Το κτήμα του Άνσελμ Κίφερ στη Νότια Γαλλία για τολμηρούς περιπατητές

Το σπίτι και το κτήμα του Άνσελμ Κίφερ La Ribaute στη Νότια Γαλλία για τολμηρούς περιπατητές Facebook Twitter
0

Το τεράστιο συγκρότημα στούντιο και το πρώην σπίτι του Άνσελμ Κίφερ στη νότια Γαλλία –που μοιάζει με «ανθρώπινη μυρμηγκοφωλιά»– είναι ανοιχτό πλέον για το κοινό σε όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, μετά από χρόνια σχεδιασμού. Ο αριθμός των επισκεπτών θα είναι περιορισμένος στο La Ribaute, όπως λέγεται, που δεν θα γίνει, όπως επιθυμούν οι διαχειριστές του, τουριστικός προορισμός αλλά τόπος περιπατητών στην έκταση των 400 στρεμμάτων του. Το συγκρότημα βρίσκεται στο Barjac της νότιας Γαλλίας και πύργοι και σήραγγες περιτριγυρίζουν το τεράστιο οικόπεδο το οποίο αγόρασε ο Κίφερ.

Ο Κίφερ εγκατέλειψε τη Γερμανία το 1992 και αγόρασε αυτό κτήμα που ήταν παλιά εργοστάσιο μεταξιού.

Ο χώρος αναπτύχθηκε οργανικά, περιλαμβάνοντας κτίρια, υπαίθριες καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις, υπόγειους θαλάμους και ένα αμφιθέατρο από σκυρόδεμα πέντε επιπέδων. Ο καλλιτέχνης έζησε στον χώρο αυτό, που είναι 70 χιλιόμετρα βορειοδυτικά της Αβινιόν, μέχρι το 2007 και στη συνέχεια μετακόμισε στο στούντιό του στο Croissy, στα περίχωρα του Παρισιού.

Η είσοδος είναι δωρεάν για τους κατοίκους και ο Κίφερ όχι μόνο παρείχε το βασικό φυσικό περιουσιακό στοιχείο αλλά και εκτεταμένους οικονομικούς πόρους για τη λειτουργική χρηματοδότηση και συντήρηση του κτήματος.

«Μετακόμισα στο Barjac το 1992. Τις πρώτες μέρες που εγκαταστάθηκα εδώ, ό,τι παρήγαγα σ' αυτόν τον τόπο ήταν από υλικά που είχα φέρει μαζί μου από τη Γερμανία: φωτογραφίες, βιβλία, ημιτελείς πίνακες, ακόμη και κομμάτια μολύβδου από τη στέγη του καθεδρικού ναού της Κολωνίας. Άρχισα να κατασκευάζω με μια ενέργεια που φαντάζομαι ότι ήταν ανάλογη με την επιθυμία μου να έχω υπό την κατοχή μου αυτόν τον τόπο. Έφτιαξα δρόμους και κτίρια, φύτεψα δέντρα και βλάστηση, δημιούργησα περιφράξεις. Και μια μέρα μου ήρθε η ιδέα να φτιάξω σήραγγες. Καθώς δεν υπήρχε τίποτα να δει κανείς στην επιφάνεια εδώ, πήγα στο υπέδαφος. Στην πραγματικότητα, δεν ήταν ιδέα αλλά αντανακλαστικό», γράφει ο Κίφερ.

Το σπίτι και το κτήμα του Άνσελμ Κίφερ La Ribaute στη Νότια Γαλλία για τολμηρούς περιπατητές Facebook Twitter
Πύργοι και σήραγγες κατακλύζουν το τεράστιο οικόπεδο στο Barjac, στη νότια Γαλλία, το οποίο ο Kiefer αγόρασε το 1992. Ο καλλιτέχνης έζησε εκεί μέχρι το 2007, όταν μετακόμισε σε ένα στούντιο στο Παρίσι. Φωτ: Charles Duprat © Anselm Kiefer.

Στο τοπίο υπάρχουν διάφορες καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις που συνδέονται μεταξύ τους με μονοπάτια, καθώς και υπόγειες σήραγγες που έχει σχεδιάσει ο καλλιτέχνης, ενώ για πολλά χρόνια συνέχισε να είναι ένα δευτερεύον στούντιό του, ιδίως κατά τη θερινή περίοδο.

