Ο συγκλονιστικός τελευταίος πίνακας του Καραβάτζιο σε μια νέα έκθεση

Ο συγκλονιστικός τελευταίος πίνακας του Καραβάτζιο, σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
«Το Μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας» του Καραβάτζιο /© Archivio Patrimonio Artistico Intesa Sanpaolo / foto Luciano Pedicini, Napoli
0

«Έχω δει εκθέσεις-υπερπαραγωγές που τις βαρέθηκα. Αυτή η έκθεση, αφιερωμένη σε ένα μόνο αριστούργημα, με συγκλόνισε» γράφει ο Τζόναθαν Τζόουνς στον «Γκάρντιαν» για την έκθεση με το τελευταίο έργο του Καραβάτζιο στη National Gallery του Λονδίνου που θα διαρκέσει μέχρι τις 21 Ιουλίου.

Λίγοι πίνακες μπορούν να αφηγηθούν καλύτερα την ιστορία των τελευταίων χρόνων του Καραβάτζιο όσο το τελευταίο γνωστό του έργο, «Το μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας».

Βρισκόμαστε στην άβολη θέση να παρατηρούμε από πολύ κοντά τη βία όπως την αποτυπώνει ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους όλων των εποχών, με μια περίπλοκη αλληλεπίδραση ένοχων και αθώων χεριών στο ίδιο κάδρο, ενώ η αυτοπροσωπογραφία του μέσα στον πίνακα, πάνω από τον ώμο της αγίας, μοιάζει να μας κοιτάζει με βλέμμα αβοήθητο, λίγο πριν από το ταραγμένο τέλος μιας πολύ περιπετειώδους και γεμάτης κινδύνους ζωής.

Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε τον Μάιο του 1610. Ο Καραβάτζιο βρίσκεται στη Νάπολη και εργάζεται πάνω στον πίνακα που έμελλε να είναι ο τελευταίος του. Στο «Μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας», ο καλλιτέχνης απομακρύνεται από την παραδοσιακή εικονογραφία της Αγίας Ούρσουλας και απεικονίζει τη στιγμή κατά την οποία η αγία, αφού αρνήθηκε να παντρευτεί έναν Ούνο που δεν συμμεριζόταν τη χριστιανική της πίστη, βάλλεται από τον ίδιο με ένα βέλος. Η σκηνή περιβάλλεται από το κιαροσκούρο, το περίπλοκο παιχνίδι φωτός και σκιάς, χαρακτηριστικό των έργων του Καραβάτζιο που εστιάζουν στην ανθρώπινη τραγωδία και μεταδίδουν τη συναισθηματική δύναμη της σκηνής.

Ο Καραβάτζιο έχει φτάσει στη Νάπολη για δεύτερη φορά το 1609. Η πρώτη ήταν το 1606, όταν μετά από μια λογομαχία μαχαίρωσε για άγνωστους λόγους τον νεαρό Ρανούτσιο Τομασόνι. Κατάφερε να διαφύγει, αλλά για την πράξη του καταδικάστηκε ερήμην σε θάνατο. Ο ζωγράφος εγκατέλειψε μεταμφιεσμένος τη Ρώμη και άρχισε μια περιπλάνηση με πρώτο σταθμό τη Νάπολη, όπου παρέμεινε αρχικά για περίπου οκτώ μήνες. Η φήμη του ήταν ήδη πολύ μεγάλη και σε αυτό το διάστημα ολοκλήρωσε αρκετές παραγγελίες έργων, με κυριότερα την «Παναγία του Ροζαρίου», τις «Επτά πράξεις ελεημοσύνης» και τη «Μαστίγωση του Χριστού», όλα τους αριστουργήματα.

Ο συγκλονιστικός τελευταίος πίνακας του Καραβάτζιο, σε μια νέα έκθεση Facebook Twitter
«Η Σαλώμη με το κεφάλι του Ιωάννη του Βαπτιστή» στη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου.

