γεννημένη το 1931 στο Τσιστόπολ του Ταταρστάν, η Γκουμπαϊντούλινα σπούδασε μουσική στο Καζάν και στη συνέχεια στο Κονσερβατόριο της Μόσχας. Παρόλο που ο μεγάλος Ντμίτρι Σοστακόβιτς είχε ήδη απομακρυνθεί από το ίδρυμα, ο βοηθός του, Νικολάι Πέικο, της άνοιξε νέους μουσικούς ορίζοντες, φέρνοντάς την σε επαφή με έργα των Μάλερ, Στραβίνσκι και Σένμπεργκ.

Ο Σοστακόβιτς αναγνώρισε το ταλέντο της και την ενθάρρυνε να ακολουθήσει τον «λανθασμένο δρόμο» της, όσο αντισυμβατικός και αν φαινόταν. Ωστόσο, το σοβιετικό καθεστώς απέρριψε το έργο της, χαρακτηρίζοντάς το ως «άσκοπη φασαρία» και απαγορεύοντας τις συνθέσεις της τις δεκαετίες του '60 και '70.

Η καριέρα της απογειώθηκε όταν, τη δεκαετία του '70, μοιράστηκε τυχαία ένα ταξί με τον διάσημο βιολονίστα Γκίντον Κρέμερ στη Μόσχα. Εκείνος της πρότεινε να γράψει ένα κοντσέρτο για βιολί, και έτσι γεννήθηκε το Offertorium – ένα έργο βασισμένο σε θέμα του Μπαχ, το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Βιέννη το 1981.

Το έργο της αποθεώθηκε στη Δύση, με τον Άλφρεντ Σνίτκε να το χαρακτηρίζει «ίσως το σημαντικότερο κοντσέρτο για βιολί του 20ού αιώνα».

Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991, η Γκουμπαϊντούλινα εγκαταστάθηκε σε ένα ήσυχο χωριό κοντά στο Αμβούργο, όπου συνέχισε να συνθέτει ασταμάτητα.

Ο σπουδαίος μαέστρος Σερ Σάιμον Ρατλ την είχε χαρακτηρίσει ως «ιπτάμενο ερημίτη», καθώς η μουσική της βρισκόταν πάντα σε μια δική της τροχιά, μόνο περιστασιακά προσγειωμένη στην πραγματικότητα.

«Είναι πολύ δελεαστικό να δημιουργείς κανόνες», είχε πει κάποτε. «Αλλά αυτοί γρήγορα γίνονται ξεπερασμένοι».

Η μουσική της Γκουμπαϊντούλινα παραμένει ένα σύμβολο ελευθερίας, δημιουργικότητας και πνευματικής αναζήτησης, εμπνέοντας γενιές συνθετών και μουσικόφιλων σε όλο τον κόσμο.

Με πληροφορίες από ΒΒC

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερωτικές αναζητήσεις και περιπέτειες στη Βόρεια Ελλάδα από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ερωτικές αναζητήσεις και περιπέτειες στη Βόρεια Ελλάδα από αύριο στους κινηματογράφους

Σε μια «μεταβατική» εβδομάδα για τον κινηματογραφικό προγραμματισμό ξεχωρίζουν το καλόψυχο «Big Bold Beautiful Journey» με τον Κόλιν Φάρελ και τη Μάργκο Ρόμπι, το «My Friend Eva» του πάντα αξιόπιστου Σεσκ Γκάι και το «Τin Soldier», επειδή έφερε στην Ελλάδα για γυρίσματα τον Ντε Νίρο, τον υιό Ίστγουντ και τον Τζέιμι Φοξ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Πολ Μεσκάλ στο εξώφυλλο του Rolling Stone: «Δεν είχα το ταλέντο που ένιωθα ότι είχαν οι άλλοι»

Πολιτισμός / Ο Πολ Μεσκάλ στο εξώφυλλο του Rolling Stone: «Δεν είχα το ταλέντο που ένιωθα ότι είχαν οι άλλοι»

Από την περίοδο που σκεφτόταν να τα παρατήσει, ο Μεσκάλ έφτασε στη λίστα των υποψηφιοτήτων για Όσκαρ και έγινε το «Μήλον της Έριδος» κορυφαίων σκηνοθετών και σχεδιαστών μόδας
LIFO NEWSROOM
Γκρέτα Γκάρμπο: Η μυστηριώδης ζωή της «σφίγγας της Σουηδίας» που «αποπλάνησε» το Χόλιγουντ

Πολιτισμός / Γκρέτα Γκάρμπο: Η μυστηριώδης ζωή της «σφίγγας της Σουηδίας» που «αποπλάνησε» το Χόλιγουντ

Η Σουηδέζα ηθοποιός, θα αποσυρθεί σε ηλικία μόλις 36 χρόνων από το σινεμά, όταν βρισκόταν στην κορυφή, ζώντας τα υπόλοιπα 49 χρόνια, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και τροφοδοτώντας μία ασυγκράτητη μυθολογία γύρω από την προσωπικότητά της, με φήμες, ιστορίες, πληροφορίες, για τη ζωή της, τους πολυάριθμους έρωτές της, την αθεράπευτη προσμονή μίας επιστροφής της στα πλατό
LIFO NEWSROOM