Το κτήμα ανήκει πλέον σε ένα ίδρυμα, σκοπός του οποίου είναι να το διατηρήσει για τις επόμενες γενιές, και έχει «μεγαλώσει» έχοντας σήμερα περισσότερα από 60 κτίρια και χώρους τέχνης, γνωστούς ως περίπτερα. Ο Κίφερ προσέθεσε τη δική του πινελιά σε αυτούς τους χώρους τέχνης. Σε μερικούς από αυτούς υπάρχουν γλυπτά και πίνακες και τα τελευταία χρόνια υποδέχτηκε καλλιτέχνες με τους οποίους αισθάνεται συγγένεια για να συνεισφέρουν μόνιμες εγκαταστάσεις στο οικοσύστημα του La Ribaute, ξεκινώντας με τον Wolfgang Laib το 2014, ενώ στη συνέχεια εκεί έκαναν έργα η Laurie Anderson και η αβάν-γκαρντ Αυστριακή καλλιτέχνιδα Valie Export, ενώ από τον Ιούλιο υπάρχει και το έργο της Ιταλίδας Monica Bonvicini.

Το έργο σε αυτό το κτήμα αντικατοπτρίζει τη διεθνική προσέγγιση του Κίφερ, το ενδιαφέρον του για την ενότητα της Ευρώπης και τη συνεχή ανταλλαγή μεταξύ των πολιτισμών, περιλαμβάνοντας τρεις χώρες: Αυστρία (έδρα του ιδρύματος Eschaton-Anselm Kiefer), Γερμανία (γενέτειρα του καλλιτέχνη) και Γαλλία.

Το σπίτι και το κτήμα του Άνσελμ Κίφερ La Ribaute στη Νότια Γαλλία για τολμηρούς περιπατητές Facebook Twitter
Ο Άνσελμ Κίφερ | Φωτ: Charles Duprat © Anselm Kiefer.

Η είσοδος είναι δωρεάν για τους κατοίκους και ο Κίφερ όχι μόνο παρείχε το βασικό φυσικό περιουσιακό στοιχείο αλλά και εκτεταμένους οικονομικούς πόρους για τη λειτουργική χρηματοδότηση και συντήρηση του κτήματος.

«Δεν θα περιγράψω λεπτομερώς τα κτίρια και τις εγκαταστάσεις, τα οποία θα δείτε μόνοι σας, γιατί θα βρείτε πιο ενδιαφέρον να τα εξερευνήσετε χωρίς να σας εμποδίζουν προκαταλήψεις ή σχόλια. Θα προσθέσω μόνο ότι ό,τι βλέπετε στο Barjac αποτελεί μέρος ενός συνόλου του οποίου τα στοιχεία συνδέονται μεταξύ τους: συμπληρώνουν το ένα το άλλο σε ένα σημείο, συγκρούονται μεταξύ τους ή απομακρύνονται για να ενωθούν και πάλι πιο αποτελεσματικά αλλού. Τα στοιχεία αυτά διακλαδίζονται και σχηματίζουν δίκτυα, όχι μόνο λόγω των γεφυρών και των σηράγγων, αλλά και λόγω των εσωτερικών τους σχέσεων. Σας προσκαλώ να ανακαλύψετε τη La Ribaute χωρίς προκαταλήψεις», γράφει ο Κίφερ.

Αυτή την εποχή και μέχρι τις 29 Οκτωβρίου 2022, ο Κίφερ έχει καταλάβει την τεράστια Sala dello Scrutinio στο Palazzo Ducale στη Βενετία, παρουσιάζοντας μια σειρά πινάκων εμπνευσμένων από Ιταλούς δασκάλους όπως ο Tintoretto και ο Andrea Vicentino. Τα τεράστια έργα ενσωματώνουν ψευδάργυρο, μόλυβδο, χρυσό, ρούχα και τμήματα από καροτσάκια για ψώνια. Αν και όλοι ελπίζουν να βρεθεί ένα μέρος να τα στεγάσει μόνιμα ως σύνολο, προς το παρόν το μέλλον τους είναι αδιευκρίνιστο.

