Ο Ουίλιαμ Τέρνερ και το σεξ: Μια έκθεση φωτίζει την ερωτική πλευρά του ζωγράφου

Joseph Mallord William Facebook Twitter
Nude Swiss Girl and a Companion on a Bed. Φωτ: Turner, Joseph Mallord William/Tate Images
0

Όσοι γνωρίζουν τον Ουίλιαμ Τέρνερ, τον τελευταίο και σημαντικότερο εκπρόσωπο της αγγλικής ρομαντικής τοπιογραφίας, μόνο από τα συναρπαστικά τοπία του, θα εκπλαγούν με την έκθεση «Ανάμεσα στα σεντόνια, τα γυμνά του Τέρνερ» που ρίχνει φως και προσφέρει πληροφορίες για την προσωπική του ζωή και τη σχέση του με τις γυναίκες μέσα από τα σπάνια ερωτικά του σχέδια.

Αν ο Τέρνερ τιμάται ως ιδιοφυής τοπιογράφος, ο μυστικοπαθής, εκκεντρικός και απομονωμένος καλλιτέχνης ήταν μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Είχε λίγους στενούς φίλους εκτός από τον πατέρα του, ο οποίος ζούσε μαζί του για 30 χρόνια και εργαζόταν ως βοηθός του στο στούντιο.

Ο θάνατος του πατέρα του το 1829 τον επηρέασε βαθύτατα και στη συνέχεια υπέστη κρίσεις κατάθλιψης. Δεν παντρεύτηκε ποτέ, αλλά είχε σχέση με μια ηλικιωμένη χήρα, τη Σάρα Ντάνμπι. Πιστεύεται ότι ήταν ο πατέρας των δύο θυγατέρων της, της Εβελίνα Ντιπουί και της Τζορτζίνα Τόμσον.

Αργότερα ο Τέρνερ σύναψε σχέση με τη Σοφία Καρολάιν Μπουθ μετά τον θάνατο του δεύτερου συζύγου της, έζησε για περίπου 18 χρόνια ως «κύριος Μπουθ» στο σπίτι της στο Τσέλσι και εκεί πέθανε από χολέρα στις 19 Δεκεμβρίου 1851.

Πιστεύεται ότι τα θέματα περιλαμβάνουν την ερωμένη του Σοφία Μπουθ, η οποία διατηρούσε έναν ξενώνα στην παραλία του Μάργκεϊτ και ζούσε κρυφά με τον Τέρνερ στο Τσέλσι.

Η σχέση του με το σεξ παραμένει ένα μυστήριο. Οι επιμελητές μιας νέας έκθεσης, με τίτλο «Between the Sheets, Turner's Nudes», ελπίζουν να το αλλάξουν αυτό, παρουσιάζοντας σπάνια ιδωμένες ερωτικές ακουαρέλες που φιλοτέχνησε κατά τη διάρκεια της καριέρας του. Τα έργα θα εκτεθούν στο πρώην σπίτι του στο Twickenham και θα ρίξουν ένα διαφορετικό φως στον καλλιτέχνη.

Joseph Mallord William Facebook Twitter
A Bedroom: A Figure in Bed. Photograph: Turner, Joseph Mallord William/Tate Images

Ορισμένα από τα σχέδια αναπαριστούν ερωτικές, οικείες σκηνές κρεβατοκάμαρας και έγιναν κατά τη διάρκεια των συχνών επισκέψεων του Τέρνερ στο Petworth House στο West Sussex τις δεκαετίες 1820 και 1830. Το Petworth ήταν το σπίτι του λόρδου Έγκρεμοντ, ενθουσιώδους συλλέκτη έργων τέχνης και προστάτη του ζωγράφου που πιστεύεται ότι υπήρξε πατέρας τουλάχιστον 40 νόθων παιδιών.

Όπως σημειώνουν οι επιμελητές της έκθεσης, το Petworth φαινόταν να έχει χαλαρό και ελεύθερο περιβάλλον και σημειώνουν ότι ο Τέρνερ, ο οποίος έζησε από το 1775 έως το 1851, ήταν ουσιαστικά ένας καλλιτέχνης της γεωργιανής και όχι της βικτοριανής εποχής, υπαινισσόμενοι ανάλογες σεξουαλικές ορέξεις.

Η Jacqueline Riding, εκ των συνεπιμελητών της έκθεσης, λέει: «Γνωρίζουμε σχεδόν λεπτό προς λεπτό τι έκανε ο Τέρνερ όσον αφορά τα σκίτσα, τα ταξίδια και τις εκθέσεις. Το μόνο πράγμα για το οποίο πραγματικά δεν μπορέσαμε να βρούμε πολλές πληροφορίες ήταν η ιδιωτική του ζωή, και ακόμη περισσότερο η σχέση του με τις γυναίκες».

Τα σχέδια που θα εκτεθούν προσφέρουν μια σπάνια ματιά στην ιδιωτική του ζωή. Πιστεύεται ότι τα θέματα περιλαμβάνουν την ερωμένη του Σοφία Μπουθ, η οποία διατηρούσε έναν ξενώνα στην παραλία του Μάργκεϊτ και ζούσε κρυφά με τον Τέρνερ στο Τσέλσι.

Τα μεταγενέστερα σχέδια στο τετράδιο σκίτσων περιλαμβάνουν σκηνές σεξ με απόκοσμες φιγούρες, με τον Τέρνερ να εξερευνά μια μορφή τέχνης που πίστευε ότι δεν θα μπορούσε ποτέ να εκθέσει ή την έδειχνε μόνο σε ένα στενό κύκλο φίλων. Οι επιμελητές υποστηρίζουν ότι η προσωπική αυτή συλλογή μοιάζει με ημερολόγιο ή προσωπικές φωτογραφίες.

Joseph Mallord William Facebook Twitter
A Sleeping Woman. Photograph: Turner, Joseph Mallord William/Tate Images

Τα σχέδια προέρχονται από το Turner Bequest, τον τεράστιο θησαυρό που φροντίζει η Tate και περιλαμβάνει περίπου 30.000 σκίτσα και ακουαρέλες. Μόνο 100 από αυτά αναφέρονται ως ερωτικά, όπως γράφει ο Guardian.

Τα έργα, που έγιναν μόνο για τα μάτια του Τέρνερ και δεν προορίζονταν ποτέ για δημόσια κατανάλωση, θα εκτεθούν σε μια κρεβατοκάμαρα στο Sandycombe Lodge, το σπίτι στο οποίο σχεδίασε και έζησε ο ζωγράφος.

Οι επιμελητές ελπίζουν ότι η έκθεση θα προσφέρει κάτι νέο για τον Τέρνερ και θα κάνει το κοινό να τον σκεφτεί όχι μόνο ως ένα ζωγράφο τοπίων και θαλασσογραφιών.

Η έκθεση «Between the Sheets, Turner's Nudes» παρουσιάζεται στο Turner's House, Sandycombe Lodge, από τις 8 Ιουλίου έως τις 30 Οκτωβρίου.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