Εγκατέλειψε τη Νάπολη για τη Μάλτα, πιστεύοντας ότι εκεί μπορεί να γίνει Ιππότης του Τάγματος της Μάλτας, ώστε να μπορεί πιο εύκολα να διεκδικήσει μια απονομή χάριτος από τον Πάπα και να επιστρέψει στο μέλλον στη Ρώμη. Στον καθεδρικό ναό της Βαλέτας δημιούργησε το έργο «Ο Άγιος Ιερώνυμος». Τελικά εκδιώχθηκε και από το τάγμα των Ιπποτών ως «διεφθαρμένος και ρυπαρός» και κατέφυγε στη Σικελία.

Το 1609 επέστρεψε στη Νάπολη όπου έγινε εναντίον του απόπειρα δολοφονίας, οι λόγοι της οποίας παραμένουν άγνωστοι. Το ύφος του συνέχισε να εξελίσσεται – στην «Αγία Ούρσουλα» που φιλοτέχνησε εκείνη την περίοδο, το τελευταίο έργο του, συλλαμβάνει μια στιγμή ύψιστης δράσης και δράματος, καθώς το βέλος που εκτοξεύει ο βασιλιάς των Ούνων τη χτυπά στο στήθος, σε αντίθεση με τους προηγούμενους πίνακες που είχαν όλη την ακινησία των στημένων μοντέλων. 

Το καλοκαίρι του 1610 αποφάσισε να εγκαταλείψει την πόλη, και μπήκε σε ένα πλοίο πιστεύοντας ότι θα μπορούσε να πάρει χάρη λόγω των ισχυρών Ρωμαίων φίλων του. Μαζί του είχε τρεις πίνακες, δώρα για τον καρδινάλιο Σκιπιόνε. Το τι συνέβη στη συνέχεια αποτελεί αντικείμενο εικασιών που καλύπτονται από μεγάλο μυστήριο. Στις 28 Ιουλίου, ένα ανώνυμο avviso (ιδιωτικό ενημερωτικό δελτίο) από τη Ρώμη προς τη δουκική αυλή του Ουρμπίνο ανέφερε ότι ο Καραβάτζιο ήταν νεκρός. Τρεις ημέρες αργότερα, ένα άλλο avviso ανέφερε ότι πέθανε από πυρετό καθ' οδόν από τη Νάπολη προς τη Ρώμη. Ένας ποιητής,  φίλος του καλλιτέχνη, έδωσε αργότερα ως ημερομηνία θανάτου τη 18η Ιουλίου, ενώ ένας πρόσφατος ερευνητής ισχυρίζεται ότι ανακάλυψε ένα σημείωμα θανάτου που δείχνει ότι ο καλλιτέχνης πέθανε εκείνη την ημέρα από πυρετό στο Πόρτο Έρκολε, κοντά στο Γκροσέτο της Τοσκάνης.

Στην «Αγία Ούρσουλα», ο Καραβάτζιο χρησιμοποίησε πραγματικά μοντέλα με βρόμικα πόδια και βρόμικα νύχια, ζουμάρει στη λεπτομέρεια με δραματικό φωτισμό, ενώ ξεφεύγει από την απεικόνιση της αγίας μεταξύ άλλων παρθένων που τη συνόδευαν όταν πήγε να συναντήσει τον μέλλοντα σύζυγό της και επικεντρώνεται στη σκηνή του μαρτυρίου και τον φυσικό πόνο που προκαλεί το βέλος στο τρυπημένο της στήθος.

Ο πίνακας κρέμεται σε ένα σκοτεινό δωμάτιο, υποβλητικά φωτισμένο. Μοιάζει σαν υπενθύμιση της πορείας του καλλιτέχνη προς τον θάνατο. Η Αγία Ούρσουλα ήταν πριγκίπισσα και υπήρξε θυγατέρα του βασιλέα Δονάτου της Δουμνονίας, της νοτιοδυτικής Αγγλίας, και είχε καταγωγή Ρωμαιοβρετανική. Πριν τον γάμο της θέλησε να κάνει ένα πανευρωπαϊκό προσκύνημα. Έφτασε στην Κολωνία την εποχή που την πολιορκούσαν ορδές βαρβάρων και όλες οι παρθένες αποκεφαλίστηκαν σε σφαγή. Ο αρχηγός των Ούννων τραυμάτισε θανάσιμα την Ούρσουλα με ένα βέλος. Αυτή η λεπτομέρεια από την όλη σφαγή είναι στο κέντρο του θέματος του Καραβάτζιο που προφανώς είχε μελετήσει πηγές του 13ου αιώνα, και συνέλαβε κάτι σε αυτήν που κανείς άλλος δεν είχε δει. Γιατί προηγούμενοι καλλιτέχνες απεικόνισαν την ομαδική σφαγή των παρθένων και όχι μια απομονωμένη σκηνή σφαγής που έπεται της άρνησης του Ούρσουλας να δοθεί στον αρχηγό των Ούνων.