Το σπίτι και το κτήμα του Άνσελμ Κίφερ La Ribaute στη Νότια Γαλλία για τολμηρούς περιπατητές Facebook Twitter
Το αμφιθέατρο στο συγκρότημα στούντιο του Anselm Kiefer: La Ribaute. Φωτ: Charles Duprat © Anselm Kiefer.
Το σπίτι και το κτήμα του Άνσελμ Κίφερ La Ribaute στη Νότια Γαλλία για τολμηρούς περιπατητές Facebook Twitter
Συχνά έχω συγκρίνει τα στούντιό μου με εργαστήρια. Αλλά μπορεί κανείς να τα φανταστεί και ως διυλιστήρια ή ορυχεία. Οι βιομηχανικοί χώροι μάς φέρνουν αντιμέτωπους με ένα μπερδεμένο κουβάρι σωλήνων και αγωγών που συνδέουν διαφορετικά στοιχεία σε ένα συνεχές πηγαινέλα ρευμάτων των οποίων ο σκοπός διαφεύγει από τον θεατή. Πρόκειται να προχωρήσετε μέσα από υπόγειους διαδρόμους και τις διακλαδώσεις τους, όπου κινδυνεύετε να χαθείτε. Αλλά δεν είναι έτσι, όταν κάποιος χάνει τον δρόμο του, κερδίζει μια ευρύτερη άποψη του κόσμου. - Άνσελμ Κίφερ Φωτ: Charles Duprat © Anselm Kiefer.
Το σπίτι και το κτήμα του Άνσελμ Κίφερ La Ribaute στη Νότια Γαλλία για τολμηρούς περιπατητές Facebook Twitter
Η αφετηρία για τα γλυπτά από οπλισμένο σκυρόδεμα στο Barjac ήταν μια ανακάλυψη που έκανα με την ευκαιρία της πρώτης μου έκθεσης στη Νέα Υόρκη το 1981. Ήρθα αντιμέτωπος με τα απομεινάρια του West Side Highway κατά μήκος του ποταμού Χάντσον, αρκετά μίλια του οποίου είχαν καταστραφεί από εκρηκτικά. Οι τσιμεντένιοι όγκοι του πρώην οδικού άξονα, με σπασμένες και σκουριασμένες χαλύβδινες ράβδους που προεξείχαν σαν πλοκάμια γιγάντιων πολύποδων με γοήτευσαν. Αυτές οι χαλύβδινες ράβδοι ενσάρκωναν μια ομοιότητα με τους γαιοσκώληκες, που σπαρταρούσαν πίσω στο σκοτάδι του εδάφους. Επί είκοσι πέντε χρόνια μου ερχόταν στο μυαλό αυτή η ποσότητα αναλογιών και στις αρχές της δεκαετίας του 1990 βρήκα τελικά έναν τρόπο να εκφράσω το τεράστιο σοκ που είχα βιώσει στις όχθες του Χάντσον. Αλλά αυτό που θα δείτε στο Barjac είναι μόνο ένα προσωρινό αποτέλεσμα, μια ενδιάμεση προσπάθεια να εκφράσω αυτή την εμπειρία – Άνσελμ Κίφερ | Photo: Anselm Kiefer
Το σπίτι και το κτήμα του Άνσελμ Κίφερ La Ribaute στη Νότια Γαλλία για τολμηρούς περιπατητές Facebook Twitter
Το συγκρότημα στούντιο του Anselm Kiefer: La Ribaute. Photo: Charles Duprat © Anselm Kiefer.
Το σπίτι και το κτήμα του Άνσελμ Κίφερ La Ribaute στη Νότια Γαλλία για τολμηρούς περιπατητές Facebook Twitter
Το Barjac δεν είναι μόνο ένας τόπος, ένας εκθεσιακός χώρος, ένας χώρος εργασίας, ένα εργαστήριο - το έδαφός του έχει επίσης προμηθεύσει ένα σημαντικό μέρος των υλικών που έχω χρησιμοποιήσει στη δουλειά μου. Για παράδειγμα, οι ηλίανθοι που φτάνουν σε ύψος τα επτά μέτρα, οι σπόροι των οποίων εισήχθησαν από την Ιαπωνία και φυτεύτηκαν στο Barjac, εμφανίζονται σε πολλά έργα μου από το 1996 έως το 2012. Ομοίως, χιλιάδες τουλίπες φυτεύτηκαν ένα φθινόπωρο και, αφού έμειναν αδρανείς στη γη όλο το χειμώνα, ξεφύτρωσαν την άνοιξη, άνθισαν και χάθηκαν αφού εκμυστηρεύτηκαν μεμονωμένα τα μυστικά τους στα αστέρια. Χρησιμοποίησα τα αποξηραμένα, διατηρημένα πέταλά τους για να φτιάξω πίνακες αφιερωμένους στους Άραβες ποιητές – Άνσελμ Κίφερ Χωράφι με νεκρά ηλιοτρόπια | Photo: Anselm Kiefer
Το σπίτι και το κτήμα του Άνσελμ Κίφερ La Ribaute στη Νότια Γαλλία για τολμηρούς περιπατητές Facebook Twitter
Ένας πύργος από την εγκατάσταση του Κίφερ στον χώρο | Photo: Anselm Kiefer
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άνσελμ Κίφερ: Ο ποιητής των ερειπίων του κόσμου και η ωδή του προς τον Πάουλ Τσέλαν

