Μια ξεχασμένη ακουαρέλα του Τέρνερ δημοπρατείται για μισό εκατομμύριο δολάρια

Μια ακουαρέλα του Τέρνερ από ένα δωμάτιο σπιτιού σε δημοπρασία για μισό εκατομμύριο δολάρια Facebook Twitter
The approach to Venice or Venice from the lagoon Φωτ.: Christie's
0

Όταν ένας πολίτης υπέβαλε σε μια διαδικτυακή υπηρεσία αξιολόγησης του οίκου δημοπρασιών Christie's ένα αίτημα εκτίμησης μιας ακουαρέλας που είχε στο σπίτι του, κανένας δεν μπορούσε να φανταστεί ότι επρόκειτο για έργο του Ουίλιαμ Τέρνερ, και μάλιστα για μια βραβευμένη ακουαρέλα του που θα βγει σε δημοπρασία στη Νέα Υόρκη στις 4 Φεβρουαρίου – εκτιμάται στα 300.000-500.000 χιλιάδες δολάρια.

Το έργο, που τώρα είναι γνωστό ως The approach to Venice ή Venice from the lagoon (γύρω στο 1840), απεικονίζει μια επερχόμενη καταιγίδα και ήταν στην κατοχή της οικογένειας ενός Άγγλου μηχανικού και συλλέκτη από το 1930 περίπου. Εκείνη την εποχή θεωρούσαν ότι ήταν έργο του Τέρνερ, αλλά αργότερα πίστευαν ότι το ζωγράφισε ο πολυμαθής συγγραφέας και ιστορικός τέχνης Τζον Ράσκιν.

Όταν η ακουαρέλα δόθηκε για εκτίμηση ήταν σε κακή κατάσταση, είχε πάρει μια πρασινωπή απόχρωση λόγω του σημείου στο οποίο ήταν τοποθετημένη για χρόνια. Παρ' όλα αυτά, η ειδική των Christie's στα βρετανικά σχέδια και στις ακουαρέλες αναγνώρισε τις δυνατές πινελιές και την παλέτα του Τέρνερ, δηλαδή όσα χρειάζονταν για να εκτιμήσει σωστά το έργο.

Οι περισσότερες από τις ακουαρέλες που ζωγράφισε ο Τέρνερ παρέμειναν στην κατοχή του μέχρι τον θάνατό του το 1851 και στη συνέχεια μπήκαν στην εθνική συλλογή του Ηνωμένου Βασιλείου. Μερικές, ωστόσο, παρέμειναν στον έμπορό του μέχρι το 1868, συμπεριλαμβανομένου του έργου των Christie's.

Η ανάλυση του έργου και η εξέτασή του επιβεβαίωσαν ότι αυτό έγινε στον ίδιο τύπο χαρτιού που χρησιμοποίησε ο Τέρνερ για να αποτυπώσει κι άλλες απόψεις της Βενετίας. 

Το έργο έγινε στην τρίτη και τελευταία επίσκεψη του Τέρνερ στη Βενετία το 1840. Ο καλλιτέχνης έκανε τρία ταξίδια στη Βενετία, στα τέλη του καλοκαιριού του 1819, του 1833 και του 1840 και οι πίνακες που του ενέπνευσαν η ξεχωριστή γοητεία, το αστραφτερό φως, η αιθέρια ομορφιά και η ξεθωριασμένη λαμπρότητα της πόλης αποτελούν μερικά από τα πιο αγαπημένα, μαγευτικά και αινιγματικά έργα του.

Ήταν ένας από τους πολλούς διακεκριμένους καλλιτέχνες που επισκέφτηκαν την πόλη και ήταν 44 ετών όταν έκανε το πρώτο του ταξίδι στη Βενετία. Πριν ακόμα την επισκεφθεί, οι αντιλήψεις του για την ιταλική πόλη είχαν διαμορφωθεί κυρίως από το έργο του Αντόνιο Καναλέτο που έδωσε τη δυνατότητα στη γενιά του Τέρνερ να πάρει μια ιδέα της πόλης. 

Ο καλλιτέχνης κατάφερε να συλλάβει τις μοναδικές ιδιότητες της Βενετίας μέσα από το φίλτρο της δικής του ευαισθησίας. Τα βενετσιάνικα σκίτσα και οι ακουαρέλες του ειδικότερα μεταφέρουν το προσωπικό του όραμα –το οποίο παραμένει τόσο συναρπαστικό σήμερα όσο και τότε–, προσφέροντάς μας μια ματιά στην εσωτερική λειτουργία του καλλιτεχνικού του μυαλού.

Οι ακουαρέλες του Τέρνερ πωλήθηκαν πολύ πιο ακριβά από την εκτίμηση των Christie's. Για παράδειγμα, το Sunrise over the sea (1845) εκτιμήθηκε το 2023 μεταξύ 600.000 και 800.000 στερλινών και πωλήθηκε τελικά για 1 εκατομμύριο στερλίνες.

Με στοιχεία από artnewspaper

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Τζαφάρ Παναχί επέστρεψε χωρίς επεισόδια στο Ιράν μετά το βραβείο στις Κάννες

Πολιτισμός / Ο Τζαφάρ Παναχί επέστρεψε «χωρίς επεισόδια» στο Ιράν μετά το βραβείο στις Κάννες

«Στη χειρότερη, θα με ξαναβάλουν φυλακή», δήλωσε προ ολίγων ημερών από τις Κάννες ο Ιρανός σκηνοθέτης, αποδεχόμενος τις επιπτώσεις της κινηματογραφικής του αντίστασης
LIFO NEWSROOM
Plásmata 3: Υπό τους ήχους του stegi.radio για τρεις εβδομάδες το Πεδίον του Άρεως

Πολιτισμός / Plásmata 3: Υπό τους ήχους του stegi.radio για τρεις εβδομάδες το Πεδίον του Άρεως

Από τις 27 Μαΐου έως τις 15 Ιουνίου, πάνω από 70 παραγωγοί του διαδικτυακού ραδιοφώνου της Στέγης εμφανίζονται σε ένα ειδικά διαμορφωμένο booth προσφέροντας στο κοινό μία πρωτόγνωρη εμπειρία.
LIFO NEWSROOM