Ο Ουίλιαμ Τέρνερ και το σεξ: Μια έκθεση φωτίζει την ερωτική πλευρά του ζωγράφου

Joseph Mallord William Facebook Twitter
Nude Swiss Girl and a Companion on a Bed. Φωτ: Turner, Joseph Mallord William/Tate Images
0

Όσοι γνωρίζουν τον Ουίλιαμ Τέρνερ, τον τελευταίο και σημαντικότερο εκπρόσωπο της αγγλικής ρομαντικής τοπιογραφίας, μόνο από τα συναρπαστικά τοπία του, θα εκπλαγούν με την έκθεση «Ανάμεσα στα σεντόνια, τα γυμνά του Τέρνερ» που ρίχνει φως και προσφέρει πληροφορίες για την προσωπική του ζωή και τη σχέση του με τις γυναίκες μέσα από τα σπάνια ερωτικά του σχέδια.

Αν ο Τέρνερ τιμάται ως ιδιοφυής τοπιογράφος, ο μυστικοπαθής, εκκεντρικός και απομονωμένος καλλιτέχνης ήταν μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Είχε λίγους στενούς φίλους εκτός από τον πατέρα του, ο οποίος ζούσε μαζί του για 30 χρόνια και εργαζόταν ως βοηθός του στο στούντιο.

Ο θάνατος του πατέρα του το 1829 τον επηρέασε βαθύτατα και στη συνέχεια υπέστη κρίσεις κατάθλιψης. Δεν παντρεύτηκε ποτέ, αλλά είχε σχέση με μια ηλικιωμένη χήρα, τη Σάρα Ντάνμπι. Πιστεύεται ότι ήταν ο πατέρας των δύο θυγατέρων της, της Εβελίνα Ντιπουί και της Τζορτζίνα Τόμσον.

Αργότερα ο Τέρνερ σύναψε σχέση με τη Σοφία Καρολάιν Μπουθ μετά τον θάνατο του δεύτερου συζύγου της, έζησε για περίπου 18 χρόνια ως «κύριος Μπουθ» στο σπίτι της στο Τσέλσι και εκεί πέθανε από χολέρα στις 19 Δεκεμβρίου 1851.

Πιστεύεται ότι τα θέματα περιλαμβάνουν την ερωμένη του Σοφία Μπουθ, η οποία διατηρούσε έναν ξενώνα στην παραλία του Μάργκεϊτ και ζούσε κρυφά με τον Τέρνερ στο Τσέλσι.

Η σχέση του με το σεξ παραμένει ένα μυστήριο. Οι επιμελητές μιας νέας έκθεσης, με τίτλο «Between the Sheets, Turner's Nudes», ελπίζουν να το αλλάξουν αυτό, παρουσιάζοντας σπάνια ιδωμένες ερωτικές ακουαρέλες που φιλοτέχνησε κατά τη διάρκεια της καριέρας του. Τα έργα θα εκτεθούν στο πρώην σπίτι του στο Twickenham και θα ρίξουν ένα διαφορετικό φως στον καλλιτέχνη.

Joseph Mallord William Facebook Twitter
A Bedroom: A Figure in Bed. Photograph: Turner, Joseph Mallord William/Tate Images

Ορισμένα από τα σχέδια αναπαριστούν ερωτικές, οικείες σκηνές κρεβατοκάμαρας και έγιναν κατά τη διάρκεια των συχνών επισκέψεων του Τέρνερ στο Petworth House στο West Sussex τις δεκαετίες 1820 και 1830. Το Petworth ήταν το σπίτι του λόρδου Έγκρεμοντ, ενθουσιώδους συλλέκτη έργων τέχνης και προστάτη του ζωγράφου που πιστεύεται ότι υπήρξε πατέρας τουλάχιστον 40 νόθων παιδιών.

Όπως σημειώνουν οι επιμελητές της έκθεσης, το Petworth φαινόταν να έχει χαλαρό και ελεύθερο περιβάλλον και σημειώνουν ότι ο Τέρνερ, ο οποίος έζησε από το 1775 έως το 1851, ήταν ουσιαστικά ένας καλλιτέχνης της γεωργιανής και όχι της βικτοριανής εποχής, υπαινισσόμενοι ανάλογες σεξουαλικές ορέξεις.

Η Jacqueline Riding, εκ των συνεπιμελητών της έκθεσης, λέει: «Γνωρίζουμε σχεδόν λεπτό προς λεπτό τι έκανε ο Τέρνερ όσον αφορά τα σκίτσα, τα ταξίδια και τις εκθέσεις. Το μόνο πράγμα για το οποίο πραγματικά δεν μπορέσαμε να βρούμε πολλές πληροφορίες ήταν η ιδιωτική του ζωή, και ακόμη περισσότερο η σχέση του με τις γυναίκες».

Τα σχέδια που θα εκτεθούν προσφέρουν μια σπάνια ματιά στην ιδιωτική του ζωή. Πιστεύεται ότι τα θέματα περιλαμβάνουν την ερωμένη του Σοφία Μπουθ, η οποία διατηρούσε έναν ξενώνα στην παραλία του Μάργκεϊτ και ζούσε κρυφά με τον Τέρνερ στο Τσέλσι.

Τα μεταγενέστερα σχέδια στο τετράδιο σκίτσων περιλαμβάνουν σκηνές σεξ με απόκοσμες φιγούρες, με τον Τέρνερ να εξερευνά μια μορφή τέχνης που πίστευε ότι δεν θα μπορούσε ποτέ να εκθέσει ή την έδειχνε μόνο σε ένα στενό κύκλο φίλων. Οι επιμελητές υποστηρίζουν ότι η προσωπική αυτή συλλογή μοιάζει με ημερολόγιο ή προσωπικές φωτογραφίες.

Joseph Mallord William Facebook Twitter
A Sleeping Woman. Photograph: Turner, Joseph Mallord William/Tate Images

Τα σχέδια προέρχονται από το Turner Bequest, τον τεράστιο θησαυρό που φροντίζει η Tate και περιλαμβάνει περίπου 30.000 σκίτσα και ακουαρέλες. Μόνο 100 από αυτά αναφέρονται ως ερωτικά, όπως γράφει ο Guardian.

Τα έργα, που έγιναν μόνο για τα μάτια του Τέρνερ και δεν προορίζονταν ποτέ για δημόσια κατανάλωση, θα εκτεθούν σε μια κρεβατοκάμαρα στο Sandycombe Lodge, το σπίτι στο οποίο σχεδίασε και έζησε ο ζωγράφος.

Οι επιμελητές ελπίζουν ότι η έκθεση θα προσφέρει κάτι νέο για τον Τέρνερ και θα κάνει το κοινό να τον σκεφτεί όχι μόνο ως ένα ζωγράφο τοπίων και θαλασσογραφιών.

Η έκθεση «Between the Sheets, Turner's Nudes» παρουσιάζεται στο Turner's House, Sandycombe Lodge, από τις 8 Ιουλίου έως τις 30 Οκτωβρίου.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