Εικαστικά / Άνσελμ Κίφερ: Ο ποιητής των ερειπίων του κόσμου και η ωδή του προς τον Πάουλ Τσέλαν

Στην έκθεση στο Grand Palais Ephemère, γλυπτά, εγκαταστάσεις και 19 καμβάδες μεγάλης κλίμακας, 23 έργα συνολικά,  αλληλεπιδρούν με την «άπιαστη» ποίηση του μεγάλου γερμανόφωνου ποιητή σε ένα υποβλητικό και σκοτεινό τοπίο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βενετία: Μια πόλη γεμάτη εκθέσεις σε μουσεία και παλάτια

Εικαστικά / Βενετία: Μια πόλη γεμάτη εκθέσεις σε μουσεία και παλάτια

Άνσελμ Κίφερ στο Palazzo Ducale, Ανίς Καπούρ στην Accademia της Βενετίας, Σαμπίνε Βάις στην Casa dei Tre Oci, Μαρλέν Ντιμάς στο Palazzo Grassi, ένα πανόραμα των σουρεαλιστών στη Συλλογή Πέγκι Γκουγκενχάιμ, Γιόζεφ Μπόις στο Palazzo Cini και Ούγκο Ροντινόνε στη Scuola Grande di San Giovanni Evangelista.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Φρανκ Άουερμπαχ και τα σπουδαία έργα ενός ταραγμένου κόσμου

Σαν σήμερα / Φρανκ Άουερμπαχ: «Ήθελα να καταγράψω τη ζωή που μου φαινόταν παθιασμένη και συναρπαστική»

Σαν σήμερα το 1931 γεννιέται ο σπουδαίος Γερμανοβρετανός ζωγράφος, ηγετική φυσιογνωμία της Σχολής του Λονδίνου. Οι πίνακές του καταβροχθίζουν την πραγματικότητα αλλά εκρήγνυνται από αφαίρεση και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έρχεται στο Μεσολόγγι ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Πολιτισμός / Μεσολόγγι: Έρχεται ο αυθεντικός πίνακας του Ντελακρουά «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου»

Ανακοινώθηκε στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε για την έναρξη του επετειακού κύκλου των 200 χρόνων από την ηρωική Έξοδο - Η αποκάλυψη του Νίκου Αλάγια για τον πατέρα του που μετανάστευσε στη Γαλλία τη δεκαετία του 1960
LIFO NEWSROOM
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νίκολας Κάλιναν: Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλησε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: Ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλά για συνεργασία, αλλά όχι επιστροφή

Ο Νίκολας Κάλιναν, Διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, αναφέρεται στη συνέντευξή του για τη συνεργασία με την Ελλάδα γύρω από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς να δίνει σαφή απάντηση για την επιστροφή τους
LIFO NEWSROOM
Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Πολιτισμός / Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Το αλουμίνιο δεν είναι απλώς το εικαστικό μέσο για τη νέα δουλειά του Σωκράτη Σωκράτους που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Eins στη Λεμεσό της Κύπρου· είναι το φάντασμα που στοιχειώνει τον καλλιτέχνη.
LIFO NEWSROOM
Δείτε πώς ακριβώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2400 χρόνια

Πολιτισμός / Δείτε πώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2.400 χρόνια - Το εντυπωσιακό «παιχνίδι» με το φως

O καθηγητής Juan de Lara του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης με την βοήθεια της τεχνολογίας έδειξε πώς οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποίησαν προηγμένες τεχνικές φωτισμού για να μετατρέψουν το εσωτερικό του Παρθενώνα σε ένα εντυπωσιακό θέαμα
LIFO NEWSROOM
Γιατί ο Moby προσφέρει δωρέαν την μουσική του και έχει γίνει «ο παράξενος γέρος που θα δεις στα βουνά»

Πολιτισμός / Γιατί ο Moby προσφέρει δωρέαν την μουσική του και έχει γίνει «ο παράξενος γέρος που θα δεις στα βουνά»

Νηφάλιος πλέον και με αρκετά χρόνια να τον χωρίζουν από τις μέρες της απόλυτης δόξας, ο Moby τα τελευταία χρόνια κάνει κάτι που λίγοι καταξιωμένοι καλλιτέχνες τολμούν
LIFO NEWSROOM