«Το θέατρο του Λονδίνου μπορεί να είναι ακριβό, αλλά εδώ υπάρχει ένα αποκαρδιωτικό δράμα οργής, βίας, θανάτου και ίσως ενοχής, λύπης και αποδοχής – και μπορείτε να το δείτε δωρεάν» γράφει ο Τζόουνς για τον πίνακα στον οποίο το μόνο πρόσωπο που λούζεται στο φως είναι η Αγία Ούρσουλα, χλωμή και απόκοσμη, ακόμα ζωντανή με το βέλος μέσα της. Στο πρόσωπό του δολοφόνου της ο Καραβάτζιο μπορεί να είδε και μια αντανάκλαση του εαυτού του.

Ο τελευταίος Καραβάτζιο, National Gallery, Λονδίνο, έως 21 Ιουλίου.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζει τα 25 χρόνια του με Argerich, Κουρεντζή, Nagano και Gheorghiu 

Πολιτισμός / Argerich, Κουρεντζής, Nagano, Gheorghiu: Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζει τα 25 χρόνια του

Ο οργανισμός που άλλαξε τον πολιτιστικό χάρτη της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας βρίσκεται στην πιο εξωστρεφή φάση του και υποδέχεται τη νέα σεζόν με ένα πρόγραμμα γεμάτο σημαντικές διεθνείς συμμετοχές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι τελευταίες συλλογές του Τζόρτζιο Αρμάνι θα παρουσιαστούν κανονικά στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνο

Πολιτισμός / Οι τελευταίες συλλογές του Τζόρτζιο Αρμάνι θα παρουσιαστούν κανονικά στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνο

Ο οίκος ανακοίνωσε ότι ο σχεδιαστής εργαζόταν «μέχρι το τέλος» πάνω στις νέες γραμμές Emporio Armani και Giorgio Armani, αλλά και σε μια μεγάλη έκθεση για τα 50 χρόνια του οίκου
LIFO NEWSROOM
Τζόρτζιο Αρμάνι: Στη μεγάλη οθόνη η ζωή του «βασιλιά της μόδας»

Πολιτισμός / Τζόρτζιο Αρμάνι: Η ζωή του «βασιλιά της μόδας» μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη

Προς το παρόν, δεν έχει διευκρινιστεί αν η φιλόδοξη παραγωγή θα εστιάσει μόνο στην επαγγελματική πορεία του σχεδιαστή στις πασαρέλες και το κόκκινο χαλί ή αν θα συμπεριλάβει και την προσωπική του ζωή
LIFO NEWSROOM
Τρίερ, Στίβεν Κινγκ και Ανιές Βαρντά από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τρίερ, Στίβεν Κινγκ και Ανιές Βαρντά από αύριο στους κινηματογράφους

Η νέα ταινία του δημιουργού του «Worst Person in the World», ακόμα μια διασκευή Στίβεν Κινγκ, το φεμινιστικό «Vagabond» της γιαγιάς της νουβέλ βαγκ και η επιστροφή του «Toy Story» με αφορμή την 30η επέτειο από την πρεμιέρα του ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ανατροπή στον κινηματογράφο: Η OpenAI παράγει ταινία με AI και κόστος κάτω από 30 εκατομμύρια δολάρια

Πολιτισμός / Ανατροπή στον κινηματογράφο; Η OpenAI παράγει ταινία με κόστος κάτω από 30 εκατομμύρια δολάρια

Η OpenAI φέρνει την επανάσταση στον κινηματογράφο με την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους που δημιουργείται κυρίως με τεχνητή νοημοσύνη - Το “Critterz” υπόσχεται να αλλάξει το Χόλιγουντ για πάντα, με εντυπωσιακά αποτελέσματα και φθηνότερο κόστος παραγωγής
LIFO NEWSROOM