Μη πετάτε τα σπασμένα κεραμικά: Η Γιόκο Όνο με ένα νέο έργο μας δείχνει τον τρόπο να αγαπήσουμε την ατέλεια

Μη πετάτε τα σπασμένα κεραμικά: Η Γιόκο Όνο με ένα νέο έργο μας δείχνει τον τρόπο να αγαπήσουμε την ατέλεια Facebook Twitter
Η Γιόκο Όνο παρουσίασε αυτό το πρότζεκτ για πρώτη φορά ως Mending Piece I στην ατομική της έκθεση το 1966 στην Indica Gallery του Λονδίνου. Φωτο: Andrew Toth/FilmMagic
0

Διορθώστε προσεκτικά. Σκεφτείτε ότι φτιάχνετε τον κόσμο την ίδια στιγμή, προτρέπει η Γιόκο Όνο τους επισκέπτες της Γκαλερί Whitechapel, όχι με ένα έργο της αλλά με μια χειροτεχνική εγκατάσταση στην οποία οι επισκέπτες καλούνται να ανταποκριθούν στην οδηγία της 88χρονης εικαστικού και ακτιβίστριας.

Η διαδραστική αυτή πράξη έχει ως εξής: Μπαίνοντας στη γκαλερί, μπορείτε να καθίσετε  σε ένα τραπέζι στο οποίο είναι τοποθετημένα σπασμένα κομμάτια από κεραμικά κύπελλα και πιατάκια και μερικά απλά υλικά για επισκευή – ψαλίδι, κόλλα, σπάγγος και ταινία. Όταν ολοκληρώσετε την «επιδιόρθωση», μπορείτε να εμφανίσετε τα αποτελέσματα των προσπαθειών σας στα ράφια στους τοίχους.

Η Γιόκο Όνο παρουσίασε αυτό το πρότζεκτ για πρώτη φορά ως Mending Piece I στην ατομική της έκθεση το 1966 στην Indica Gallery του Λονδίνου, ένα διάσημο κέντρο «αντιπολιτισμικής» τέχνης. Κάθε έργο της έκθεσης σχεδιάστηκε τότε για να ολοκληρωθεί μέσα από τις ενέργειες των επισκεπτών. Τέτοια έργα βασισμένα σε οδηγίες καθιέρωσαν την Όνο ως σημαντική προσωπικότητα στην ανάπτυξη τόσο της τέχνης Fluxus όσο και της Εννοιολογικής τέχνης. Από τότε, η εκτεταμένη καριέρα της περιλαμβάνει περφόρμανς, συγγραφή, εικαστικά, πειραματική μουσική και κινηματογράφο, ενώ ακούραστα κάνει εκστρατείες για την ειρήνη.

Μη πετάτε τα σπασμένα κεραμικά: Η Γιόκο Όνο με ένα νέο έργο μας δείχνει τον τρόπο να αγαπήσουμε την ατέλεια Facebook Twitter
Yoko Ono, Mend Piece, 1966/2018 | Image courtesy the artist.

Το MEND PIECE για το Λονδίνο βασίζεται στην ιαπωνική παράδοση του kintsugi, την τέχνη της επισκευής σπασμένων αγγείων χρησιμοποιώντας λάκα αναμεμειγμένη με πολύτιμα μέταλλα όπως ο χρυσός και το ασήμι. Η διαδικασία καλλιεργεί το σπάσιμο ως σημαντικό μέρος της ιστορίας ενός αντικειμένου, αντί να επιδιώκει να το συγκαλύψει. Σε αυτό το έργο τέχνης, η φυσική πράξη της επισκευής γίνεται μια επίκαιρη μεταφορά για ένα διαφορετικό είδος επιδιόρθωσης που λαμβάνει χώρα στο μυαλό και μέσω της κοινότητας.

Το Kintsugi συνδέθηκε στενά με τα κεραμικά αγγεία που χρησιμοποιούνται για το την ιαπωνική τελετή τσαγιού. Μια θεωρία είναι ότι το kintsugi μπορεί να προήλθε όταν ο Ιάπωνας shōgun Ashikaga Yoshimasa έστειλε ένα κατεστραμμένο κινέζικο μπολ τσαγιού πίσω στην Κίνα για επισκευή στα τέλη του 15ου αιώνα. Όταν επιστράφηκε, είχε επισκευαστεί πολύ άσχημα και αυτό, ίσως ώθησε τους Ιάπωνες τεχνίτες να αναζητήσουν ένα πιο ευχάριστο αισθητικά μέσο επισκευής. Οι συλλέκτες ερωτεύτηκαν τόσο πολύ τη νέα τέχνη που ορισμένοι κατηγορήθηκαν ότι σκόπιμα έσπαγαν πολύτιμα αγγεία για να επισκευαστούν με τις χρυσές ραφές του kintsugi.

