Πέθανε η θρυλική πρωτοπόρος της σύγχρονης μουσικής, Σοφία Γκουμπαϊντούλινα

Πέθανε η θρυλική πρωτοπόρος της σύγχρονης μουσικής, Σοφία Γκουμπαϊντούλινα Facebook Twitter
Σοφία Γκουμπαϊντούλινα/ Φωτ.: Getty Images
0

Η Σοφία Γκουμπαϊντούλινα, μία από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης avant-garde μουσικής, έφυγε από τη ζωή στη Γερμανία σε ηλικία 93 ετών. Η σπουδαία συνθέτρια πέρασε πάνω από τρεις δεκαετίες της ζωής της εκεί, μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης.

Η Γκουμπαϊντούλινα υπήρξε μία από τους συνθέτες που τέθηκαν στη μαύρη λίστα του σοβιετικού καθεστώτος το 1979, καθώς η μουσική της θεωρήθηκε «παρεκκλίνουσα». Ωστόσο, το έργο της κατάφερε να φτάσει στη Δύση, όπου αναγνωρίστηκε και τιμήθηκε για τη μοναδική της ικανότητα να συνδυάζει τη σύγχρονη μουσική με πνευματικά και θρησκευτικά στοιχεία.

Από τη Σοβιετική Ένωση στη διεθνή αναγνώριση

Γεννημένη το 1931 στο Τσιστόπολ του Ταταρστάν, η Γκουμπαϊντούλινα σπούδασε μουσική στο Καζάν και στη συνέχεια στο Κονσερβατόριο της Μόσχας. Παρόλο που ο μεγάλος Ντμίτρι Σοστακόβιτς είχε ήδη απομακρυνθεί από το ίδρυμα, ο βοηθός του, Νικολάι Πέικο, της άνοιξε νέους μουσικούς ορίζοντες, φέρνοντάς την σε επαφή με έργα των Μάλερ, Στραβίνσκι και Σένμπεργκ.

Ο Σοστακόβιτς αναγνώρισε το ταλέντο της και την ενθάρρυνε να ακολουθήσει τον «λανθασμένο δρόμο» της, όσο αντισυμβατικός και αν φαινόταν. Ωστόσο, το σοβιετικό καθεστώς απέρριψε το έργο της, χαρακτηρίζοντάς το ως «άσκοπη φασαρία» και απαγορεύοντας τις συνθέσεις της τις δεκαετίες του '60 και '70.

Η καριέρα της απογειώθηκε όταν, τη δεκαετία του '70, μοιράστηκε τυχαία ένα ταξί με τον διάσημο βιολονίστα Γκίντον Κρέμερ στη Μόσχα. Εκείνος της πρότεινε να γράψει ένα κοντσέρτο για βιολί, και έτσι γεννήθηκε το Offertorium – ένα έργο βασισμένο σε θέμα του Μπαχ, το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Βιέννη το 1981.

Το έργο της αποθεώθηκε στη Δύση, με τον Άλφρεντ Σνίτκε να το χαρακτηρίζει «ίσως το σημαντικότερο κοντσέρτο για βιολί του 20ού αιώνα».

Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991, η Γκουμπαϊντούλινα εγκαταστάθηκε σε ένα ήσυχο χωριό κοντά στο Αμβούργο, όπου συνέχισε να συνθέτει ασταμάτητα.

Ο σπουδαίος μαέστρος Σερ Σάιμον Ρατλ την είχε χαρακτηρίσει ως «ιπτάμενο ερημίτη», καθώς η μουσική της βρισκόταν πάντα σε μια δική της τροχιά, μόνο περιστασιακά προσγειωμένη στην πραγματικότητα.

«Είναι πολύ δελεαστικό να δημιουργείς κανόνες», είχε πει κάποτε. «Αλλά αυτοί γρήγορα γίνονται ξεπερασμένοι».

Η μουσική της Γκουμπαϊντούλινα παραμένει ένα σύμβολο ελευθερίας, δημιουργικότητας και πνευματικής αναζήτησης, εμπνέοντας γενιές συνθετών και μουσικόφιλων σε όλο τον κόσμο.

Με πληροφορίες από ΒΒC

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To μοναδικό Λιοντάρι που αναπαύεται του Ρέμπραντ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To μοναδικό Λιοντάρι που αναπαύεται του Ρέμπραντ σε δημοπρασία

Το μοναδικό σχέδιο ζώου του Ρέμπραντ που βρίσκεται σε χέρια ιδιωτών βγαίνει σε δημοπρασία την άνοιξη προερχόμενο από μια από τις σημαντικότερες συλλογές στον κόσμο ολλανδικής ζωγραφικής
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΥΠΠΟ: Το ταφικό μνημείο του Τύμβου Καστά στην Αμφίπολη φωτίζεται με νέα χρώματα

Πολιτισμός / ΥΠΠΟ: Το ταφικό μνημείο του Τύμβου Καστά στην Αμφίπολη φωτίζεται με νέα χρώματα

Το Υπουργείο αναθέτει σε δύο ερευνητικά κέντρα την υλοποίηση του έργου «AmphiPoly», που στοχεύει στην επιστημονικά τεκμηριωμένη ανασύσταση της αρχικής όψης του διακόσμου του μνημείου, συμπεριλαμβανομένων της πολυχρωμίας και της εικονογραφίας, σε όλες τις χρονολογικές τους φάσεις
LIFO NEWSROOM
Το ρεσιτάλ της Ρόουζ Μπερν, το τρυφερό «Renoir» κι ένας αιμοβόρος Αι-Βασίλης από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Το ρεσιτάλ της Ρόουζ Μπερν, το τρυφερό «Renoir» κι ένας αιμοβόρος Άι-Βασίλης από αύριο στους κινηματογράφους

Η tour de force ερμηνεία της Ρόουζ Μπερν στο «If I Had Legs I’d Kick you» αποτελεί τη βασική κινηματογραφική ατραξιόν της εβδομάδας, αν και υπάρχουν κι άλλες ενδιαφέρουσες επιλογές, όπως το «Renoir», που θυμίζει το σινεμά του Κόρε Έντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