Μη πετάτε τα σπασμένα κεραμικά: Η Γιόκο Όνο με ένα νέο έργο μας δείχνει τον τρόπο να αγαπήσουμε την ατέλεια Facebook Twitter
Yoko Ono, Mend Piece, 1966/2018 | Image courtesy the artist.

Το Kintsugi είναι η γενική έννοια της ανάδειξης ή της έμφασης των ατελειών, της οπτικοποίησης των επιδιορθώσεων και των ρωγμών σαν μια περιοχή για να εστιάσουμε ή να γιορτάσουμε την απουσία των κομματιών που λείπουν.

Οι σύγχρονοι καλλιτέχνες και σχεδιαστές πειραματίζονται με την αρχαία τεχνική ως μέσο για την ανάλυση της ιδέας της απώλειας, της σύνθεσης και της βελτίωσης μέσω της καταστροφής και της επισκευής ή της αναγέννησης.

Σε ένα άρθρο του 2020 με τίτλο «Life After COVID-19: Making space for growth», η Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία υποστήριζε ότι «η μετατραυματική ανάπτυξη είναι σαν το kintsugi για το μυαλό» και σε ένα δοκίμιο του 2021 για ΝΥΤ, η Emily Esfahani Smith χρησιμοποίησε το kintsugi ως μεταφορά για την ανοικοδόμηση μετά από τραγικά γεγονότα.

Μη πετάτε τα σπασμένα κεραμικά: Η Γιόκο Όνο με ένα νέο έργο μας δείχνει τον τρόπο να αγαπήσουμε την ατέλεια Facebook Twitter
Yoko Ono, Mend Piece, 1966/2018 | Image courtesy the artist.
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Victoria’s Secret Fashion Show 2025: Ο λόγος που η Κένταλ Τζένερ δεν περπάτησε στο φετινό σόου

Πολιτισμός / Victoria’s Secret Fashion Show 2025: Ο λόγος που η Κένταλ Τζένερ δεν περπάτησε στο φετινό σόου

Το θρυλικό σόου επέστρεψε στη Νέα Υόρκη, σηματοδοτώντας τη δεύτερη χρονιά του μεγάλου comeback του μετά την εξαετή παύση και την επανεκκίνηση του 2024, με μία ηχηρή ωστόσο απουσία
LIFO NEWSROOM
Baby Reindeer: Ο Μάκης Παπαδημητρίου σκηνοθετεί την επιτυχία του Netflix στο Θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης

Πολιτισμός / Baby Reindeer: Ο Μάκης Παπαδημητρίου σκηνοθετεί την επιτυχία του Netflix στο Θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης

Το «Baby Reindeer» είναι μια δραματική μαύρη κωμωδία, βασισμένη στην αληθινή ιστορία του Βρετανού κωμικού Ρίτσαρντ Γκαντ, ο οποίος υπήρξε θύμα εμμονικής παρακολούθησης από μια γυναίκα
LIFO NEWSROOM
Στο μυαλό του Τζον Λε Καρέ

Πολιτισμός / Ένα βότσαλο με την ένδειξη «to fix» και άλλες 1200 κούτες είναι το αρχείο του Τζον Λε Καρέ

Μια νέα έκθεση ανοίγει το δαιδαλώδες αρχείο του πιο διάσημου συγγραφέα κατασκοπείας, φωτίζοντας τη συναρπαστική, συχνά ιδιόμορφη δημιουργική διαδικασία που έκρυβαν τα μυθιστορήματά του.
LIFO NEWSROOM
«Φάρμα»: Τα ζώα «ζωντανεύουν» μέσα από τη Νεοελληνική Γλυπτική στην Εθνική Γλυπτοθήκη

Πολιτισμός / «Φάρμα»: Τα ζώα της συλλογής της Εθνικής Γλυπτοθήκης αποκτούν μόνιμη έκθεση

Ένα πιο σπάνιο, αλλά πολύ ενδιαφέρον θέμα της Γλυπτικής, όχι μόνο μέσα από την ιδιαίτερη προσέγγιση, αλλά και μέσα από το ύφος του κάθε καλλιτέχνη, άλλοτε έντονα ρεαλιστικό και άλλοτε λιτό και αφαιρετικό, από τη δεκαετία του 1940 έως και τη δεκαετία του 1970.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Η Τζούλια Ρόμπερτς, ο αγγελικός Κιάνου Ριβς και ο δαιμονικός Ίθαν Χοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Η Τζούλια Ρόμπερτς, ο αγγελικός Κιάνου Ριβς και ο δαιμονικός Ίθαν Χοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η προκλητική δημιουργία του Λούκα Γκουντανίνο «After the Hunt», ο Χρυσός Φοίνικας του Παναχί, το «Good Fortune», το «Black Phone 2» και 4 ακόμα ταινίες στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